LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

Allusd

https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000024/Airam-LED-pallolamppu-E27-20W-4000K-2452lm

Tarkoitatko tätä? Mulla on nyt hirveä dilemma. Mulla on kotona kaks Tertialia ja mietin, että ostanko niihin jotkut hyvät ledilamput vai meenkö ostamaan työmaavalaisimen motonetistä..

PP

Lainaus käyttäjältä: Allusd - tammikuu 29, 2017, 11:20:26 ap
Tarkoitatko tätä? Mulla on nyt hirveä dilemma. Mulla on kotona kaks Tertialia ja mietin, että ostanko niihin jotkut hyvät ledilamput vai meenkö ostamaan työmaavalaisimen motonetistä..


Valitse sillä perusteella, haittaako hajavalo, jota tulee Tertialeista enemmän. Tuo lamppu on ympärisäteilevä eikä Tertialin kupu suuntaa valoa juurikaan.

sorrii

Mä itse en oikein usko noihin led-työvaloihin. Ne vaikuttaa aika huonoilta hinta/hyötysuhteeltaan. Kun siis katsoo luumeneita. Eihän nekään valoa paljon suuntaa: Valokeila on 120 asteen luokkaa mun tietääkseni.

Kasvatustilaahan voi myös rajata valkoisilla tai heijastavilla seinämillä, verhoilla ym.

PS. Täytyy toki painottaa, että en ole työvaloja edes kokeillut! Katselin kaupassa, mutta päätin ostaa juurikin tuon Airamin 20W samaan hintaan kuin olisi maksanut 10W työvalo. Itsellä on heijastinpeltiä jemmassa vanhoista valoista purettuna ja esim. 120cm loisteputkivalojen peltejä toistakymmentä. Ja peltisakset ... niitäkin 3kpl  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Lainaus käyttäjältä: Allusd - tammikuu 29, 2017, 11:20:26 ap
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000024/Airam-LED-pallolamppu-E27-20W-4000K-2452lm

Tarkoitatko tätä? Mulla on nyt hirveä dilemma. Mulla on kotona kaks Tertialia ja mietin, että ostanko niihin jotkut hyvät ledilamput vai meenkö ostamaan työmaavalaisimen motonetistä..


Juurikin noita olen ainakin minä käyttänyt. Ne yltävät aika tasan tertiaalin kuvun reunaan asti (jos katsoo suoraan sivusta sitä kupua, niin lamppu juuri ja juuri näkyy, mutta ei häikäise). Lamppua ostaessa kannattaa tarkistaa että tulee tuo 4000K versio, eikä 2700K versio.

Jos yrittää säästää, joutuu aina tekemään kompromisseja. Itsekin olen vasta-alkaja ja pienellä budjetilla koitan mennä.

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Hubert

Lainaus käyttäjältä: jussa - tammikuu 29, 2017, 20:31:11 ip
Jos yrittää säästää, joutuu aina tekemään kompromisseja. Itsekin olen vasta-alkaja ja pienellä budjetilla koitan mennä.


Jos oikeasti haluaa säästää, niin kannattaa ostaa kasvihuoneesta purettu natriumvalaisin. Hintaa on 40-50€ ja lumeneja irtoaa 50000.

sorrii

Juu ei; natikkaahan ei voita oikeesti iso kasviledikään ennenkuin mennään reilusti yli 300w (ja 400€). Alle 250w eikä mielellään edes alle 400w kannata mennä niissä hyötysuhteen takia. 250wattinenkin on sitten taas taimikasvatuksissa pitkään kuin ampuisi harsosääskiä tykillä ...

Käytetty 400w natikka 50€ on kyllä ostos jota ei kadu, siinä vaiheessa jos on muutama (4 tai enemmän) täyskokoista kasvia vailla aurinkoa.  ... Jos käyttää vain ne muutamat kuukaudet kun valoa oikeesti tarvitaan. Sähköön menee yli 15€/kk ..

