Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Minä käytin alkuun chileillä Ortheksin Pauliina-ruukkuja pelkästään, ja tuli niitä osteltua hirmuvarasto parissa vuodessa. Sitten löysin vesiviljelyn ja samalla aloin harrastella passiivisia hydroja. Siinä ne Pauliinat on omiaan. Toki käyttöohjeita ei kannata Ortheksilta kysellä vaan Sorri'lta  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

toukokuu 27, 2018, 16:03:09 ip #10701 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2018, 16:31:12 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Baron - toukokuu 27, 2018, 14:17:30 ip
Osaako joku kertoa että onko jollakin chililajikkeella pyöreät siemenet perinteisen litteän muodon sijaan?


No minulle ei tule mieleen, mutta kaikkiin lajeihin en ole tutustunut vaan ainoastaan viiteen yleisimpään: C. annuum chinense frutenscens baccatum pubescens.  Näistä viimeisellä on muista sen verran poikkeavat siemenet että en lähtisi tietämättä arvaamaan. 

Pyöreistä tulee mieleen hajuherne, jota tänään kylvin.   :D  Toki myös kaalit, unikot ja tupakat, mutta ne on tosi pieniä.


Lajikkeiden siemenet ei niin kauheesti yleensä poikkea toisistaan.  Lajit on vähän toinen asia.

miiksuli

toukokuu 29, 2018, 00:01:12 ap #10702 Viimeisin muokkaus: toukokuu 29, 2018, 00:02:58 ap käyttäjältä miiksuli
Mua kiinnostaa nuo valkoset paiseet keskisuonen vieressä, mitä ne on? Ei näyttäis olevan minkään öttimönkiäisen tekosia. Kuvassa eri lehti. Toinen ehtinyt tippua juuri pois ja siksi myös violetti kun tummuu kovassa käytössä tommoseksi.




Leparti

heinäkuu 13, 2018, 20:46:17 ip #10703 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 14, 2018, 00:38:42 ap käyttäjältä Leparti
Mikähän minun scorpioneja vaivaa? Samaan aikaan kylvin siemenet kuin taustalla näkyvän cayannen.

Kasvu näyttää todella oudolle o.o kuten kuvasta näkyy, ovat lehdet TODELLA isot ja kasvavat tiheään. Pituutta ei vaan tule! :D lannoitettu puutarhan kesällä pari kertaa, ja ovat tykänneet kyttyrää kun ovat niin pieniä. Ikää tosin noilla kasveilla jo lähes 3kk... Apuva?

PS: tästä langasta löytyy joitain aikaisempiakin kuvia ja kysymyksiä juuri kyseisistä kasveista ja niiden alkuajoista. Jotain meni kyllä pieleen :(

https://drive.google.com/file/d/1D2EmOh0oS-6HmX85FUZIzZVEJ3XKcxJ0/view?usp=drivesdk


https://drive.google.com/file/d/1YCd5ateYhRmjPE6013WMpU2KZyG_l2g2/view?usp=drivesdk

Edit: tarkistin kasvien iän. 1,5kk ... Tuntuu ikuisuudelta

Huru-ukko

1,5 kk ikäiset tuliset chinenset kasvattaa hyvissä valoissa juurikin kuvailemasi ruusukkeen, se on normaalia. Kun ne vanhenee, niin sitä pituuskasvuakin rupeaa tulemaan. Siihen auttaisi myös jos nostat lamppuja hiukan. Matkaa en osaa sanoa, kun en tiedä olosuhteita ja mitä valaistusta käytät.

Joka tapauksessa, 1,5 kk ikäinen taimi ei vielä ole valmis tekemään podeja. Puoli vuotta on sellainen aika jos mitään ei tapahdu, jokin on pielessä.

Itselläni on Reaper, sillä on ikää puoli vuotta, ja korkeus 60 cm, ja on aloittanut kukinnan.

Tuo linkki ei toimi ainakaan minulle.

Leparti

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 13, 2018, 22:48:59 ip
1,5 kk ikäiset tuliset chinenset kasvattaa hyvissä valoissa juurikin kuvailemasi ruusukkeen, se on normaalia. Kun ne vanhenee, niin sitä pituuskasvuakin rupeaa tulemaan. Siihen auttaisi myös jos nostat lamppuja hiukan. Matkaa en osaa sanoa, kun en tiedä olosuhteita ja mitä valaistusta käytät.

Joka tapauksessa, 1,5 kk ikäinen taimi ei vielä ole valmis tekemään podeja. Puoli vuotta on sellainen aika jos mitään ei tapahdu, jokin on pielessä.

Itselläni on Reaper, sillä on ikää puoli vuotta, ja korkeus 60 cm, ja on aloittanut kukinnan.

Tuo linkki ei toimi ainakaan minulle.


Kiitos! Pitää siis vain rauhoittua :/ päivitin linkit

Huru-ukko

Nyt Google kehoittaa pyytämään käyttöoikeuden kuviin  ;D.



