Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

slaine

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 30, 2018, 20:12:45 ip
Lainaus käyttäjältä: slaine - elokuu 30, 2018, 16:24:54 ip
Ostin keväällä Bauhausista 2 valmista kasvia, toinen Lemon Drop, toinen arvuuteltiin Hungarian Hot Waxiksi. Kasvit oli n. 40cm korkeita purkkeineen, tuuheita, paljon isoja lehtiä ja hedelmiä. Kesän kasvit on olleet pihalla, välillä auringossa, välillä varjossa. Kerta viikkoon oon lannottanut Nelson Gardenin chiliravinteella ohjeistuksen mukaan.

Koko kesän on satoa tullut tasaiseen. Mutta mistähän johtuu että lehdet on muuttunut pieniksi ja haaleammiksi. Hedelmät on pienentyneet. Pituutta ei ole kasveihin tullut juurikaan lisää, leveyttä vähäsen.

Terveiltä kasveilta siis näyttävät ja satoa tulee.

En tunne lannoitetta, eikä siitä näkynyt käyttöohjetta. Epäilisin jos se purkki riittää vieläkin, niin kyse on typen puutteesta. Eli lisää ravinnetta.

Kun pienet kasvit tuottaa hedelmiä, niin se syö lehvästön kasvua. Nyt ei ole paljon tehtävissä, aiotpa pitää ne hengissä tai kompostoida, niin muutoksia ei tapahdu nopeasti. Mielestäni paras että nautit mitä mitä niistä tulee.


Yritetään pitää talven yli hengissä ja jatketaan ihmettelyä taas ensi kesänä, jos ovat vielä hengissä. Kuinka pitkään tuota lannoittamista kannattaa jatkaa, viikonloppuna annoin viimeks annoksen.

Nuo LD ovat todellakin omaan mieleen, vaikka se ei hirveän tulinen olekaan.

Huru-ukko

Niin kauan kun satoa haluat, ja kasvi niitä tekee jos on valoa. Riippuu siitä miten talvetat, jos leikkaat puskat alas niin lannoitetta ei tarvita. Jos taas pidät ne valossa silmänilona, niin hiukan parin viikon välein.

karvainen

Lainaus käyttäjältä: joness - elokuu 30, 2018, 19:21:20 ip
Noniin sain nyt lampun hommattua ja varjostimen tein kulhosta, köyhän on sovellettava haha. Mietin vielä sitä että minkälainen etäisyys lampulla olisi hyvä olla pieniin taimiin?


Riippuen valaisimesta, led valot voi laittaa 10cm latvoista.
Samoin esl voi laittaa yhtä lähelle.

miiksuli

Eilen illalla oli normaalisti lehdet ja nyt hetki sitten otettu kuva. Toinen peach bleederin lehdet flipanneet yön/aamun aikana. Noi on jo isoja lehtiä niin kasvi on itse kääntänyt ne noin. Suuntavaisto menny sekaisin?


sorrii

Näyttää vähän kuumalta paikalta ..  :o
Luulisi että ne lehdet kääntyy taas valoon kun sitä on. Ehkä sille on tullut yöllä näläkä ja jano, ja on eksynyt pimeässä ...

Tähän asiaan mitenkään liittymättä mulla on mutu, ettei tollainen ritilähylly välttämättä ole paras paikka kasville, kun siinä käy lämmin puhallus joka suuntaan. Mitä enemmän ilma vaihtuu, sitä enemmän kasvi haihduttaa vettä, mikä ei ehkä ole hyvä lämmityskaudella kun ilma on muutenkin kuivaa. Taimien kasvatuksessa asia on toinen: Mitä enemmän nestettä kiertää, sitä enempi kasvi pystyy vetämään ravinteita ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

syyskuu 27, 2018, 14:54:58 ip #10745 Viimeisin muokkaus: syyskuu 27, 2018, 20:21:53 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 27, 2018, 10:50:50 ap
Näyttää vähän kuumalta paikalta ..  :o
Luulisi että ne lehdet kääntyy taas valoon kun sitä on. Ehkä sille on tullut yöllä näläkä ja jano, ja on eksynyt pimeässä ...