Mä itse kasvattelen taimet ihan alkuun pienemmillä valoilla ja luonnonvalolla niin paljon kuin vaan ikkunoista riittää. Lisänä sitten kaiken maailman vanhoja risoja ledejä - !!oli ennen!!
Nyt on melko ammattilaatuiset 3kpl 100w kasvilediä (120cm Valoya) sekä 1kpl 50w/60cm. Kesän tullen lähes kaikki chilit lähtee lasiparvekkeelle, kasvihuoneeseen mökille, sekä muovitunneleihin palstalle.

Natikka on varalla ehkä vielä syksyä varten JOS tuon joitain sisälle kypsymään..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: Hubert - tammikuu 29, 2017, 21:16:41 ip
Lainaus käyttäjältä: jussa - tammikuu 29, 2017, 20:31:11 ip
Jos yrittää säästää, joutuu aina tekemään kompromisseja. Itsekin olen vasta-alkaja ja pienellä budjetilla koitan mennä.


Jos oikeasti haluaa säästää, niin kannattaa ostaa kasvihuoneesta purettu natriumvalaisin. Hintaa on 40-50€ ja lumeneja irtoaa 50000.


Täysin totta. Se väri ja valon määrä vaan on niin raju, ettei kaikki halua tai voi tuoda sitä asuintiloihin.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 30, 2017, 09:28:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Hubert - tammikuu 29, 2017, 21:16:41 ip
Lainaus käyttäjältä: jussa - tammikuu 29, 2017, 20:31:11 ip
Jos yrittää säästää, joutuu aina tekemään kompromisseja. Itsekin olen vasta-alkaja ja pienellä budjetilla koitan mennä.


Jos oikeasti haluaa säästää, niin kannattaa ostaa kasvihuoneesta purettu natriumvalaisin. Hintaa on 40-50€ ja lumeneja irtoaa 50000.


Täysin totta. Se väri ja valon määrä vaan on niin raju, ettei kaikki halua tai voi tuoda sitä asuintiloihin.


Kyllä, tämä taitaa olla niitä kompromisseja, mitä säästävä Kysyjä tarkoitti. :D

Matsomppi

Itse nyt sijoitin tuon 20€ tuohon Airamin lamppuun (Prismasta löyty ihan samoja kuin Motonetiltäkin), että taimille riittää valoa kevääseen ja parvekkeellepääsyyn asti. Mitenkäs lähellä tuota kehtaa pitää pikkutaimista, etteivät kärähdä, vai onko noilla tehoilla vielä siitä vaaraa? Ja riittääkö tuon valoteho ylipäätään n. 6-12 taimelle, kun isommaks kasvaessa sitten lahjotan muille/hävitän ylimääräset?

Chilivaari

Kyllä tuon pitäisi riittää kunhan taimet ovat lähekkäin. Parikymmentä senttiä latvoista ainakin on turvallinen etäisyys.


Jos taimesi vielä ovat maitopurkeissa, niihin voi lisätä multaa, jolloin varteen kasvaa uusia juuria, eivätkä ole niin hentoja. Seuraavaan ruukkuun istutettaessa voit myös istuttaa syvempään. Chilit pitävät siitä.

Allusd

helmikuu 02, 2017, 22:32:28 ip #430 Viimeisin muokkaus: helmikuu 02, 2017, 22:34:59 ip käyttäjältä Allusd
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 29, 2017, 13:26:02 ip
Mä itse en oikein usko noihin led-työvaloihin. Ne vaikuttaa aika huonoilta hinta/hyötysuhteeltaan. Kun siis katsoo luumeneita. Eihän nekään valoa paljon suuntaa: Valokeila on 120 asteen luokkaa mun tietääkseni.

Kasvatustilaahan voi myös rajata valkoisilla tai heijastavilla seinämillä, verhoilla ym.

