maaliskuu 28, 2024, 10:20:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Projekti: Hainan Yellow Lantern

Aloittaja NPhoBiaz, joulukuu 27, 2014, 21:17:22 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Varmaan tuo kuviteltu kaksi viikkoa siitä kun on kasvanut podi mittaansa ja kellastuu. Mulla tuli 1 hedelmä jo taimivaiheessa ja se oli puskassa pari kuukautta ennenkuin tuli keltaiseksi ...
Jospa tuo vastaaja onkin kokki, joka harrastaa pitkään hauduttamista..  ;) :D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 21, 2018, 15:44:10 ip
Varmaan tuo kuviteltu kaksi viikkoa siitä kun on kasvanut podi mittaansa ja kellastuu. Mulla tuli 1 hedelmä jo taimivaiheessa ja se oli puskassa pari kuukautta ennenkuin tuli keltaiseksi ...
Jospa tuo vastaaja onkin kokki, joka harrastaa pitkään hauduttamista..  ;) :D ;D

Mulla meni noin viisi viikkoa bhut jolokian kanssa. Ennen kuin alko ropisee kypsiä. Mutta voi olla ehkä vähän liian pienellä teholla toi vielä :D

Onkos tämä lajike sitten jotenkin erityisen maukas kun pitää Kiinasta asti tänne tuoda? Onhan se mukava että kaikkia lajikkeita löytyneen ja tasapuolisesti kaikille.

Vuorikaskas

toukokuu 21, 2018, 23:06:12 ip #482 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2018, 23:14:59 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 21, 2018, 22:32:01 ip
Onkos tämä lajike sitten jotenkin erityisen maukas kun pitää Kiinasta asti tänne tuoda? Onhan se mukava että kaikkia lajikkeita löytyneen ja tasapuolisesti kaikille.


Satoisa, hyvä ja tunnistettava omalla "profiilillaan" on aina tervetullut vaikka olisi kuusta.  Ja tästähän on omia perinteitä Kiinassa kastikkeineen. Vertaa vaikkapa Tabasco, jonka lajikkeen tuntemusta ja tietämystä tuskin kukaan tuolla lailla kyseenalaistaa.  Pitkältä hakemisesta voisi kysyä myös vaikka Jeweltä että eikö Perua lähempää muka chilejä löytynyt. Ja joo kyllä se Hainan Kiinan saari on , kerran googlemapsista kattelin.   ^-^  On kyllä niin etelää ettei Kiinaksi uskoisi.

Mulla on uusina nyt Hainanin lisäksi Goan ja Nepalin tuliaisia.

sili77

Kuinka isoksi tämä oikein turpeessa kasvaa? ;D
Tänään vaihdoin 24 senttisestä saviruukusta 32 senttiseen saviruukkuun. Litroissa tuo lopullinen ruukku on nyt sitten siis 12,6 litraa. Vanha 24 sentin ruukku oli niin täynnä juuria, että olihan se pakko laittaa jo suurempaan ruukkuun. Kasvattaa tämä lajike ainakin ihan reilun kokoiset juuret, nuppujakin on jo mutta tippuvat vielä pois. Eiköhän niitäkin ala myöhemmin jäämään kiinni. Omalla kasvilla on nyt korkeutta noin 70 senttiä. Siemenet tilattu 18.11.2017 ja varmaan siinä tammikuun alussa laitettu itämään. Ehkä taisin aikaisemmin jo mainita että itävyys oli 3/5.

KP78

Kämmenen kokoisia lehtiä, puskan korkeus vain reilu 10cm. Itse kasvi yli vuoden ikäinen, viime vuoden kasvoi kituliaasti. Taisi olla reilusti harsosääsken toukkia, talvella/keväällä oli harsosääskiä jokaisen kasvin ympärillä reilusti mutta myrkyllä hävisivät.
Ei vielä nuppuja, Growth technologyn ionic coco grow:lla lannoitettu ja nyt vaihdettu coco bloomiin.
Sisällä saa kasvaa, nyt ollut muutaman kuukauden 11l neliöruukussa.
Erä 18/20 ensimmäisestä, innokkaimmille suunnatusta myyntierästä.
Siemen toisensa jälkeen oli idätyksessä, taisi viime vuonna kitua 2 kasvia joista toinen lopulta kuoli ja tätä ainoaa yritän pitää hengissä.
Pitäisiköhän ensi vuonna kuitenkin idättää se peitattu siemen, ehkäpä kasvaisi paremmalla menestyksellä.


NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: KP78 - kesäkuu 11, 2018, 23:10:07 ip
Pitäisiköhän ensi vuonna kuitenkin idättää se peitattu siemen, ehkäpä kasvaisi paremmalla menestyksellä.


Älä suotta. Mikäli tänä kesänä tuo ei lähde kunnolla kasvuun, niin laita mulle viestiä. Postitan uudet siemenet toisesta erästä. :)

sorrii

Se Ionic -lannoite on surkean huonoa! Mä olen vuosien mittaan kokeillut melkein kaikki kookoslannoitteet ja se Growth Technology oli ainoa oikeesti huono! Sitten kun siirtyy bloom-lannoitukseen, loppuu se vöhäkin kasvu ja alkaa tulla hiirenkorvan kokoisia lehtiä....
Parasta mun mielestä saatavilla on Atami B'Cuzz. Canadien Express oli ylivoimaista, mutta kadonnut markkinoilta kokonaan ..
Kokeile toista lannoitetta: vaikka tavallista Puutarhan kesää tai Nutrifortea ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Ostin silloin keväällä vuorikaskas- käyttäjältä HYL- taimen. Oli kaikista pienikokoisin taimi ja sitä se myös pitkään olikin. Lehtiväli oli noin 3cm . 2 kk  kitumisen jälkeen 3l-altakasteluruukussa otti jalat alleen. Nyt lehvästö täyttää 90l kokoisen laastilapaljun alan.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Vuorikaskas

kesäkuu 12, 2018, 15:28:48 ip #488 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2018, 15:33:49 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - kesäkuu 12, 2018, 14:18:28 ip
Ostin silloin keväällä vuorikaskas- käyttäjältä HYL- taimen. Oli kaikista pienikokoisin taimi ja sitä se myös pitkään olikin. Lehtiväli oli noin 3cm . 2 kk  kitumisen jälkeen 3l-altakasteluruukussa otti jalat alleen. Nyt lehvästö täyttää 90l kokoisen laastilapaljun alan.


Tuo oli yksi neljästä mutta myös eri aikaan laitettu alulle, viimeisenä kaikista.  Minulla kun ei ollut mitään standardia näihin niin yksilöerot jäivät täysin havainnoimatta.  Jokaisessa taisi olla jopa erilainen multasekoituskin.  Jossain kohtaa kevättalvea harsosääsken toukat taisivat vaivata enemmän ja jossain kohtaa taas liialliset mäntysuopa-neem lotraukset.  Kuitenkin tämän viimeisen yksilön istutin uudestaan noin vikkoa ennen lähetystä.  Voi olla että se olisi kannattunut pitää siinä vielä monta viikkoa vahvistumassa ennen isompaan siirtoa.

Sain aikaan neljä kasvia viidestä siemenestä joista kaksi jätin itselleni.   Toinen niistä on mullattomassa ollut alusta asti ja nyt NFT:ssä.  Melkoisen rehevä kasvi muttei mitenkään muihin verraten (Fatalii ja Harolds Bart versiot) erottuva.  (Kiinalaisten hehkutukset kymmenkertaisuudesta on satua, jos niillä näitä kasveja tarkoitetaan.  Ei tässä ole varmaan minkaanlaista kerrointa.  Ihan tavallinen lajike minun suppeiden havaintojen mukaan.)

