maaliskuu 28, 2024, 10:58:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

-T-

Tuli ostettua ensimmäistä kertaa determinate-/pensastomaatteja TomatoEdenistä ja siellä on lajikkeiden Days to Maturity-tiedot. Miten tarkkoja nämä on ja lasketaanko se itämään laittamisesta ensimmäiseen kypsään tomaattiin? Determinate-tomaatilla kannattanee tästä laskea milloin laittaa itämään, milloin uskoo kelien olevan sopivat ulkokasvatukseen sekä miten porrastaa sadon kypsyminen.

Lajikkeiksi on valikoitunut sellaisia joissa oli maininta kompaktista kasvusta sekä eri kypsymisnopeuksia. "Nopeimmalla" days to maturity" oli 45 päivää. Tämä määrittänee itämään laittamisen ajankohdan. Missäköhän vaiheessa tuo kannattaa laittaa itämään? Kasvatus tapahtuu kerrostalossa. Alku sisällä, sitten siirto lasitetulle parvekkeelle ja myöhemmin osa pienen palstan nurkkaan avomaalle ja osa jää Biolanin kastelualtaaseen parvekkeelle.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: -T- - maaliskuu 09, 2019, 10:48:26 ap"Nopeimmalla" days to maturity" oli 45 päivää. Tämä määrittänee itämään laittamisen ajankohdan.

Osaisikohan joku selittää tuon termin, jota yleisesti käytetään. Se tarkoittanee jotakin lopulliseen paikkaa istuttamisesta lähtevää aikaa tai uudelleen ruukuttamisesta, ei varmasti itämisestä. Kukinnastakin kuluu kaksi kuukautta normaalitomaateilla, pienet ovat nopeampia. Minulle ei ole koskaan selvinnyt, mitä sillä tarkoitetaan. Ehkä se kasvihuoneviljelyssä on vakioitunut termi, kun taimia käsitellään aina samalla tavalla.


Vertailun vuoksi erittäin nopea Boney-MM, jolla aika on ilmoitettu itämisestä ja se on 80-85 vrk. Joskus olen päässyt kolmen kuukauden tienoille. https://seemnemaailm.ee/fi/tomato-boney-mm.html

Siis itämään vain!

sorrii

Mun kokemukseni on että ensimmäisistä kukista ensimmäisiin kypsiin tomaatteihin voi olla jo tuon 45 päivää  ???

Kerrostalossa on ollut tosissaan ongelmana, että tahtovat perkeleet kasvaa väkisin turhan isoiksi ennen ulos siirtoa [=palstalle, mökille]. Mä olen varmaan aina lannoittanut vähän liikaa ...
Viime keväänä istutin kookoskuituun ja yritin minimoida lannoitusta, ja siirsin tomskut lasiparvekkeelle jo huhtikuussa. Silti olivat runkotomaatit reilusti yli metrin korkuisia kesäkuun alussa, kun pystyin niitä viemään pois. Monena vuotena oon sellaisia melkein 1½-metrisiä tomaattiköynnöksiä kuskannut pressuun rullalle sidottuina. Ihmeen sitkeitä ne on, kun ei ole katkennut lähes koskaan.
Sitten vaan oon tehnyt leveän istutuskuopan, johon upottanut sitä vartta sellaiset ½ metriä vaakatasoon ja pakottanut narulla kasvamaan pystyyn. Ikinä en ole kypsiä saanut ennen elokuuta. PAitsi jostain pikkutomaateista. Viime vuonna alkoi "World's smallest" tehdä marjoja jo toukokuussa kotona. SE oli nopea ... Täysin sisätiloissa kasvattaminen on hullun hommaa kerrostalossa: Jos ei ole valot luokkaa "natikka ja pari isoa lediä", niin tulee ohutta surkeaa narua varsista. Jos on se natikka tms. niin 1½-metrisiä hirviöitä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bluesman



Näyttäisi tomaattien koko olevan kohtalaisen suurta. Lajike on Melissa the caucasian shepherd.

Huru-ukko


Chilivaari

Ja maku oli?
Herkulliseksi kyllä siementen myyjä sitä vakuuttelee, mutta niinhän ne aina.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 27, 2019, 13:14:00 ip
Ja maku oli?
Herkulliseksi kyllä siementen myyjä sitä vakuuttelee, mutta niinhän ne aina.


Erinomainen. Puolet syötiin leivän päällä ja toinen puoli pastakastikkeeksi. Molempiin sopi hyvin. Voit kertoa myyjälle ettei puhunut p:aa.
Mulla on tämä sortti vaan vähän viiniköynnöksen varjostama joten voi kokonaissato jäädä pieneksi. Tiaa ja valoa kun saa riittävästi niin on varsin oivallinen lajike.

skemppi

Mistähän mahtaa johtua tomaattien mauttomuus kun kasvatan kasvihuoneessa?
Parvekkeella kasvatetut ovat kookoksessa ja saavat nutriforten tomaatti&mansikkaa. Lämpötilat pahimmillaan ~40 astetta. Maku on juuti niin makea kuin pitääkin olla.
Kasvihuoneessa ovat melko savisessa maassa ja saavat samaa nutriforten litkua. Lämpötilat nousevat pahimmillaan ~45 asteeseen. Maku on kyllä tomaattinen, mutta vetinen ja makeus puuttuu.

Voiko tuo savimaa tehdä sen vaikka lannoitus on samaa molemmissa vai lämpötila? Vai auringon määrä? Parvekkeella suoraa aurinkoa tulee korkeintaan kahdeksan tuntia ja kasvihuoneessa aurinko paistaa koko päivän.

