Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Hubert

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - lokakuu 31, 2017, 19:43:57 ip
Kuinka leveitä rocotot voi olla 3kk ikäisinä? Suunnittelen esikasvatustilaa talveksi. Turve-perliitillä varmaan mennään ja valoa ja lämpöä tulee riittämään.


Jos oikeasti valoa riittää, niin kylle ne yli metrin levyisiksi saa tuossa ajassa.

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: Hubert - lokakuu 31, 2017, 22:17:12 ip
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - lokakuu 31, 2017, 19:43:57 ip
Kuinka leveitä rocotot voi olla 3kk ikäisinä? Suunnittelen esikasvatustilaa talveksi. Turve-perliitillä varmaan mennään ja valoa ja lämpöä tulee riittämään.


Jos oikeasti valoa riittää, niin kylle ne yli metrin levyisiksi saa tuossa ajassa.
Pitänee kysyä Keneltä kun ovat Perulaisia lajikkeita

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla


MRgreen

Siis Jeweltä

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla


Ezmo

Paljon tietysti vaikuttaa valon määrä ja suunta. Kilpailukin vaikuttaa, jos useampi kasvi on vierivieressä, niin kyllä ne tahtoo ylös heti kääntyä, että saavat valoa enemmän kuin viereinen.

MRgreen

Semmonen 4 neliön tila siis varmaan nippa nappa riittää 5lle kasville. Valo tulee suoraan ylhäältä ainakin yhdellä 90w ledillä, ehkä kahdellakin. Lämmitys alalämmöllä ehkä vai suositteletteko?

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla


sorrii

LainausSemmonen 4 neliön tila siis varmaan nippa nappa riittää 5lle kasville


Onko tässä tarkoitus siis kasvattaa täyteen mittaan ja myös lopullinen sato siinä tilassa??
Mä olen kasvatellut 120x30cm ikkunalaudalla 4 kasvia [chinensejä viimeksi] keväällä hyvinkin isoiksi. Hopeaverhon takana niillä on ollut kiva ilmasto ja vähän viileämmät yöt. Kesäksi oon toki siirtänyt kasvihuoneeseen. Onhan niihin tullut raakilettakin ihan kivasti vaikka oksat kasvavat lopulta ristiin leikkelyistä huolimatta. Siinä on siis pinta-alaa 0,4m2 ...  8)

Meinaan että keinovalolla kasvattaessa tuntuisi vähän jo tilan tuhlaamiselta tuo 4m2/5 kasvia. Jos olisi kasvia kohden 50x50cm=0,25m2 niin kuulostaisi sopivammalta mun mielestäni. Tokihan rocotot useimmiten leviävät sivuille aika paljon. En kuitenkaan usko että ne ihan omaa tilaa niin vaatii, jas jos oksat kasvavat ristiin toistensa välistä, niin ei se haittaa, kunhan kaikki saavat valoa. Niissä on hyvinkin harva se oksisto ... Sisätiloissa muuten voi olla haastavaa saada ne kukkimaan ja tekemään podia.

Itse oon yhden ainoan kerran kasvattanut sisällä Red Peruviania. Se kasvoi kuin köynnöskasvi pituutta ja virittelin niitä oksia naruilla. Nämä pari talvehtivaa kasvia tekivätkin sitten satoa kevättäalvella, mutta hedelmät jäivät kananmunan kokoisiksi. Ulkona paljon pienemmät kasvit tekivät paremminkin pienen appelsiinin kokoisia ja paljon enemmän. Oon siis suosiolla tyytynyt kasvattelemaan niitä sisällä ahtaasti, varovasti lannoittaen ja aika pienissä ruukuissa, kunnes keväällä istuttelen ensin 5l. Ventipotteihin ja ulos siirtäessä 10-20 litraisiin. Yleensä sitten kesällä kypsyy pari hassua podia ja siirrän syksyllä kasvit takaisin sisälle kypsyttämään raakileet. Jos koko homman tekisi sisällä, niin ei paljon muille kasveille jäisi tilaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 01, 2017, 14:21:47 ip
LainausSemmonen 4 neliön tila siis varmaan nippa nappa riittää 5lle kasville


