toukokuu 12, 2024, 20:58:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

Lainaus käyttäjältä: Milton - lokakuu 01, 2013, 10:54:32 ap
Millä runkoja saisi tiivistettyä toisiaan vastaan niin että sulautuminen olisi edes mahdollista? Jotain kuminauhaa ehkä?


Pätkäistyllä kumilenkillä olen sitonut. Kovettuu (ainakin omat perusmallin punaiset) kyllä melko nopeasti, mutta melko nopeasti nuo rungotkin kohdalleen jämähtävät. Lopullinen tiivistyminen sitten paksuuskasvun myötä. Tämä, kuten jo aiemmin mainitsin, ottaa aikansa.

Liian kireälle sitä lettiä ei kannata yrittää punoa, tuppaavat meinaan napsahtamaan poikki nuo varret siinä touhussa (onneksi oli jo sopiva pätkä lettiä kasassa, pätkin loputkin varret samasta kohtaa ja siinäpähän haarautuivat).

hiilimonoksi

Onko tähän bonsain kasvatukseen suomenkielisiä ohjeita jossain?

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

hiilimonoksi


jaolsten

Siittä sitten vaan siemeniä mukaan pakettiin!

P.S. se karkki-bhut Jolokia oli aivan käsittämättömän vastustamaton uutuus!


http://fataliiseeds.net/new-products
LainausCaramel Bhut Jolokia, C. chinense 3.70 €   

One of the best tasting super-hot varieties there is. Gladly, this one has a much nicer heat profile than ordinary Bhut Jolokia which tends to cause an unpleasant stingy heat into your throat. The aroma is best when used as fresh, but the powder also has a very powerful aroma which makes it a great seasoning for all kinds of cooking.
Also very quick variety to mature the pods, and there will be PLENTY. This one should be very popular amongst super-hot lovers which are after the taste too.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Miquel

Lainaus käyttäjältä: hiilimonoksi - lokakuu 02, 2013, 21:12:37 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 02, 2013, 00:25:49 ap
Löytyy painettuna Fataliilta: http://fataliiseeds.net/other-products


Pitäs vaa 15e ostella jotain että saa 1e maksavat ohjeet..


Voin referoida tuon a4 kokoisen fataliin ohjeen, niin säästät eurosi:
-Idätä ja kasvata taimi
-Anna kasvaa isoksi kasviksi jotta saat vahvan rungon
-Pätki bonchikokoiseksi tyngäksi, trimmaa juuristo
-Istuta bonchiruukkuun
-Kasvata ja trimmaile.

Eipä tuossa lyhykäisyydessään mitään erityistä, normaalikasvatuksesta poikkeavaa ole.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Feint

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14369.0


Bonchikilpailuun saa nyt osallistua! Osallistumisaikaa on reilusti, jotta myös ensi vuonna chiliharrastusta aloittavat käyttäjät ehtivät kilpailuun mukaan.

hiilimonoksi

Kuinka usein/paljon vasta istutettuja runkoja tulisi kastella?
Entä valmiita bonsaita?
Samat lisäravinteet kuin normi chilipuskillekkin?

Feint

Lainaus käyttäjältä: hiilimonoksi - lokakuu 06, 2013, 19:02:59 ip
Kuinka usein/paljon vasta istutettuja runkoja tulisi kastella?
Entä valmiita bonsaita?
Samat lisäravinteet kuin normi chilipuskillekkin?


Mä pidin leikellyt kasvit ensin melko kosteana juurien kasvun "vauhdittamiseksi" ja sen jälkeen kastelen aina, kun multa/akadama on kuivaa tai lehdet roikkuvat. Samoja liemiä tulee käytettyä kuin muillekin ja näyttäisi toimivan. Talvella sitten vähemmän kastelua ja ravinteita, ellei ole käytössä tehokkaita valoja.

Milton

Kuinka usein ravinteita talvella ja mitä määriä esim. pkoota? Luulen, että lannoitin päin helvettiä viime talvena..Valot pitäis nyt olla kunnossa :).Mulla on kissanhiekkaa, multaa ja kaktusmultaa ruukuissa ja kerran viikossa on riittänyt uppokastelu mun bonsaille.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Feint - lokakuu 06, 2013, 14:08:03 ip
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14369.0


Bonchikilpailuun saa nyt osallistua! Osallistumisaikaa on reilusti, jotta myös ensi vuonna chiliharrastusta aloittavat käyttäjät ehtivät kilpailuun mukaan.
Sellaista kysymystä tai muutosehdotusta: Voisiko nuo kaksi bonchi-lajiketta valita vasta siinä vaiheessa, kun näkee itävätkö edes? Olisin laittanut melko harvinaista jyvää lautalle, muttakun niiden itämisestä ei ole suuria haaveita. Eli jos eivät idä, kilpailu on sitä myöten siinä?