Chilivaari

Mielenkiintoinen havainto, jos tomaattilajike on molemmissa sama.
Vetisyyteen voisi vaikuttaa runsaampi kastelu ja suurempi ilman kosteus kasvihuoneessa. Lämpötiloillakin toki voisi olla vaikutusta.


Minulla on toisensuuntainen kokemus aikaisen Boney-MM:n kasvatuksesta. Se on toki hyvä parvekkeellakin pääosin kookoskuidussa, mutta ulos multaan istutettuna maku on voimakkaampi ja koostumus tasaisempi, ei nestettä siemenien ympärillä.


Tänä vuonna viileistä kausista huolimatta näyttää venäläisistä "jättitomaateista" (niille on luvattu 400-900g painoa/kpl) muodostuvan varsin hyvä sato ihan avomaalla terassin aidanteena. Tukikeppejä pitkin ne ovat kiivenneet jo yli kaksimetrisiksi ja isoja raakileita on runsaasti. Eihän niistä ulkona taida tulla kuin puolet luvatusta painosta, mutta se riittää minulle hyvin. Kasvihuoneet painivat eri sarjassa ja lannoitustakin olisi voinut lisätä.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 28, 2019, 11:13:51 ap
Mielenkiintoinen havainto, jos tomaattilajike on molemmissa sama.
Vetisyyteen voisi vaikuttaa runsaampi kastelu ja suurempi ilman kosteus kasvihuoneessa. Lämpötiloillakin toki voisi olla vaikutusta.

Parvekkeella olevat ovat autopoteissa, joten vettä niillä on koko ajan. Kasvihuoneessa on ollut kannukastelua ja blumatia, eli vettä on tullut tarvittaessa.

Chilivaari

toukokuu 04, 2020, 13:14:49 ip #690 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2020, 13:20:45 ip käyttäjältä Chilivaari
Sanokaapa nyt kokeneemmat tomaatinkasvattajat, mitä näille voi tehdä?
Nuo tuli idätettyä aivan liian aikaisin, taisi olla 3 viikkoa normaalia aikaisemmin jo helmikuun lopulla. Kuvittelin, että tulee lämmin kevät ja saan ne ulos jo toukokuun alussa. Eipä siltä näytä, sääennusteessa on koko ajan laskeva trendi ja kuun puolivälissä jo yöpakkasetkin taas hätyyttelevät.

Nuo pitää siis kasvattaa ulkona, kasvihuonetta ei ole. Ne ovat TomatoEdenin venäläisiä jättilajikkeita ja nyt jo maitopurkissa kookoskuidussa yli 120 cm korkeita ja kasvavat kohta kattoon. Ravinnoksi ovat saaneet Tarhurin (eli Biolanin) kastelulannoitetta reilun millilitran litraan vettä. Ja sitä vettä kuluu, aina ovat kuivia.


Kukkia niissä on ollut jo jonkin aikaa ja joissakin jo normaalitomaatin kokoisia raakileita. Nämähän kasvoivat viime kesänä ulkona yli puolikiloisiksi. Yhden latva katkesi kaatumisen seurauksena ja siinä on isoimmat raakileet. Pitäisikö katkoa nuo muutkin? Mutta eikös sillä tavalla lopeteta satokausi?


MorugaReaper

Istuta n. 3 litran ruukkuun ja pistä tukikieppi. Laske lattialle.

Chilivaari

Käyttökelpoisia neuvoja.
Pitää lähteä metsästämään tukikeppejä. Kesällä tarvitsen parimetrisiä, kun noista teen aidan terassia rajaamaan. 

Vaan mites se leikkely? Kai noista ainakin alalehtiä jo voisi harventaa?

MorugaReaper

Kyllä voi huonompia alalehtiä harventaa. Mutta jos joutuvat olemaan kauan sitten lattialla, niin valon vähyys ikkunanreunan alapuolella hoitaa homman.

sorrii

Kinkkinen homma ..  ??? Mä aion silti viedä tomskut [ja rocotot tietysti] mökille -kasvariiin kylläkin .. Se on tuo Vedentaka tuolla Toijalan lähellä lämpimämpää vyöhykettä kuin Tampere. Ei oikeesti huolta siis mulla ...

Aikaisempina kesinä pidin puutarhapalstaa Peltolammilla ja kävi kuvatunlaisesti parvekkeella. Säätiedotukset näytti yölämpöjä nollan tuntumaan ja hallavaroitukset päällä. Vein tomaatit pakonkin edessä sinne palstalle ja peitin huolellisesti moninkertaisella hallaharsolla, niin ettei rakoa jäänyt maahankaan; Väljäksi teltaksi tiiviin tomaattimetsän päälle. Hyvin se meni vaikka mittari kotona käväisi asteen-pari miinuksellakin. En joutunut onnekseni näkemään kuinka paljoon riiputtivat lehtiään aamuyön tunteina ...  ::)

Jos eivät siis mahdu olemaan terassilla paria viikkoa. niin minä kokeilisin osalla kasveja tuota harsotelttaa. Kylläpä tuolla tomaattimaissakin joskus pieniä yöpakkasia iskee ... luulisin. Kasveilla pätee se sanonta "mikä ei tapa, vahvistaa" .. ((enemmän kuin ihmisillä, tai koneilla, jotka ei osaa kasvattaa uusia oksia  8) ))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`