huhtikuu 16, 2024, 08:36:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Horsester

Tarvitsisin minäkin apua. Sain tämmöisen aika kookkaan puskan ja työntää nyt chilejä. Nyt nuo on vihreitä, mutta osa ihan pieniä ja punaisia. Vihreätä olen maistanut ja minun mittakaavallani aika tulisia, punaiset eivät taas maistuneet paprikaa kummemmalta (=johtuuko pienestä koosta?). Malliltaan ovat kai nuita normeja, tuommosia pitkuloita :D Kukat on valkeita, ei kovin isoja ja kaikista näyttää uusi chilin alku tulevan, joten taitaa olla itsepölyttyvä? Voin laittaa kuviakin jos jotain kiinnostaa.

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: Horsester - lokakuu 31, 2011, 15:45:41 ip
Voin laittaa kuviakin jos jotain kiinnostaa.


No tottakait kiinnostaa.. Varmaan joku annuumi. Ja yleensä mitä kypsempi chili sen tulisempi

Horsester

lokakuu 31, 2011, 17:21:49 ip #1002 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2011, 17:24:53 ip käyttäjältä Horsester
http://mystery.kuvat.fi/kuvat/Muut/ Tuolta löytyy muutamia kuvia, tosin, tuo on raaka, mutta ei ollut kypsiä. Erehdyin tuota taas puraisemaan ja aika tulinenhan tuo oli. :D
Kukista en kuvia saanut, koska kaikissa on tulossa chili ja nuppuja on kyllä tulossa... :)

JohnnyBlade

Joku Apache,rawit,malawi birds eye tyyppinen ratkaisu taitaa olla

Horsester

lokakuu 31, 2011, 19:51:13 ip #1004 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2011, 19:55:04 ip käyttäjältä Horsester
Pystyykö sitä enää mitenkään saada tuosta tarkempaa tietoa? :D Niinja nuo kaksi viimeistä kuvaa ovat paprikasta, ja loput mysteerichilistä.
Ja nuissahan on semmoinen ''tikku'' tuossa päässä.

Jartza7

Elikkä nyt chiliini puhkesi ensimmäinen kukka  :D ja löysin kameran pitkän etsimisen jälkeen, joten kiinnostaisi tietää onko kyseessä Jalapeno vaiko Tabasco ?? Pienen googlailun tuloksena itse päädyin Jalapenoon, mutta ensikertalaisena voin olla hyvinkin väärässä !!! Pahoittelut ylisuurista kuvista näin etukäteen




Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

Toni.A

Ei ainakaan Tabasco ole, kun ei ole kuvasi kasvi frutescens. Elikkäs kyseessä on se Jallu, taikka jokin muu annuumi.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

JohnnyBlade

Hyvin paljon saman näkönen ku mun Jalapeno Early on.. Onko kukka vielä suhteellisen kookas?

Jartza7

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 01, 2011, 18:31:32 ip
Hyvin paljon saman näkönen ku mun Jalapeno Early on.. Onko kukka vielä suhteellisen kookas?

Noin 1 -1,5cm halkaisijaltaan !!
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

Afasa

Eiköhän se sitte oo se jalapeño.  ;)

Jartza7

Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

JohnnyBlade

Ota kukista kuva läheltä tai kato onko heteiden varret valkoiset

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jule100 - marraskuu 11, 2011, 11:50:33 apBhut Jolokia Lila.

Chilemanin tietokannasta löytyy Naga Jolokia Purple, mutta se on C. annuum.
Mikäs tämä B.J. Lila oikeen on?


Eiköhän tuo ole juuri sitä, mitä nimilappu kertoo. Ihan mallikkaan chinensen näköinenhän tuo on.

Bhut Jolokia on maailman tulisin chili vuodesta 2000 näihin "Butch"-päiviin asti. Siitä on tehty vaikka mitä värivariaatioita risteyttämällä. Suklaata ja valkoistakin on näkynyt. Voi olla, että maku ja tulisuus on vähän kärsinyt, mutta nimi myy edelleen. Alkuperäinen on kyllä punainen ja hyvän makuinen - kunhan käyttää varovasti. Sitä suosittelen.

Naga Jolokian tarina, eräs niistä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39852#msg39852

Horsester

Huomasin että samassa purkissa yllätyschilin kanssa asustaa joku pikkutaimi (?) joka tekee myös hedelmää. Iso chilin podit ocvat mennet vihreästä tummaan ja siitä punaiseen. Pikkutaimessa värit menee vihreästä oranssiin. En ole maistanut tuota vielä, koska ei ole kypsä. Osaisko kukaan sanoa, millä lajikkeella on oranssihtavat podit?

wille

Lainaus käyttäjältä: Horsester - marraskuu 15, 2011, 18:06:53 ip
Huomasin että samassa purkissa yllätyschilin kanssa asustaa joku pikkutaimi (?) joka tekee myös hedelmää. Iso chilin podit ocvat mennet vihreästä tummaan ja siitä punaiseen. Pikkutaimessa värit menee vihreästä oranssiin. En ole maistanut tuota vielä, koska ei ole kypsä. Osaisko kukaan sanoa, millä lajikkeella on oranssihtavat podit?


