maaliskuu 28, 2024, 10:29:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sanin ensimmäinen kausi (2018)

Aloittaja San_Ooj, tammikuu 26, 2018, 19:42:36 ip

« edellinen - seuraava »

San_Ooj

tammikuu 26, 2018, 19:42:36 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 10:41:56 ap käyttäjältä San_Ooj
Jaa, pitäisikö sitä itsekkin kokeilla jonkinlaista rapsaa pidellä. Olen tosiaan uusi tässä chilien kasvattelussa. Ainahan nuo viherkasvit on kiinnostanu ja parina kautena tullut kaupan tuorechileistä jotain kasvateltua. Nyt ensimmäinen kausi ihan ostosiemenistä chilejä ja muutamia eksoottisempiakin kasveja laitettu kasvamaan. Tällä hetkellä asustan Ivalossa pienessä 30m2 mummonmökissä, että saas nähä miten saan itseni loppukaudesta mahtumaan chilien keskelle. Ehkä sitä joutuu pienen kasvihuoneen tapasen rakentamaan  :D

Eli kausi alkoi 7.1. jolloin tuli läysään vain heitettyä kahtaa eri paprikaa (ramiro + joku hasardi makea kaupasta ostettu) ja mieto hollantilainen chili. No satuin vahingossa eksymään myös tälle sivustolle, joka innoitti tilaamaan kasan uusia siemeniä...

16.1. Tupsahti ensimmäinen kirje. Nämä meni samana iltana munakennosta tehtyyn idätysastiaan multaan itämään. Lajikkeina:
C. Pubescens
Giant Rocoto
Manzano Orange

Capsicum annuum
Jalapeno

Capsicum baccatum
Kaledoskop

19.1. Tipahti isompi pussukka postilaatikkoon ja taas illalla pääsi multaamaan sormia;
Lautalle laitettu itämään 2kpl per lajike:

chinense:
7pot Orange Yellow
Habanero Cambia
Hainan Yellow Lantern

Pubescens:
Picante San Camilo

Baccatum:
Aji Norteno
Aji Fantasy

Annuum:
Bolivian Rainbow


Sekä verrokiksi munakennoihin multaan:

Pubescens:
Cuzco Manzano Amarillo
Pisac Orange

Baccatum:
Aji Verde
Aji Cristal
Aji Amarillo
Lemon Drop

Praetermissum:
Cumari Pollux

Chinense:
Hainan Yellow Lantern



22.1. Tuli läysästä koulittua yhdet isommat taimet per lajike jogurttipurkkeihin.



Oishan noita ollu, mitä istuttaa ;)

25.1.2018
Ramiro sekä kaupan hollantilainen mieto chili koulittu lautalta juomapikareihin (2kpl per lajike)


26.1.2018 mennessä itäneet:
Aji Amarillo 2/2
Aji Cristal 1/2
Kaledoskop 2/4
Pisac Orange 1/2

Lautalla
Aji Norteno 1/2

Keledoskop (2kpl) koulittu munakennostosta juomapikariin.


Oman haasteensa tosiaan luo tämä pohjoinen sijainti, mutta ehkä se siitä juhannukseen mennessä jonkun asteen lauhtuu... (toivottavasti)

T. San Ooj, Puutarhatonttu Ivalosta

ps. ompas säätöä noiden kuvien kanssa.. puuh! Sainpas näkymään ainakin omassa kännykässä \,,/ O.o \,,/

MRgreen

Hyvältä näyttää lista, satoisaa kautta!

MorugaReaper

Hieno kasvatuslista. Tervetuloa foorumille.

Huru-ukko


ViljoH

hyvä lista ja ensinmäinen kuva ei näy mulla

San_Ooj

Kiitokset. Valokuvien kanssa ollu kyl kränää. Nyt kokeiltu laittaa dropboxiin, mitä yleisesti olen käyttny, mutta eips toiminu. Tällä hetkellä kuvat googlen valokuva-albumissa, josta linkattu tänne ja koon puolesta rajotettu 500:n. Ensimmäisessä kuvassa olis tuo lautta ollu näkösällä.