Tigura

Moi kasvattelen ensimmäisiä chilejäni tässä. Hungary hot wax ja cheyenne F1 (molemmat annuum) ovat jo tuoneet hyvin satoa, eikä ongelmia. Mulla on myös pari chineseä, mutta ne tekee vaan nuppuja, mutta ei kukat avaudu. Missä voisi olla ongelma? Käytän tätä lannoitetta nyt, onko hyvä? Npk 2-2-4. https://www.dutch-headshop.fr/terra-bloom-1-litre-plagron

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Yst Tigura

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Tigura - elokuu 03, 2018, 13:59:02 ip
Moi kasvattelen ensimmäisiä chilejäni tässä. Hungary hot wax ja cheyenne F1 (molemmat annuum) ovat jo tuoneet hyvin satoa, eikä ongelmia. Mulla on myös pari chineseä, mutta ne tekee vaan nuppuja, mutta ei kukat avaudu. Missä voisi olla ongelma? Käytän tätä lannoitetta nyt, onko hyvä? Npk 2-2-4. https://www.dutch-headshop.fr/terra-bloom-1-litre-plagron

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Yst Tigura


Onko nuori chili kyseessä? Alkuun chili pudottaa kaikki kukat pois, koska "ei ole valmis" kantamaan satoa. Jos olosuhteet kunnossa (valo, lämpö ja lanta) niin kyllä alkaa syömistä tulemaan kunhan vain malttaa odottaa :)

Tigura

Maaliskuussa, alussa idätetty. Miten tuo lannoite, onko se hyvää?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tigura - elokuu 03, 2018, 17:02:08 ip
Maaliskuussa, alussa idätetty. Miten tuo lannoite, onko se hyvää?

Varmaan ihan jees mutta ei sillä varmaan pelkästään pärjää. Katselin mitä sisältää niin ei kerrottu kalsiumin pitoisuutta. Typpeä pitäisi olla myös enemmän joka kuukautiseen käyttöön. Ei tommonen 5kk vanha vielä mitään tee. Ei varmaan kerkee satoa saada aikaiseksi täksi vuodeksi. Pidä vaan hengissä talven yli niin tekee keväällä sitten satoa.

miiksuli

Miksi chiliwiki sanoo Indian PC-1 annuumiksi kun muualla se on frutescens? Ostin sen frutescenina muutenkin.

Vuorikaskas

elokuu 09, 2018, 22:43:03 ip #10714 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2018, 19:53:55 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 03, 2018, 17:06:34 ip
Ei tommonen 5kk vanha vielä mitään tee.


Myöhemmin laitetut chinenset satoaa kyllä täällä.  Tuo NPK suhde 2-2-4 taitaa olla päin honkia.


ed. Tässä nää mun myöhäiset chinenset, kun ajattelin uudistaa paria suosikkilajikettani.  Vaikka tältä siementoimittajalta tuli mitä tuli, on nuo ainakin chinensejä.   Itämään laitettu 3.4. ja litran purkkeihin istutettu 26.4.  Vielä ei ole kypsynyt, mutta ei ole kaukana.   Ruukut 8,5 ja yhdellä 11 litraa.


Purple Peach.  Vanhat mulla on tummempia lehdiltään.  Varsinkin oikeanpuoleisen podimuoto on hiukan erilainen kanssa.


Vanhat merkinnät ruukussa tällä syrjällä. Lajike myytiin Fatalii Brown/Chocolate Fatalii nimellä, muttei näytä siltä podeiltaan. Kaksi erilaista.  Toinen saattaisi ollakin vaikka pieniä podeja.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 09, 2018, 20:38:07 ip
Miksi chiliwiki sanoo Indian PC-1 annuumiksi kun muualla se on frutescens?

Ehkäpä siksi, että se tosiaan on annuum. Olen sitä monena vuotena kasvatellut ja aivan normiannuum se on. Tuotahan myytiin vuosikymmen sitten kaikenlaisilla eksoottisilla nimillä, Naga Jolokia esimerkiksi. Siitä minulla on pitkä tarina tammikuulta 2008:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39852#msg39852

Intiassa noihin aikoihin lähes kaikkia chilejä sanottiin frutescensiksi, se oli siellä annuumin vastine. Tuota virhettä jatkavat vielä monet siemenkauppiaat.

Indian PC-1 on paikallisessa maatalousyliopistossa kehitetty peltoviljelyyn tarkoitettu lajike. Omista parvekeviljelyistäni on paljonkin juttua blogissani. Tässä pari esimerkkiä:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/09/intialaiset-parjaavat-viela.html
http://chilivaari.blogspot.com/2015/10/indian-pc-1-ja-thai-hot-culinary-eroja.html

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 09, 2018, 22:59:29 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 09, 2018, 20:38:07 ip
Miksi chiliwiki sanoo Indian PC-1 annuumiksi kun muualla se on frutescens?

