toukokuu 05, 2024, 02:41:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

Skuikki

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - elokuu 11, 2013, 10:25:00 ap

Minkäs takia moinen ruukku? Bonsai on tosi helppo tappaa hukuttamalla.


Kyllä mulla ainaski nuin pienen juuritilan omaava ruukku kuivahtaa erittäin nopeasti. Riippuu tieten mitä alustaa käyttää. Myös ihan turhaan kasvattelee juuria pohjan reijästä pitkin pöytää.  Matalareunainen näyttää paljon paremmalta bonsaille kuin tuollanen korkea purkki.

Sihijuoma666

Nyt olisi pari sopivaa bonsairuukkua naftaliinissa. Pari kasvia voisi uhrata noihin. Mutta mihin multaan/turpeeseen/kissinhiekkaan vai mihin ne kannattaa laittaa? Joku sekoitus vai kylmästi siihen paakkuuntumattomaan kissanhiekkaan?

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 11, 2013, 21:10:55 ip
Nyt olisi pari sopivaa bonsairuukkua naftaliinissa. Pari kasvia voisi uhrata noihin. Mutta mihin multaan/turpeeseen/kissinhiekkaan vai mihin ne kannattaa laittaa? Joku sekoitus vai kylmästi siihen paakkuuntumattomaan kissanhiekkaan?


Mulla on kivivillasiivut pohjalla reikien päällä, niiden päällä vähän akadamaa(kissanhiekka ajaa saman asian) ja sitten vaan multaa. Suosin edelleen kaktus/taimimultaa, sopivan hiekkaista ja helposti tiiviiksi taputeltavaa. Välillä on yllättävän vaikea saada juuret antamaan sen verran periksi, ettei koko rehu nouse mullasta ylöspäin. Bonsairuukuissa on oikeasti ihan törkeän vähän tilaa, erityisesti korkeutta niistä puuttuu. Puuvartisia juuria on aika hankala taivutella sopiviksi :/

Sihijuoma666

Pikainen selvennys vielä tuosta bonsai-muutoksesta. Kasvaako lyhyeksi katkaistuun varteen edelleen yhtä suuret lehdet kuin täysikasvuiseen vai ymmärtääkö kasvi että vähempikin riittäisi ja näytttäisi paremmalta. ;) Esim. voiko Pink Habanerosta tehdä bonchin vai tekeekö se 15cm tynkäänkin kämmenen kokoiset lehdet? Niinkuin esim Orange Habanerosta löytyy bonchi-kuvia joissa pienet lehdet..?

Chilivaari

Kämmenen kokoiset lehdet eivät tosiaan kuulu chileihin, paitsi taimivaiheessa ja ylilannoitettuihin. Ne pienenevät ihan luonnollisesti jo satoaikaan ja niukkaravinteisessa mullassa lehdet ovat pieniä isossakin kasvissa. Kääpiökokoisuus vaatii sitten jo kiusaamista nälässä.

Feint

Suurimpia lehtiä kannattaa nyppiä jatkuvasti irti, se pitää lehdet pieninä ja tuntuu myös innostavan kasveja kasvattamaan uusia lehtiä enemmän. Tietysti täytyy varoa, ettei kasvi menetä liian suurta osaa lehdistään kerralla.

Sihijuoma666

Okei.. Mun chinenset on sitten saanut jotain liikaa.. ::) Alkanut vasta haarautumaan ja kukkimaan ja silti lehdet on aika lähellä tuota kämmenen kokoa.. Meinasin toisen Pink Haban bonsaiksi kokeilla.  Tai sitten Pimenta Diomar, mutta on niin kalju varsi että pitäisi saada lehtiä varteen että uskaltaisi katkaista. Ja eiköhän toiseksi bonchiksi tule Malibu Purple tai Bolle...

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 12, 2013, 18:44:41 ip
Okei.. Mun chinenset on sitten saanut jotain liikaa.. ::) Alkanut vasta haarautumaan ja kukkimaan ja silti lehdet on aika lähellä tuota kämmenen kokoa.. Meinasin toisen Pink Haban bonsaiksi kokeilla.  Tai sitten Pimenta Diomar, mutta on niin kalju varsi että pitäisi saada lehtiä varteen että uskaltaisi katkaista. Ja eiköhän toiseksi bonchiksi tule Malibu Purple tai Bolle...