Tähän asiaan mitenkään liittymättä mulla on mutu, ettei tollainen ritilähylly välttämättä ole paras paikka kasville, kun siinä käy lämmin puhallus joka suuntaan. Mitä enemmän ilma vaihtuu, sitä enemmän kasvi haihduttaa vettä, mikä ei ehkä ole hyvä lämmityskaudella kun ilma on muutenkin kuivaa. Taimien kasvatuksessa asia on toinen: Mitä enemmän nestettä kiertää, sitä enempi kasvi pystyy vetämään ravinteita ...
Lämmöt ollut 24-26 astetta. Vettä saanut hyvin nyt viime aikoina. Huoneen kosteusprosentti on kyllä alhainen, noin 10%. Ei oikeastaan ollu ongelmia bhut jolokian kanssa kun oli samassa kohtaa ympäri vuoden. Ei nää lämpöpatterit käy niin kuumana täällä nikkarinkruunun huoneistoissa. Ainut että kesällä pitää joka päivä kastella kun toimii kasvihuoneena johon porottaa etelä aurinko ja toi foliopeite.

Edit. Nyt näyttää paremmalta tuo peach bleeder. Käänsin sen aamulla vastakkaiseen suuntaan mihin oli kääntynyt.

Wakneri

Moikka,

Olisi tarkoitus laittaa talvella muutama laji chilejä itämään. Kysymys koskee valaistusta. Mikä olisi järkevin tapa toteuttaa ns. pöytävalaistus? Mulla on sen verran rajoittavat tilat, että en ole ajatellut kuin 3-5 puskaa sitten lopulta ottaa kasvamaan ja satoa tuottamaan. Enitenhän tuota valoa tarvitsee lähinnä tuossa taimi- ja kevään kasvuvaiheessa, kunnes kesällä saan kasvit siirrettyä parvekkeelle. Katosta valaistuksen ripustaminen on pois suljettua, joten vaihtoehdoksi jää jonkinlainen valaisin+lamppu yhdistelmä tasolle kasvien viereen.

Kiitos etukäteen vastauksista.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Wakneri - lokakuu 17, 2018, 19:25:20 ip
Moikka,

Olisi tarkoitus laittaa talvella muutama laji chilejä itämään. Kysymys koskee valaistusta. Mikä olisi järkevin tapa toteuttaa ns. pöytävalaistus? Mulla on sen verran rajoittavat tilat, että en ole ajatellut kuin 3-5 puskaa sitten lopulta ottaa kasvamaan ja satoa tuottamaan. Enitenhän tuota valoa tarvitsee lähinnä tuossa taimi- ja kevään kasvuvaiheessa, kunnes kesällä saan kasvit siirrettyä parvekkeelle. Katosta valaistuksen ripustaminen on pois suljettua, joten vaihtoehdoksi jää jonkinlainen valaisin+lamppu yhdistelmä tasolle kasvien viereen.

Kiitos etukäteen vastauksista.


Osta sellainen pyörillä liikuteltava vaateräkki. Maksaa noin kympin esim biltemassa. Chilit lattialle pienelle korokkeelle ja valot roikkumaan räkistä. Mitään pöytälamppua ei kannata laittaa, kasvaa hyvin äkkiä liian isoksi sellaiselle pöytävaloille

el pimiento

Olen yrittänyt etsiä sopivaa chiliä, joka täyttäisi seuraavat ehdot mutta toistaiseksi tuloksetta.

- Pienikokoinen max noin 50cm
- Mieto
- tekisi satoa pitkään/jatkuvasti
- Hyvä syönti chili


Tarkoitus olisi kasvattaa sitä ikkunan vieressä olevalla pöydällä ympäri vuoden.

Aji Colorado on oikeastaan ainoa, jonka olen onnistunut löytämään mutta en en ole ihan varma senkään sopivuudesta. Ideoita?

Muuten, voiko chiliä pitää pienenä leikkaamalla - siten, ettei leikkaus vaikuta satoisuuteen?


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: el pimiento - lokakuu 28, 2018, 09:58:48 ap
Olen yrittänyt etsiä sopivaa chiliä, joka täyttäisi seuraavat ehdot mutta toistaiseksi tuloksetta.

- Pienikokoinen max noin 50cm
- Mieto
- tekisi satoa pitkään/jatkuvasti
- Hyvä syönti chili


Tarkoitus olisi kasvattaa sitä ikkunan vieressä olevalla pöydällä ympäri vuoden.

Aji Colorado on oikeastaan ainoa, jonka olen onnistunut löytämään mutta en en ole ihan varma senkään sopivuudesta. Ideoita?