Toinen yksilöni on turvemultasekoituksessa ja sen kehitys on ollut heikkoa.  Tai no, ehkei sentään vaan hidasta. Uskoisin sen johtuvan liian  isosta ruukusta.  Samaa olen havainnut muillakin lajikkeillä nyt eli en yhdestä havainnosta näin sanoisi.   Täytyy tosiaan varoa liian aikaisia isoihin siirtoja vastaisuudessa enemmän, muistutan itseäni.  Muuten kestää puoli kesää odotellessa kun ylijäämätaimet jotka jäivät istuttamatta tai istutettiin vain hieman isompiin porskuttavat kirkkaasti ohi.

Vuorikaskas

kesäkuu 13, 2018, 09:28:24 ap #489 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 13, 2018, 10:17:37 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Tässä vielä kuva.  Vasemmalla Chocolate Fatalii, oikealla HYL ja eteen kannoin toisen Hainanin 30l kangasruukussa.  Olikin muuten painava, joten liikakastelu varmaan vaikuttanut.  ed.  Ja niin joo, tietty se, että tuo kangasruukku on ollut aika kylmässä.  12l ruukussa olen mittaillut ihan viime viikollakin mullan sisälämmön laskeneen alle kymmeneen kun se kuitenkin päivällä nousee kolmenkymmenneen. NFT:ssä sen sijaan on lämmitin pitämässä veden noin 20 asteessa.

13.6.


Tossa NFT puoli kuuta sitten 28.5.  Edessä Piriz, sitten HYL.



Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - kesäkuu 12, 2018, 15:28:48 ip
Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - kesäkuu 12, 2018, 14:18:28 ip
Ostin silloin keväällä vuorikaskas- käyttäjältä HYL- taimen.


Tuo oli yksi neljästä mutta myös eri aikaan laitettu alulle, viimeisenä kaikista.  Minulla kun ei ollut mitään standardia näihin niin yksilöerot jäivät täysin havainnoimatta.  Jokaisessa taisi olla jopa erilainen multasekoituskin.


Tarkistin vielä tämän. Sehän oli noin poikanen vielä pikarissa kuudes maaliskuuta,  jolloin istutin sen maitopurkkiin. Eihän se montaa päivää ehtinyt ollakaan sitten  kun jo ilmat salli lähettämisen.




Muut oli aiempia idätyksiä, joista edellinen näkyy tässä kolmas maaliskuuta.


Syntymäraportit on luettavissa Vastaus #463   :D


Chilijamppa

kesäkuu 14, 2018, 12:39:57 ip #490 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2018, 13:01:01 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 12, 2018, 09:59:47 ap
Se Ionic -lannoite on surkean huonoa! Mä olen vuosien mittaan kokeillut melkein kaikki kookoslannoitteet ja se Growth Technology oli ainoa oikeesti huono! Sitten kun siirtyy bloom-lannoitukseen, loppuu se vöhäkin kasvu ja alkaa tulla hiirenkorvan kokoisia lehtiä....


Ei ole sinänsä kyllä saanut Ionic tavara mitenkään ihmeellisiä kehuja edes noiden miehisien kasvien kasvattajilta, mutta pitäisi käyttää samaan aikaan grow ja bloom tavaraa, että kasvit kasvaa kunnolla. Eiköhän tuokin tavara ole tehty suoraan noille miehisille kasveille, joten annostuksia joutuu vähän muokkaamaan chilin kasvatusta ajatellen.

Ionic grow ja bloom npk yhdessä:

3.6-2.1-5.7

Sopivasti yhdistelemällä molempia aineita syntyy varmasti toimiva combo myös tuolle tavaralle.

sorrii

Minä testinä ostin kerran setin Ionic Cocoa ja kokeilin ensin ohjeen mukaan: Aika laimeaa oli, ja EC jäi melko alas ohjeannoksella.
Ohjeen mukaan -edelleen- siirryin bloomiin aika nopeasti ja kuten kerroin, tyssäsi kasvu ihan kokonaan ja tuli hiirenkorvalehtiä.

