maaliskuu 28, 2024, 14:51:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Venti-pot vs air-pot.

Aloittaja Chilijamppa, syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 00:39:32 ap #20 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 00:58:36 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 03, 2018, 00:33:38 ap
Kummat on enemmän rei'itettyjä,  Airpotit vai Ventipotit?   Tuolla toisaalla aiemmin utelin että miten käytännössä eroaisi ämpiri, jokon olisi porattu todella runsaasti reikiä. Esimerkiksi reikää olisi 1/3 pinnoista?  Vai mikä reikien osuus noissa valmiissa oikein onkaan.


Ongelma ei ole reikien määrässä niinkään, vaan miten ruukun muoto/reiät ohjaavat juuria kasvamaan tiettyyn suuntaan. Kun katsot esim. tuon Venti-potin juuripaakkua niin vaikka tuo ruukku on tuota reikää sivut ja pohja täynnä, niin silti kuvasta voi huomata tyypillisen juurien kiertymisen seinämiä myöten ajan kanssa kuten umpinaisissa ruukuissa kasvatettaessa tulee sitten lopulta käymään.

Eli johtopäätös Venti-pot ruukussa on vaikka siinä on noita aukkoja sivut täynnä, niin ei voida silti puhua todellisesta "air-bruning" ruukusta, koska kuitenkin juuret kiertävät kuvan mukaan seinämiä myöten eikä siis juuren kärjet "pala" kärjestään pois kuten tuossa Air-potissa käy jatkuvalla syötöllä eikä mitään merkittävää juuren kiertymistä seinämiä myöten näin ollen pääse edes tapahtumaan omien kokemuksien perusteella.

En sitten tiedä onko ko. asioilla suurtakaan merkitystä näin lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna kasvuun/sadontuotantoon koska kumpikin ruukku tuo kuitenkin ilmaa juurille paljon normaalia umpinaista ruukkua enemmän.

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 00:59:53 ap #21 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 01:11:34 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Meinaat siis että kun juuret edes jonkin verran hakevat (jotain) kasvamalla pituutta, ei kasvualustan olosuhteet voi olla optimaaliset?  Ventipotin sydämenmuotoisiin juurikuvioihin  katsellen.  Voiko noin hienot juurikuviot olla huonot.  :-*

Oispa kiva kun joku istuttaisi kaksi mahdollismimman identtistä tainta uuteen kokeeseen ja hoitaisi yhtä paljon tykäten molempia ja sitten oikein huolella tutkisi (kuten alussa hahmottelin) onko merkittävää eroa.   Pahus kun mun ei tee mieli hommata niitä kalleimpia ruukkuja edes yhtä.

Sitten on sellainen miete että ruukun koko voi vaikuttaa tällaiseen vertailuun paljonkin. Koon suurentuessa erot saattaisivat tasaantua, melkein olettaisin.  Sivujen hengittävyyttä pidän kyllä tärkeänä, vaikkei sekään etu aina varmaan hirveesti konkretisoidu.  Esim kesällä kun on turvetta 10 tai 20 l astiassa rokotoilla, ei ainakaan hyvillä ilmoilla  ehdi isoja kasveja niin usein kastella, etteikö paakku imisi itseensä aina reilusti ilmaa kuivuessaan ja myös paakku on reunoiltaan irti ruukusta.


Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 01:07:03 ap #22 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 01:30:41 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 03, 2018, 00:59:53 ap
Meinaat siis että kun juuret edes jonkin verran hakevat (jotain) kasvamalla pituutta, ei kasvualustan olosuhteet voi olla optimaaliset?  Ventipotin sydämenmuotoisiin juurikuvioihin  katsellen.  Voiko noin hienot juurikuviot olla huonot.  :-*

Oispa kiva kun joku istuttaisi kaksi mahdollismimman identtistä tainta uuteen kokeeseen ja hoitaisi yhtä paljon tykäten molempia ja sitten oikein huolella tutkisi (kuten alussa hahmottelin) onko merkittävää eroa.   Pahus kun mun ei tee mieli hommata niitä kalleimpia ruukkuja edes yhtä.

Sitten on sellainen miete että ruukun koko voi vaikuttaa tällaiseen vertailuun paljonkin. Koon suurentuessa erot saattaisivat tasaantua, melkein olettaisin.