Muuten, voiko chiliä pitää pienenä leikkaamalla - siten, ettei leikkaus vaikuta satoisuuteen?


https://www.fataliiseeds.net/product/cgn-21500/ .
En tiedä onko se sinun mittapuulla mieto. Pysyy ruukussa pienenä, ja kasvuahan voi rajoittaa leikkaamalla.

el pimiento

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 28, 2018, 11:08:46 ap
Lainaus käyttäjältä: el pimiento - lokakuu 28, 2018, 09:58:48 ap
Olen yrittänyt etsiä sopivaa chiliä, joka täyttäisi seuraavat ehdot mutta toistaiseksi tuloksetta.

- Pienikokoinen max noin 50cm
- Mieto
- tekisi satoa pitkään/jatkuvasti
- Hyvä syönti chili


Tarkoitus olisi kasvattaa sitä ikkunan vieressä olevalla pöydällä ympäri vuoden.

Aji Colorado on oikeastaan ainoa, jonka olen onnistunut löytämään mutta en en ole ihan varma senkään sopivuudesta. Ideoita?

Muuten, voiko chiliä pitää pienenä leikkaamalla - siten, ettei leikkaus vaikuta satoisuuteen?


https://www.fataliiseeds.net/product/cgn-21500/ .
En tiedä onko se sinun mittapuulla mieto. Pysyy ruukussa pienenä, ja kasvuahan voi rajoittaa leikkaamalla.



Miedolla tarkoitan jotain noin Jalapeñon tasoista chiliä, joka on muistaakseni 3 tai 4 sillä jollain asteikolla. Tuo vaikuttaa muuten hyvältä mutta minun asteikolla 8 on liian tulinen.

MRgreen


miiksuli

lokakuu 29, 2018, 22:19:24 ip #10752 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2018, 22:35:02 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: el pimiento - lokakuu 28, 2018, 09:58:48 ap
Olen yrittänyt etsiä sopivaa chiliä, joka täyttäisi seuraavat ehdot mutta toistaiseksi tuloksetta.

- Pienikokoinen max noin 50cm
- Mieto
- tekisi satoa pitkään/jatkuvasti
- Hyvä syönti chili


Tarkoitus olisi kasvattaa sitä ikkunan vieressä olevalla pöydällä ympäri vuoden.

Aji Colorado on oikeastaan ainoa, jonka olen onnistunut löytämään mutta en en ole ihan varma senkään sopivuudesta. Ideoita?

Muuten, voiko chiliä pitää pienenä leikkaamalla - siten, ettei leikkaus vaikuta satoisuuteen?

Monet baccatumit mutta on tulisempia kuin jalopenot.

Aji Little Finger Orange (semillasta esim siemeniä)
https://www.fataliiseeds.net/product/madre-vieja/
https://www.fataliiseeds.net/product/brazilian-red-olive/

Myös tuo PI 260567 x Duke jää pieneksi puskamaiseksi, noin 50 cm pienessä ruukussa. Tekee vähän tulisempia herkullisia chilejä ja hidas kypsymään. Ei ehkä se ihanne muulta kuin koon ja maun osalta. Mulla tuo teki keltaisia marjoja vaikka pitäisi tehdä punaisia.

miiksuli

Onkohan nyt kalsium puutosta vai stressiä juuristolla? Kasvualustana kookos jossa neudorffin vihanneslannoitetta ja merilevää. Tuli tuossa annettua myös provado care torjuntapuikkoa kun piti päästä kirvoista ja harsosääsken toukista eroon. Lähti kyllä nyt chilit kasvamaan ja voi paremmin mutta tekee nyt noita vinksahtaneita lehtiä. Hieman parantunut uusi kasvu. Ilman lämpötila noin 23 astetta. Oon myös sellaisen huomion tehnyt että kaikki mun chinenset jotka saanut neudorffin lannoitusta käyttäytynyt samoin. Annuumit, baccatumit, pubescensit, villit kasvanut normaalisti. Käytännössä kaikki muut paitsi chinenset.


sorrii

marraskuu 02, 2018, 08:42:05 ap #10754 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2018, 12:33:12 ip käyttäjältä sorrii
Lannoiteöverit ... ?
Provadossa on aika vahvasti lannoitusta: 1 kapseli per 1l = EC 1.5 .. suurinpiirtein