Lehtien määrällä ei siellä varren alaosassa ole niin merkitystä, kunhan kasvupisteitä löytyy. Tietysti haara ja/tai pari oksaakin olisi hyvä olla.

Koputetaan puuta, mutta mä en oo toistaiseksi tappanut vielä yhtään chiliä katkomalla niitä ankarasti. Kaikki ovat lähteneet kasvamaan samantien uutta lehteä/oksaa, vaikka juuret ja varsi ovat saaneet kyytiä ihan urakalla.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 12, 2013, 19:20:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 12, 2013, 18:44:41 ip
Okei.. Mun chinenset on sitten saanut jotain liikaa.. ::) Alkanut vasta haarautumaan ja kukkimaan ja silti lehdet on aika lähellä tuota kämmenen kokoa.. Meinasin toisen Pink Haban bonsaiksi kokeilla.  Tai sitten Pimenta Diomar, mutta on niin kalju varsi että pitäisi saada lehtiä varteen että uskaltaisi katkaista. Ja eiköhän toiseksi bonchiksi tule Malibu Purple tai Bolle...


Lehtien määrällä ei siellä varren alaosassa ole niin merkitystä, kunhan kasvupisteitä löytyy. Tietysti haara ja/tai pari oksaakin olisi hyvä olla.

Koputetaan puuta, mutta mä en oo toistaiseksi tappanut vielä yhtään chiliä katkomalla niitä ankarasti. Kaikki ovat lähteneet kasvamaan samantien uutta lehteä/oksaa, vaikka juuret ja varsi ovat saaneet kyytiä ihan urakalla.


Okei.. Annan sitten jo kunnolla kyytiä Pimenta Diomarille ja laitan sun syyksi jos se ei siitä toivu.  ;) Meinaatko että kalju runko lähtisi lehtiä tekemään?

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 12, 2013, 19:42:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 12, 2013, 19:20:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 12, 2013, 18:44:41 ip
Okei.. Mun chinenset on sitten saanut jotain liikaa.. ::) Alkanut vasta haarautumaan ja kukkimaan ja silti lehdet on aika lähellä tuota kämmenen kokoa.. Meinasin toisen Pink Haban bonsaiksi kokeilla.  Tai sitten Pimenta Diomar, mutta on niin kalju varsi että pitäisi saada lehtiä varteen että uskaltaisi katkaista. Ja eiköhän toiseksi bonchiksi tule Malibu Purple tai Bolle...


Lehtien määrällä ei siellä varren alaosassa ole niin merkitystä, kunhan kasvupisteitä löytyy. Tietysti haara ja/tai pari oksaakin olisi hyvä olla.

Koputetaan puuta, mutta mä en oo toistaiseksi tappanut vielä yhtään chiliä katkomalla niitä ankarasti. Kaikki ovat lähteneet kasvamaan samantien uutta lehteä/oksaa, vaikka juuret ja varsi ovat saaneet kyytiä ihan urakalla.


Okei.. Annan sitten jo kunnolla kyytiä Pimenta Diomarille ja laitan sun syyksi jos se ei siitä toivu.  ;) Meinaatko että kalju runko lähtisi lehtiä tekemään?


Jos kasvupisteitä on jäljellä, lähes satavarmasti. Muutaman lehden olen jättänyt jokaiselle ihan vain nähdäkseni milloin kasvi tarvitsee vettä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 12, 2013, 18:44:41 ip
Okei.. Mun chinenset on sitten saanut jotain liikaa.. ::) Alkanut vasta haarautumaan ja kukkimaan ja silti lehdet on aika lähellä tuota kämmenen kokoa..


Kasvuvaiheessa mulla oli noissa muutamissa chinenseissä kahden kämmenen kokoisia lehtiä, mutta nyt sadontuotantovaiheessa kaikki lehdet jää sellaisiksi koivunlehden kokoiseksi tai ihan hieman isommaksi. Se on sinällään vain hyvä merkki, kasvu on voimakasta ja kasvi kasvattaa hurjan varrenkin yleensä sivutuotteena, mikä sitten bonchissa näyttää hyvältä. Mahdollisimman paljon valoa kannattaa antaa chileille alkuvaiheessa, kun kasvupisteet ovat varren alaosassa mahdollisimman tiheässä, bonsain muotoileminen on paljon helpompaa.

akselsson1

Tässä on mulla yksi projekti, verrattain ohut runko, mutta päätin kuitenkin tehdä siitä pikku bonchin.