Onko tässä tarkoitus siis kasvattaa täyteen mittaan ja myös lopullinen sato siinä tilassa??
Mä olen kasvatellut 120x30cm ikkunalaudalla 4 kasvia [chinensejä viimeksi] keväällä hyvinkin isoiksi. Hopeaverhon takana niillä on ollut kiva ilmasto ja vähän viileämmät yöt. Kesäksi oon toki siirtänyt kasvihuoneeseen. Onhan niihin tullut raakilettakin ihan kivasti vaikka oksat kasvavat lopulta ristiin leikkelyistä huolimatta. Siinä on siis pinta-alaa 0,4m2 ...  8)

Meinaan että keinovalolla kasvattaessa tuntuisi vähän jo tilan tuhlaamiselta tuo 4m2/5 kasvia. Jos olisi kasvia kohden 50x50cm=0,25m2 niin kuulostaisi sopivammalta mun mielestäni. Tokihan rocotot useimmiten leviävät sivuille aika paljon. En kuitenkaan usko että ne ihan omaa tilaa niin vaatii, jas jos oksat kasvavat ristiin toistensa välistä, niin ei se haittaa, kunhan kaikki saavat valoa. Niissä on hyvinkin harva se oksisto ... Sisätiloissa muuten voi olla haastavaa saada ne kukkimaan ja tekemään podia.

Itse oon yhden ainoan kerran kasvattanut sisällä Red Peruviania. Se kasvoi kuin köynnöskasvi pituutta ja virittelin niitä oksia naruilla. Nämä pari talvehtivaa kasvia tekivätkin sitten satoa kevättäalvella, mutta hedelmät jäivät kananmunan kokoisiksi. Ulkona paljon pienemmät kasvit tekivät paremminkin pienen appelsiinin kokoisia ja paljon enemmän. Oon siis suosiolla tyytynyt kasvattelemaan niitä sisällä ahtaasti, varovasti lannoittaen ja aika pienissä ruukuissa, kunnes keväällä istuttelen ensin 5l. Ventipotteihin ja ulos siirtäessä 10-20 litraisiin. Yleensä sitten kesällä kypsyy pari hassua podia ja siirrän syksyllä kasvit takaisin sisälle kypsyttämään raakileet. Jos koko homman tekisi sisällä, niin ei paljon muille kasveille jäisi tilaa ...
Esikasvatus sisällä joulukuu-maaliskuu ja sitten kasvariin.

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla


Kiku

Tervehdys

Olen koittanut tänä vuonna päästä chilin kasvatuksesta taas kiinni jotenkin ja neljä ruukkua kasvaa ikkunalaudalla.
Kuitenkin oon sen verran poropeukalo että onnistun jotenkin tappamaan ilmeisesti chilit koska kasvu on todella hidasta ja vieläkään ei hedelmät ole kypsiä. Juuri kun näyttää punertavan chilit niin lehdet alkavat roikkua ja näyttää koko kasvi kuolevan.
Kasvukausi on jo tod.näk. ohi mutta olisi mukava saada nämä muutama kypsäksi asti.
Viime vuonna tapoin liiallisella kastelulla kasvit. Tänä vuonna olen pitänyt mullan kuivempana ja lannoittanut maltillisemmin mutta näyttää taas kasvit kuolevan.
Kaikki neljä kasteltu samoilla määrillä ja samaan aikaan. Ensimmäisenä hedelmää tekevät näytti vahvimmillaan mutta nyt ne näyttää ekana kuihtuvan.
Lajikkeet on ilmeisesti C. Annuum
T: kai tää vielä joskus onnistuu

Kiku

Kysymys
Jos on käynyt niin että olen liikakastelulla aiheuttanut chilin näivettymisen, niin miten tästä voi jatkaa että kasvi ei kuole kokonaan?
Auttaako esim mullan vaihto ja siihen uusi lannoitus sekaan?
Viime vuonna tapoin liikakastelulla ja tänä vuonna katsellut vähemmän ja kasvit näivettyy silti.

unenkuva


Tietenkin ensihoitona, että kastele vähemmän. Jos mullat vaihdat, niin älä mene lannoittamaan aluksi ollenkaan. Multa on jo valmiiksi lannoitettua, ja jos heti perään laitat lannotteita, niin todennäköisesti saat liikalannoituksen aikaan.
En lähtis vaihtamaan multia, koska jos nyt jo chilit kärsineet, niin multien vaihto voi vain aiheuttaa lisää "shokkia"
Jos mullassa kasvatat, onko mukana mitään kuohkeuttamaan, perliittiä tms? Pelkkä multa on huonohko vaihtoehto, koska painuu kasaan helposti, etenkin jos olet liikaa kastellut.