Sittenhän minäkin kokeilin yhdistellä monella tapaa mitenkään pitämättä kirjaa: vaiston varassa vaan. Käytinhän nekin litkut pois, kun oli tullut maksettua. Juurikin sekoittelemalla molempia. Huono kuva kyllä jäi ko. litkuista. Tietysti mainosten orjana odotin jotain erinomaista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Jos jossain vaiheessa tätä Hainan Yellow lantern siemeniä on tarpeeksi saatavilla, niin tännepäin voi lähettää jokusen siemenen tietysti maksua vastaan. 8)

Jame

On tuo HYL kyllä järjettömän satoisa lajike  8). Ainakin jos vertaa samoissa olosuhteissa kasvaviin Carolina Reaperiin tai FG Jigsaw:iin.

Siinä missä Pauliina-ruukussa kasvavassa Jigsawissa on yksi podi ja jokunen nuppineulan pään kokoinen podinalku, on samanlaisessa ruukussa kasvavassa HYL:issä noin 40 podia, joista ensimmäiset jo vaihtavat väriä. CR:ssä on muutama podi enemmän mutta kasvaa erilaisessa ruukussa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Jame - elokuu 04, 2018, 10:34:30 ap
On tuo HYL kyllä järjettömän satoisa lajike  8). Ainakin jos vertaa samoissa olosuhteissa kasvaviin Carolina Reaperiin tai FG Jigsaw:iin.

Siinä missä Pauliina-ruukussa kasvavassa Jigsawissa on yksi podi ja jokunen nuppineulan pään kokoinen podinalku, on samanlaisessa ruukussa kasvavassa HYL:issä noin 40 podia, joista ensimmäiset jo vaihtavat väriä. CR:ssä on muutama podi enemmän mutta kasvaa erilaisessa ruukussa.


Olisiko sinulla sitten lajike puhtaita siemeniä tarjolla vaikka pientä maksua vastaan tässä lähitulevaisuudessa.. 8)

MRgreen

Onhan tuo oikeinkin satoisa lajike mutta jotenkin ei muuten vakuuttanut. Asiaan voi tietty vaikuttaa se että Habanero-tyyppiset chinenset eivät oikein ole koskaan kolahtaneet. Hyvää jauhetta tuli kyllä eikä tuota tuorekäyttöön voikaan suositella. Projektina kyllä hieno ja on vaatinut paljon työtä ja aikaa asiassa mukana olleilta.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 04, 2018, 13:55:24 ip

Olisiko sinulla sitten lajike puhtaita siemeniä tarjolla vaikka pientä maksua vastaan tässä lähitulevaisuudessa.. 8)



Lajikepuhtaudesta en mene sanomaan mitään kun ovat sulassa sovussa muiden kanssa pölyttyneet pihalla. Mutta jos kelpaavat niin onnistuuhan tuo.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Jame - elokuu 04, 2018, 17:02:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 04, 2018, 13:55:24 ip

Olisiko sinulla sitten lajike puhtaita siemeniä tarjolla vaikka pientä maksua vastaan tässä lähitulevaisuudessa.. 8)



Lajikepuhtaudesta en mene sanomaan mitään kun ovat sulassa sovussa muiden kanssa pölyttyneet pihalla. Mutta jos kelpaavat niin onnistuuhan tuo.


Vai silleen, luvassa todennäköisesti jotain sekasikiöitä joten jätän tällä kertaa väliin. 8)

NPhoBiaz

Lajikepuhtaita Hainan Yellow Lanternin siemeniä saa kohtapuoliin taas Chiliyhdistyksen kautta! :) Eli ensi vuodelle siemenien saanti on taattu niille, ketkä sitä haluavat kasvattaa. Sehän tämän projektin ideana oli.  8)

kasvattaja

Voin lahjoittaa lajikepuhtaita siemeniä yhdistykselle eteenpäin ajettavaksi, kun saan sadon kerättyä.
Muita chilejä ei ole siis kasvamassa.

Kysymys sadosta.
Täällä on valmistumassa noin 20 podia, multa/komposti/kookos kasvualustassa.
Mielestäni hyvä tulos huomioiden panostuksesta kasvin hyvinvointiin. Tämän siis yhdestä kasvista

Minkälaisia satomääriä muut ovat tästä lajikkeesta saaneet ?
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.