huhtikuu 19, 2024, 23:36:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hapattamalla tehdyt herkut.

Aloittaja Huru-ukko, lokakuu 19, 2013, 10:51:39 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tuo on ihan riittävä "vesilukko".
Minä teen kaupan lasisissa hillo- tai kurkkupurkeissa, joissa on tiiviste. Kun sitä ei kierrä ihan tiukkaan, kansi pullistuu vähän ulos ja sitten paine pihisee tiivisteen välistä ulos.
Purkkeja ei pidä ahtaa täyteen. Chilien pitämiseksi nesteen pinnan alapuolella suosittelen jotakin painoa. Vedellä täytetty minigrip-pussi toimi ihan hyvin.
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/11/onpas-herkkua-tuo-hapanchili.html


Whili

Viikon verran on pubet olleet ämpärissä, eikä vielä ole pulpahtanut kertaakaan  ???
Heitin mukaan hieman hapankaalien lientä kyytipojaksi..   
Mikä olisi hyvää käynnistysainetta ??

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 15:07:41 ip
Viikon verran on pubet olleet ämpärissä, eikä vielä ole pulpahtanut kertaakaan  ???
Heitin mukaan hieman hapankaalien lientä kyytipojaksi..   
Mikä olisi hyvää käynnistysainetta ??


Juuri tuo kyseinen litku.

Whili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 13, 2014, 16:35:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 15:07:41 ip
...  Mikä olisi hyvää käynnistysainetta ??

Juuri tuo kyseinen litku.

Heitin pyttyyn koko hapankaalikipon. Jos ei pariin päivään rupea mouruntaa kuulumaan, niin biojäteastia kutsuu  >:(

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 17:49:40 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 13, 2014, 16:35:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 15:07:41 ip
...  Mikä olisi hyvää käynnistysainetta ??

Juuri tuo kyseinen litku.

Heitin pyttyyn koko hapankaalikipon. Jos ei pariin päivään rupea mouruntaa kuulumaan, niin biojäteastia kutsuu  >:(


Älä heitä. Joskus käyminen tapahtuu niin hiljaa ja äänettömästi ettet usko homman olevan edes käynnissä. Viimeksi tehty savurocotohapate piti ihan alussa hieman mekkalaa mutta pari seuraavaa viikkoa oli todella hiljaista. Silti tuli parasta hapanchiliä mitä ikinä olen tehnyt.
pH on tärkeä. Jos ei ole kahdessa viikossa laskenut alle pH5 niin sitten on hommassa jotain vikaa. pH4,1 on säilyvyysraja.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 15:07:41 ip
Viikon verran on pubet olleet ämpärissä, eikä vielä ole pulpahtanut kertaakaan  ???
Heitin mukaan hieman hapankaalien lientä kyytipojaksi..   
Mikä olisi hyvää käynnistysainetta ??


Netistä poimittuna ohjeena itse käytin molkosan heravalmistetta käynnistykseen. Löytyy yleensä kauppojen luontaistuote/vitamiini tms. hyllyltä


Whili

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 13, 2014, 20:33:18 ip
Netistä poimittuna ohjeena itse käytin molkosan heravalmistetta käynnistykseen. Löytyy yleensä kauppojen luontaistuote/vitamiini tms. hyllyltä
Paljonkos tuota molkosaania tarvii 5 litran satsiin ??

Huru-ukko

Lorauksen verran olen itse laittanut, jos ei ole ollut tarjolla juuri silloin aiemmin tehtyä valmista hapantuotetta. Sekoita.
Molkosaani on hyvä tuote kun ensimmäisiä kertoja hapanmössöä/kaaliakin tekee.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 14, 2014, 08:24:22 ap
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 13, 2014, 20:33:18 ip
Netistä poimittuna ohjeena itse käytin molkosan heravalmistetta käynnistykseen. Löytyy yleensä kauppojen luontaistuote/vitamiini tms. hyllyltä
Paljonkos tuota molkosaania tarvii 5 litran satsiin ??