ViljoH


San_Ooj

tammikuu 31, 2018, 09:46:25 ap #7 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2018, 17:42:16 ip käyttäjältä San_Ooj
Itävyys päivitystä.. Täytyy kyllä todeta, että suoraan multaan istuttaminen/idättäminen on omalla kohdalla toiminut monta kertaa paremmin, kuin lautalla idättäminen. Tähän mennessä melkein kaikki multaan istutetut ovat sirkkalehdet tehneet, mutta vain kolme lajiketta on alkanut punnertamaan juurta tuolla lautalla... Tämän hetkinen tilanne siis seuraava:

Capsicum Pubescens:
Cuzco Manzano Amarillo  2/2
Pisac Orange 1/2
Giant Rocoto 2/3
Manzano Orange 2/3

C.baccatum:
Aji Verde 2/2
Aji Cristal 2/2
Aji Amarillo 2/2
Lemon Drop 1/2
Kaledoskop (2/4)
Picante San Camilo 1/2 (lautalla)
Aji Norteno 2/2 (lautalla)
Aji Fantasy 0/2 (lautalla)

Capsicum annuum
Jalapeno 2/4
Bolivian Rainbow 0/2 (lautalla)

Praetermissum:
Cumari Pollux 0/2

Chinense:
Hainan Yellow Lantern 4/4 (mullassa jo sirkoilla, lautalla vain pienet juurikäppyrät)
7pot Orange Yellow 0/2 (lautalla)
Habanero Cambia 0/2 (lautalla)

Vuorikaskas

tammikuu 31, 2018, 12:08:56 ip #8 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2018, 12:27:26 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: San_Ooj - tammikuu 31, 2018, 09:46:25 ap
Itävyys päivitystä.. Täytyy kyllä todeta, että suoraan multaan istuttaminen/idättäminen on omalla kohdalla toiminut monta kertaa paremmin, kuin lautalla idättäminen.


Kyllä nyt on tällaista ilmassa, ihme juttu.  Juuri meinasin editoida uusinta idätystilannetta omaan postiini kun huomasin tämän. Ja nimenomaan suoraan multaan laittamani kun näyttävät erinomaista tulosta ja minigrippipussissa paperin kanssa on ollut heikkoa menoa vaikka lämpötiloistakin olen pitänyt kiinni erityisellä tarkkuudella.   Toisaalta pääosin eri siemeniä olen laiitanut multiin suoraan ja toisia mullattomaan.   http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1981.msg344051#msg344051
 
Onko Hainanin kanssa niin, että samaan aikaan laitoit nuo kaikki?  "Hainan Yellow Lantern 4/4 (mullassa jo sirkoilla, lautalla vain pienet juurikäppyrät)"

San_Ooj

Juu samana päivänä laitoin 2kpl HYL:iä sekä idätyslautalle, että multiin. Multaan istutetut ovat nyt noin 2-3cm korkeita ja ensimmäiset lehdet hyvin auenneina. Idätyslaudalla toisessa 2-3mm juurikasvu oli eilen. 27.1. laitoin toisen multaan, kun siinä näkyi myös noin 3mm pitkä juuri (en jaksanut odotella pidempään  ;)). Tässä nyt ensimmäiset lehdet aavistuksen mullan alta pilkistää. Kaikki siemenet olleet elmu-kelmun alla minikasvihuoneessa ja päivittäin suurimpiä höyryjä päästänyt pois. Yksiössä tuota kasvatus alaa heikohkosti on, joten kaikki ovat ikkunan alapuolella tv-tasolla patterin vieressä. Päivällä pidän patteria isommalla, jolloin lämpö nousee tv-tasolle hyvin, mittari seinällä ~22-23c. Yöksi olen laittanut patteria selvästi pienemmälle ja aamuisin lämpötila näyttääpi ~17-18c. Valoa tulee loisteputkesta +kahdesta hehkulampusta n. klo 7-21.30.

San_Ooj

helmikuu 10, 2018, 15:47:45 ip #10 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 10:47:48 ap käyttäjältä San_Ooj
Vähän on ollut hitaan puoleista kehitys täällä päin. Muutamia chilin alkuja olen joutunut nakkaamaan pihalle, kun ovat alkaneet kasvamaan/itämään ja sittemmin nuutuneet. Syyksi paljastui harsosääsken toukat, jotka juuria narskuttrlivat.. Minä kun luulin niistä eroon jo päässeeni, kun eivät olleet pitkiin aikoihin enää lennelleet, mutta jostain niitä aina sikiää, vaikka pelkästään uutta multas olen nyt käyttänyt.