Eli pieni takaportti olisi pyynnissä nyt. Jos ei onnistu, laitan jotkut tylsät takuuvarmat itäjät ja räjähdysmäisesti kasvavat..
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Caide

Olikos niin, että 1.12 sai vasta laittaa itämään?

jaolsten

Lajikepohdiskelua.

Kilpailuosiolla oli jo jotkut valinneet kilpailulajikkeita. Ensi olin, et ei vittu, mut sit olinkin, et ei saatana, kun huomasin että siellä ruvetaan villiä Baccaa kasvattamaan. Okei nuo ovat räjähdymäisesti kasvavia, joten noista saa ohjailemalla ja trimmailemalla varmasti paksurunkoisia piiskoja, mut silti aika kunnianhimoinen, haastava valinta.

Itse lähden tavoittelemaan glooriaa villeillä ja ehkä jollain chinensellä. Tepin, rhombo ja lance tulivat ensimmäisenä mieleen, mutta taitavat olla jo monelle ns. perusheinää. Chacot, praet, c.sp:t, sekä villit frutet ja chinenset saanevat paikan loppumietiskelyyn. Harmina monessa on ohkaiseksi jäävä runko ja piiskamainen kasvutapa. Plussana näissä olisi tavanomaisuudesta poikkeaminen. En usko, että tätä kilpailua voitetaan rungon paksuudella, vaan omistautumisella ja ihan raa'alla työnteolla.

Pidätän oikeudet takinkääntämisiin ja viimehetken lajikemuutoksiin. Peesaukseen en sorru, mutta jos jotkin lajikkeet sattuvat ilmoittautumisen umpeutuessa olemaan jo jollakulla muulla, en päätöksiäni senkään vuoksi tule pyörtämään.  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 07, 2013, 09:17:50 ap
Olikos niin, että 1.12 sai vasta laittaa itämään?
Niinhän se tais olla.

Ehdotan, että 1.12. pitää pistää siemenet itämään, mutta tässä vaiheessa lajikkeita saa olla viisi (5) kappaletta. 24.12.2013 mennessä pitää noista viidestä lajikkeesta valita ne kaksi kilpailulajiketta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Caide

Mulla on ikävästi jo itänyt ja kovaa  vauhtia kasvamassa parhaat bonchilajikkeet. Täytyy jotain muuta kehitellä. Ajattelin yrittää sellaisilla lajikkeilla  mitä oli muutenkin tarkoitus kasvatella. Muutenkin ajattelin, että on kivempi kisailu  kun useampi osanottaja ja murskavoitto on aina  parasta, niin voin olla se murske.

Feint

lokakuu 07, 2013, 09:36:40 ap #275 Viimeisin muokkaus: lokakuu 07, 2013, 09:41:27 ap käyttäjältä Feint
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 07, 2013, 09:05:21 ap
Lainaus käyttäjältä: Feint - lokakuu 06, 2013, 14:08:03 ip
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14369.0


Bonchikilpailuun saa nyt osallistua! Osallistumisaikaa on reilusti, jotta myös ensi vuonna chiliharrastusta aloittavat käyttäjät ehtivät kilpailuun mukaan.
Sellaista kysymystä tai muutosehdotusta: Voisiko nuo kaksi bonchi-lajiketta valita vasta siinä vaiheessa, kun näkee itävätkö edes? Olisin laittanut melko harvinaista jyvää lautalle, muttakun niiden itämisestä ei ole suuria haaveita. Eli jos eivät idä, kilpailu on sitä myöten siinä?

Eli pieni takaportti olisi pyynnissä nyt. Jos ei onnistu, laitan jotkut tylsät takuuvarmat itäjät ja räjähdysmäisesti kasvavat..


Oikeastaan pointti oli siinä, että valitaan lajikkeet. Siementen määrän valitsee itse, eli sitä ei rajoiteta millään tavalla. Ymmärrän tosin myös tuon ongelman harvinaisten villien kohdalla.

Edit. Ja huomioittehan myös, että osallistumisaikaa on reilusti ensi vuoden puolelle! Tässä on se käytännön ongelma, ettei osallistujia pakosti ole montaa ennen viimeisiä hetkiä, jos porukka haluaa ensin varmistaa kasvien itävyyden.

Mitenkäs tuo kilpailun alkamisajankohta? Laitoin siihen 1.12.2013, jolloin koko kilpailun kesto olisi tasan vuosi. Kuitenkin osa on jo idättämässä chilejään, joten sääntöjen mukaan näillä kasveilla ei voisi kilpailuun osallistua. Kilpailun perimmäinen ajatus oli mahdollisimman näyttävän bonchin kasvattaminen tietyssä ajassa, tässä tapauksessa yhdessä kaudessa/vuodessa. Pitäisikö idätys sallia jo nyt, vai pysytäänkö tuossa 1.12.2013? Laskin vähän sen varaan, että porukat idättelevät ensimmäiset pubet sun muut joulukuun tienoilla.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Feint - lokakuu 07, 2013, 09:36:40 ap
Oikeastaan pointti oli siinä, että valitaan lajikkeet. Siementen määrän valitsee itse, eli sitä ei rajoiteta millään tavalla. Ymmärrän tosin myös tuon ongelman harvinaisten villien kohdalla.
Jep noita harvinaisempia ei montaa siementä ole, enkä siis yli kahta ole kerrallaan lautalle laittamassa. Taitaa jokatapauksessa olla liikaa etua muille, jos joudun viikkotolkulla noita idättämään, kun muiden kilpailukasvien rungot on jo vauhdilla paksuuntumassa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Feint

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 07, 2013, 09:20:24 ap
Lajikepohdiskelua.

