huhtikuu 16, 2024, 22:17:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kausi 2014 - puhtaalta pöydältä.

Aloittaja Jani M, syyskuu 19, 2013, 21:07:44 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

helmikuu 06, 2014, 13:27:58 ip #80 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2014, 18:04:39 ip käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 06, 2014, 11:53:46 ap
^ Näyttää hyvältä!
Mites tuossa kookoksessa, annatko sen kuivua pinnalta (kuten multakin altakastelussa), vai lilluuko tuossa alapuolen astiassa vesi koko ajan? Itsellä nuo Bonnetit multakasvatuksessa ja näyttäisivät olevan ehkä vähän pienempiä kuin tuo sun yksilö.


Altapäin kastelen aina kun on tarvetta. Tossa on ongelmana se, että osa on erikokoisia, joten osa sitten käyttää sitä vettä enemmän. Eli tolle bonnetille olen antanut myös päältä päin tarvittaessa vettä.


Muok: Spammaan vieläkin näitä rokotonkukkia, kun ovat niin pirun nättejä.

Täysikokoinen kuva tämän linkin takana.

Jani M

Paljon on vettä virrannut Oulujoessa sen jälkeen, kun viimeksi olen koko Rocoto Montufarista kuvaa laittanut...


Siinä se sitten on. Muistetaan, että kyseessä on alle 2kk vanha kasvi. Olen joutunut muutaman hedelmöittyneen kukan nyppäiseen pois, koska ei nyt ihan vielä sitä satoa tarvitse alkaa sentään...

jaolsten

Muistakaa nyt kaikki: Rocotot ovat hitaita, joten ne on syytä kylvää jo kautta edeltävänä syksynä. Koska Rocotojen alkuperä on andien köyhässä hiekkamaaperässä, eivät ne pidä kovasta lannoittamisesta.

Todellisuudessa: Kylvin rocotot viime kaudeksi marraskuun alussa, täksi kaudeksi marraskuun lopussa ja kaudeksi 2015 kylvän ne vasta loppuvuonna. Ja enemmän ne lannoitusta kestää ja haluaa, kuin muut chilit. Liekkö ovat kotiseudulla tottuneet guanoon tai johkin muuhun överilantaan.  ::)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 10, 2014, 14:18:59 ip
Muistakaa nyt kaikki: Rocotot ovat hitaita, joten ne on syytä kylvää jo kautta edeltävänä syksynä. Koska Rocotojen alkuperä on andien köyhässä hiekkamaaperässä, eivät ne pidä kovasta lannoittamisesta.

Todellisuudessa: Kylvin rocotot viime kaudeksi marraskuun alussa, täksi kaudeksi marraskuun lopussa ja kaudeksi 2015 kylvän ne vasta loppuvuonna. Ja enemmän ne lannoitusta kestää ja haluaa, kuin muut chilit. Liekkö ovat kotiseudulla tottuneet guanoon tai johkin muuhun överilantaan.  ::)


Minusta tuntuu, että kylvän jatkossa rocotot vasta alkuvuodesta, jos meinaan ne laittaa NFT:hen.

Vähän pelottaa, mitä tuosta Gauchojallusta tulee, se kun aloitti nyt NFT:ssä lehtien kasvattelun ihan kunnolla. Viikonlopun reissun aikana kasvattanut postimerkin kokoiset lehdet. :D


Jani M

En jaksa tänne laittaa ihan jokaista chilikuvaa, niitä pääsee katsomaan esimerkiksi osoitteessa: http://www.flickr.com/photos/44448668@N03/

Tuonne tosin tuskin on mitään yleisempää kuvamatskua tulossa, joten kannattaa välillä pälyillä tännekin. Viikonloppuna meinasin tilannekatsauksen tehdä, jossa näkyy koko kasvatusmeininkien tilanne tällä hetkellä.

Asiasta viidenteen, sain kamerat pelaamaan virtalähteen kanssa, joten nyt ehkä timelapsetkin voi olla todellisuutta.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 10, 2014, 14:14:34 ip
Paljon on vettä virrannut Oulujoessa sen jälkeen, kun viimeksi olen koko Rocoto Montufarista kuvaa laittanut...


Siinä se sitten on. Muistetaan, että kyseessä on alle 2kk vanha kasvi. Olen joutunut muutaman hedelmöittyneen kukan nyppäiseen pois, koska ei nyt ihan vielä sitä satoa tarvitse alkaa sentään...


Näyttää kyllä NFT toimivan :D Ne sulta saadut Montufarit minulla mullassa kasvavat ovat ehkä tuon alimman suuren lehden kokoisia... vähän liioiteltuna.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 13, 2014, 13:58:05 ip
Näyttää kyllä NFT toimivan :D Ne sulta saadut Montufarit minulla mullassa kasvavat ovat ehkä tuon alimman suuren lehden kokoisia... vähän liioiteltuna.


Oho, näyttääpä tuo montufar pieneltä jo tuossa kuvassa, kun vertaa nykyiseen. Olen antanut kukkien olla, tehköön satoa, jos on tehdäkseen. Hidastuis tuo kasvu edes vähän...

Kyllä ne tosiaan hitaammin kookoksessa alkuun pääsee, mutta kyllä niiden jossakin vaiheessa pitäis ottaa kasvuspurttia. Jopa mullassakin, mutta siinä voi mennä hetki, ennen kuin juuristo on sopivanlainen.

