maaliskuu 29, 2024, 12:47:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


1.5 kg possun ulkofilettä

Aloittaja Wiski, maaliskuu 12, 2005, 14:24:03 ip

« edellinen - seuraava »

Wiski

Ostin sitten mammuttimarkkinoilta 1.5 kg porsaan ulkofilettä. Mutta mitäs tästä nyt sitten pitäisi laittaa?

Puskassa roikkuu kypsää habaneroa (C01379), jota voisi jotenkin hyödyntää. Leikkasin jo pari pihviä pahimpaan nälkään tuosta ulkofileestä, joten sitä on joku reilu kilo jäljellä.

Anoppi on kylässä, joten saa olla tulista ;)

Aattelin että ton vois heittää uuniin sellasenaan ja leikellä siitä sitten, tai sitten leikata kuutioiks ja tehdä jenkkityylistä chiliä, sitä ruokaa siis.  

Nopeita ehdotuksia otetaan vastaan :)

JartsaP

Mä laittaisin varmaan sellaisenaan uuniin, chiliä päälle tai chilikastike siitä paistorasvasta. Me taidettiin muuten ostaa sitä samaa lihaa, ja kolme pakettia HK bleuta. Niin ja kaljakoppa oli ihan must, kun oli niin halpaa, enhän minä muuten...

Wiski

Joojoo, mäkin ostin 2 koppaa kun käskettiin, että 2 koria per talous.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"...ja tehdä jenkkityylistä chiliä, sitä ruokaa siis.


Nyt heräsi mielenkiinto, miten tuota tehdään?

Nuthead

mä paistasin kuumalla pannulla hyvän pinnan sille, sit kunnolla mausteita
pintaan (suolaa, mustaapippuria, chilijauhetta) ja sit kokonaisena uuniin
n. 180-200 astetta. Täysin kypsäks jonka jälkeen rauhottumaan 10min. folioon. Kastikkeeks ruskistuspannuun sipulia, valkosipulia kuullottumaan.
Päälle balsamikoa ja soijakastiketta.  Kiehautus, vettä päälle johon sit lisätään vasikan fondia, siirappia ja vähä worchesteria. Avot!!! Kyllä kelpaa, mutta älä tarjoa anopille, et saa lähtemään ollenkaan!!  :lol:

t. kokki3nen
-pähkinäpää-

JartsaP

Mä tein eilen siitä meidän fileestä "thai-maustettua porsaanfileetä paistetun riisin kera", kyllä tota nyt söi mutta liha jäi vähän sitkeäksi ja sambal oelekia kun laittoi ohjeen mukaan niin eipä tuota tuliseksi voi sanoa. Ohje oli S-kauppojen niistä euron keittokirjoista, nro 5 muistaakseni.

Wiski

Jep, tuli tehtyä sitten File Mignon tämän sivun ohjeen mukaan
http://www.kase.fi/~markethu/ruokasivut/lihakala.html .

Ihan OK, ei siis mennyt chiliä nyt ollenkaan :( No, vaihtelu virkistää, ja anoppi selvisi vähällä tällä kertaa; viimeksi kun tein habalasagnea oli vähän eri juttu  :twisted:

Niin, joku Guest kyseli tuosta jenkki-chilisapuskasta. Mulla on semmonen kirja kun "chili nation" tjsp, tilattu amazonista muistaakseni. Siellähän noita ohjeita on vaikka kuinka paljon, mutta tässä on nyt ulkomuistista jotain, jonka olen itse kirjan resepteistä muunnellut. Tällä saa helposti punaista peruschiliä aikaseksi suomen kauppojen hyllyiltä :

Kauppalista :

- Noin 1 kg jotain lihaa, esim toi ulkofile olis käyny  
 hyvin.
- 2 * 400g tölkkiä punaisia kidney beansseja.
- Joku 2-5 sipulia, maun ja sipulin koon mukaan.
- Valkosipulia kanssa jossain muodossa maun mukaan. Voi laittaa ihan  
 hirveestikin.
- Jeeraa (juustokumina), tätä löytyy kokonaisina siemeninä tai rouheena
- korianterinsiemeniä tai kuivattua korianteria, tuorekin tietty käy
- mustapippuri, kokonaista tai rouhetta

- Tuoreita tomaatteja ~2kg + tomaattipyrettä 1 tai 2 pientä tölkkiä.
 (pyree antaa hyvän värin, tuoretomaatti jää aika haalen punaiseksi)
TAI
- 2 tölkkiä paseerattua tomaattia, esim pirkka (500g/tötsä) .