PS. Täytyy toki painottaa, että en ole työvaloja edes kokeillut! Katselin kaupassa, mutta päätin ostaa juurikin tuon Airamin 20W samaan hintaan kuin olisi maksanut 10W työvalo. Itsellä on heijastinpeltiä jemmassa vanhoista valoista purettuna ja esim. 120cm loisteputkivalojen peltejä toistakymmentä. Ja peltisakset ... niitäkin 3kpl  8) 8) 8)


Mä ostin tommosen 30W led työvalon jota Chilivaarikin blogissaan esitteli. Oon tehny tommosta pienimuotosta testiä ton valon kanssa ja ainakin sen vieressä olevat taimet ovat jo nyt isompia kuin ilman kyseistä valaistusta olevat. Muutamissa jo ensimmäiset oikeat lehdet alkavat puskemaan. Ilman tuota työvaloa olevat taimet ovat edelleen pelkästään sirkkalehdillä. Taimet myös hyvin voimakkaasti kääntyvät kohti valoa jo muutamassa tunnissa. Kai se on sen merkki, että jotain ne kasvit tuosta saavat irti. :)

Edit: Unohtui myöskin mainita, että chilit menevät myös "nukkumaan" paljon aikaisemmin työvalon vieressä, eli ilmeisesti saavat tarpeeksi valoa?


P.S. Ihan aiheeseen liittymättä: Mistä johtuu, että kaikki fataliilta tilaamani datilit ovat kasvattaneet kolme sirkkalehteä? Onko tuo normaalia? :D

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Matsomppi - tammikuu 30, 2017, 13:58:37 ip
Itse nyt sijoitin tuon 20€ tuohon Airamin lamppuun (Prismasta löyty ihan samoja kuin Motonetiltäkin), että taimille riittää valoa kevääseen ja parvekkeellepääsyyn asti. Mitenkäs lähellä tuota kehtaa pitää pikkutaimista, etteivät kärähdä, vai onko noilla tehoilla vielä siitä vaaraa? Ja riittääkö tuon valoteho ylipäätään n. 6-12 taimelle, kun isommaks kasvaessa sitten lahjotan muille/hävitän ylimääräset?


Nyt pitää köhiä itsensä hereille ja kommentoimaan pitkän hiljaiselon jälkeen ;)

Helppo ohje on kokeilla kämmenselällä lampun alla, tehoista riippumatta, jos alkaa kuumottamaan tai polttamaan lehtien tasolla niin on liian lähellä.  ^-^

Toki kannattaa kokeilla 30min jälkeen uudestaan kun lamppu on lämmennyt kunnolla ettei pääse yllättämään.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Matsomppi - tammikuu 30, 2017, 13:58:37 ip
Ja riittääkö tuon valoteho ylipäätään n. 6-12 taimelle, kun isommaks kasvaessa sitten lahjotan muille/hävitän ylimääräset?


Taimien lukumäärä ei sinällään kerro tarvittavasta  valonmäärästä, vaan ala jonka taimet vievät.
20W riittää noin 30cm*30cm alalle.

Matsomppi

Kiitoksia vastauksita! Testailinkin tuota lämpöä jo aiemmin, ja se ei ainakaan muodostu ongelmaksi. Lampusta ei nimittäin tunnu  hönkyvän lämpöä alaspäin juuri ollenkaan, pelkästään lampun kanta on kuuma.

Valoteho tuntuis tosiaan riittävän semmoselle 30cm halkasijaltaan olevalle ympyrälle, kun kännykällä lukseja suuntaa-antavasti mittailin. Sillä mitattuna 20cm etäisyydellä latvoista tulee tuon 30cm rinkulan reunoille n.10 000 luksia ja keskelle jotain 15 000 luksin luokkaa. Pikkusen lähemmäs tuomalla saa jopa jonkin verran isomman tehokkaan alueen (tuo levittää valon aika laajalle) ja keskelle isommat luksitkin.

Santtu42


Tässä on nyt tuo "600w" vapaakauppa.netistä ostettu ledi. Valitsin spektrin kasvuun ja näyttäiskin että noin 50% on sinistä aallonpituutta tossa.
Lukseja kännykän luksimittarilla mitattuna 90cm päässä valosta suoraan alapuolella on keskimäärin 9000.
Todellinen teho ?  ???