Itse kasvustollehan ei ole tässä vaiheessa vielä tehty mitään, mutta kohta voisi kyllä alkaa, hyvin siirtyi passiivihydrosta tuohon, ja juuritilastakin suurin osa on vain sammalen juuristoa/ tuommoista höttöä, juuri mitään muuta ei alle mahtunutkaan  ::)
Kyseessä jokin, jonka pitäisi olla Madame jeanette, ja ainakin podit olivat oransseja, mutta kumman muotoisia  ???
Reippaasti myöhemmin syksyllä (varmaan kuukauden päästä) alan kasvarin kasveja katkomaan, jos olisin sadot saanut pois siihen mennessä.
Niissä luvassa aivan toisen kaliiperin runkoja  ;)
Vieressä näkyy pari ison ulupican podia
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Feint

Vihdoin sain haettua sammalta ulkoa. Minkäs verran tuohon uskaltaa sotkea kahvia? Ajattelin laittaa sammalet, kahvin ja mullan sekaisin ja toivoa parasta. Ja mikä osa sammaleessa on se, joka murskaamisen jälkeen lähtee kasvamaan kahvi/piimä/multamössössä?

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 14, 2013, 21:24:39 ip
Vihdoin sain haettua sammalta ulkoa. Minkäs verran tuohon uskaltaa sotkea kahvia? Ajattelin laittaa sammalet, kahvin ja mullan sekaisin ja toivoa parasta. Ja mikä osa sammaleessa on se, joka murskaamisen jälkeen lähtee kasvamaan kahvi/piimä/multamössössä?

Kai se lähtee kasvamaan melko tasaisesti jos on kasvaakseen ollenkaan? Ite aattelin sitte vaan yksinkertaisesti kerätä tarpeeksi ilman piimätemppuja.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Feint

Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 14, 2013, 21:28:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 14, 2013, 21:24:39 ip
Vihdoin sain haettua sammalta ulkoa. Minkäs verran tuohon uskaltaa sotkea kahvia? Ajattelin laittaa sammalet, kahvin ja mullan sekaisin ja toivoa parasta. Ja mikä osa sammaleessa on se, joka murskaamisen jälkeen lähtee kasvamaan kahvi/piimä/multamössössä?

Kai se lähtee kasvamaan melko tasaisesti jos on kasvaakseen ollenkaan? Ite aattelin sitte vaan yksinkertaisesti kerätä tarpeeksi ilman piimätemppuja.


Toikin on vaihtoehto. Periaatteessahan se vaan tykkää kasvaa happamassa maassa(onko kukaan koskaan nähnyt paikkaa missä sammal EI kasvaisi?) ja olisi kiva saada pieni määrä kasvamaan ihan "varalle" jos kokeilee koristella boncheja.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 14, 2013, 21:31:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 14, 2013, 21:28:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 14, 2013, 21:24:39 ip
Vihdoin sain haettua sammalta ulkoa. Minkäs verran tuohon uskaltaa sotkea kahvia? Ajattelin laittaa sammalet, kahvin ja mullan sekaisin ja toivoa parasta. Ja mikä osa sammaleessa on se, joka murskaamisen jälkeen lähtee kasvamaan kahvi/piimä/multamössössä?

Kai se lähtee kasvamaan melko tasaisesti jos on kasvaakseen ollenkaan? Ite aattelin sitte vaan yksinkertaisesti kerätä tarpeeksi ilman piimätemppuja.


Toikin on vaihtoehto. Periaatteessahan se vaan tykkää kasvaa happamassa maassa(onko kukaan koskaan nähnyt paikkaa missä sammal EI kasvaisi?) ja olisi kiva saada pieni määrä kasvamaan ihan "varalle" jos kokeilee koristella boncheja.

