toukokuu 12, 2024, 13:25:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2011

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2010, 17:38:17 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 11, 2011, 19:16:29 ip
Huomasinpa sinulta saamassa Aji Cristalissa myös tuollaista kasvupisteiden mustumista/kuivumista, tarkistin sitten muutkin sieltä tulleet kasvit ja sama löytyi Aji Pancassa ja Guyanalaisessa baccassa. En usko että nuo on minulla kauheasti kylmää saaneet, tiedä sitten. Samanlaista on havaittavissa yhdessä herpan miitistä tuodulla manzano orangella, jonka alkuperää en nyt muista, ei kuitenkaan nurmijärveltä.


Farmin chilit ovat saaneet kylmää jo pidemmän aikaa, lämmityspatteri oli kiinni ja kun en hoksannut ajastaa tuuletinta sammumaan natikoiden sammumisen aikaan kävi kylmä huoneeseen. Kun en aiemmin katsonut min/max-arvoja niin en osaa sanoa milloin kylmyys on alkanut vaivata. Todennäköisesti jo silloin kun kävit. Kovimmat pakkaset olivat sitten vain lopullinen niitti. Ensimmäiset havainnot latvojen kuivumisesta/ruskettumisesta tein hyllyllä flektin alla olevista Aji chancasta ja Aji cristalista. Tässä kohtaa veto tuntui varmasti eniten.
Tulin just farmilta ja täytyy vaan todeta että Aji cristalia eikä Aji verdeä tällä kaudella syödä. Ovat senverran rumannäköisiä. Ovat lähteneet jonkinsortin kasvuun mutta uudet kasvupisteet ovat epämuodostuneita ja kasvu lähtee kuin takiaispallo, möykkynä. Skorppari koki saman kohtalon. Onneksi on pari pienempää joista voi vielä jonkun podin saada. Ämpärillä ei satoa kesällä mittailla. Congossa on nätit alut, ei kärsinyt niin paljoa ja Ulupica largessa ei ole minkäänlaisia vaurioita. Molemmat olivat ebbeissään.
Toin kotoa kasvariin terveitä taimia, mm. 5 Pimenta d´Espeletteä, pari Fresnoa sun siemenistä ja Aji coloradon sekä Korean maracan. Sijoitin kontaktiin vaurioituneiden kanssa jotta voin varmistaa sekä itselleni että muille ettei infektiosta ole kysymys. Kasvarissa on pari lämmitintä, lämpöpatteri sekä puhallin. Kun lähdin klo 19.45 oli lämpötila +22,5C kun ulkona oli +4,5C. Nollasin mittarin min/max-arvot ja katsotaan mitä tapahtuu.
Vein myös liudan tomaatteja, n. 15kpl ja kaikki ovat terveitä, Provadolla kylläkin käsiteltyjä.

jewe

Itelläni kirvoja on vain chileissä, tomaatit ne antaa olla ihan rauhassa vaikka kaikki kasvaa vierekkäin, ehkä chilit sitten ovat maukkaampia.

FlinStone


bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 11, 2011, 20:48:00 ip
Itelläni kirvoja on vain chileissä, tomaatit ne antaa olla ihan rauhassa vaikka kaikki kasvaa vierekkäin, ehkä chilit sitten ovat maukkaampia.


Mulla oli yhdessä Moneymakerissa oksallinen kirvoja. Eivät varmaan mielellään karvaiseen varteen lähde kiipeilemään mutta kun kaikissa chiliruukuissa oli jo provadoa niin kai pakko oli yrittää.

Lihamestari

Tuolla InkRosen päiväkirjassa kirjoitit, että Haboista (ilmeisesti se Brown Large) on ottanut siipeensä kylmäepisodissa?

Mulla on tossa Zenissä yksi reippaasti latvottu hirviö, mikä ei meinaa millään pysyä kurissa.
Jos sulla käy huonosti, luovutan ton mielellään sulle, kun tuntuu että mä olen kesällä jo tarpeeksi kusessa noitten muittenkin kanssa! ;D
Toi Haba vielä tonne partsille, niin soppa on valmis! ;)

Tossa toi yksilö!

Korkeutta tolla on jotain parikymmentä senttiä, kun on pariin otteeseen pitänyt latvoa, kun Zenin lamput on tulleet vastaan. Nyt siinä on nostovaraa vielä joku 30 cm, kun laitoin siihen 50w eslin pöytävalaisimessa.

