huhtikuu 18, 2024, 08:29:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


mistä saa kuivurin ja myllyn

Aloittaja Sibaleh, helmikuu 27, 2006, 21:23:18 ip

« edellinen - seuraava »

Seppo

Minulla on tuollainen Peugeotin chilimylly ja pidän siihen haaskattuja 40+ euroa katkerana virheinvestointina. Mylly on pieni, säiliöön ei mahdu juuri mitään. Suunniteltu varmaan jollekin pienimmille piri piri -ym. chileille. Lisäksi mylly on koko ajan tukossa, niin kuin kaikki muutkin myllyt. Peugeotissa "nielu" on poikkeuksellisen ahdas. Käytännössä chilit pitää silputa tai jauhaa morttelilla pienemmiksi ennen kuin laittaa myllyyn. Lisäksi Peugeot tekee chilistä hienojakoista pölyä. Minä pitäisin ennemmin karkeammasta rouheesta / lastusta.

Aikoinaan myynnissä ollut Fiskars-chilimylly on tähän astisista kokeilemistani paras. Sinne sentään mahtuu kunnolla tavaraa sisälle eikä nielukaan ole erityisen ahdas. Siihenkin chilit on pitää esisilputa, mutta kun se on kaikkien myllyjen ongelma niin ei ole mikään Fiskarsin erityisongelma.

Sittarissa on myynnissä jollakin vitosella chilimyllyjä jollakin chiliseoksella täytettynä. Pikakatsomalta se mylly on tavallista laadukkaamman oloinen ja muistelen, että siinä pakkauksessa mainittiin että mylly olisi uudelleen täytettäväksi tarkoitettukin. Pitäisikin ottaa testiin, onko siitä myllystä mihinkään järkevään käyttöön.

sorrii

Kuivattua chiliä kun ei tule kilokaupalla syötyä, niin sen pari grammaa musertaa aina tarvittaessa tavalliseen pippurimyllyyn aika vaivattomasti. Jos ei chili murru sormilla, niin on kuivattu huonosti. ..  :-\ .. ja onhan se sitten se mortteli, blenderi, sauvasekoitin + muovipussi; sakset, kirves ja puukko...

Luulen, että kaikkien mislestä täydellistä chilimyllyä ei ole mahdollista valmistaa  8)

Honkkarin Wirta-merkkinen kuivuri lämpötilan säädöllä on ihan ok. Lämpötilan säätö tokikaan ei ole tarkka: Tarkka mies [=minä] laittaa sinne ritilöihin digitaalisen lämpömittarin anturin ja käy säätämässä lämpöä välillä. Sehän nousee kyllä sitämukaa kun chilit tms. kuivuvat. Pahin vika mulle on se että ritilät ovat turhan harvat. Itse oon laittanut pienten chilien alle talouspaperia, niin että jää isoja rakoja...

Savustukseen tein pienen pöntön, johon askeartelin itse korit "jyrsijä-verkosta" jossa lanka ~½mm ja silmäkoko ~5mm. Pyöreitä koreja olisi vähän haastavaa taivutella. Kävi kerran mielessä, että poistaisi noista muovikoreista keskustan ja leikkaisi pyöreät palat teräsverkkoa tilalle ... (en viitsinyt ... vielä)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MorugaReaper

Olen kokeillut vuosia monenlaisia myllyjä chilien jauhamiseen. Koska en tahdo chilitomua tehdä (minulla on myös Krups-kahvimylly) piti keksiä jotain muuta. Netistä etsin 'dry chili grinder'-haulla. Löytyi vain isompia tomun tekijöitä ja kun löytyi sopivametodinen mylly, se olikin sitten jääkaapin kokoinen tai jopa isompi. Viimein löytyi kahvimylly jossa akseli pyörii vaaka-asennossa. KitchenAid Artisan-kahvimylly on nyt osoittautunut tähän asti parhaaksi myllyksi chilien jauhantaan. Jauhatuskarkeus pienimmäksi ja tulee sopivan karkeaa chilirouhetta minun käyttööni. Tähänkin joutuu murentamaan käsin kuivia chilejä pienemmiksi että menevät läpi. Korkean maustesirotinpurkin jauhaa parissa minuutissa.

sorrii

Mä ostin joku vuosi sitten Hario Skeriton -kahvimyllyn. Kyllähän silläkin kourallisen jauhaa, mutta jos on isompi määrä, esim syksyn sato jauhettavana, niin menee hermot! Aikamoinen kahvin ystäväkin pitää olla jos tollaisella käsin jauhettavalla joka aamu jauhaisi aamukahvin porot. Löysin kerran kirpparilta Krupps automaattimyllyn, jota en ole kokeilllut chileille: Kahvin kanssa se on huippu: Nappia kerran painamalla tulee 1-4 kupiliseen kahvit säädön mukaan. Säiliöön menee papuja puoli pakettia  ... On jäänyt Skeriton aika vähälle käytölle, siis.

Mä olen niitä isompia määriä jauhanut laittamalla kaikki vaan blenderiin ja eri kokoisilla siivilöillä sitten lajittelen hienon pölyn, karkeamman ja sitten sellaisen myllyyn sopivan ...

Enkä oikeastaan jauhettua chiliä käytä kuin pöytämausteena. Yleensä paahdan ja pehmitän kuivatut tahnaksi ruoanlaittoon ja käytän paljon pakastettuja silppuna.Aidoimmat meksikon tai idän maut saa ruokaan paahtamalla kuivat chiliit kuivalla pannulla ja sitten liottamalla pehmeiksi ...

((Toinen vanhempi kuivuri on ollut Tori-osiossa myynnissä kait 3 vuotta. Tämä Harion kahvimyylly kai myös. Minä pöjiä luulin ilmoituksen otsikosta, että nyt joku haluaa ostaa ... hö  ??? ))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`