- Savuista barbeque saucea maun (savun) mukaan.
- Worshestershire saucea maun mukaan.

- Chiliä : Tuoretta, tai kuivattua (savustettua) . Jos käyttää savuchiliä,
 kannattaa huomioida se tuon BBQ saucen määrän kanssa. Tietenkin voi  
 käyttää jotain da bombia tai muuta chilisaucea oikeiden chilien sijaan.


Valmisteluosa  :
1. Piekse morttelissa korianteri, mustapippuri ja jeera hienoksi    
   maustejauheeksi. Määrät maun mukaan, esim. 1 ruokalusikallinen
   kaikkia. Jos ostit tuoretta korianteria tms. niin älä laita sitä tänne,
   vaan lisää vasta haudutusvaiheessa.
2. Kalttaa* tomaatit / idlaile hetki jos käytät paseerattua :)
3. Laita tomaatit+pyre (tai paseerattu tomaatti) ja chilit
   tehosekoittimeen, ja surruttele ne tasaiseksi tahnaksi.
   Tarkista polte. Kaikki tomaatit ei välttämättä mahdu sinne
   sekoittimeen, jolloin mössö kannattaa siirtää isompaan
   astiaan. Tämä mössö määrää chilin "värin", jonka pitäisi
   olla kutsuvan punainen, eikä haalea - eli korjaa pyreellä
   sitä väriä jos tarvii.
4. Pilko sipulit ja valkosipulit mielesi mukaiseen formaattiin.
5. Korkkaa paputölkit, ja huuhdo pavut hyvin.
6. Kuutioi liha, tai valitse joku muu miellyttävä muoto. Itse teen
   yleensä semmosia 0.5 cm kuutioita. Rasvaa voi poistaa samalla.
7. Valitse joku iso raskas kattila tai pata ruoanlaittoa varten. Esim.
   arabian kokki-pata.

Action osuus :
1. Kuullota eli paista kevyesti padan pohjalla sipulit öljyssä. Ei saa
   polttaa valkosipulia, eli käytä jotain mietoa lämpöä esim 4/6.
2. Lisää liha, ja paista se ruskeaksi. Jos lihasta irtoaa hirveesti rasvaa,
   käytä vaikka siivilää tms. tai yksinkertaisesti kaada liiat rasvat pois.
3. Kaada tomaattisotku pataan ja sekoita hyvin, ja anna kiehahtaa.
   Kaikkia ei tarvitse kaataa heti, vaan tomaattia voi lisätä myöhemmin,
   jos ruoka näyttää liian kiinteältä.
4. Lisää loput ainekset, ja säädä lämpö siten että lopputuote kiehuu
   hiljalleen. Esim 3/6. Tarkista savu / polte / maku. Papujen pitäisi
   pyöriä siellä tomaattisotkussa kohtuu vapaasti. Ruoan pitäisi näyttää
   mukavan punaiselta, korjaa pyreellä jos tarvii, välillä maistellen.
5. Anna pulputella/hautua  semmoset 30min, ja sitten olis valmista.    
   Vaaleaa leipää kannattaa tarjota tämän kanssa.

Muista koemaistella tuossa 30min aikana, ja lisäillä suolaa tms. maun mukaan. Tästä perusrungosta saa muuttelemalla aikaan kaikkea kivaa, esim. käyttämällä monenlaista lihaa, säätämällä savun määrää, lisäämällä tuoretta korianteria/basilikaa/jotain tuossa loppuvaiheessa jne jne. Mitä enemmän ulkona on pakkasta, sitä paremmalta tämä maistuu :)

Kannattaa varmaan aluksi käyttää paseerattua tomaattia, jota voi helposti lisätä ruokaan, jos sitä tuli laitettua liian vähän. Tuoreiden tomaattien kera ostan itse tölkin paseerattua varalle tätä tarkoitusta varten.

Tää on mukavan helppoa (ja halpaa!) ruokaa, eikä tätä voi mokatakaan kovin helposti. Itelle meinas käydä kerran siten, että tuoretomaateista ei tullutkaan tarpeeksi mössöä, ja ruoka meinasi jäädä kiinteäksi massaksi. Onneksi oli varalla 500g tötsä tuota paseerattu tomaattia. Vettä olisi tietty voinut laittaa.

