Apua kasvatuksen aloittamiseen! Mistä siemenet?

Aloittaja t-ph, maaliskuu 21, 2009, 16:42:16 ip

« edellinen - seuraava »

t-ph

Hei!
Tiedän, että olen jo miltei myöhässä chilin kasvatuksen kaudelle 2009. Mutta kysymykseni on, mistä saisin siemeniä Tampereelta jotta voisin aloittaa kasvatuksen?

En millään viitsisi ostaa fataliin nettisivustoilta, kun pitäisi ostaa yli 15 eurolla ja tarkoitus on kuitenkin vain alkuun kokeilla kasvatusta.

Eli mikäli tampereen seudulla on kasvattajia, jotka voisivat myydä/lahjoittaa siemeniä/pistokkaan jotta pääsisin alkuun olisin todella kiitollinen.  :)

t-ph

Lisättäkööt vielä, että haen sellaista hieman tulisempaa. Ei kuitenkaan mitään habaneroa.


kuje

maaliskuu 21, 2009, 17:29:54 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2009, 17:58:18 ip käyttäjältä kuje
Lielahden ja Turtolan Citymarketeissa on molemmissa puutarhamyymälä josta löytyy chilien siemeniä.
Plantagenista löytyy varmaan myös.

Chilicutter

Käy vilkaisemassa tuolta mun sivuilta.
Jos löytys jotai sopivaa niin tehdään hyvä diili :D
http://www.webbisivu.com/Chili_seeds.aspx
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

wille

Lainaus käyttäjältä: t-ph - maaliskuu 21, 2009, 16:42:16 ip
Hei!
Tiedän, että olen jo miltei myöhässä chilin kasvatuksen kaudelle 2009. Mutta kysymykseni on, mistä saisin siemeniä Tampereelta jotta voisin aloittaa kasvatuksen?

En millään viitsisi ostaa fataliin nettisivustoilta, kun pitäisi ostaa yli 15 eurolla ja tarkoitus on kuitenkin vain alkuun kokeilla kasvatusta.

Eli mikäli tampereen seudulla on kasvattajia, jotka voisivat myydä/lahjoittaa siemeniä/pistokkaan jotta pääsisin alkuun olisin todella kiitollinen.  :)


Eipä tuo 15 € ole chilin siemenistä hinta eikä mikään. Eikä ne siemenet hetkessä vanhene. Voit kokeilla paria lajiketta tänä kesänä ja muita seuraavana kesänä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Aji Inferno

Sitäpaitsi, Fataliin paketeissa on aivan eri planeetalta olevia lajikkeita kuin mitä Anttiloista ja puutarhaliikkeistä saa. :)  Eli maukkaampia, elinvoimaisempia, mielenkiintoisempia, jne. Syykin on selvä: Fataliin paketeissa on keskimäärin eri chililajien lajikkeita kuin puutarhamyymälöissä - monenlaisia Etelä-Amerikan ihmeitä kuten capsicum baccatumeja. :)

Kyynel

Minäkin tässä myöhään olen aloittelemassa, ulkokasvatusta ajatellen. Mutta kaipa se onnistuu jos valitsee jotain helpompaa, eikä noita eksoottisempia kasveja, jotka ovat tosi tarkkoja olosuhteistaan.

Varmaan tilaan Fataliin kaupasta siemeniä, mutta voisiko joku kertoa minkä kokoisia nuo paketit on? Eli paljonko siemeniä per pussi. Aion kyllä ottaa muutamaa eri lajia, joten varmaankin jää ensi vuodellekin istutettavaa, mutta pitääkö ottaa yksi pussi vai useampi...

t-ph


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kyynel - maaliskuu 24, 2009, 13:53:09 ip
Minäkin tässä myöhään olen aloittelemassa, ulkokasvatusta ajatellen.


Ehkä kannattaisi mainita paikkakunta tähän aikaan vuodesta. Voisit saada ajallista etumatkaa.  :D

Ketjun aloittaja t-ph käväisi juuri ottamassa hoitoonsa muutaman ylijäämächilin, jotka olisin muuten joutunut tilanpuutteen vuoksi hävittämään. Tällaisia tapauksia on nyt tai lähiviikkoina ympäri Suomen. Eihän ne pärjää tunnearvossa itse idätetyille, mutta saisit ensi satoa kuukauden tai pari aikaisemmin kuin itse idätetyistä. Ne menevät väkisinkin loppukesälle.

Kyynel

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 24, 2009, 14:21:16 ip
Ehkä kannattaisi mainita paikkakunta tähän aikaan vuodesta. Voisit saada ajallista etumatkaa.  :D


Vesilahti on paikkakunta. Mutta olin sitäkin tässä ajatellut, että jos nyt saan siemenet hankittua ja istutettua, niin ensi vuonna on ylijäämätavara valmiina käytössä. Ei ole sitten mitään tekosyytä olla laittamatta ajoissa itämään. Sillä juuri mietin noita Fataliin myyntipakettien kokoa (en sitten saa tätä lausetta kirjoitettua mitenkään fiksusti käyttämällä sanaa siemenpussi  ::) ...), että paljonko jää siemeniä yli. Ajattelin että varmaan riittää kun otan väkisinkin useampaa lajiketta kokeiluun, mutta pitäisikö jotain mielenkiintoisempaa ottaa suosista isompi erä.