Kuvan vasemmassa alalaidassa pilkottaa mansikka! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

 Kyllä kelpaa jos tosissasi oot. Kylmävaurioitunut ei latvomisen jälkeen kasva enää välttämättä normaalisti, siteeraan Herra47:ää puutarhamesuilla hänet tavattuani. Koska kaikki arat paikat, juuri kasvupisteet vaurioituvat niin myös ns. initiaatiosolut joista kasvu alkaa, vaurioituvat. Joten latvomisella saattaa saada jotain kasvua aikaiseksi muttei se vaurioitumatonta enää vastaa. Riippuu tietysti tuhon asteesta.
Yritän huomenna jos ehdin farmille ottaa kuvia niin saa selvemmän käsityksen aiheesta pakkanen.

Lihamestari

Tottakai olen tosissani! :)
Mulla on latvomisen seurauksena kuusi pistokasta juurtumassa, joten en mä taida ihan ilman Habaa jäädä!
Ihan hyvä vaan, jos ei kerkeä niin isoksi! ;D
Ja jos jään ihan ilman satoa, niin tulen lakki kourassa pummaamaan pari palkoa! ;)

Jos toi saa olla tossa sen verra, että saan siihen idätetyä jonkun uuden chilin, niin toi ei lorisis niin pahasti.
Mansikkakin tykkää, kun toi hirviö poistuu peittämästä valonlähteitä! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - huhtikuu 11, 2011, 21:46:36 ip
Tottakai olen tosissani! :)
Mulla on latvomisen seurauksena kuusi pistokasta juurtumassa, joten en mä taida ihan ilman Habaa jäädä!
Ihan hyvä vaan, jos ei kerkeä niin isoksi! ;D
Ja jos jään ihan ilman satoa, niin tulen lakki kourassa pummaamaan pari palkoa! ;)

Jos toi saa olla tossa sen verra, että saan siihen idätetyä jonkun uuden chilin, niin toi ei lorisis niin pahasti.
Mansikkakin tykkää, kun toi hirviö poistuu peittämästä valonlähteitä! ;)


Jos passaa niin seuraavan viikon lauantaina saan lattialämmityksen kasvariin ja sähkömies poistuu joten laitan ebbit alkaen sunnuntaina. Silloi mahtuis yks Brown haba vammaisen tilalle. Tai seuraksi, on hengissä mutten usko että syntyy enä mitään kunnollista kasvia.

MrFrost

No voi hitto tuota sun tuuria :(

Mulla oleva brown haba voi muuten erittäin hyvin, paitsi se nuukahtaa aina aurinkoisina päivinä, se on vieläkin 17cm muoviruukussa ja tosiaan farmilta tullut.

Joten tuskin on mitään sienitautia, ainakaan mun yksilössä, kun kaikki muutkin tuntuvat voivan mainiosti.

Tämä siis kun mitä oon seurannut teidän pohdintoja toistenne päiväkirjoissa. Taisin ehtii just ennen sähkökatkoksia hakemaan omani pois?

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - huhtikuu 12, 2011, 00:07:07 ap
No voi hitto tuota sun tuuria :(

Mulla oleva brown haba voi muuten erittäin hyvin, paitsi se nuukahtaa aina aurinkoisina päivinä, se on vieläkin 17cm muoviruukussa ja tosiaan farmilta tullut.

Joten tuskin on mitään sienitautia, ainakaan mun yksilössä, kun kaikki muutkin tuntuvat voivan mainiosti.

Tämä siis kun mitä oon seurannut teidän pohdintoja toistenne päiväkirjoissa. Taisin ehtii just ennen sähkökatkoksia hakemaan omani pois?

-T


Taisipa olla typerä kasvattaja joka oli unohtanut lämpöpatterin pois päältä ja tuuletuksen päälle yöpakkasten aikaan. Ei tainnut pelkkä sähkökatkos olla vaikka varmaan silläkin tuli lisää tuhoja. Tuuletin tuo jäistä ilmaa sisälle melko tehokkaasti. Idea oli vähentää ilmankosteutta joka alkoi sinistyttää puuverhoilua sekä oven paneeleita. Tuuletti turhan sadon samalla pois.

Jiri

huhtikuu 12, 2011, 08:26:13 ap #550 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2011, 21:00:10 ip käyttäjältä Jiri
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 10, 2011, 18:59:38 ip
Malagueta nimellä kulkee monta eri lajia/lajiketta.