Huomasin että näistä Venti-poteista olisi tullut hydrokäyttöön Super-venti pot nimellä olevia ruukkuja:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16714.0

Nuo näyttää kuvien perusteella about miljoona kertaa järkevämmältä kuin tuo normaali melkein umpipohjainen/tasapintainen Venti-pot, mitä mullakin on joitakin kappaleita. Itseäni kovasti kiehtoo tuon Super venti-potin kuppimainen pohjamuoto joka ei anna veden seisoa juuritilaa vasten, joka on samalla kertaa varsin lähellä air-poteissa käytettyä pohjalevyä.

Normaali umpinainen Venti-pot pohjaratkaisu, joka lepää suurimmaksi osaksi lattiaa vasten:



Super Venti-pot, jossa pohjaratkaisu kuppimainen, eikä se lepää lattiaa vasten kuin aivan ruukun reunoilta:


Mielestäni tuo Super venti-pot olisi aivan selvästi noista kahdesta se parempi tekele tälläiseen kokeiluun, jos haluaa että ilma myös kiertää pohjan kautta kunnolla.

Ruukkujen alle voi laittaa lisäksi syväreunaisen muoviastian, joka hätätapauksessa toimii juurien sinne hakeuduttua vesivarastona ainakin hetken aikaa.


Jos tuon avoimen pohjaratkaisun kautta vetäisi heti alussa pari suikaletta kastelumattoa johonkin alhaalla olevaan vesisäiliöön, niin hätäisin kastelu kuumimpaan aikaa hoituisi tuon kastelumaton toimesta sitten kuten niissä quadgrow jutuissa on tehty:

https://www.youtube.com/watch?v=vJoYdeTuFdQ

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 01:29:26 ap #23 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 01:40:57 ap käyttäjältä Vuorikaskas
On tää ala vaan hyvin kilpailtu jo nykyään. Ventipottejakin jo löytyi 3,90€ 20l. Super malliakin.  5,90€ 25l.   9,5l 2,90€.   Useasta paikasta.   Harmillista suomalaisille yrittäjille.

Mullahan on ollut pihalla noissa 20l rokotoruukuissa päinvastoin tuo pohjaosuus, että olen peittänyt muovilla koko pohjan ja myös isohkot aukot alareunassa.  Tää ihan siksi että kun kuivana kastelee reilummin, se toimii sisäisenä alusalautasena ja toiseksi tuota vähän kehtaa pitää maassakin vaikka muurahaiset toki on uhkana sinne muuttaa silti.  Muttei siin herkäsri.  No kyllä yleensä olen pitänyt jotain levyä tai muovia alla. Tai lavaa kuten kuvassa.  Mustat on niitä 20l.  Ihan normiruukkuja.  Taisin tilata ne kerran VP-luxin poistomyynnistä.



Ai niin, onhan mullaollut noissa myös 30mm putket pinnalta pohjalle.  Pohjan puoli putkesta on rei'itetty. Putkesta voi kanssa kastella.

Ei noin paljon ehkä raaski ostella kookosta, mutta mielessä käsi että voisi sitä vähän ostaa ja vertailla huolella jossain vähän pienemmissä ruukuissa turpeeseen.

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 01:34:33 ap #24 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 01:37:44 ap käyttäjältä Chilijamppa
Joo, katselin jo että Saksasta saisi noita Super ventipot ruukkuja suhteellisen edullisesti tilattua:

https://shop.bushplanet.com/Super-Venti-Pot-square-9l-23x23cm-H28cm-for-hydro

Nähtävästi tuosta ko. mallista on myös muutama eri kokoinen neliöruukku tehty, jotka voisivat olla todella käteviä tilansäästön kannaltakin pienemmissä kasvihuoneissa/sisätiloissa.

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 01:39:27 ap #25 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 01:44:22 ap käyttäjältä Chilijamppa
Tyrkkää vaikka nuo sinun ruukut kokeeksi täyteen reikiä tähän tyyliin:
https://www.youtube.com/watch?v=ptgJn15TmRM&t

Tottakai uhrauksia pitää tehdä tieteen nimissä tekemällä kaikenlaisia hienoja testejä chilinkasvatuksen saralla.

