huhtikuu 16, 2024, 20:42:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilialoittelija vaikka muuten jo lähes vanha parta

Aloittaja Vuorikaskas, lokakuu 20, 2014, 10:40:35 ap

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

lokakuu 20, 2014, 10:40:35 ap Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2014, 13:20:20 ip käyttäjältä Kasvirasva
Tervehdys!  Kasvit ovat olleet aina tärkeitä minulle.  Se vaan on jännä kuinka kädet pitää saada multaan ja silloin aika unohtuu ja kokee elävänsä. Monenlaista hyötykasvia on tullut kasvateltua ja eri kokoisia kasvimaita perustettua ja monta kasvihuonettakin rakennettua eri vuokrataloissa vuosien myötä ympäri etelä-Suomea.

Aikoinaan olin Hyötykasviyhdistyksen jäsen ja sieltä tuli muutamia chililajejakin tutuiksi, kuten Apache ja Early Jalapeno. Vasta viime talvena sitten tulin sukeltaneeksi paremmin aiheeseen, kun hankin kymmenkunta uutta lajiketta. Ne olivat vähän myöhäisiä idätyksiä keväällä (20.3 taisi olla) ja ne olivat suurehkoissa ruukuissa aurinkoisella terassilla kesän. Tosin kesäkuu oli vähemmän aurinkoinen ja pirun kylmä...

Kun kelit loppuivat, siirsin ne huoneeseen ikkunan eteen johon laitoin hyvät valotkin palamaan.   Osa lajikkeista alkoi kukkia vasta siinä kunnolla ja satoakin sain melko hyvin. Minulla oli tässä kuussa muutto ja en malttanut kasveja katkaistakaan vaan pakkohan ne oli pääosin muutettava.

Nyt olen pääosan sadosta saanut ja leikannut pääosan kasveista mielessä bontsit.  Vai kuinka se kirjoitettiinkaan.  ;)  Tietoa bontseista olen parina iltana foorumilla selaillut, mutta tietenkin on noussut ajankohtaisia kysymyksiäkin. Tämä oli viimeinen syy että juuri nyt tuli tänne kirjauduttua. 

Toinen ajankohtainen on loppusadon käsittely, että mitä niille tekisi ja voisiko vain yksinkertaisesti kuivaamalla edelleen valmistaa niistä jotakin mielenkiintoisempaa ja ruokaisampaa. Vahvemmat lajikkeet kun olen kokenut tähän asti melkolailla riittoisiksi, että yhdenkin kasvin sato riittää ruuanvalmistukseen vuodeksi....  vaan mielenkiintoista nyt on pikkuhiljaa päästä maistelemaan ihan uusia juttuja kuten battacumia.

Muuten nyt on kesän satona  pakastimessa avomaalla kasvaneita tomaatteja keitettynä reilusti kokoon, maustettuna suolalla, etikalla ja chileillä. Tein juuri eilen ensimmäisen padan yhdestä tuollaisesta tomaattipohjasta ja täytyy sanoa että erinomaisesti onnistui ajatukseni.  Erilaisia basilikalajeja on myös rehevästi kasvamassa ja kuivattunakin. Perunoita ja lanttuja menen vielä vanhaan taloon ylös kaivamaan.

Jaa niin, tuli myös tehtyä etikka-hunaja chileja muutamista lajeista  pienet purkit.  En ole vielä niitä availlut.   Hapatus kiinnosti mutten tässä muuttotilanteessa saanut aikaiseksi.

Paprikat yleensäkin olen kokenut melko helppoina ja kiitollisina kasveina.  Siksi saatan joskus innostua myös aloittelijan kysymyksiin itsekin vastailla - rajoittuen toki yleisiin pointteihin kasveista ja niitten tarpeista. 

Terveisin Kimmo  kuuskytluvun vauva, melkein 50 mittarissa

P.S.  Meinasin laittaa nimimerkiksi Kasvirasta, mutta en minä rastoihin niin paljoa sentään identifoidu. Eikö Kasvirasva ole ainakin nimimerkin perustehtävässä melko hyvä, että erottuu ja jää mieleen sopivasti? Kyllä minä muuten lihaa syön, nimimerkistä huolimatta.   ;D



ed. idätysajankohta

ChIlIDoG

Tervetuloa. Early Jalapenot toimivat varsin hyvin täytetttyinä. Sisälle hyvää cheddaria, päälle pekoni ja uuniin. Viikonloppuna tuli tämmöisiä syötyä ja maistuiva hyvin chileihin tottumattomillekkin.

Vuorikaskas

lokakuu 20, 2014, 12:10:42 ip #2 Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2014, 13:09:21 ip käyttäjältä Kasvirasva
Kiitoksia!   Ja kiitos uunichilivinkistä.  Sitähän on kokeiltava.