Niinpä: http://translate.google.com/#pt|en|Malagueta

Aika mukavasti ovat talvehtineet nuo muutamat yksilöt. Näinköhän sadottavatkin jo ennen juhannusta? :-)
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 11, 2011, 22:06:38 ip

Jos passaa niin seuraavan viikon lauantaina saan lattialämmityksen kasvariin ja sähkömies poistuu joten laitan ebbit alkaen sunnuntaina. Silloi mahtuis yks Brown haba vammaisen tilalle. Tai seuraksi, on hengissä mutten usko että syntyy enä mitään kunnollista kasvia.

Sopii!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

 Nyt tulee rumia kuvia. K-18 eli herkiltä kielletty.

Aji verde



Brown large habanero                                                                                                                       Aji cristal



Charapita, 2 podia, vaurioita ja hiukan uutta kasvua



Early jalapeño                                                   C.praetermissum CGN22795 on jo alkanut pukata siistiä uutta kasvua



Inca red parsakaali                                                       



Rumaa kasvua



Jotain positiivista; Cumari do Paran eka kypsä podi.
Pistokkaasta kasvateltu.



Hämmästyttävintä ettei Nagassa ole kylmävaurioita. Juurimätää nyt sentään. Saattaa olla jo pahin ohitettu.



Sitten kotoa tuotu jonkun stanan monimetallilampun alla kasvanut Aji chombo (C.chinense). Ei kukan kukkaa. Siirrän sen ebbiin kunhan voin. Sähkömies ei pitäisi jos rakentelisin tellingit ja laittaisin pytyt tielle. Niinpä välisijoituspaikkana Mimosaruukkububbleri. Ohessa hommasta pari kuvaa.



Viimeinen kuva on kasvarin takaosan pöytä No kakkosesta jossa vaurioituneet ja kotoatuodut ovat tiukasti toisiaan tukien.
Bonchin juurten välissä oli kivi jonka laitoin pesun jälkeen takaisin. Ens syksynä uudelleen bonchiksi jos ei pakkanen tai taudit tai öttiäiset vie.

Toni.A

Huhhuh on kyllä hirvittävää jälkeä sulla tehnyt tuo kylmä. Mitähän valkeata, niinkuin hometta olisi tuossa Aji Verdessä? Olen jo nyt pahoillani, että sait multa käydessäni olevinaan "eximiumit" huijausta taisi koko vitun tyypiltä olla nuo siemenet.  >:( Mulla ei ainakaan ole käyttöarvoa, saatikka silmäniloa tuollaiselle roskalle, jos on Black Pearlia.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 12, 2011, 20:47:17 ip
Huhhuh on kyllä hirvittävää jälkeä sulla tehnyt tuo kylmä. Mitähän valkeata, niinkuin hometta olisi tuossa Aji Verdessä? Olen jo nyt pahoillani, että sait multa käydessäni olevinaan "eximiumit" huijausta taisi koko vitun tyypiltä olla nuo siemenet.  >:( Mulla ei ainakaan ole käyttöarvoa, saatikka silmäniloa tuollaiselle roskalle, jos on Black Pearlia.


En tiedä mitä tuo valkea on, ehkä kuivunutta kasvinosaa muttei ole hometta tai sientä. Aji verde taisi olla pahiten nokkiinsa ottanut vaikka oli melko perällä huoneessa. IRD oli oven vieressä.
Eipä haittaa vaikka tuomasi villit eivät ole mitä piti. Arvelinkin ensin Bolivian rainbowiksi.

Lihamestari

Hirvrää katsottavaa! :-\

No toi mun Ruskea haba on ainakin pikkasen paremman näköinen. Tosin varmaan paljon pienempi...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

hessi

 :'(  itku tässä tulee kun kuvia katsoo  :'(


2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

No eipä tullut sittenkään luvattua turhaan että vähennän rajusti chilien yksilömäärää. Saattaa ehkä helpottaa kasvariin sijoittelua. Pitää vaan ajatella postitiivisesti. Ja voihan tuota kasvattelua jatkaa kun on vasta huhtikuu. Latvotut ehtivät ehkä tehdä vielä yllätyksen.

Lihamestari

Kyllä mä ainakin uskon, että sulla on kasvari tukossa, kun syksy koittaa! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

PP

Karuja kuvia, todellakin. Olen samaa mieltä, että tässä on vielä hyvin peliaikaa. Jos tulee kylmä syksy niin kasvariin vaan 10 kW lämppäri ja kyllä kypsyy. :D