maaliskuu 19, 2024, 04:15:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Minkä perusteella valitset kasvatettavat chilisi?

Aloittaja Uine, maaliskuu 06, 2010, 18:47:23 ip

« edellinen - seuraava »

Mikä on tärkein kriteeri chililajikkeiden valinnallesi?

Maku ratkaisee, tietysti!
283 (70%)
Ulkonäkö - minulle chilit ovat etupäässä koristekasveja.
107 (26.5%)
Harvinaisuus - haluan edistää harvinaisten chilien saatavuutta.
70 (17.3%)
Ei mitään väliä - kasvatan mitä vain satun saamaan käsiini.
88 (21.8%)
Jokin muu kriteeri, mikä?
64 (15.8%)
Tulisuushan se.
111 (27.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 404

Uine

maaliskuu 06, 2010, 18:47:23 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2010, 18:53:04 ip käyttäjältä Uine
Kysymyksenasettelu selittänee itsensä.

Itse olen peittelemättä ensisijaisesti esteetikko ja siis koristekasvattaja - toki on plussaa, jos chilistä on iloa ruoissakin, mutta minulle useimmiten ulkonäkö on ratkaiseva tekijä kasveja valitessani. Tälläkin hetkellä kasvavista lajikkeista vain Lemon Drop on maun vuoksi valikoitunut, lähes kaikki muut valitsin ensisijaisesti ulkonäön perusteella. :) Myös harvinaisuudet ja niiden levittämisessä auttaminen kiehtoo - siksi minulla on C. Exile ja C. Galapagoense itämässä.

Äänestyksessä voi valita yhdestä viiteen vaihtoehtoa, koska varmastikaan en ole ainoa, jolla on useampi kriteeri chiliensä valinnassa - yksi valikoituu yhdestä syystä, toinen toisesta. Yrittäkää kuitenkin valita vain selvästi teille tärkeimmät kriteerit, niin erot foorumin ihmisten painotuksissa näkyvät selvemmin. Jotenkin veikkaan, että maku-kriteeri tulee tällä foorumilla jyräämään muut alleen... ;)
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

jeQQ


Ryhis

Olen chilipultsari, minulle kelpaa mikä vain. En valikoi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

MaXXer

Kolme ensimmäistä nyt ainakin, maku on tärkeä, ulkonäköäkin saa olla että saa pihalle ja pöydälle koristeellisempia.
Sitten nuo willit..mitäpä niihin sanoisin, mielenkiintoisia, hyvän makuisia ja kaikki omalla tavallaan kauniita. Toki niiden levittäminen muillekin halukkaille harrastajille on yksi syy.


Kaltsu

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MasaT

Yleensä pyrin kyllä kasvattamaan hieman epätavallisempia lajikkeita, juuri sen vuoksi, että saataisiin niiden siemeniä tännekin. Toivottavasti onnistun siemenien puhtaudessa. :-X

Starwhite


wille

Maku, satoisuus, ulkonäkö, harvinaisuus ja tulisuus. Laaja skaala pitää olla.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Kaikki muu paitsi ulkonäkö tuli valittua. Oikeastaan suurin syy valitsemiini chileihin oli se, että en tahtonut aloittaa tätä harrastusta niinkään perinteisillä lajikkeilla. Kun tähän harrastukseen mukaan lähtiin, niin lähtiin sit kunnolla!!
#816

Rigsu

chinenset ovat paitsi kauniita, myös tulisia, hyvän makuisia, sekä satoisia. Baccat taas ovat... Miten sen nyt kauniisti sanoisi... Rumia kuin rullatuoli :">

jokin muu vaikuttaa=kaikki yhdessä.

Nyt mun cristalit varmaan suuttuu, mutta tuskin jaksan mokomia katsella tätä kautta pidempään. Tod näk lykkään ne amppeliin kasvattamaan ja roikottamaan niitä varsiaan mihin lystäävät. Latvon paljon, jotta haarovat kunnolla.
#813

est. 28.07.2009

jeQQ


Rigsu

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - maaliskuu 07, 2010, 15:02:32 ip
Ei Baccatumit ole rumia!!


:D mutta niiden kasvutapa on hieman eksoottinen... Valtaisat lehdet ja hervottoman pitkät varret jotka venyy 10cm päivässä, kunnes kaatuvat :D toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ;)
#813

est. 28.07.2009

Quini


TepinKapsikuumi

Kaipa tässä kokeillaan kaikenlaisia kasveja sen tarkemmin pohdiskelematta. Tuota tän kauden kasviluetteloa kun katselen niin kyllä mieltymys noihin napakoihin chinenseihin on havaittavissa. Jostaa syystä vaan menee hermot noiden baccojen sitomis/tukemistarpeiden kanssa. Niin ja onhan chinenset pääasiassa riittoisampia....

Uine

Tulisuus lisätty vaihtoehtoihin. :) En osannut mahdollista äänimäärää lisätä näin jälkikäteen enää kuuteen, olisikohan ylläpidolla sellaista namiskaa tähän tarpeeseen?
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

chilimieli

Muu, mikä?
Itse tykkään kasvattaa laidasta laitaan erilaisia, valikoin siis hoidokkini tulisuuksien ja osan ihan myös ulkonäön perusteella. Miedommilla tässä paremman puolisko toleransseja paranneellaan ensi syksynä. ;D

Osa lajikkeita valikoitu myös niiden historiallisesti kiinnostavan alkuperän mukaan. Esim. inca berry.. ;)

Kilp

Yritin valita peruslajeista laidasta laitaa suosien syötäväksi haukuttuja lajeja, mutta pääsipä mukaan pari lajia jotka valitsin ihan vain nimen perusteella.

Koristechilejäkin sattui mukaan, mutta jätin idättämättä kun piti tehdä tilaa vesileikeille.

ddog

Maku on tärkein, pari lajiketta hankittu myös koristeeksi, mutta kun tuore harrastus on kyseessä, niin ei ole omaa suosikkia muodostunut vielä. Ensi kaudeksi sitten tarkemmin valikointia, nyt on aika laidasta laitaan, tosin villichilejä en vielä viitsinyt hankkia kärsimään luultavasti väärästä hoidosta. Se puoli olisi kyllä myös kiinnostava!

Neutroni

Maku ja tulisuus ovat tärkeitä, muulla ei niin väliä. Helppohoitoisuus on tietysti hyvä juttu, mutta ennemmin kuitenkin tappelen hankalien ja hyvien kanssa.