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla


sorrii

helmikuu 13, 2017, 14:13:07 ip #435 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2017, 14:15:33 ip käyttäjältä sorrii
Sini-punaledeissä yleensä on punaista selvästi enemmän: Kukitus-valoissa suhde 5:1 ja kasvuvaloissakin 4:1 tai 3:1 .. Aika punaisia eli violetteja ne aina on. Tuollaisessa 600x1W valossa voi olla probleema että yksittäisiä ledejä alkaa pimenemään aika nopeasti. Vaikka ledeille luvataan 30000h tai jopa 50000h kestoa, niin 600kpl joukossa jo löytyy monta huonompaa. Eipä se vaarallista sinänsä ole jos muutama pimenee. Aika iso kynnys pitää olla ennenkuin niitä alkaa korjaamaan ...  :-\

Mulla itsellä on yksi 6v vanha LedFinlandin 120W josta pari hassua lediä pimeni reilun 2v jälkeen; sopivasti, kun takuu oli ohi .. tyypillisesti. Mä sitten päätin kokeilla onneani ja korjata sen, ja samalla vaihtaa paremmat eli hiljaisemmat tuulettimet ja lisätä vähän jäähdytyssiilejä. Senaikaiset valasimet oli koottu niin, että se piirilevy, jossa ledit ovat juotettuina, oli ~140 pienellä ruuvilla kiinni alumiinisessa taiustalvevyssä ja lämpötahnat välissä. Se valo on mulla kaapissa vieläkin kappaleina ....  :-[

Enpä tiedä miten tuo Vapaakauppa hoitaa takuut, mutta epäilen etteivät helposti ota vastuuta, vaan pitää ehkä postittaa jonnekin Kiinaan. Silloin on jo postimaksut sitä luokkaa, että kannattaa vaan käyttää risana niin kauan kun toimii, ja sitten korjata tai myydä jollekin diy-ukolle ...

Mun arvaus todellisesta tehosta on ~200W
Jollain Kiinanledillä jota myydään 600W oli ilmoitettu kulutus ~240W - se oli kuitenkin kasattu 5W ledeillä, eikä ole tiet sama valaisin ollenkaan ...

Itse en yli 200W lediä ostaisi, vaan mieluummin useita 100-150W valoja. Hyöty- ja hinta-suhteet on aika samat ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Matsomppi

Tulipahan ihan mielenkiinnosta testattua tuon Airamin 20W E27 ledin todellinen kulutus, kun joskus olen "merkkituotteidenkin" todellisesta tehosta kuullut spekulaatiota. Tässä ei ainakaan kuluttajaa huijata alaspäin, seinästä ottaa mittarin mukaan itseasiasssa 22W. Ihan helppo sitten ei olekkaan mitata, että miten pitkälle päästään todellisissa tuotetuissa lumeneissa, mutta kyllä tuo nyt taitaa omille taimille riittää.

Allusd

Lainaus käyttäjältä: Matsomppi - helmikuu 13, 2017, 15:26:24 ip
Tulipahan ihan mielenkiinnosta testattua tuon Airamin 20W E27 ledin todellinen kulutus, kun joskus olen "merkkituotteidenkin" todellisesta tehosta kuullut spekulaatiota. Tässä ei ainakaan kuluttajaa huijata alaspäin, seinästä ottaa mittarin mukaan itseasiasssa 22W. Ihan helppo sitten ei olekkaan mitata, että miten pitkälle päästään todellisissa tuotetuissa lumeneissa, mutta kyllä tuo nyt taitaa omille taimille riittää.


Mulla ainakin kasvaa kohisten reilu 10 taimea, joita valaisee tällä hetkellä kaksi kyseistä lamppua! Hyvä ostos. :)

Santtu42



Sehän tässä onkin vielä kun ilmoituksessa lukee 600x1w.
Tosta kun laskee nuo valot niin ei niitä ole kun 200.
200 x3 w ? Vai 200 x1 w  :D

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla


sorrii

Varmaan tuo on se 200x3W kuitenkin ... Enpäs ajatellut minäkään, että 600 kpl olisi aikas tiukka rivistö ...
Voihan se sitten ottotehokin olla yli sen 200W ... Kyllä nää aina asiansa ajaa. Epävarmempaa on kauanko kestää!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`