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 01:45:01 ap #26 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 02:00:23 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Joo kyllä tätä on tutkittava! Mutta ehdottomasti niin että on vertailukohtia mahdollisimman identtisiä muuten.  Mulla on kai 6 noita 20 litraisia.  Kolmeen rei'ät ensi kesäksi ja istutukset jotenkin mahdollisimman tasapuolisesti.  Ei mulla ole montaa lajiketta useampaa kappaletta. Mutta eiköhän sitä tietoa saada aina jotain lisää.   Täysin aukottomiin vertailuihin on vaikea mennä - se on työteliästä eikä sellaiset oikeen ikinä onnistu ilman moitteen sijaa. Nyt et huomioinut sitä ja nyt pääsi vaikuttamaan tämä. Mutta ees jotain ois tavoite..

Jaa mutta tossa videolla näkyi kangaskasseja ja noi reikäiset pönkät oli kankaan kanssa.  Aika vähän siinä oli vertailuja kuvissa. Puhetta en vielä yrittänyt kuunnella.  Pittääpä katella kangaskasseja.  Alkossa myydään yhtä kokoa.  Sitten noi muovisemmat kestokassit, kevytpressun tapaista matskua, voisi saada kanssa hyvin hengittämään aikakin pistelemällä reikiä. Vanhemmitenhan kevytpressut on melkoisen harvoja, että ihan tuulee läpi.

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 02:05:45 ap #27 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 02:11:36 ap käyttäjältä Chilijamppa
Ikeasta saa ostettua kassalta noita kevytpressusta tehtyjä sinisiä kasseja todella edulliseen kappalehintaan. ::)

En tiedä mitä ne sitten siellä kassalla oikein miettii...Muuta kuin mitä vattua täällä tapahtuu, kun isot karskit miehet alkaa yhtä-äkkiä eri puolilla Suomea tyhjentämään kaikki Ikeat noista sinisistä kasseista. >:D

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 02:14:50 ap #28 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 02:24:42 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Ne ois ainakin isoja.    Mutta tossa just kattelin jotain K-kaupan kevytressukassia ja eihän siitä puhalla pihahdustakaan läpi.  Se pitäisi kuluttaa/rei'ittää aika lailla ja sitten siinä tulee vähän tyhmä olo että uutta matskua pitää hajottaa ja sen kestäminen taas sitten seuraavaksikin kesäksi lie kyseenalaista.   Kertakäyttöisyys ja materiaalin tuhlailu on out. Mitenhän nuo erilaiset hengittävämmät kankaat sitten kestävät kun niistä juuret pitää kanssa repiä pois. 

Estetiikkakin merkitsee. Jotkin kassit on OK, jotkin ei todellakaan. Alkon kassi on siistin näköinen.  Ei iso, ämpärin kokoluokkaa ehkä.    Jos se kangas tulisi vaan isoreikäiseen astiaan, ei siinä palöjon ulkonäkö merkkaisi, mutta en mä tonne puutarhaan halua mitään värikkäitä kasseja kesäksi kanneltavaksi.  Jo valkoiset muoviastiatkin ottaa vähän aivoon.   Kyllä jokin iso kirkkaansininen vesitynnyri vielä menee, muttei sinne sun tänne.  Välimerikin on sininen.   ^-^

Nyt tais mennä tietokone kiinni. Oli kiva suunnitella, kun enää kehtaavat kaksi viikkoa luvata Ilmatieteen laitoksella keskiarvosta viileempää.

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 07:08:55 ap #29 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 08:18:06 ap käyttäjältä Chilijamppa
Ai niin, kirjoitin joskus vuonna kirves ja kypärä täällä että olen Puutarhuri vuodelta 2000, tosin jo monen vuoden ajan puutarhuri touhut ovat rajoittuneet pelkästään nurmikon leikkuuseen tms. perustouhuihin, eikä siis tästä lopulta tullut minun lopullinen ammattini koko elämän ajaksi, vaan lähinnä nyt vaan kyse on pelkästään vakavasta harrastuksesta nykytasolla, tosin erikoistuminen kasvihuoneviljelyyn voisi olla se minun juttuni.

Pääosin olen nyt pelkästään erikoistunut chilin kasvatukseen noin 6 vuoden aikana, viime vuonna tosin kokeilin myös pieni muotoista yrttiviljelyä ulkona ja ihan hyvin ne pienessä kukkapenkissä kasvoivat olosuhteisiin nähden.