Summissa tuurilla tms. noin 3kg erään ehkä 0.5-1dl. Eikän tuo molkosan mitään myrkkyä ole :)

ChIlIDoG

Mietityttää, että mitenköhän tuollanen hapatus säilyisi ulkona terassilla talven yli, kun ei tuota kellariakaan ole. Isossa astiassa ja kävin siitä vain hakkaamassa lohkareen hapatusta sulamaan.

Miquel

Laita mielummin pienempiin astioihin ja sulata sisällä. Umpijäisen möykyn hakkaaminen ei oikein kuulosta kätevältä.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Whili

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 17:49:40 ip
Heitin pyttyyn koko hapankaalikipon. Jos ei pariin päivään rupea mouruntaa kuulumaan, niin biojäteastia kutsuu  >:(
Kurkkasin änpäriin ja olin huomaavinani pienen pieniä kuplia, eikä tuotos haissut mitenkään pahalta  :o
Ehkä tästä jotain vielä syntyy. Purkki muutti pari astetta lämpösempään (22astetta) paikkaan seurattavaksi...

Whili

marraskuu 18, 2014, 11:25:10 ap #53 Viimeisin muokkaus: marraskuu 18, 2014, 11:30:24 ap käyttäjältä Whili
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 16, 2014, 12:13:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 13, 2014, 17:49:40 ip
Heitin pyttyyn koko hapankaalikipon. Jos ei pariin päivään rupea mouruntaa kuulumaan, niin biojäteastia kutsuu  >:(
Kurkkasin änpäriin ja olin huomaavinani pienen pieniä kuplia, eikä tuotos haissut mitenkään pahalta  :o
Ehkä tästä jotain vielä syntyy. Purkki muutti pari astetta lämpösempään (22astetta) paikkaan seurattavaksi...
Vaankun ei porise  ???  Oli chilit menneet kasaan ja litran verran poistelin ylimääräistä nestettä podien päältä, vielä jäivät pinnan alle.
Parikymmentä vuotta vanhalla ph-testerillä mittailin ja tulos oli 4.0, elikkäs OK.  Muttakun....

..Niin, eikä hajukaan vielä ole paha  8)

Huru-ukko

Eihän se mikään kiljusammioa ole  ;)...Kyllä se 4 PH sen kertoo että hyvin on onnistunut.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 18, 2014, 11:33:45 ap
Eihän se mikään kiljusammioa ole  ;)...Kyllä se 4 PH sen kertoo että hyvin on onnistunut.
Jooo, mutta kun kaikki puhuu hirvittävästä pulputuksesta ja puhinasta  :o
No kattellaan mitä tulee  ..ja pitänee vielä mitata tuoreemmalla testerillä.

Chilivaari

Käymisvauhti riippuu ihan oleellisesti lämpötilasta. Jos sinulla oli pari astetta viileämpää, käyminenkin oli maltillisempaa. Tulos on kuitenkin sama, ehkä parempikin hitaammin.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 18, 2014, 11:43:28 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 18, 2014, 11:33:45 ap
Eihän se mikään kiljusammioa ole  ;)...Kyllä se 4 PH sen kertoo että hyvin on onnistunut.
Jooo, mutta kun kaikki puhuu hirvittävästä pulputuksesta ja puhinasta  :o
No kattellaan mitä tulee  ..ja pitänee vielä mitata tuoreemmalla testerillä.


rohkeasti vain maistamaan  ;)

Whili

Kolmella testerillä testattu ja kaikki lukemat 4.0, jotenka kaikki taitaa olla kunnossa.
Taidampa viedä pöntön pariksi viikoksi kellariin tekeytymään  :D

Ja maistiaiset otetaan parin viikon päästä  :P

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 18, 2014, 14:25:06 ip
Kolmella testerillä testattu ja kaikki lukemat 4.0, jotenka kaikki taitaa olla kunnossa.
Taidampa viedä pöntön pariksi viikoksi kellariin tekeytymään  :D

Ja maistiaiset otetaan parin viikon päästä  :P


Parempi näin, ei kärsi mielenterveyskään niin paljon kun ei joka päivä tule tsekattua että näkyykö kuplia. ;D