Toivottavasti muistin mainita kaikki mitä piti ..

*) "Kalttaa tomaatit eli kasta ne hetkeksi kiehuvaan veteen niin että kuori alkaa irrota. Sen jälkeen laita tomaatit kylmään veteen ja poista kuori."

Masse

Hep, minähän se tuota chili-ohjetta kyselin... tässä alkaa kuola valumaan. Kiitos paljon. :)

Anonymous

Eiks tuo ohje nyt ollut ihan "perus" Chili con carne, jonka voi toki tehdä 500 eri variaatiolla. Hyvää ei siinä mitään, mutta ettekö oo koskaan ennemmin tehny?

:)

svalli

Tassa tulee jenkki-chili tietoutta suoraan rapakon takaa. En oo ottanu osaa kilpailuihin, mutta amerikkalaiset tyokaverit on kehuneet chiliani parhaaksi maistamakseen.

30 minuuttia on aivan liian lyhyt aika chilin hauduttamiseen. Siihen pitaa kayttaa koko paiva ja silti se on seuraavana paivana lammitettyna vasta parhaimmillaan. Ns. crock pot eli haudekeitin on chilin tekoon paras varkki, silla siina se saa rauhassa hiljalleen hautua.

Chiliahan voi tehda ilman papuja tai papujen kanssa. Itse kaytan yleensa papuja ja mahdollisimman montaa erilaista samassa padassa. Lihaksi kay mika tahansa jauheliha tai vaikka palvikinkkukuutiot. Viimekesana Suomessa kaydessa tein chilia jauhetusta strutsista ja se olikin hyvaa. Paras chili tulee kun kayttaa tuoreita vihanneksia, mutta purkitetuistakin tulee ihan OK. Pavut on tietenkin purkkipapuja tai kuivia sellaisia.

Ja muistakaakin sitten etta aidon amerikklaisen chilin kanssa ei mitaan riisia tarjoilla. Chili syodaan sellaisenaan syvasta kulhosta ja syotaessa chilin paalle kuuluu laittaa juustoraastetta, raakaa sipulisilppua ja kermaviilia. Voihan siihen tietenkin laittaa myos vaikka silputtua habaneroa, jos chili ei ole riittavan tulista.

Minulla ei ole chiliin mitaan varsinaista reseptia. Perusaineet on paprikat, chilit, tomaatit, pavut, sipuli, varsiselleri ja tietenkin jotain lihaa. Mausteita, yrtteja ja suolaa lisaan maun mukaan. Joskus olen tehnyt chilia ylijaaneesta tomaattipastakastikkeesta lisaamalla siihen chilipaprikoita ja papuja.

Golden West Publishereilta loytyy hyvia Chili ym. keittokirjoja, joista saa vinkkeja siihen, mita chilipataan voi laittaa.  http://www.goldenwestpublishers.com/
Sielta loytyy myos hyva Salsa Lovers Cook Book, jossa on useita hyvia salsaresepteja.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Volitans

Joo, nämä chilit ovat mielenkiintoinen keskustelun aihe. Chilihän tarkoittaa chilillä terästettyä tomaattipohjaista pataruokaa. Jotkut puristit ovat jopa sitä mieltä, että pavut eivät siihen kuulu... Chili con carne on sitten chiliä, jossa on mukana myös lihaa. Chilihän oli alunperin köyhien ruokaa - kuten niin moni muukin nykyään arvostettu ruoka (mm. osterit ja silli).

Tästä voikin jo päätellä, että kyseessä on ruokaklassikko! Mitä enemmän variaatioita, sen suositumpi ruoka, kun jokainen on viritellyt ruokaa omaan makuunsa paremmin sopivaksi.

Jonain päivänä teen sen omaan makuuni täydellisesti sopivan chilin... Nyt olisi hakusessa sopiva chiliyhdistelmä, jolla saisi reilusti makua, mutta poltteen silti sopivalla tasolla (jotta voi tarjota muillekin, kuin chilipäille).

Itse olen laittanut aina mukaan papuja - mielestäni ne sopivat siihen erinomaisesti. Jauhelihaa on aiemmin tullut käytettyä, mutta sittemmin aina jotain kokolihaa - yleensä paistia. Viimeisimmän con carnen tein paistamalla chilillä maustettua naudan fileetä kokonaisena ja viipaloimalla sen lopuksi annokseen. Paisti toimii kyllä paremmin, kun saa muhia rauhassa muun padan kanssa. Täytyy vielä miettiä silti...