Fundeeraaja

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 12, 2017, 14:47:57 ip

Tietenkin ensihoitona, että kastele vähemmän. Jos mullat vaihdat, niin älä mene lannoittamaan aluksi ollenkaan. Multa on jo valmiiksi lannoitettua, ja jos heti perään laitat lannotteita, niin todennäköisesti saat liikalannoituksen aikaan.
En lähtis vaihtamaan multia, koska jos nyt jo chilit kärsineet, niin multien vaihto voi vain aiheuttaa lisää "shokkia"
Jos mullassa kasvatat, onko mukana mitään kuohkeuttamaan, perliittiä tms? Pelkkä multa on huonohko vaihtoehto, koska painuu kasaan helposti, etenkin jos olet liikaa kastellut.


Tuohon auttaa jos mullan kuohkeuttaa vaikka grillitikulla reijittämällä. Silloin multa hengittää ja juuret saavat happea. Samalla kannattaa siirtyä altakasteluun, eli vettä vain lautasen kautta. Silloin liikakastelun vaara vähenee.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

VezQu

Terve! Pistin kesän alussa numex twilightin siemeniä ja nyt 2 noista on sellasii reilun vaaksan korkusia ja ovat alkaneet kukkia. Oon antan vettä melkee joka päivä sumutinpullol. Mites nyt ton kastelun kanssa ? Pitäiskö rajottaa ? Sitte oon lueskellu lannotuksesta jonkuverran mut mitäs sanoisitte kannattaako kuinka paljon. Aikasempaa kokemusta ei ole.
Ja laitan tähän samaa kyselyy et ajatellen bonsaihommia onko jota mitä pitäs ottaa nyt jo huomioon ? Tilasin tuon fatalii bonchikirjan mut ei oo postipate viel tuonu.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: VezQu - marraskuu 29, 2017, 23:40:50 ip
Terve! Pistin kesän alussa numex twilightin siemeniä ja nyt 2 noista on sellasii reilun vaaksan korkusia ja ovat alkaneet kukkia. Oon antan vettä melkee joka päivä sumutinpullol. Mites nyt ton kastelun kanssa ? Pitäiskö rajottaa ? Sitte oon lueskellu lannotuksesta jonkuverran mut mitäs sanoisitte kannattaako kuinka paljon. Aikasempaa kokemusta ei ole.


Jos kasvaa mullassa, lannoitus kannattaa aloittaa 1-1,5kk päästä (koska mullassa on valmiina lannoitteita)
Jos kasvaa kookoskuidussa, joka ei ole lannoitettua, lannoituksen voi aloittaa melkeinpä heti.
Kastelua ei tarvitse joka päivä, kun kastelet kerralla enemmän. Kastele silloin uudestaan kun chili "pyytää" vettä, eli lehdet alkaa roikkua. Riippuen vähän chilin koosta, niin voit kastella 3-5dl kerralla.
Nämä siis suuntaa-antavia määriä. Veden määrä ja kasteluväli vaihtelee paljon sen mukaan minkälaiset kasvuolosuhteet ovat (valon määrä, lämpötila etc)  Ei muutakuin kokeilemaan, kyllä sitä oppii tekemällä :)

VezQu

Mites toi valon määrä ? Tuli mielee et nyt ku kukkii ni tarvii valoo paljo. Oon pitän 5h lampun pimeenä pöiväl muuten päällä. Mites ku kukinta lakkaa ja mahdollinen sato kypsyny ni pitäiskö antaa valoa vähemmän.
Aasinsiltana siihen että pitääkö reagoida lannotuksen suhteen sadon kypsymisaikans ? Ja mitäs sadon jälkee pitää tehdä ? Aikasemmin chilit kuollu (jättän ulos ja kylmä tehny temppunsa) mut jos ne haluu pitää hengissä ni mites se toteutetaan ?