EDIT: Tuo siis muistivaraisesti ..  ::)
Laskin joskus alkuperäisellä Provadolla jossa se kielletty myrkky imidaklopridi, että saisi saman vahvuuden myrkylle, kuin ammattiaineella Confidor WG70, kun liuottaa 2 kapselia /litra. Silloin muistaakseni EC nousi selvästi korkeammalle kuin noiden GHE'n ym litkujen lannoitevahduudet: muistelisin ~EC=3. Chinense kyllä kestää senkin ihan hyvin eikä nuo baccatkaan hirveesti rullaillut. Niillä vahvuuksilla [2kaps/1l.] siis jos myrkyttää, niin saa kastella ainakin pari kertaa pelkällä vedellä. Jos on sen kapselin tökännyt multaan sellaisenaan, niin liukeneminen on kiinni siitä kuinka märkänä pitää alustaa: Voi ne överit niinkin tulla jos esim. kookoskuitu on kokoajan märkää, kuten minä pidän.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

marraskuu 02, 2018, 17:51:51 ip #10755 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2018, 21:26:28 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 02, 2018, 08:42:05 ap
Lannoiteöverit ... ?
Provadossa on aika vahvasti lannoitusta: 1 kapseli per 1l = EC 1.5 .. suurinpiirtein

EDIT: Tuo siis muistivaraisesti ..  ::)
Laskin joskus alkuperäisellä Provadolla jossa se kielletty myrkky imidaklopridi, että saisi saman vahvuuden myrkylle, kuin ammattiaineella Confidor WG70, kun liuottaa 2 kapselia /litra. Silloin muistaakseni EC nousi selvästi korkeammalle kuin noiden GHE'n ym litkujen lannoitevahduudet: muistelisin ~EC=3. Chinense kyllä kestää senkin ihan hyvin eikä nuo baccatkaan hirveesti rullaillut. Niillä vahvuuksilla [2kaps/1l.] siis jos myrkyttää, niin saa kastella ainakin pari kertaa pelkällä vedellä. Jos on sen kapselin tökännyt multaan sellaisenaan, niin liukeneminen on kiinni siitä kuinka märkänä pitää alustaa: Voi ne överit niinkin tulla jos esim. kookoskuitu on kokoajan märkää, kuten minä pidän.

Mjoo. Tulee itekkin pidettyä kookosta lähes tulkoon jatkuvasti märkänä. Välillä annan vähemmän vettä ja välillä vähän enemmän. Liikaa voi olla muttei kai liian vähän kun aika paljon lannotettu. Odotinko kolme viikkoa että annoin vähän neudorffia pinnalle ja merilevää kanssa. Noi muut chilit oon nyt vaan lannottanut vähemmän. Täytyy vaan vähentää nyt sitten lannoitusta. Nyt on kuitenkin vähän huono aika kasvulle kun ei ole mitään järin tehokkaita valoja edes käytössä. Tekikö nyt neljä teelusikallista neudorffia litran veteen 3 EC vahvuisen liemen. Kaikki ei liukene heti tai ollenkaan vaan kiertoteiden kautta.

Edit. Alkaa kohta kukkimaankin. Tekee jo muutamaa nuppua vaikka ikää hieman alle viisi kuukautta. Alkaa olla valmis kesään :) Tosiaan siihen vielä aikaa. Pitää siinä välissä vaihtaa isompaan ruukkuun. Mutta nää on vielä sen verran epä stabiiliita että kasvu ja lehtien muoto eri näillä kahdella yksilöllä. Saas nähä millaista satoa tekee. Ihan maukkaita chilejä kuitenkin saanu neudorffilla ja merilevällä aikaiseksi. Nyt tosin pakkaa sekottamassa tuo provado care kun piti vähentää ötököitä.

miiksuli

Voiko siitepölyä varastoida? Jos niin kauanko säilyy hyvänä?


sorrii

Ehkä voisi jos olisi spermapankkilipas ... Pakastimeen tositosi-tiiviisti pakattuna voisi toimia. Ehkä ...
Mutta miksi?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: MorugaReaper - marraskuu 13, 2018, 11:14:49 ap
Ei voi.

Ok.
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 13, 2018, 13:12:11 ip
Ehkä voisi jos olisi spermapankkilipas ... Pakastimeen tositosi-tiiviisti pakattuna voisi toimia. Ehkä ...
Mutta miksi?

Liian hankalaksi menisi. Kunhan heräs tuollainen idea jos säilömisestä jos kaksi eri lajiketta kukkii eri aikaa niin oisi voinut heti pitää siitepölyä varalla. Mutta eipä kai tuo ongelma ole kun kuitenkin taitaa kukkia chilit ympäri vuoden jos saa vaan riittävästi valoa ja ravinteita.