huhtikuu 18, 2024, 07:45:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kuinka usein lannoitetta ?

Aloittaja Chilihuahua, joulukuu 17, 2018, 18:12:26 ip

« edellinen - seuraava »

Chilihuahua

Noniin, aloitin kaiken alusta 1.12.
Eli nyt pitäisi kaiken olla hieman paremmin hanskassa. Tästä olen jo jauhanut aiemmissakin aloittamissani posteissa.. Mutta:

Kasvit on nyt 12-14 h/päivässä 5000luxin valossa, ja nyt näyttää hyvältä. kaikissa on sirkkalehdet tulleet ja kahta lukuunottamatta, niissä on jo etusormen kynnen kokoiset "oikeat" lehdet. Eli nyt olis hyvä alkaa lannottamaan ?

Mutta: KUINKA USEIN ? Joka päivä normaalin kastelun yhteydessä ? Kerran viikkoon ? Kerran kuussa ?
Auttakaa, please. Lannoitteena Puutarhan kesä.

Huru-ukko

Tärkein ensin ennen neuvoja. Missä alustassa ne kasvaa, siis multa tai turve tai kookos?  Jos multaa nin mitä multaa ?.

Yleisesti voi sanoa että kaupan multa/turve ruukuissa (n. litran ruukku) se valmis lannoite siellä riittää kasville hyvin 3 - 4 lehtipariin.

Puutarhan kesää voi antaa joka kolmannella kastelukerralla.

Älä kastele niitä hengiltä liian usein kastelemalla.

Ota kuiva ruukku käteen, niin saat vertailukohdan milloin on aika kastella. Märäksi ei koskaan.

Pienet taimet kuluttavat vettä hitaasti, joten kastelutarvekkin on vähäistä.

Chilihuahua

Jeps,
Ne kasvavat tällä hetkellä valkoisissa n. litran pikkuruukuissa, joissa aluslautanen. (ruukun pohjassa reikiä).
Multa on Kekkilän kaktus ja mehikasvimulta. https://www.kekkila.fi/tuotteet/kaktus-ja-mehikasvimulta/
Tämä multa ei vissiinkään kovin ravinteikasta ?

Huru-ukko

Ei ole ravinteikasta, mutta on erinomainen juurikin taimivaiheessa oleville chileille (ja muillekkin). Se on löyhä multa, ja vähäravinteisuuden takia kasvi joutuu kasvattamaan laajempaa juuristoa verrattuna normi kasvatusmultaan.

Itse käytän sitä niin, että pistän ruukkuun ensin 2/3 osaa turvetta, ja loppu päälle kaktusmultaa.

Itse vaihtaisin sen hiukan isompaan ruukkuun viimeistään 3 viikon päästä normi multa/turve alustaan kumpaa haluaakin käytää. Lannoituksen voi aloittaa aiemminkin nyt. Varovasti, vaikka viikon päästä. Seuraa lehtiä että ne pysyy tumman vihreinä, jos vaalenee, anna lannoitetta.


Tässä Puutarhan kesän ohje chileille. http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/ 

Kahvi- ja teelusikat on siellä sekaisin. Pieni kahvilusikka on 2,5 ml, teelusikka 5 ml ja ruokalusikka on 15 ml. (Prisma myy 5 ml lusikoita kahvilusikkoina, varmaan moni muukin).


Chilihuahua

Kiitos, huru-ukko vinkeistä.
Mutta, hmm... tossa linkin ohjeessa neuvotaan KYMMENEEN litraan puoli teelusikkaa..
Minun purkissa sanotaan että KAHTEEN litraan puoli teelusikkaa..   :o :-\

Olen tähän mennessä 7.12. lähtien (kun nousivat pintaan) kastellut niitä ainoastaan suihkepullolla ja pitänyt mullan kosteana.
Juuri nyt äsken kävin katsomassa niitä, ja näyttäisi että sirkkalehdet OVAT tummempia kuin oikeat lehdet.
Ja yhden chilin lehdet ovat hieman rutussa.

Jospa kastelisin nyt ihan kastelukannulla hieman enemmän..
Mutta tuo puutarhan kesän oikea suhde pitäs nyt tietää :o

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - joulukuu 17, 2018, 21:00:08 ip
Kiitos, huru-ukko vinkeistä.
Mutta, hmm... tossa linkin ohjeessa neuvotaan KYMMENEEN litraan puoli teelusikkaa..
Minun purkissa sanotaan että KAHTEEN litraan puoli teelusikkaa..   :o :-\

Olen tähän mennessä 7.12. lähtien (kun nousivat pintaan) kastellut niitä ainoastaan suihkepullolla ja pitänyt mullan kosteana.
Juuri nyt äsken kävin katsomassa niitä, ja näyttäisi että sirkkalehdet OVAT tummempia kuin oikeat lehdet.
Ja yhden chilin lehdet ovat hieman rutussa.

Jospa kastelisin nyt ihan kastelukannulla hieman enemmän..
Mutta tuo puutarhan kesän oikea suhde pitäs nyt tietää :o


Se purkin ohje on tarkoitettu täysikasvuisille huonekasveille, ei taimille. Jos käytät sitä, seuraava kysymyksesi on mitä valkoisia nyppyjä on lehdissä. Se chilifoorumin ohje on täysin paikkansapitävä.

Se suihkepullolla kastelu on hyvä ja riittävä. Ne neuvot mitä täältä saa, perustuvat siihen tietoon mitä kysyjä antaa  :).

Chilihuahua

Ok, kiitos !  :)
Eli tehdään sopivan laimea seos sitten ja lannoitellaan jossain vaiheessa.
Näinhän se on, vastaus riippuu kysymyksestä hyvin usein.

Itse pyrin antamaan mahdollisimman selkeän kuvan, kun jotain täällä kyselen.
Aina sekään ei ihan onnistu.. ;D


Käki

Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - joulukuu 17, 2018, 22:01:03 ip
Ok, kiitos !  :)
Eli tehdään sopivan laimea seos sitten ja lannoitellaan jossain vaiheessa.
Näinhän se on, vastaus riippuu kysymyksestä hyvin usein.

Itse pyrin antamaan mahdollisimman selkeän kuvan, kun jotain täällä kyselen.
Aina sekään ei ihan onnistu.. ;D


Mä lannoitan joka kastelukerralla. Näyttäisi täälläkin olevan hajontaa, että osa vetää laimeammilla litkuilla ja osa vahvemmilla. Sitten jos lehdet alkaa liikaa tummua, niin vähennän lannoitusta.

Kastelen 1,5 litran limupulloilla koska ne on käteviä (saa korkin päälle, eikä vedet haihdu jos kaikkea ei tarvi)

Jokaiseen pulloon työnnän sontaa teelusikan kärjellisen taimivaiheessa ja täysikasvuiselle laitan kukkupäisen 15ml mitan 10/litraan ja joka kastelukertaan.

Lisäksi mulla on pitkävaikutteisia lantoja ruukkuun laitettuna. Oon aatellut sen niin, että se kasvi sitten itse hakee sitä oman tarpeensa mukaan. Tiedä häntä. Ei noi ole kuin kerran/pari kertaa kesän aikana näyttänyt tumman vihreiltä, jos sitäkään ja silloin olen vähentänyt lannoituksen annostuksen yhden kastelukerran verran puoleen.