Tuo todella pitkä haudutusaika taitaakin olla se, mikä omista kokeiluista on jäänyt uupumaan - täytyy kokeilla heti kohta huomenissa! Hiljaa hyvä tulee pätee monen monissa resepteissä.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

arse

Itse olen kokkaillut chiliä seuraavan reseptin mukaan aina mieliteoista riippuen muunnellen:

Arsen chili

   * Oliiviöljyä ruskistamiseen
   * 2 sipulia pilkottuna
   * 6-monta kynttä valkosipulia
   * 700g Naudan jauhelihaa
   * 1 purkki paseerattua tomaattia (500g)
   * 1 0.33l pullo tummaa olutta
   * 1 kuppi kahvia
   * 2 purkkia tomaattipyrettä
   * 2 lihaliemikuutiota
   * 3 rkl fariinisokeria
   * chilijauhetta maun mukaan (reilusti)
   * 1 rkl kuminan siemeniä
   * 1 rkl kaakaojauhetta (sokeritonta)
   * 1 rkl juustokuminaa
   * 3 rkl korianteria
   * 1 tl suolaa
   * 3 purkkia kidneypapuja
   * 4-monta Habanero-chiliä

1)Ruskista sipulit ja jauheliha
2)Laita tomaattipurkki ja pyreet sekä habanerot siemenineen astiaan ja sauvasekoita
3)Kaikki aineet kattilaan
4)Keitä 1-2h

Parannusehdotuksia otetaan vastaan :)
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

Tomppa

Nyt sain ja saa huomennakin halvalla lidlistä tuota herkkua... :P

jokseenkin vain lihaan kyllästyneenä leikkaan tuon osiin ja heitän grilliin..


aina jos paistatte uunissa lihaa..etenkin riistaruoat vaatii kuuman pannun ja "polttakaa" se pinta..

näin mehut pysyy sisällä ja liha on mehukasta..  toisaalta myös kuivempi liha maistuu.. :P


hmm...   "" lihaa""   ::)

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 27, 2010, 21:28:23 ip
aina jos paistatte uunissa lihaa..etenkin riistaruoat vaatii kuuman pannun ja "polttakaa" se pinta..

näin mehut pysyy sisällä ja liha on mehukasta..  toisaalta myös kuivempi liha maistuu.. :P


Olen antanut itseni ymmärtää että tuo pinnan polttaminen umpeen on aivan huuhaata, sen lihan mehut ei pysy sen paremmin sisällä. Pinta on kuitenkin "umpeen paistettuna" maukkaampi ja kyllähän siitä siihen lihaan tulee makua pintaa syvemmälle. Pinnan umpeen paistaminen ei kylläkään ole väärin, siitä tulee hyvää makua.

Lihan mehukkuuden kannalta on tärkeätä oikea tapa kypsentää, lihasta riippuen nopeasti kuumalla tai hitaasti todella miedolla lämmöllä.
# 1022

MikeO

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - elokuu 28, 2010, 07:31:36 ap
Olen antanut itseni ymmärtää että tuo pinnan polttaminen umpeen on aivan huuhaata, sen lihan mehut ei pysy sen paremmin sisällä. Pinta on kuitenkin "umpeen paistettuna" maukkaampi ja kyllähän siitä siihen lihaan tulee makua pintaa syvemmälle. Pinnan umpeen paistaminen ei kylläkään ole väärin, siitä tulee hyvää makua.

Lihan mehukkuuden kannalta on tärkeätä oikea tapa kypsentää, lihasta riippuen nopeasti kuumalla tai hitaasti todella miedolla lämmöllä.


Tuo pinnan kiinni paistaminen on aika pirun sitkeä legenda kokkauksessa, mutta onhan se todettu huuhaaksi jo moneen otteeseen. Muistaakseni ainakin Heston Blumenthal todisteli tuota joko Kitchen Chemistry tai In Search of Perfection ohjelmassa, jota joskus tuli BBC Foodilta. Kyllähän sillä oikeasti haetaan ulkonäköä ja makua piffiin. Pirun tärkeää tuon mehukkuuden kannalta on myös, ettei paista lihaa kylmänä.