Muutamia chilejä olen istuttanut litran maitopurkkeihin. Täällä ei näyttänyt marketeissä, eikä k-raudas olevan vielä normi taimipurkkeja myynnissä, niin oli sovellettava. Lisäksi sain eilen kaverilta vanhan loisteputkilampun, jonka tänään virittelin kattoon. Saavatpa chilit nyt lähempää kirkasta valoa. Toivottavasti tykkäävät.


San_Ooj

helmikuu 16, 2018, 20:07:46 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 10:49:49 ap käyttäjältä San_Ooj
Jahas, päivitelleenpä välillä taas missä mennään.


Capsicum Pubescens:
Cuzco Manzano Amarillo  2/2
Pisac Orange 1/2
Giant Rocoto 2/3 (Itivät joo, mutta ilmeisesti harsosääsken toukat söivät pois)
Manzano Orange 2/3 (Itivät joo, mutta ilmeisesti harsosääsken toukat söivät pois)
Picante San Camilo 1/2 (toinen vielä toistaiseksi lautalla)

C.baccatum:
Aji Verde 2/2
Aji Cristal 2/2
Aji Amarillo 2/2
Lemon Drop 1/2
Kaledoskop (2/4)

Aji Norteno 2/2 (lautalla)
Aji Fantasy 1/2 ( molemmat vielä lautalla)

Capsicum annuum
Jalapeno 2/4
Bolivian Rainbow 2/2 (taisin laittaa liian pieninä multaan..)

Praetermissum:
Cumari Pollux 0/2

Chinense:
Hainan Yellow Lantern 4/4 (kolme jätin kasvamaan)
7pot Orange Yellow 1/2 (toisen laitoin aivan pienenä multaan, mutta hiljasta on)
Habanero Cambia 0/2 (lautalla)

Niin ja onhan tuossa pöydällä lisäksi niitä kaupan chilejä/paprikoita, annoona, sitruunaeukalyptusta, Pelargonioita muutama, vähän tomaattia. Lisäksi itämässä kaikkea eksoottista, mm. Kaprista, Aloe (voi olla että harsosääsket söivät tämänkin), kääpiöpalmua, kanarian traakkipuuta..

Tänään saapui matkahuollon paketti ja ensimmäistä kertaa kookoskuitu, perliitti ja kivilla kokeiluun. Pitihän sitä kivivillaa päästä heti kokeilemaan ja varmistaa, ettei vaan jää käyttämättömiä neliöitä tässä yksiössä. Sain nimittäin vaihdokki chilejä ja muutamia lahjoituksia (kiitokset molemmille!).

Uutukaisia itämään:
C. chinense
Moruga Scorpion 0/3
Naga Viper 0/3
Chocolate Bhut Jolokia 0/3

Capsicum Pubescens:
Giant Rocoto 0/3
Mini Rocoto 0/3

Capsicum annuum
Birds Eye Baby 0/3


Kysymys kuuluukin, että missä vaiheessa voi sanoa tän viherpiiperryksen lähteneen lapasesta? :D

Huru-ukko

Kuvat ei valitettavasti näy  :). Omalla kohdalla vi-pi lähti lapasesta tälle sivustolle osumisesta alkaen XD.   

Tosin tuskin he minua faceen ottaa johtuen suruttomasta myrkkyjen ja apulantojen käytöstä  :o.

San_Ooj

Hmm.. minulla kyllä näkyvät sekä mobiilissa että tietokoneella.. missäköhän lie vika?  ???

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: San_Ooj - helmikuu 17, 2018, 12:43:46 ip
Hmm.. minulla kyllä näkyvät sekä mobiilissa että tietokoneella.. missäköhän lie vika?  ???

Se ettei kuvat näkyisi laittajalle, olisi aika harvinaista. Vikaa en osaa arvuutella. Se helmikuun 10 päivän kuva muuten vielä näkyy, ja aiemmatkin, jos se johonkin auttaa. Jos minä olen ainoa, jolle kuvia ei näy, turha yhtä miestä varten alkaa niitä fiksailemaan  :).

Jomppe


San_Ooj

On tämä kans ihme salatiedettä :) No nyt pitäisi näkyä. Ainakin näkyy IE:llä ilman kirjautumista foorumiin.

