huhtikuu 26, 2024, 22:21:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Suojattu sokeripalan korvike?

Aloittaja O, lokakuu 20, 2010, 09:29:01 ap

« edellinen - seuraava »

O

Mikäs tuollaisen nimi nyt olisi jolla saisi kytkettyä johdot yhteen, mutta se olisi samalla suojattu? Luulisi olevan ihan perus konponentti.. Olen käyttänyt katkaisimia tähän asti, kun ei ole paljon tarvinnut kytkeä, mutta nyt alkaisi olemaan tarvetta suuremmalle määrälle.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Rince

Jakorasia/kytkentärasia? Noissa ei ole yleensä vedonpoistoa, mutta eipä sokeripalassakaan ole (eli jos kun kompastut johtoon niin johdot voivat irrota rasiasta).

O

Mikä on vaco?

Butt connector näyttäis olevan aikalailla sitä mille olisi tarvetta. Mistä noita saa?

Melko tyhjentävä esitys http://www.youtube.com/watch?v=VB5o8bf0raU
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

chilihardhead.fi

Siis abico liitin, löytyy huoltiksilta, varaosaliikkeistä, sähkötarvikeliikkeistä, halpahalleista ym.

waco liitin on ''sokeripala'' johon kuorittu johto työnnetään ja jousi yhdistää ne sisällä, ei sovellu monisäikeiselle johdolle
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

tonttu

lokakuu 20, 2010, 13:29:04 ip #4 Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2010, 13:33:45 ip käyttäjältä tonttu
Lainaus käyttäjältä: O - lokakuu 20, 2010, 13:04:58 ip
Mikä on vaco?

Butt connector näyttäis olevan aikalailla sitä mille olisi tarvetta. Mistä noita saa?

Melko tyhjentävä esitys http://www.youtube.com/watch?v=VB5o8bf0raU


Ei tuommoisia butt connectoreita taideta suomessa käyttää, kuin nimellä apico ja hituvirtapuolella... en muutenkaan suosittele. Muistaakseni tuo vaco liitin taitaa juurikin olla se nykyisin käytettävä jatkosliitin, sokeripalan korvikkeena. (onkin... tosin liittimessä lukee näköjään vago) Eli siihen vaan kuohitaan johto ja tökätään siihen liittimeen, joka kytkee ja suojaa liitoksen. Sitten vaan nippusiteitä pari vedonestoksi ja teippiä päälle. Tässä siis suojattu tee se itse liitos. Noin ei varmaankaan jonkun pykälän mukaan saisi tehdä, jos pilkkua tarkasti katsotaan. Pitäisin sitä kuitenkin paaaljon turvallisempana vaihtoehtona, kun saman homman tekeminen muilla vippaskonsteilla. Muutoin olisin ollut hiljaa.


Tuommoinen siis

Niin ja mistä tuommoisia saa? Sähkötukuista yleensä, tai ihan kellä vaan sähkärillä on noita työhaalarin taskut täynnä, eli sieltä edukkaimmin. Taikka sitten ihan vaan sähköliikkeestä.


tonttu

Lainaus käyttäjältä: Venomi - lokakuu 20, 2010, 13:33:40 ip
Oma typo. Viralliselta nimeltään Wago liitin.
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=644&productID=20033&productCode=475-1437YE&brand=RS&mainProductGroup=LIITTIMET&subProductGroup=RIVILIITIN
Yllättävän hyvä korvike sokeripalalle halvan hinnan ja näppärien vipujousien ansiosta. Ja kyllä, se käy monisäikeiselle kaapelille 0.08mm2 - 2.5mm2



Juu tuo onkin sitten deluxe malli. Noita harvemmin näkee. Mutta tuo on parempi vaihtoehto, jos tosiaan kaapeli on asianmukaista monisäikeistä, mitä hieman kyllä epäilen...

chilihardhead.fi

lokakuu 20, 2010, 13:42:47 ip #6 Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2010, 13:52:47 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, valmistajan mukaan.

Ennen niitä ei hyväksytty monisäikeiselle, eikä se kyllä kovin luotettava siinä ainakaan ole.

Hiluvirta kilkkeistä en tiiä, mitä niissä on sanottu, mutta näin vaffapuolella
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Rince

Monisäikeisille on huppuliitin.


Mutta nämä wago- ym liittimet eivät ole kovin paljoa enempää 'suojattuja' kuin sokeripalatkaan. Jännitteellisiä ruuvejahan niissä ei ole, mutta silti en antaisi niitä esim lasten käsiin  ;D
Alkuperäinen kysyjä voisi tarkentaa mitä tarkoittaa "suojatulla".

jeQQ

Varmaan suojatulla haetaan sitä, että vois pihallekin heittää. Näin mä kuvittelisin, sokrupalaa en ihan ensimmäiseksi laittais partsille hengailemaan. ;D

Miksaa

Mä olen alkanut juottamaan johdot kiinni ja kutistesukkaa vaan päälle, niin kestää kosteuttakin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

hoffi

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - marraskuu 08, 2010, 12:51:39 ip
Mä olen alkanut juottamaan johdot kiinni ja kutistesukkaa vaan päälle, niin kestää kosteuttakin.