Tässä minun vuoden 2013 kasvatukset pelkällä kasvuturpeella:

Kuten kuvasta näkyy ei chilit kovin hääveiltä näyttäneet pelkässä kasvuturpeessa kasvaessaan+puutarhan kesä lannoitteena ja eikä vielä kokemustasoni chilin kasvatuksessa kasvihuonetta käytettäessä ollut kovin kummoisella tasolla.

No sitten siirrytään kaudelle 2014, missä aloin käyttää pelkkää kookoskuitua+ghe micro/mato ravinteita noiden samojen air-potien kaverina:


Tosin kautta 2014 ei voi voinut verrata oikein mihinkään muuhunkaan tulevaan kauteen, koska kesä oli periaatteessa ennätyslämmin sinä vuonna ja tämä vaikutti toki merkittävästi tuloksiin, mutta ei toki kaikkea voi pelkän lämpimän kesän piikkiin lyödä, kun katsotaan sitten vuoden 2016 kuvaa:





Vuosi 2016 oli alkukesästä muistaakseni varsin viileä, mutta sitten loppukesästä tuli se lämpimämpi jakso. Vuotena 2016 alkoi jo puhumaan se aikaisempien vuosien kokemus jo toden teolla vaikka kasvihuoneena edelleen toimi se sama kuppaisella lautaperustuksella suoraan nurmikon päälle rakennettu kaarikasvihuone, jonka varmaan voi kuvastakin päätellä melkoisen hyvin.

Muilla on hienot perustukset kasvihuoneissa, mutta meikäläinen laitoi kasvihuoneen suoraan nurmikon päälle ja kasvatti mahtavat puskat pelkän armottoman vitutuksen/sisun voimallako vai olisiko kyse osaltaan myös maan sisään varautuvasta lämmöstä. ???

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 11:28:29 ap #30 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 12:10:13 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Viime vuodesta on sanottu paljon ikävää mutta lopulta se oli kohtuullinen niin kasvihuoneen kasvien kannalta kuin kasvimaiden kasvussa. Sain jopa kunnon tähkät maissia ulkoa. Otin kyllä kuvia mutta en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä raporttia viime kaudesta. 

Nyt koitan päästä ylimääräisistä chilintaimista eroon ja sitten pääsee jo siirtymään muihinkin kasveihin vähitellen.,  Siis kaivaa siemeniä esille.  Purjot ja tomaatit varmaan vuorossa. Chilejä ja lisähoukuttimena hapanchilikastiketta pian (iltaan mennessä) torilla, vink vink mainos.   ;D   Kusti saa polkea jo alkavalla viikolla. Vanha alustava ilmoitus tässä, mutta muutakin on, myös rokotoja.

Kasvualustojen suhteen paljon on kiinni myös siitä että kastelu ja lannoitus  on paras mahdollinen kullekin alustalle.

Sitten vielä lähimmäs otsikkoa, mutta siitä pois:  https://www.ebay.de/  Siihen plant fabric bags ja eikun tukemaan kiinantuotantoa kiljuen kun saa niin sopivaan hintaan.  ALV raja maahantuonnissa on nykyään 22 euroa.


Round Fabric Pots
2 Gallon: approx. 20 x 20cm(D*H)
3 Gallon: approx. 25 x 20cm(D*H)
5 Gallon: approx. 30 x 25cm(D*H)
7 Gallon: approx. 35 x 30cm(D*H)
17 Gallon: approx. 45 x 35cm(D*H)

Taitaa olla jenkkigallona (3,8l) jos noista mitoista tilavuuden laskee.. (?)  Non-woven kai kuitukangas, "ei kudottu".  ed. Brittigallona on 4,5l.  35x30cm tilavuudesta laskien ja jakaen seitsemällä sain 4,1, joten 7 jenkkigallonaa siihen kyllä mahtuu.  Taitaa se brittigallona olla jäänyt historiaan aika pitkälle.

Chilijamppa

Pistäppäs muutama kymmenen tulemaan noita tukevia kangassäkkejä, niin katsellaan tuloksia sitten kesän kuluessa.

sorrii

Halataan kaikki, jookos  :)

Mä olen kokeillut molemmat rinnakkainkin. Täytyy sanoa että komein rocoto-puska itselläni koskaan tuli ~20l Airpotissa. Peru Cuzco kasvoi nätin tuuhean puskan ja munan kokoisia jölliköitä kilokaupalla. Lajista jäi pieni epäilys että olisi voinut olla joku ylläriristetymäkin ...