Huru-ukko


Chilivaari

Eipä ne näy. Foorumin kirjautuminen ei asiaan vaikuttane. Sinun pitää kirjautua ulos Googlesta ja vielä tyhjentää selaimen välimuistit ennen kuin voit saada käsityksen näkyvyydestä.
Näissä on myös ollut sellaisia kummallisuuksia, että aluksi kuvat näkyvät ulkopuolisillekin, mutta seuraavana päivänä ei. Google muuttelee osoitteita.

Vuorikaskas

helmikuu 17, 2018, 15:55:29 ip #19 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2018, 16:05:30 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Mun on vaikea sanoa jos jokin ei näy, koska en muista nähneeni Firefoxilla (ainakaan aina) sellaisia tyhjiä rasteja kuvan paikalla.   No nytkään niitä ei näy.

Viestissä Helmikuu 16, 2018, 20:07:46 ip » näen esimerkiksi kaksi kuvaa ja tässä on niitten osoitteet. Hyvin näkyy?
   

https://lh3.googleusercontent.com/LFfkZIJ1ELyan-RnulyM66-CfxGOYg4vY9qOxJVvGjWu03ny-cZKMv9sALpSYV2U4Wt0sqLKrrrLer1m64xAu4PVHgGDH3hH7mOIdWrk4sG_jkYCu7UfY6VyLkDv7_RxziiQI-LsEs9628ghhn6i5x7dfJufIs1T2Lyc-K6mSl6dS-JC71pO0qo9IQAer9pNmfx_eG4ZyahwTPrOCDlf0mNKQ8Z7lFDP1-jNKxX6FSHvOCsimqZPNw2xt5_DjpKoho2ZHdfQRLRdg9tEs9Dz0vFa-eBlilr1FCSzustYvo5pXeOzG4ptIu396zxmruZh3_7-aoIXfRKiMY0YZFUARU0ah2zCOTvNoZY2nfPbCynyUmIhceoAPhsD9x8qfDgAYWqZm_KpKw4aCybwz52BxJXuA2y4qj_4_grJd84N6RjT9gSvJcIFMj1_vol9EuDOJF7ZuIMzz_mntNZjQwHTfdX3AJ0ZSQJccuAx5k-Kpk1Vgr33uLa5YlfK3z9Hr10V-c2ZgXjwLV1wCQEi_a0kFDemsDiSyC_bpoljOhWuDzNtY2Vx6STli87RJmpWCB7o74budzgaPsLwU0pDIzOxt0ufJh717rPPq8Zns40=w2290-h1288-no


https://lh3.googleusercontent.com/_Cc1BHABn7LfTXsH5QbIY8pFn-J54iGt8aZEQwfQU4ROiwAYBK_VXpxhoCooGnIEmVijQjDvfP5RP88-oOvlgkYp14I0kDYI78_ptbV3kAVpphuOUd1BMyYgfKviuIpf0l9uSOzVLBzM5rSpQRkDtIXsfg5usWyKUUIW5ocgcvt_nRI4bcHkD7CmahZ05T-LQ4ZWr7Zs4qC46WmOysuQ49Dpc8J13VcOcb9lxPSAwR9iNhhQq4Ypxu2_RA5MpuFZFv3p5-QywURlGYmIuOEie5wDa-K2BZK-I-QfWo17LLV6JO6IJQwzHAEA1Ly-ucTsSL9wOLkq2wYnUuFI8FpF6RYQ6B1vv42-prRjZSl_fqNqu9GJ_pB7Ia8m87W4jeQUJF_Yi2pgMr7r41l5T3Ikd3iVDuwF_21I9Rqh1iz7QAYbe8BeuaoTOo8DaM9iMxViRdmS-JOewRWQB-EZ12QcIOUu7kpus2sfkDBcniv1ufk58m7XQ7jBzljMFSy_mcxbm5l9ogLR3c4qj0w9Y8KlsykoT-EMGQfm9k4fX7Bpi5yW029KiCVR2uHNov9Y-kzGdV6laaovMnyUAxukmDZENziXS5FbS1PWo0JZVgs=w2290-h1288-no

Jos tuo Googlen Chrome selain ei viitsi niitä näyttää, jos se latauspaikka ei lie tarkoitettu sellaisiin (image-tageilla tekstiin upotettuihin) foorumikuviin...  linkkinä asia voi olla toisin koska silloin kuvalatauksia tulee huomattavasti vähemmän eikä automaattisesti aina foorumisivun avauksessa.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10698.msg344552#msg344552