Tai laiska laittaa abikoilla ja sitä kutistesukkaa missä tosiaa liimat sisällä. Nopee ja helppo tehdä mut kestää kyl jonku verra vetoo ja kosteus ei oo myöskää ongelma.

kuje

Lainaus käyttäjältä: hoffi - marraskuu 10, 2010, 17:49:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - marraskuu 08, 2010, 12:51:39 ip
Mä olen alkanut juottamaan johdot kiinni ja kutistesukkaa vaan päälle, niin kestää kosteuttakin.


Tai laiska laittaa abikoilla ja sitä kutistesukkaa missä tosiaa liimat sisällä. Nopee ja helppo tehdä mut kestää kyl jonku verra vetoo ja kosteus ei oo myöskää ongelma.


Tai laittaa suoraan niitä abikoliittimiä missä itessään on ns. kutistesukka. :P

tonttu

marraskuu 10, 2010, 19:54:12 ip #12 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2010, 19:55:45 ip käyttäjältä tonttu
Ja jos ulkotiloista on kysymys, niin vielä laiskempi ostaa tiivistetyn kojerasian ja tekee kytkennät din kiskoon siellä sisällä. Samalla saa releet ja ajastimet siististi, eikä tartte kikkailla autotarvikkeiden kanssa.

Niin juu, ja sitten voi käyttää vaikka sokeripalaripaa, jos siltä tuntuu.

chilihardhead.fi

Laiskempi, tietämättömämpi ja silti viisaampi, tilaa sähkärin, jotta asia tulee kerralla turvallisesti, ilman ruumiita kuntoon ;)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Zabi

marraskuu 18, 2010, 23:05:45 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 18, 2010, 23:08:30 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - marraskuu 08, 2010, 12:51:39 ip
Mä olen alkanut juottamaan johdot kiinni ja kutistesukkaa vaan päälle, niin kestää kosteuttakin.


Voiko juottamista käyttää verkkovirtajohtojen liittämiseen ?

Verkkovirta-asennusten olleessa kyseessä, liitoksia johtoon ei missään nimessä tehdä kolvi, tina ja kutistesukka yhtälöllä. Ja tämä on ihan sähkölaissa jyrkästi kielletty. Verkkovirtakytkennöissä liitoksen johtimessa tulee olla yhtä hyvä kuin itse johdin. Ruuviliitos tai puristeliitos on niitä sallittuja. Tinaliitos ei ole luotettava kun puhutaan 230V 10/16A kytkennöistä jotka joutuvat jotkus rasituksen alle tai kytkennöissä joissa liikkuu tätä selvästi isompia virtoja.

Vaikka tinaliitos sinällään kestäisi tuon edellä mainitun virran, niin se on ongelmallinen oikosulkutilanteissa. Koska tinaliitoksella on yleensä normaalijohdinta selkeästi suurempi resistanssi, voi oikosulkutilanteessa siinä tapahtua voimakasta paikallista kuumenemista, jolloin matalassa lämpötilassa sulava tina sulaa nopeasti ja sinkoutuu ulos liitoksesta.

Tinaliitoksia verkkojohtojen kanssa käytetään ainoastaan johtoja piirilevyille juotettaessa sekä johtoja liittimien tai muiden komponenttien juotoskorvakkeisiin juotettaessa. Näissä tilanteissa tinausta voidaan käyttää, kunhan se on riittävän huolellisesti ja riittävällä tinalle tehty (ja varmistettu että oikosulkuvirrat eivät pääse laitteessa vaarallisen suuriksi noissa paikoissa).

Vaikkei näkyviä vaurioita olisikaan, on oikosulun kokeneen laitteen kaikki tinattuja kaapeleita sisältävät liitokset syytä tarkistaa.

http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/sahkoverkko.html

Ihan näin sähkärinä vain halusin huomattaa asiasta. :)

Liitokseen voi käyttää vaikka sokeripalaa ja päälle vulkanoituvaa teippiä niin on kosteuden kestävä.


http://www.sareskoski.com/vulkanoituva-teippi/P2146/
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

pippuri

Laitetaan tää ny tänne. Töissä joskus jotui jatkamaan jotain johtimia, niin käytössä oli näitä:

http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=13085531&catalogUid=2224442&parents=|13081715|13085297|13085300&path=1

Saa monia eri kokoja, tavallisesti riittä toi punanen. Ensi amppi pihdeillä puristetaan kasaan, sitte toi muovi kutistetaan lämmittämällä, sytkäri/pikkutoho tms. Varmuuden vuoksi päälle vielä kutistesukka, niin saa piiloon ja suojaakin paremmin. Varma ja hyvä liitos :)