Habanerolla, oranssilla rocotolla, Naranjalla, Gum Dropilla ja niin edelleen, lista jatkuisi pitkään. ;)
Kuva tai kuvaus ko. kasvin kukinnoista ja hedelmän muodosta auttaisi asiaa vallan mahottomasti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

El Borracho

Seuraava "habanero" kaipaisi tunnistamista. Siemenet on otettu kaupan habaneroista, alkuperämaa muistaakseni Hollanti.
Minusta ei muistuta sitten pätkääkään .chinenseä vaan pikemminkin veikkaisin jotakin .annuumia.
Kukkia ja hedelmiä kumminkin pukkaa niin maan perr...usteellisesti.


Täti-E

Onko mahdollista että siemenet/merkkaus on mennyt sekaisin siemeniä talteenottaessa? Itsekkin olen välillä joutunut turvaamaan markettihabaan ja siihen toiseen "punaiseen chiliin" jota myydään 2kpl rasiassa tai joissain kaupoissa irtotavarana.. Tuo meinaan näyttää ihan siltä.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - marraskuu 17, 2011, 22:50:04 ip
Seuraava "habanero" kaipaisi tunnistamista. Siemenet on otettu kaupan habaneroista, alkuperämaa muistaakseni Hollanti.
Minusta ei muistuta sitten pätkääkään .chinenseä vaan pikemminkin veikkaisin jotakin .annuumia.
Kukkia ja hedelmiä kumminkin pukkaa niin maan perr...usteellisesti.


Kaupan habanerot on hybrideitä, jotka 25%/25% todennäköisyydellä tuottavat jompaakumpaa kantaäitiää ja 50% todennäköisyydellä samaista habaneroa. Todennäköisesti markettihabanerot ovat risteytetty todella satoisasta annuumista ja oikeasti hyvänmakuisesta habanerosta. Eli sait toisen 25% kantaäidin, eli tässätapauksessa satoisan annuumin. Voi toki olla hyvänmakuinenkin.

Oikeat chili-asiantuntijat korjannevat kirjoittamani asiavirheet, mutta näin mää olen asian ymmärtänyt.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - marraskuu 18, 2011, 07:33:52 ap
Onko mahdollista että siemenet/merkkaus on mennyt sekaisin siemeniä talteenottaessa? Itsekkin olen välillä joutunut turvaamaan markettihabaan ja siihen toiseen "punaiseen chiliin" jota myydään 2kpl rasiassa tai joissain kaupoissa irtotavarana.. Tuo meinaan näyttää ihan siltä.


Tässä tapauksessa ei ole mahdollista. Monia muita siemeniä olen kyllä onnistunut iloisesti sekoittelemaan keskenään!
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 18, 2011, 08:05:22 ap
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - marraskuu 17, 2011, 22:50:04 ip
Seuraava "habanero" kaipaisi tunnistamista. Siemenet on otettu kaupan habaneroista, alkuperämaa muistaakseni Hollanti.
Minusta ei muistuta sitten pätkääkään .chinenseä vaan pikemminkin veikkaisin jotakin .annuumia.
Kukkia ja hedelmiä kumminkin pukkaa niin maan perr...usteellisesti.


Kaupan habanerot on hybrideitä, jotka 25%/25% todennäköisyydellä tuottavat jompaakumpaa kantaäitiää ja 50% todennäköisyydellä samaista habaneroa. Todennäköisesti markettihabanerot ovat risteytetty todella satoisasta annuumista ja oikeasti hyvänmakuisesta habanerosta. Eli sait toisen 25% kantaäidin, eli tässätapauksessa satoisan annuumin. Voi toki olla hyvänmakuinenkin.

Oikeat chili-asiantuntijat korjannevat kirjoittamani asiavirheet, mutta näin mää olen asian ymmärtänyt.


Tätä itsekin arvelin. Annan puskan olla kun kerta tekee keskellä "talveakin" noin hyvin satoa. Jos ei ne ole syötäviä, saa niistä ainakin silmäiloa ja erinomaisen uhrin oikeen tosi tiäteellisille kokeille!


Larski

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 18, 2011, 08:05:22 ap
Kaupan habanerot on hybrideitä, jotka 25%/25% todennäköisyydellä tuottavat jompaakumpaa kantaäitiää ja 50% todennäköisyydellä samaista habaneroa. [...] Eli sait toisen 25% kantaäidin, eli tässätapauksessa satoisan annuumin. Voi toki olla hyvänmakuinenkin.

Ihan näin yksinkertaista tämä ei taas taida olla. Laji ei suinkaan ole yksittäisen geenin määräämä ominaisuus vaan lukemattomien geenien yhteispelillä tuottama kokonaisuus joista tiettyjä ominaisuuksia ilmentäviä on satuttu alkaa nimittää C. annuumiksi tai C. chinenseksi. Todennäköisyys, että f2-hybridi olisi samanlainen kuin jompikumpi f1:n vanhemmista on mun käsittääkseni perin olematon. Saivarteluksi tämä näemmä taas meni.

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 18, 2011, 08:05:22 ap
Todennäköisesti markettihabanerot ovat risteytetty todella satoisasta annuumista ja oikeasti hyvänmakuisesta habanerosta.

Mielenkiintonen väite. Onko tuo ihan mutuilua vai onko taustalla faktatietoa?