Member ov Chiliyhdistys

Janne

Se on kyllä sitkeä höpöhuhu, helkkarin moni ammattikokkikin kuvittelee että pinta jotenkin sinetöityy kuumalla pannulla. Ja kuten mainittua, kunnon paisto tosiaan antaa sen oikean maun kun sokerit karamelloituvat lihan pintaan.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Tomppa

Pintahan kyllä "sinetöityy" tässä..

etenkin riistaruoat vaativat tuon pannulla käyttämisen..   itse ainakin paistan lihan sillätavalla...koittakaapas vaikka joskus ja huomatkaa ero..  8)

uskoo kukin mitä uskoo mutta tosiasia on että mehukasta lihasta tulee..tällä tavalla..

toinen hyvä tapa on kääriä liha kunnolla folioon..tosin kypsymisaikaa saa lisätä hieman..

toisaalta jos lyöt heti huoneenlämpöisen lihan 250 asteiseen uuniin niin toki toimii niinkin..

mutta kun etenkin porsasta paistan miedolla lämmöllä ja kauan..  :P

makuasia..     kukin tekee tavallaan ja tottumuksellaan.

Tapolan Tulikeppi

syyskuu 14, 2010, 18:16:43 ip #17 Viimeisin muokkaus: syyskuu 14, 2010, 18:27:13 ip käyttäjältä Tapolan Tulikeppi
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - syyskuu 14, 2010, 17:51:20 ip
Pintahan kyllä "sinetöityy" tässä..

etenkin riistaruoat vaativat tuon pannulla käyttämisen..   itse ainakin paistan lihan sillätavalla...koittakaapas vaikka joskus ja huomatkaa ero..  8)

uskoo kukin mitä uskoo mutta tosiasia on että mehukasta lihasta tulee..tällä tavalla..

toinen hyvä tapa on kääriä liha kunnolla folioon..tosin kypsymisaikaa saa lisätä hieman..

toisaalta jos lyöt heti huoneenlämpöisen lihan 250 asteiseen uuniin niin toki toimii niinkin..

mutta kun etenkin porsasta paistan miedolla lämmöllä ja kauan..  :P

makuasia..     kukin tekee tavallaan ja tottumuksellaan.

Pinta kypsyy ja siihen tulee hieman palanutta kerrosta. Se kerros itsessään ei pidä sen enempää nestettä sisällä kuin raakakaan pinta. Tuo pinnan kärystäminen ei ole huono temppu lainkaan, parhaimmillaan temppu toimii niin että käristetään paistin pintaa hieman ja tämän jälkeen otetaan läski pois lämmöltä ja valellaan uusi kerros marinaadia tai glaseerausta pintaan. Kypsän ja hieman palaneen pinnan läpi marinaadi imeytyy hieman pidemmälle kuin raa'an pinnan. Kun liha on sopivan kypsää, kannattaa sen antaa vetäytyä että nesteet ehtivät asettua lihan sisällä, eikä laske alleen heti kun läskille näyttää ensimmäistä kertaa puukkoa.

Suosittelen katsomaan Good Eats sarjasta pari pihviin liittyvää jaksoa, hyviä pointteja ja reseptejä sekä hieman molekyylitason selvitystä lihasta, marinoinnista ja kypsennyksestä.

Komppaan kyllä tuota makuasia pointtia. Oma anoppini syö mielummin kengänpohjan koostumuksella olevaa lihaa kuin vähän raakaa.

Meilläpäin soppalihat ja pihvit on pidetty aina erillään. ;)

edittiä: Älkääkä nyt hyvät ihmiset sillä lihapaketissa olleella sotkulla enää kypsää pintaa sotkeko. Raa'at ja kypsät aineet eivät enää kohtaa kun on aloitettu kokkaaminen. Parhaimmassa tapauksessa pakki sekasin ja reilusti.
# 1022

Tomppa

juu olen samaa mieltä että tuo valmismarinaadi kannattaa huuhtoa pois ennenkuin tekee ruokaa..

ja pihvit käännän itse useammin kuin 2 kertaa.. niinkuin isäni sanoo että vain 2 kertaa ja mausteet kypsälle puolelle..

itse painelen mausteet lihaan raakana ja joskus heitän vain pannulle paprikasekoitusta ja pippuria.. voita tottakai  :P

enemmän kyllä tohon lihan mureuteen yms vaikuttaa itse lihan laatu..

ja lämpötila..    hieman ohuemmat pihvit käytän itse valurautapannulla joka on niin kuuma kuin olla voi..

Julli-

Tuo Good Eats on kyllä hieno sarja. tulis suomeenkin.