Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap
Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää.


Palataan tähän vielä. Mullahan oli siis sama kuvio, maitopurkki ja Turbo Pube jumissa. Vaihdoin ruukun, ja parin päivän päästä alkoi uutta kasvua pukkaamaan. Siirsin kyllä samalla vähän kauemmas viileästä ikkunalaudasta.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 11, 2013, 17:42:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap
Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää.


Palataan tähän vielä. Mullahan oli siis sama kuvio, maitopurkki ja Turbo Pube jumissa. Vaihdoin ruukun, ja parin päivän päästä alkoi uutta kasvua pukkaamaan. Siirsin kyllä samalla vähän kauemmas viileästä ikkunalaudasta.


Minulla Datil eleli pitkään pienessä n.1,5L ruukussa. Kasvu pysähty täysin hyväksi aikaa. Vaihdoin 18cm Pauliinaan ja Datil kasvoi muutamassa viikossa aivan tolkuttoman paljon. Eli allekirjoitan liian pientä kasvutilaa, vaikka kyse eri lajikkeesta.

J4SK4

Morjens!

Mikäköhän omaa chiliäni vaivaa (vaivaako mikään) kun varren alaosa on alla olevan kuvan näköinen ja toinen sirkkalehdistä on kuihtunut pois?



Chilin varsi on myös aika ohut verrattuna pituuteen, milläs tota sais "vantteroitumaan"?


bobster

Varresta en varmaksi sano-itse istuttaisin seuraavalla ruukunvaihdolla syvemmällä. Sirkkalehdet usein tippuvat pois. Varsi tukevoituu vain riittävällä valolla.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

-V-

Jep, varsi haluaa pukata juuria.

Nightfrost89

Miulla on championit meinannut kärsiä jostain. Olen päiväkirjani puolella laittanut siitä aikaisemmin yhden kuvan ja äsken lisäilin toisen.
Sielä myös tarkemmin kuvailin tilannetta.

Lehtiin on tullut läpikuultavia laikkuja, mutta mitään ötököitä en ole havainnut lehtien pinnoilla. Mistä tässä voisi olla kyse??

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12815.msg240933#msg240933

Tuossa linkki päiväkirjaani jossa asiasta tiedustelin.

Metikka

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 12, 2013, 09:12:42 ap
Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 11, 2013, 17:42:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap
Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää.


Palataan tähän vielä. Mullahan oli siis sama kuvio, maitopurkki ja Turbo Pube jumissa. Vaihdoin ruukun, ja parin päivän päästä alkoi uutta kasvua pukkaamaan. Siirsin kyllä samalla vähän kauemmas viileästä ikkunalaudasta.


Minulla Datil eleli pitkään pienessä n.1,5L ruukussa. Kasvu pysähty täysin hyväksi aikaa. Vaihdoin 18cm Pauliinaan ja Datil kasvoi muutamassa viikossa aivan tolkuttoman paljon. Eli allekirjoitan liian pientä kasvutilaa, vaikka kyse eri lajikkeesta.


Täälläkin alkaa nyt pikkuhiljaa puskea uutta kasvua. Viikonloppuna vaihdoin pubet 3,5 litran taimiruukkuihin. Kesäksi pääsevät vielä isompiin amppeleihin. Melkoista juurisotkua oli kyllä tuo maitopurkin puolikas täynnä.

Hade

Hei, nyt on epäselvyyttä nuppujen nyppimisestä ja chilin kasvunopeudesta.

Pitääkö siis näitä kuvan keskellä olevia nyppiä? Rawit (annuum) kasvoi ja haaroittui hyvin, mutta kasvu toppasi ja puskee näitä nuppuja.


Tässä vielä kuvat molemmista, yhtäaikaa laitettu kasvamaan. Vasen kasvoi hitaammin alkuun, mutta kiri edelle kun oikean puoleinen tekee noita nuppuja.

Jani M

Ei niitä pakko ole nyppiä. Jos noin pieni kasvi alkaa tehdä podeja, ne on ehkä parempi vielä nyppiä tässä vaiheessa. Todennäköisesti tipahtavat muutenkin. Ihan pienimpiä nuppuja ei kannata nyppiä, koska siinä niin helposti vaurioittaa kasvupisteitä. Isompien nuppujen nyppimisestä ei ole kyllä mitään haittaakaan, jos vaan aikaa ja kiinnostusta on sellaiseen nyvertämiseen.

snafu

maaliskuu 15, 2013, 14:37:19 ip #1129 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2013, 14:47:35 ip käyttäjältä snafu
Tervehdys!
Taimistani (Aji Cristal, Jalapeno, jne) löytyi seittiä ja tarkemman syynäyksen jälkeen seuraavannäköinen n. 2mm pitkä kaveri:

Osaisitteko sanoa kuka mahtaa olla kyseessä ja mitkä ovat hoitokeinot?

Larski

Lainaus käyttäjältä: snafu - maaliskuu 15, 2013, 14:37:19 ip
Taimistani (Aji Cristal, Jalapeno, jne) löytyi seittiä ja tarkemman syynäyksen jälkeen seuraavannäköinen n. 2mm pitkä kaveri

Rohkenisin veikata tuota turkiskuoriaiseksi. Ei tee mitään kasveille, mutta vaatteet ym. tekstiilit tuon jälkipolvi kyllä syö mielellään. Jos kasveista löytyy seittiä, on todennäköisin syyllinen vihannespunkki.