Dazzler

Lainaus käyttäjältä: Kyynel - maaliskuu 24, 2009, 13:53:09 ip
Varmaan tilaan Fataliin kaupasta siemeniä, mutta voisiko joku kertoa minkä kokoisia nuo paketit on? Eli paljonko siemeniä per pussi. Aion kyllä ottaa muutamaa eri lajia, joten varmaankin jää ensi vuodellekin istutettavaa, mutta pitääkö ottaa yksi pussi vai useampi...

oliskohan n. 5-8siementä per pussi.

Kyynel

Kiitoksia paljon. Ajattelinkin että varmaan pitää joitakin lajeja tilata parikin pussillista.

kuje

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 24, 2009, 14:21:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Kyynel - maaliskuu 24, 2009, 13:53:09 ip
Minäkin tässä myöhään olen aloittelemassa, ulkokasvatusta ajatellen.


Ehkä kannattaisi mainita paikkakunta tähän aikaan vuodesta. Voisit saada ajallista etumatkaa.  :D

Ketjun aloittaja t-ph käväisi juuri ottamassa hoitoonsa muutaman ylijäämächilin, jotka olisin muuten joutunut tilanpuutteen vuoksi hävittämään. Tällaisia tapauksia on nyt tai lähiviikkoina ympäri Suomen. Eihän ne pärjää tunnearvossa itse idätetyille, mutta saisit ensi satoa kuukauden tai pari aikaisemmin kuin itse idätetyistä. Ne menevät väkisinkin loppukesälle.



Löytyykö Chilivaarilta vielä yylimääräisiä tai pistokasta jostain?
Nuo perkeleet kun ei tykkää itää. :/

PS. Sori offtopic. Meni ihan lokittamiseksi. :D

t-ph

Chilivaarilta saamistani itämässä olevista siemenistä (oisko niitä 10) on jo 4 itänyt. Olen laittanut nuo multiin.

Ilmoittelen sinulle kuje, kun rupeavat kasvamaan, niin voit tulla hakemaan taimen alun. Enhän itse saa millään mahtumaan kaikkia noita parvekkeelle. (Eikä emäntäkään kyllä anna  ;))

Laitetaan Chilien ilosanoma kiertämään!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 25, 2009, 12:21:15 ipLöytyykö Chilivaarilta vielä yylimääräisiä tai pistokasta jostain?
Nuo perkeleet kun ei tykkää itää. :/

Tarkoitatko vesijuurisia?
Niitä ei nyt ole kuin yksi Turbo Pube. Se kyllä joutaa pois, kun tuo emokasvi valloittaa kohta koko ikkunan. Se on aika tavalla leviävää sorttia.  ;D

Muutama multakasvikin pitää vielä poistaa. Perun Rocotoja ja muutama muukin ei mahdu enää, kun vaihdan toisia isompaan ruukkuun. Rocotoja pidetään kyllä enemmän ulkokasvina. Näiden koosta ja kasvutavasta ei minulla ole vielä mitään käsitystä, kun ensimmäistä vuottani niitä kasvattelen.

Mitä idätyksillesi tapahtui?
t-ph:lle laitoin muutaman itse kasvatetun Inca Red Dropin siemenen talouspaperiin kahvisuodattimen sisään muovipussiin veden kanssa. Kolmessa päivässä nuo itivät, vaikka eivät kelluneetkaan.


Kärsä Babar

Kuje, laitas mulle yksityisviestinä osoitetietojasi niin lähetän sulle jotain siemeniä. Piti antaa sen lannoitteen mukana mut unohtu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

kuje

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 25, 2009, 16:36:17 ip
Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 25, 2009, 12:21:15 ipLöytyykö Chilivaarilta vielä yylimääräisiä tai pistokasta jostain?
Nuo perkeleet kun ei tykkää itää. :/

Tarkoitatko vesijuurisia?
Niitä ei nyt ole kuin yksi Turbo Pube. Se kyllä joutaa pois, kun tuo emokasvi valloittaa kohta koko ikkunan. Se on aika tavalla leviävää sorttia.  ;D

Muutama multakasvikin pitää vielä poistaa. Perun Rocotoja ja muutama muukin ei mahdu enää, kun vaihdan toisia isompaan ruukkuun. Rocotoja pidetään kyllä enemmän ulkokasvina. Näiden koosta ja kasvutavasta ei minulla ole vielä mitään käsitystä, kun ensimmäistä vuottani niitä kasvattelen.

Mitä idätyksillesi tapahtui?
t-ph:lle laitoin muutaman itse kasvatetun Inca Red Dropin siemenen talouspaperiin kahvisuodattimen sisään muovipussiin veden kanssa. Kolmessa päivässä nuo itivät, vaikka eivät kelluneetkaan.




Vaikka vesijuurisia. Mielelläni pelastan jonkun, jos roskis uhkaa. :)