No jaa, mulla ei oo niin yhtään ongelmia ettiä tarpeeksi sammalta aivan sama mitä sorttia. Josta tuliki mieleen että saiskohan sulkasammalta kasvamaan bonchin kans... Sellanen vois olla jo aika überiä  :D
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Mistelinoksa

Ensimmäistä kautta olen kasvatellut chilejä (ja yrttejä, tomaatteja, salaatteja ynnä muuta), ja hyvin ovat kasvaneet. Koska huushollissa asuu mm. yksi alle vuoden ikäinen täystuho, metristen puskien talvehtiminen turvallisesti sisätiloissa ei valitettavasti ole mahdollista... joten ne pääsevät kaikki neljä bonchi-käsittelyyn! Samoin yksi paprikoistani on niin kauniisti kieroon kasvanut, että se välttää biojäteastian ja pääsee bonsaikoulintaan. Ensimmäisen käsittelin jo tilanpuutteen takia, kuvia voi vilkaista blogistani jos kiinnostaa: http://katonen.blogspot.fi/2013/08/bonchi-eli-bonsai-chili.html

Kysyisinkin kokeneilta paria seikkaa - ensinnäkin, miten paljon tuota bonsaita nyt pitää kastella, entäpä lannoittaa? Tuo ensimmäinen koeyksilö on muutaman desin ruukussa, ei reikiä pohjassa. Sijoitus on avoimella etelä-länsi-ikkunalla (oikeastaan erkkeri), valoa ja lämpöä riittää niin paljon kuin se täällä Pohjolassa vaan on mahdollista. Leikatussa kasvissa oli hyvin lehtiä, ajattelin että annan niiden olla jonkin aikaa. Onko ok, jos alan trimmata rumempia isoja lehtiä vähitellen sitten, kun uusia lehtiä on alkanut versoa? Ajattelin ottaa varman päälle, että kasvi jäisi eloon, kun esteettisyyskin on kuitenkin vähän niin ja näin, kun vasta harjoittelen bonsai-trimmausta.

Entäpä, onko jo kiire käsitellä loputkin kasvit? Minulla kun ei ole keinovaloja, niin ovatko kasvien selviytymismahdollisuudet huonot, jos niitä alkaa silppuamaan myöhään syksyllä, kun valoa on enää vähän? Näissä muissa kasveissa ei olekaan yhtään lehtiä varren alaosassa. Auttaisiko mahdollisuuksia, jos ottaisin ainakin yhden niistä esikäsittelyyn parvekkeelta eteläikkunalle - trimmaisin lehtiä niin, että alaosa olisi paljaana valossa ja toivottavasti se innostaisi kasvia teettämään vähän lehtiä alaosaan. Vai kestäisikö siinä niin kauan, että hyöty olisi olematon suhteessa sillä aikaa vähentyneeseen päivänvaloon?

akselsson1

Itse kastelen alkuvaiheessa reilusti, koska olen ajatellut että vedenottokyky ei ehkä ole parhaimmillaan runnelluilla juurilla ::)
Sitten kun alkaa uutta kasvua näkyä, niin vähemmän, kun näkee jo lehdistäkin veden tarvetta.
Vähän kun se on kasvanut, niin varsinkin pienissä ruukuissa kuivuu muutenkin melko nopeasti, joten mielestäni ei ole kovin helppo ylikastella, jollei nyt jokapäivä kastele multaa aivan märäksi.

Mulla on yleensä alasleikatut olleet kohtuu hyvällä valolla tai valaistuksella, ja se ainakin toimii hyvin. Jollei aivan pimeyttä ole, niin eiköhän ne siitä lähde. Hyvä on tietysti jos yhtään jää lehtiä, joista seuraila tilannetta :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Feint

Riippuu toki valon ja lämmön määrästä tuo kastelu. Mä leikkasin kesän lopuilla(miten se nyt määritelläänkään) chilini alas ja ne saivat kovaa paistetta +30c lämmössä pitkin päivää, joten kastelukin oli sen mukaista. Tähän aikaan jos leikkaa, niin tuskin tarvitsee edes päivittäin kastella. Suosittelen rei'ittämään ruukun/kipon ja laittamaan aluslautasen sille, silloin voit kastella vähän huolettomammin.

ChiliK

syyskuu 03, 2013, 15:49:40 ip #179 Viimeisin muokkaus: syyskuu 03, 2013, 16:19:05 ip käyttäjältä ChiliK
Soveltuuko mullan ja lecasoran fiftyfifty sekoitus alottelevalle bonsaille? Pitääkö osa bonsain juurista laittaa multasekoitukseen, ja osa jättää ilmaan vai kuinka?

E: kiitoksia nopeesta vastauksesta (Y)