Ehkäpä siksi, että se tosiaan on annuum. Olen sitä monena vuotena kasvatellut ja aivan normiannuum se on. Tuotahan myytiin vuosikymmen sitten kaikenlaisilla eksoottisilla nimillä, Naga Jolokia esimerkiksi. Siitä minulla on pitkä tarina tammikuulta 2008:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39852#msg39852

Intiassa noihin aikoihin lähes kaikkia chilejä sanottiin frutescensiksi, se oli siellä annuumin vastine. Tuota virhettä jatkavat vielä monet siemenkauppiaat.

Indian PC-1 on paikallisessa maatalousyliopistossa kehitetty peltoviljelyyn tarkoitettu lajike. Omista parvekeviljelyistäni on paljonkin juttua blogissani. Tässä pari esimerkkiä:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/09/intialaiset-parjaavat-viela.html
http://chilivaari.blogspot.com/2015/10/indian-pc-1-ja-thai-hot-culinary-eroja.html

Mjoo kattelin noita sun perusteluitakin vielä. Kaipa sitten  C. Annuumi on. Onko noissa eroja? Jotain tietoa löysin että joku saattaa olla se C. Frutescens. Mutta onko nyt sitten tuo tehrani chili sitten frutescens vai jotain ihan muuta?

miiksuli

elokuu 11, 2018, 18:01:02 ip #10717 Viimeisin muokkaus: elokuu 11, 2018, 19:14:05 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - elokuu 09, 2018, 22:43:03 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 03, 2018, 17:06:34 ip
Ei tommonen 5kk vanha vielä mitään tee.


Myöhemmin laitetut chinenset satoaa kyllä täällä.  Tuo NPK suhde 2-2-4 taitaa olla päin honkia.


ed. Tässä nää mun myöhäiset chinenset, kun ajattelin uudistaa paria suosikkilajikettani.  Vaikka tältä siementoimittajalta tuli mitä tuli, on nuo ainakin chinensejä.   Itämään laitettu 3.4. ja litran purkkeihin istutettu 26.4.  Vielä ei ole kypsynyt, mutta ei ole kaukana.   Ruukut 8,5 ja yhdellä 11 litraa.


Purple Peach.  Vanhat mulla on tummempia lehdiltään.  Varsinkin oikeanpuoleisen podimuoto on hiukan erilainen kanssa.


Vanhat merkinnät ruukussa tällä syrjällä. Lajike myytiin Fatalii Brown/Chocolate Fatalii nimellä, muttei näytä siltä podeiltaan. Kaksi erilaista.  Toinen saattaisi ollakin vaikka pieniä podeja.

Juu, tuo tarvii enempi typpeäkin. Monet hyväksi todetut on suhteilla N1,5(+0,5)P 1(+0,1) K2(+0,5). Mun C. Chinenseillä meni tasan kaksi vuotta ennen kuin satoa alko tulee 18L ruukuissa kun käyttelen kookosta. Tuli muuten ihan super tulisiakin ja maukkaita. Ne aluks vaan kasvo ja kasvo mutta toisena vuotena siten kukat ei tippunutkaan enää pois. Lajike nimeltään oli Bhut Jolokia keltainen ja valkoinen. Valkoinen ei tuottanut satoa juurikaan mutta keltainen sitäkin kauheammin. Tuli yli 400 grammaa satoa yhdestä kasvista keväästä alku kesään.

sorrii

Frutescensista oon kuullut (lukenut) hyväksi tuntomerkiksi, että hedelmissä on kypsänä märkää sisällä, jopa ihan nestettä: näin oli Tabascossa. Oli aika ikävä leikata pientä kypsää podia vähän tylsällä veitsellä. Jotenkin se(kin) ruiskaus aina osuu silmään ..  ??? Toinen frute mulla on ollut Piripiri, jota epäilin kyllä joksikin annuumiksi. Toki senkin kasvutapa oli hyvin tukeva ja eleli monta vuotta ... Se ei tehnyt niitä märkiä hedelmiä siis ..   :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 11, 2018, 21:33:07 ip
Frutescensista oon kuullut (lukenut) hyväksi tuntomerkiksi, että hedelmissä on kypsänä märkää sisällä, jopa ihan nestettä: näin oli Tabascossa. Oli aika ikävä leikata pientä kypsää podia vähän tylsällä veitsellä. Jotenkin se(kin) ruiskaus aina osuu silmään ..  ??? Toinen frute mulla on ollut Piripiri, jota epäilin kyllä joksikin annuumiksi. Toki senkin kasvutapa oli hyvin tukeva ja eleli monta vuotta ... Se ei tehnyt niitä märkiä hedelmiä siis ..   :-\
Jännä. Annuumitkin tuntuu olevan oikein mehukkaita. Mutta pidetään mielessä. Menee ensi vuoteen uudet kasvatuksen. Löytyneen muutama uusi laji jonka pidän hengissä.