Jani M

Rasselta saatu Scotch Bonnet näyttää nykyään tältä:

rasse

^ Ei juurikaan eroa minun Bonneteihin, jotka siis kasvavat mullassa. Montufaritkin työntävät jo nuppuja.

Jani M

helmikuu 14, 2014, 13:24:03 ip #89 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2014, 13:49:58 ip käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 14, 2014, 07:27:38 ap
^ Ei juurikaan eroa minun Bonneteihin, jotka siis kasvavat mullassa. Montufaritkin työntävät jo nuppuja.


Aika passelia tahtia kasvavat nuo ei-NFT -kaverit. Onneksi ne ei kaikki ole maaliskuun puolivälissä jo metrisiä joka suuntaan. :D Olen tässä arponut, että jos nuo isoimmat taimet poistais tuosta taimihautomosta jo, ja alkais lannoittaa niitä muullakin kuin starttilannoitteella. Mutta kiirekös tässä, kyllä nuo kesäkuuksi ehtii parvekekuntoon vielä.




By the way: Jos Oulussa joku tarvii isoja eslejä, niin voin pari kappaletta myydä heijastimineen. 250W 6500K perus alumiiniheijastimella, jota on vahvistettu melko jämyksi. Ruma, mutta toimiva. 200W 2700K perus alumiiniheijastimella, jota ei ole ollut tarpeen jäykistää tuolle 200W lampulle. Valmiita settejä molemmat, sen kun tuuppaa kiinni. En tee vielä torille myynti-ilmoa, kun en ole miettinyt noille hintaa edes. Molemmat on olleet yli vuoden ajan käytössä, noin 10h päivä syyskuu-toukokuu -välillä.

Jani M

Allaolevasta linkistä pääsee tuijotteleen timelapsea Montufarin kukan vaiheista nupusta kukaksi. Muistikoiralta loppui tila kesken, joten loppu töksähtää. Ensi kerralla parempi suunnittelu, myös yövalaistuksen suhteen.
http://www.youtube.com/watch?v=93LNK9xaXI4

rasse

^ Hieno! Puutu kuin Jarmo Heikkisen selostus!

Caide

Tosi laadukas tuo time lapse ja on kunnon resoluutionilla tehty. Mun pitäisi kans virittää taas kamera timelapse videoihin, vähän unohtunut. Mulla muistaakseni on vaan 800*600 reso, mutta saan ohjelmallisesti pimeän ajan pois, tietysti vähän sitten kuva voi tökkiä. Aika kookkaita videoita noista vaan helposti tulee...

Jani M

helmikuu 18, 2014, 13:26:11 ip #93 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2014, 13:29:06 ip käyttäjältä Jani M
Tuota niin, apua...


Mihin tämä kohta enää mahtuu? :D

Edit: Alla vertailu, kuvien välillä kahdeksan päivää...

bobster

Mää jo facen puolella kommentoin, mutta hyvä että kaikki näkee NFT:n vaarat. :D
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

rasse

Huh mitä kasvua!! Ei ole mullassa kasvavat sisaret aivan yhtä suuria.....

Miquel

Teinpä näköjään peliliikkeen tuossa passiivihydroon siirrossa. :D Itselläni isompi montufar -mörkö oli viikko sitten jotakuinkin 80cm leveä. Nyt ei pysty ennen perjantaita edes kuvaamaan kun on jo niin pahasti puurot ja vellit sekaisin naapurichilien kanssa.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 18, 2014, 23:35:42 ip
Teinpä näköjään peliliikkeen tuossa passiivihydroon siirrossa. :D Itselläni isompi montufar -mörkö oli viikko sitten jotakuinkin 80cm leveä. Nyt ei pysty ennen perjantaita edes kuvaamaan kun on jo niin pahasti puurot ja vellit sekaisin naapurichilien kanssa.  ;D


Minä teen peliliikkeen saksien kanssa piakkoin. Eihän tuosta tule mitään. Kasvakoon ylöspäin, siellä on vielä tilaa. :D

Asiasta sirkkalehtiin:

Jamaican Scotch Bonnet TFM päätti tutustua valaisuolosuhteisiin ihan kolmin sirkkalehdin. En muista että minulla moisia olisi ennen näkynyt. Pahoittelen kännykkäkuvan tuhnuista laatua.

Jani M

helmikuu 20, 2014, 13:01:38 ip #98 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2014, 17:49:31 ip käyttäjältä Jani M
Montufar aloitti raivokkaan kukkimisen lannoituksen painopisteen muuttamisen jälkeen. Leikkasin sitä pirulaista myös reilusti pienemmäksi.

Onko näillä yleisestikin tapana kukkia aina kahdella vierekkäisellä kukalla? Nyt melkein kaikki uudet nuput ja kukat ovat pareittain.


Jalapeno Gauchoa timelapsessa. Tuli huono video, kun kamera ja valot eivät saaneet olla rauhassa.

Asiasta vielä ties monenteenko, meinasin tänään laittaa myös tomaatit itämään, vain huomatakseni, että ei ole tomaatin siemeniä. Hups.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 20, 2014, 13:01:38 ip
Onko näillä yleisestikin tapana kukkia aina kahdella vierekkäisellä kukalla? Nyt melkein kaikki uudet nuput ja kukat ovat pareittain.


Ei on se aika yleistä, mutta paljon kukkia tulee yleensä yksittäinkin.