Samannäköisiä uusia minulla on nyt Red Serenade ja Barbeque Coffee Brown.  Voin tehdä kolmesta lajikkeesta pellillisen ja ihmetellä, onko niissä eroja.   Niin ja jos laitan jokusen Aji Crystalin ja Lemon Dropin joukkoon kanssa, niin olen jo paljon pitemmällä tässä herkuttelupuolessa.  Asiaan perehtymättömät (kuten itsekään en ole ollut hirveä chilipää) ovat kanssani ihmetelleet sitä lukemaani, että chilien maku voi olla niin erilainen ja vaihteleva...  nimittäin se ensimmäinen kokemattoman kysymys on jokaisella ollut "miten ihmeessä poltteen takaa voi jotain ominaismakuja maistella".   ;D

Rainbow kevytkissanhiekkaa on hankittu ja Bonsai ruukkuja tilattu.  Boncheja varten.  (Nyt taisi mennä jo oikein kirjoitusasu.  Bonchi, boncheja, boncheihin)


Vuorikaskas

lokakuu 20, 2014, 13:27:38 ip #3 Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2014, 13:29:35 ip käyttäjältä Kasvirasva
Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - lokakuu 20, 2014, 10:40:35 ap
Paprikat yleensäkin olen kokenut melko helppoina ja kiitollisina kasveina.  Siksi saatan joskus innostua myös aloittelijan kysymyksiin itsekin vastailla - rajoittuen toki yleisiin pointteihin kasveista ja niitten tarpeista. 


Jaa-a. Taisin hieman kokemustani vaivihkaa mainostaa.   Kun olen keskustellut ihmisten kanssa paprikoiden kasvatuksesta, melko usein tulee ilmi ettei sitä niin helpolla sentään saada kasvamaan ja hedelmää tuottamaan. Mutta kuitenkin kun on kokemusta monista kasveista ylipäätään, osaa äkkiä hankkia perustiedot ja toisaalta myös nähdä kasvista milloin se voi hyvin ja mistä se tykkää. Oleellistahan paprikoissa on ettei sitä pidetä tomaattina!  Kasvu on siihen verraten hidasta ja yhtäläistä on ehkä vain suuri valontarve.

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Vuorikaskas

Tacken och pocken.   Vai miten se meni.   Täytyy varmaan alkaa kirjoittelemaan, kun se niin mukavaa on. Vai alkoiko se jo. Joo, mutta jatkunee jossain toisessa kohtaa seuraavaksi.

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

NPhoBiaz

Tervetuloa minunkin puolestani, ja onneksi olkoon! Olet tehnyt loistavan valinnan siirtyä chilien maailmaan! ;)

Vuorikaskas

Tattista vaan vielä kerran.  Kaipa minä jossain vaiheessa ehdin osallistua enemmänkin.  Tekisi mieli ottaa kuvia näytille sitten samalla, mutta vielä on niin kiire ettei edes neuvoa ehdi kysyä saati kuvaamista ajatella.  Yksi mitä piti kysyä oli että pitäisikö piankin leikata bonchien juuretkin pieneksi lehvöstön/oksiston karsimisen jälkeen. Tulihan se tehtyä kysymättäkin ja sain näin lisää tilaa kun aina kolme puukolla irrotettua noin litran juuripaakkua on aina yhdessä ämpärissä valeistutettuna.  Ruukut saapuvat kun saapuvat.

Vuorikaskas

huhtikuu 21, 2016, 12:07:05 ip #9 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2016, 15:15:49 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Tulin vielä muuttaneeksi nimeni täällä.  Ja vähän olen jo löytänyt aikaakin foorumille, joten ehkä tämä tästä alkaa vilkastua.  Joten otan uuden alun tässä esittelyjutussakin.


Rakensin loppukesällä 5 x 2,7 metrin kasvihuoneen. Kuva lokakuulta.



Viime kauden paras uutuus oli mulle Locato.  Sain kypsytellä sisällä sitä lähelle joulukuuta asti kun halusin joka hedelmän kypsäksi.  Samantien tuoreena ne tuli myös herkuteltua. Oli kyllä ihan erilainen kokemus kuin mikään ennen, lievä poltekin aivan omalaatuinen ja miellyttävä.   Nyt on sitten uutena myös Rocoto Red Peruvian.   Vanhoista suosikki on ollut varsinkin Lemon Drop.  Vanhoista ja uusista tarinaa sitten kun avaan päiväkirjan kasvihuoneen tapahtumista.

Ensimmäinen hapanchilini onnistui erinomaisesti.  Viimeistä pikku purkkia olen säästellyt jääkaapissa - muuten olisivat loppuneet jo aikoja sitten.
Myös ensimmäinen hapankaalini onnistui.  Mukana oli runsaasti chiliä ja valkosipulia.  Tuli parasta mitä mistään olen saanut ja kaikki 10 kg on mennyt.  Osan annoin toki tutuille.
Näitten innoittamana nyt on tarkoitus saada omat kaalit kasvatettua. Oikeat lajikkeet hapankaaliksi on hommattu ja myös tuhohyönteisverkot.  Uutena pitää kokeilla hapankurkkuja ja siihenkin hommasin oikeat lajikkeet.

Kimmo


edit.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.0