Myöhemmin oli joskus Rocoto Red Peruvian isossa Ventipotissa sekä Airpotissa. Molemmat kesän osittain maahan upotettuina. Ei niiden kasvussa tai sadossa merkittävää eroa ollut. Niinkuin ei musta jalapenoilla ja muillakaan ole ollut. Ratkaisevaa mulle on Ventipottien eduksi paitsi halpa hinta, myös kestävyys ja että ovat tukevia jos joutuu nostelemaan. Minä ainakin oon joutunut noita Rocotoja [varsinkin] siirtelemään kesän mittaan ja Airpotti tuntuu aika vetelältä, kun on täynnä multaa ja iso kasvi päällä täynnä raakileita. Ja minä oon ne sitten syksyllä' -ehkä turhaan- purkanut ja uudelleen koonnut taas keväällä. Kyllä ne ruuvien reiät aika helposti murtuvat myös. Ventipot on kestävä ja halpa. Ja satoakin tulee ihan kivasti, kai ... En ole itseasiassa hyvissä oloissa -ulkona, kasvihuoneessa- edes kokeillut umpinaisia astioita! Alusta asti on ollut Dirtpotteja, Airpotteja ja sitten Ventipotteja. Ihan alussa kun kasvattelin lähinnä kotona ja parvekkeella, tuli hommattua Pauliina-ruukkuja ja paria muutakin säiliöruukkua, kunnes aika pian aloin hydroilemaan ... Kasvihuoneessa on ollut Autopotteja ja kasvattelin parinakin kesänä jotain pienempiä chinensejä 3 tai 5 litran ventipoteissa isolla muovialustalla, jossa oli hydrosoraa ja Autopotin venttiili. Siinäkin Ventipotti oli oikein hyvä. Juuret sai happea vaikka ruukun alaosa taisi olla suurimman aikaa 2-3cm vedessä. ((pohjalla kyllä ruukuissakin 2-3cm hydrosoraa))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 14:44:30 ip #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 20:52:02 ip käyttäjältä Chilijamppa
Kohta lähtee ryhmähalit ja kellarihumpat käyntiin, jos alkaa jutut kuumentua yhtään tästä. :) Juu ei....

Sorrii, jos sinun nuo air-potit jostain kohtaa murtuvat, niin korjaa se kohta vaikkapa sopivan lujalla epoxilla jota voidaan kierteistää tarvittaessa. 8)

Vuorikaskas

No voeha halinallet.   Ollaan ihan yhtä perhettä vaan.  :-* >:D 

Täsää olisisi jussan alkama otsaikko. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17757.0

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 03, 2018, 17:47:49 ip
Täsää olisisi jussan alkama otsaikko. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17757.0


Mutta minun tämä Venti-pot vs Air-pot topikki olisi kuitenkin muutama vuosi vanhempi tuota juttua, joten eikös tähän voisi nuo kaikki jutut keräillä pois kuljeksimasta.

Chilijamppa

maaliskuu 05, 2018, 14:18:32 ip #36 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2018, 14:23:30 ip käyttäjältä Chilijamppa
Minulla on näköjään varastossa useampi 6-8 litran välillä olevia air-pot ruukkuja, pitää varmaan pistää ne kiertoon tuossa keväämmällä sopivan halpaan hintaan ja 9,5 litran venti-poteja löytyy ainakin 3 kappaletta.

Minulla on noita 10 litran air-poteja sen verran monta omasta takaa jo olemassa, että tuskin tarvitsen enää mitään ylläolevista ruukuista. 8)


Vuorikaskas

maaliskuu 18, 2018, 00:56:54 ap #38 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 18, 2018, 01:24:38 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Päivää.  Nimeni on Pot, Venti Pot. 



Mietintämyssy




Terveisiä terveisiä!




Joo tässä 3 ja 12 litran versiot.  20 litraisia tuli kanssa hommattua.  Laitan vertailuun kangaspussien kanssa.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17996.msg345321#msg345321


Chilijamppa

Lähe kylillä tuo isompi venti-pot päässä katseiden keräämistä varten. :o