Huru-ukko

joulukuu 10, 2017, 00:26:41 ap #10294 Viimeisin muokkaus: joulukuu 10, 2017, 00:29:08 ap käyttäjältä Huru-ukko
Kahdeksan tunnin "yö" taitaa olla yleisin. Valoa ei koskaan ole liikaa. Satoava kasvi tarvitsee paljon valoa.

Chili satoaa kasvaessaan. Itsestä kiinni missä vaiheessa silloin kun raakileita alkaa jäämään kiinni, mitä haluaa.
Jotkut odottaa että kasvi kasvaa isommaksi, niin kerralla tuleva sato on myös suurempi.

Toiset antaa podien jäädä kiinni ja käyttävät chilit sitä mukaa. Kasvi kasvaa silloinkin, mutta ei niin paljoa kuin vastaava jota ei päästetä tekemään chilejä. (Joko kukkien poisto, tai raakileet heti pienenä).

Hyvät makunystyrät omistavat sanovat että liika typpi aiheuttaa chileissä saippuan makua. En ole itse mitään huomannut. Kalsiumia voisi antaa lopussa enemmän ja typpeä vähentää. EC mittarin omistavat pitävät (minä) lannoite arvon 2-3 EC välillä, itse pidän sitä kaikilla kasveilla samana. N. 2,5 sunnilleen, ei se pilkun päälle ole vaikka se on siellä nytkin  ;).
Chinenset kyllä kestää enemmänkin.

Sadon jälkeen se syödään. Talvettamisesta on täällä ketjuja, haulla löytynee jotain. Itse en harrasta sitä juuri lainkaan.

johniemi

Ensimmäistä kertaa idätyslautta käytössä, kannattaisiko nuo isoimmat siemenen alut jo irroittaa tuosta ja siirtää turpeeseen ennen kuin juuret lähtee rönsyilemään toisten siementen tai juurien päälle? Ja oletan että irroittaminen käy ihan helposti vetämällä ja vähän mattoveitsellä auttamalla?

Viikon olleet nyt itämässä ja osa tuli nopeasti, osa vielä miettii :)




Whili

Lainaus käyttäjältä: johniemi - joulukuu 13, 2017, 07:28:40 ap
Ensimmäistä kertaa idätyslautta käytössä, kannattaisiko nuo isoimmat siemenen alut jo irroittaa tuosta ja siirtää turpeeseen ennen kuin juuret lähtee rönsyilemään toisten siementen tai juurien päälle? Ja oletan että irroittaminen käy ihan helposti vetämällä ja vähän mattoveitsellä auttamalla?
KANNATTAA !!  Itse laitan multaan heti kun valkoinen juuri pilkistää siemenestä.

NPhoBiaz

Multaan laittaminen muutenkin ennen sirkkalehtien puskemista vähentää huomattavasti "kypäräkuolemien" määrää. Lautta on muuten loistava tapa idättää, mutta huonona puolena tuo siemenen kuori ei aina tipu itsekseen pois, ja taimi "tukehtuu" siihen. Sitä ei myös kannata lähteä itse operoimaan irti, sillä sirkkataimi on niin hento että katkeaa herkästi. Normaalisti multa pitää siemenen kuorta paikallaan, kun lehdet luiskahtavat sieltä ulos.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - joulukuu 13, 2017, 09:29:59 ap
Sitä ei myös kannata lähteä itse operoimaan irti, sillä sirkkataimi on niin hento että katkeaa herkästi.


Pudottaa kuoriin vesitipan useamman kertaa päivässä muutaman päivän ajan, kuori yleensä pehmenee sen verran, että lähtee irti. Tai sitten idättää kivivillakuutiossa :D

Ezmo

Osa noista kypärään kuolevista kuolee jonkin muun takia kuin kypärän. Kasvu vain loppuu ennen kuin kypärä tippuu, jolloin näyttää, että ne kuolee kypärän takia.