Wynderbaum



Terveppä terve

Mikäköhän chiliäni vaivaa kun on noin kuolleen näköinen ja tuollaista ihme hämähäkinverkkoa?
Äitimuori kun kävi kylässä, sanoi että olisi jotain tuholaisia :o
Osaako kukaan sanoa mitä ötöjä ne voisivat olla ja millä lähtee? Kasvin latvassa kasvaa uusia terveen näköisiä lehtiä, mutta kaikki vanhat lehdet kuolivat.

Kiitos!

Chilivaari


snafu

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 15, 2013, 15:00:06 ipRohkenisin veikata tuota turkiskuoriaiseksi. Ei tee mitään kasveille, mutta vaatteet ym. tekstiilit tuon jälkipolvi kyllä syö mielellään. Jos kasveista löytyy seittiä, on todennäköisin syyllinen vihannespunkki.

Kiitokset tästä! Eli kuvan kaveri ei olekaan seitin aiheuttaja.
Laitoin kasvit jo mäntysuopa-suihkuun.

Satsu

Mie vast ikään taistelin noiden punkkien kaa ja niihin ei kyllä mäntysuopa suihkut auttanut, mutta täällä suositeltiin Spruzit tuhohyönteisten torjuntaan tarkoitettua tököttiä. Hyvin tehos ja nyt on nätti kiilto chileissä :) ja tuota tökötin tiivistettä löytynee ihan Prismastakin.

sorrii

 :) Jep-jep. Spruzit toiminut mullakin punkkeihin hyvin.
Alunperin ostin sen kirvoja varten, ja sen taistelun voitin vasta [SENSURED]dolla...

Spruzitia ei myöskään voi juuri käyttää kotioloissa kasvupaikalla ikkunalla esim, vaan pitää kasvit raahata kylppäriin sumuteltaviksi. Kiva kiilto tulee joka paikkaan  8)
Kävi mielessä kun toisaalla on ollut puhetta harsosääskistä, ettäjos sumuttelisi multa- ja kookoskasvien alustat spruzitilla. Luulisi jotenkin tehoavan ...?!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

dzamuto

Lainaus käyttäjältä: Wynderbaum - maaliskuu 15, 2013, 15:12:20 ip


Terveppä terve

Mikäköhän chiliäni vaivaa kun on noin kuolleen näköinen ja tuollaista ihme hämähäkinverkkoa?
Äitimuori kun kävi kylässä, sanoi että olisi jotain tuholaisia :o
Osaako kukaan sanoa mitä ötöjä ne voisivat olla ja millä lähtee? Kasvin latvassa kasvaa uusia terveen näköisiä lehtiä, mutta kaikki vanhat lehdet kuolivat.

Kiitos!


Tuholais ongelmista en itse ole kovinkaan perillä, mutta veikkaan että noihin lehtiin on ottanut viima ikkunasta tms, ainakin itsellä ollut lehtien kanssa samantyylisiä ongelmia alkuvuoden kylminä aikoina kun ovat olleet ensimmäisiä aurinkopäiviä paistattelemassa ikkunalla.
Mutta suosittelen kokeilemaan, että pyyhit vaikka tiskirätillä ensin kasvien lehdet, sitte mäntysuopaliuos kehiin (5% mäntysuopaa, 95% vettä) ja sillä suihkuttelee, jopa mullankin pinnan.
Näin ainakin lukemien horinoiden perusteella itse tilanteessa toimisin, ja kannattaa seurata, vaikuttaako jos siirrät chilejä hieman kauemmas ikkunalta, jolloin viima ei pääse suoraan purkkiin.
Kyllähän nuo aina jossakin mahtuu kasvamaan...

Huru-ukko

Viima tehnyt seittiäkin kasviin?

Wynderbaum

kiitos vastauksista! mäntysupaliuosta jo suihkuttelinkin kylppärissä. Pitää huomena hakea vielä tuota spurizia ja antaa silläkin vähän kyytiä. jos saisi vielä pelastettua nuo kasvit :)

skobe

Onkohan tämän kasvin osalta syytä huoleen? Osa lehdistä on alkanut kellastua, varsinkin alemmat lehdet, mutta myös suuri lehti päältä. Kasvi on alkanut puskemaan kukkia, joista isoimpia olen leikellyt pois. Osa kuitenkin sen verran pieniä ja hankalassa paikassa, että en ole viitsinyt niitä yrittää poistaa. Onko kukkiminen vienyt voimat muulta kasvulta, vai mistähän on kyse?

Kasvi on n. 17 cm ruukussa, johon siirsin sen pari viikkoa sitten. Valoa saa 15h päivässä ja kuivuudesta ei pitäisi kärsiä. Lannotteena Puutarhan kesä, jota oon antanu myös melko maltillisesti, noin kerran viikossa (~1ml / 1 litra). Sumuttelua olen tehnyt vain harvakseltaan, vaikkakin kuva otettu just sumutuskäsittelyn jälkeen.

Kännykkäkamera ei jaksanu kovin hyvin erotella noita värejä toisistaan, mutta väriero vihreiden ja keltasten lehtien välillä on selvä.