Kilpailuosiolla oli jo jotkut valinneet kilpailulajikkeita. Ensi olin, et ei vittu, mut sit olinkin, et ei saatana, kun huomasin että siellä ruvetaan villiä Baccaa kasvattamaan. Okei nuo ovat räjähdymäisesti kasvavia, joten noista saa ohjailemalla ja trimmailemalla varmasti paksurunkoisia piiskoja, mut silti aika kunnianhimoinen, haastava valinta.

Itse lähden tavoittelemaan glooriaa villeillä ja ehkä jollain chinensellä. Tepin, rhombo ja lance tulivat ensimmäisenä mieleen, mutta taitavat olla jo monelle ns. perusheinää. Chacot, praet, c.sp:t, sekä villit frutet ja chinenset saanevat paikan loppumietiskelyyn. Harmina monessa on ohkaiseksi jäävä runko ja piiskamainen kasvutapa. Plussana näissä olisi tavanomaisuudesta poikkeaminen. En usko, että tätä kilpailua voitetaan rungon paksuudella, vaan omistautumisella ja ihan raa'alla työnteolla.

Pidätän oikeudet takinkääntämisiin ja viimehetken lajikemuutoksiin. Peesaukseen en sorru, mutta jos jotkin lajikkeet sattuvat ilmoittautumisen umpeutuessa olemaan jo jollakulla muulla, en päätöksiäni senkään vuoksi tule pyörtämään.  ;)


Yllätyin hieman itsekin, että ensimmäiset kolme, itseni mukaanlukien, olivat kaikki valinneet toiseksi lajikkeeksi baccatumin. Olisin luullut baccojen olevan vähiten suosittuja bonchikisassa ja annuumien ja villien suosion menevän katosta läpi. Itse valitsin Cheiro Roxan ja Trepadeira Wernerin sen takia, että ne ovat muutenkin kauden kasvatuksissa ns. ykkössijalla.

Valittu lajikehan ei lopussa vaikuta tulokseen. Toki kunniaa saa jostain harvinaisesta chilistä, mutta ulkonäkö ratkaisee. Ruukku, koristeet ja valokuvausvälineetkin vaikuttavat osaltaan voittomahdollisuuksiin, mutta pääosassa on kuitenkin itse chili. En yllättyisi, jos voittajaksi valikoituisi ihan perinteinen Bolivian Rainbow.

Feint

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 07, 2013, 09:43:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Feint - lokakuu 07, 2013, 09:36:40 ap
Oikeastaan pointti oli siinä, että valitaan lajikkeet. Siementen määrän valitsee itse, eli sitä ei rajoiteta millään tavalla. Ymmärrän tosin myös tuon ongelman harvinaisten villien kohdalla.
Jep noita harvinaisempia ei montaa siementä ole, enkä siis yli kahta ole kerrallaan lautalle laittamassa. Taitaa jokatapauksessa olla liikaa etua muille, jos joudun viikkotolkulla noita idättämään, kun muiden kilpailukasvien rungot on jo vauhdilla paksuuntumassa.


Vuosi on tolkuttoman pitkä aika ;) Sinuna laittaisin siemeniä itämään heti joulukuun alussa ja odottaisin ilmoittautumisen kanssa siihen asti, että taimet ovat varmasti selvinneet elossa. Jos siis edes itävät.

Onko tuo joulukuun alku liian myöhäinen ajankohta idätyksille, kun harvinaisia kasveja lähtee yrittämään? Alunperin olin miettinyt kisaa lokakuusta lokakuuhun, mutta päädyin tuohon joulukuuhun sen takia, että monet eivät välttämättä raaski katkoa hyvin satoavia kasvejaan ennen talvea. Näin kilpailuun osallistuvat kasvattajat eivät varsinaisesti menetä suuria määriä sadostaan, eikä vuoden uhraaminen kisalle tunnu niin ylitsepääsemättömältä.

jaolsten

Eli siis ilmoittautua saa vielä joulukuun lopussa, kunhan siemenet on laitettu aikaisintaan 1.12. itämään? Hmm, pitäisiköhän vielä tuota vaihtoehtoa miettiä?

No katsellaan, mitä muut ovat mieltä näistä viimeisistä sääntöviilauksista.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013