huhtikuu 18, 2024, 09:03:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili-omenahillot

Aloittaja Chili-Hixu, syyskuu 29, 2010, 16:24:33 ip

« edellinen - seuraava »

Chili-Hixu

Eli tähän ketjuun voisi kerätä erilaisia chilillä maustettuja omenahilloja, koska aika monet hillot mitä löytyy on tehty jostakin sitruunasta, appelsiinista yms.

Eli tässä minun ohje: Naga-omenahillo
2kg omenoita viipaleina ja ilman siemeniä.
3dl vettä
6dl sokeria
2 mm/ml (maustemitallista) naga jauhetta.

Ensin omenoista otetaan siemenkodat ja huonot kohdat pois ja viipaloidaan. sitten omenaviipaleet ja vesi hellalle, keitellään puolisen tuntia ja survotaan sauvasekoittimella. Takaisin hellalle ja sokeri ja naga jauhe perään. Keitellään kunnes hillo on sopivan paksua. VARO kuumaa hilloa!
Chilin ainakin huomaa, mutta kokeneemmat voi laittaa enemmänkin nagaa ja muita chilejä joukkoon. Valmiina hilloa tuli noin 1,5L.

Chilivaari


Chao

Oma kokeilu oli seuraava,mitatut määrät hyvin suurpiirteisiä ,eli sinne päin.
Omena-aprikoosi-lime-chili hillo
1-1.5kg happamia omenoita raastettu kuorineen,lajike?
5-10 aprikoosia pilkottuna,paremmissa marketeissa irtotavaraa,tölkkikama kelvannee myös.
1-2 limeä, raastettua kuorta mukaan ja mehu
3-5 Cameroonia,toki toiminee muillakin lajikkeilla
5dl hillosokeria,määrä maun mukaan,jos vähempi voinee lisätä atamonia säilymisen varmistamiseksi.

Kaikki aineet sekaisin paitsi sokeri ja atamon,keitellään n.vartti,tämän jälkeen sörsselin voi ajaa sauvasekoittimella tasaiseksi jos haluaa,sokerit sekaan ja keittoa vielä 10 minsaa,lopuksi ripaus atamonia sekaan ennen purkitusta,jos haluaa säilyttää chilien hedelmäisyyden hillossa ei niitä kannattane keittää laisinkaan vaan vasta lopussa lisätä seokseen "sattumina" ;D ;D ;D
Testailtu jäätelön päällä ja paahtiksella,koostumukseltaan hillo on paksua,riippuen sokerin ja nesteen määrästä. :)

HSuomi

Onko vielä jotain parempia chili-omenahillo reseptejä vai onko nää kaks tyhjentäviä?

Mulla olis varmaan joku kourallinen itse kasvatettuja Aji Cristaleja ja jotain pieniä perkeleentulisia habaneron kaltasia möhkäleitä. Onko ne hyviä omenahilloon?
Mikä olis hyvä suhde omenaa/chiliä?
En ole koskaan tehnyt mitään hilloja. Missä kohdassa mokaan ensikertalaisena?
Kuinkas tollanen hillo säilyy?

Omenoitahan on varmaan muutama nuppikuormallinen tossa takapihalla.

Toni.A

Tuossa kanssa yksi vaihtoehto omahillolle, kun jättää sitruunan pois. Vaan miksi pitäisi, kun toimii noinkin. Ohje on blogiltani. http://www.sushrajalla.blogspot.fi/2012/09/omena-chilisitruuna-hillo.html

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

HSuomi

Hyvän kuuloista. Paljonko vettä tohon määrään?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - syyskuu 09, 2012, 20:16:22 ip
Hyvän kuuloista. Paljonko vettä tohon määrään?

En laittanut vettä, kuin desin pohjalle, ettei omenat tarttuisi heti pohjaan. Toki miedolla lämmöllä kannattaa aloitella muutenkin, että höyrystyvät ja nesteet irtoaa ompuista ja muista aineksista.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

HSuomi

Ok. Taidan ekan satsin tehdä pelkillä omenoilla kokeeks ettei mee chilit hukkaan.

davve

Joka vuosi on tullut keitettyä parikymmentä kiloa omenoita hilloksi... Osa chilillä osa ilman, Fatalii tai Rocoto on ne jotka tähän olen käyttänyt. Määrä: vaihtelevasti.

Itse käytän vanhaa kotimaista Åkerö lajiketta jos vain on saatavilla. Tämä ei välttämättä kaipaa mitään makeutusta, ja jos sitä laitetaan niin suosittelen hunajaa tai intiaanisokeria. Kattilaan vettä vain sen verran että ei pala pohjaan.

Itse ainakin suosittelen jättää keitoksen "puoliraaksi" eli siinä on pieniä palasia puoliraakaa omenaa. Ikään kuin tuoresurvos.
Maistuu aivan eri tavalla kuin kokonaan mössöksi keitettynä.

HSuomi

Mites, pitikö noi purkit keittää ja kuumentaa uunissa vai mitä piti tehdä?

Oon varma että jos laitan tota hilloa purkkiin ja syön talvella ni kuolen mahasyöpään heti.

biblo

Pistät sinne '65:n pellin alle ja käyt nykäisemässä vartin, sillä desinfioituu ;)


Jotkut käyttää uunia desinfiointiin. Itse yleensä vain pesen ja otan käyttöön. Edelleen hengissä.
"Grow food, not lawns"

HSuomi

Heh, -65:n pellin alla on niin kuuma että lasipurkitkin sulaa.

Tein nyt ekan koe-erän. Joku 1kg omppuja, vettä, sudden death-soossia ja ehkä max.1dl sokeria. Hyvältä maistuu ainakin.
Laitan ton muovipurkkiin ja lykkään pakkaseen. Katotaan sitte talvella miten käy ku maistaa.

biblo

Pakastimessa säilyy kyllä ilman kummempia desinfiointejakin.
"Grow food, not lawns"

exa

Minun versioni Toni. A:n innoittamasta reseptistä löytyy omasta päivyristäni.

Aivan järjettömän hyvää hilloa tuli, yht'äkkiä on alkanut vohveleita ja lettuja kulumaan.  ::) Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, varsinkin jos pihalla on omenapuu ja mollukoita tulee sen verran, että jotain täytyy kokeilla.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!