maaliskuu 29, 2024, 00:29:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

Proudfoot

Tuskinpa olen ainoa, joka on täällä työntänyt sitrushedelmien siemeniä multiin. Millaisia kokemuksia? Siemenethän itää erittäin varmasti (kunhan käyttää niitä "pulleampia" ja luomuista otettuja) mutta talvi tuottaa ainakin täällä hankaluuksia. Ymmärtääkseni sitruspuut tarvitsevat/vaativat talvilevon. Lämpötilasta en osaa sanoa, mutta melko viileässä saisi varmaankin olla ja samalla valossa? Onko joku onnistunut järjestämään suotuisia olosuhteita talvehtimiseen? Minulla sitrukset kuolevat tai ainakin kituvat koko talven. Ilmankosteus voisi olla toinen ratkaiseva tekijä. Toinen asia mitä olen miettinyt on kesän viettämistä ulkona. Onko siitä kenelläkään kokemuksia?

kalat69

Meillä oli viime kesän sitruuna täydessä auringonpaisteessa koko kesän ja kukki ihan hulluna. että kyllä se ulkona viihtyy, keväällä kun vaan vie sen ulos niin pitää ensin totuttaa auringonpaisteeseen, muuten palaa lehdet. ja syksyllä ajoissa sisälle, ennen kuin yö lämpötilat laskee liian alas


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

Tulihan tämäkin tänne :) ajattelin odottaa että jos joku muu aloittaisi :)
Eli minulla on eräältä Herralta saatu sitruuna (tuskin tietää itsekkään mikä laji)
Tavallisessa Pauliina ruukussa on ollut nyt vissiin jo toista vai jo kolmatta talvea.
Kasvoi "hujopiksi" ja oli minulle tullessa haaroittunut, mutta teki lisää haaroja.
Nyt Hessin sakset kävi ja kaksi haaraa leikkasin kokonaan pois sekä komean hennon latvan joka sekin jo haaroittunut (eli leikkasin tuollaisen reilun metrin pois latvasta), miksikö? siksi että haluan siitä enemmän puumaisen ja tuuhean "pesän", ehkä se sitten tuottaisikin jotain :)
Ei ole edes lehden lehteä talvisin pudottanut, eikä minulla sille ole edes lisävaloa tarjolla :(
Nyt on tuohon leikattuun tehnyt kolme haaraa ja nekin jo yli 10cm pitkiä eli kasvuvauhti on kova.
Lannoitus ? heh, pelkkää vettä on saanut, vasta nyt olen sitä kastellut samalla "chili" vedellä
ja nyt ensimmäisiä kertoja myös sumuttanut. Asuntoni on hirsitalo, kylmä kuin mikä talvisin, mutta (yläkerta)ajoittain kuuma takan tuoman lämmön vuoksi eli ilman lämpötila ties mikä milloinkin.
Tuosta ulos viennistä ei viime kesänä tykännyt, taisi olla järkytys valon määrästä, koska lehdet saivat selvän aurikopoltteen joten se tuli takaisin sisäruokintaa. Tänä vuonna voisinkin kokeilla kasvaria, kun siellä ei chilejä nyt ole :(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ParturjzCoxsone

iteki idätin tossa tammikuun lopulla yhen sitruunan, kk ajan sen on tainnu tos natikan alla olla chilien seuralaisena ja ihan kivaa vauhtia se kasvaa.. just tänää laitoin vähä isompaan ruukkuun ku pahvimukissa oli tähän asti :)

Kattila

Mulla on greippi kasvamassa, laitoin sen viime keväänä multaan. Ihan kaupan tavisgreippi. Hyvin on talven pärjännyt, ei ole ollenkaan lehtiä tippunut. On kovin pieni vielä, vain parikymmensenttinen. On tosin ollut aika pienessä ruukussa, voisi kohtapuoliin siirtää isompaan, joskos innostuisi kasvamaan. Yhtään ei ole haaroittunut.

delirium8

Joskus tuli vastaan tällaiset sivut: http://users.kymp.net/citruspages/koti.html
Unohduin heti lueskelemaan pitkäksi aikaa, ihan tosi hienot sivut :)

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: hessi - maaliskuu 05, 2011, 22:56:00 ip
Tulihan tämäkin tänne :) ajattelin odottaa että jos joku muu aloittaisi :)
Eli minulla on eräältä Herralta saatu sitruuna (tuskin tietää itsekkään mikä laji)


juu ei noissa kaupan sitruunoissa ole useinkaan lajikemerkintöjä ;) ja sitruunalla kaikkiaan ikää kohta 6 vuotta :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

masaiman

Mitenkäs märkänä olette noita sitruksen taimia pitäneet? On tossa neljä klementiinin taimea tulossa ja pelkään että hukutan/kuivatan ne pystyyn. Melko kuivana ovat olleet. Olisko hiukka kosteampi kenties parempi. Ovat altakasteluruukuissa ja multana biolan altakastelumulta (puukuitua,turvetta,kanankakkaa,savea yms...)

ottulo

Mulla on päässyt usein tosi kuivaksi. Kastelen suunnilleen yhtä usein kuin chilejä. Viime jouluna kun oltiin 2vko reissussa niin kaks suurinta pääs kuivahtamaan eikä enää toennut, mutta toi kolmas ja pienin jaksaa vielä. Oli se saanut kyllä ihan vähän vettäkin sinä aikana, toi kastelusysteemi vaan ei lopulta toiminut oikeen niin muut jäi ilman...

ParturjzCoxsone

lähti eilen avokadon siemen vesilasiin itämään, saap nähä jos häntää tekee nii pääsee multiin sekin =)

Mr_Green_

maaliskuu 08, 2011, 21:18:22 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2011, 21:20:19 ip käyttäjältä Mr_Green_
Mulla kasvaa mandariini! About vuosi sitten tökkäsin siemenen multiin ja nyt kaveri näyttää tältä:


Itse oon mandariinin pitänyt tosi kuivana. Kerralla kastelen kunnolla ja sit anna kuivahtaa. Se kyllä lerputtaa sitten lehtiä kun janottaa. Eikös ne luonnossakin kasva aika karuissa paikoissa hiekkamestoilla? !  ;D

zarmo

Jotain vuoden on kasvanut joku sitrushedelmä ja on nyt n. 10-senttinen, eli ei hirmu hyvin ole kasvanut.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: zarmo - maaliskuu 08, 2011, 22:33:30 ip
Jotain vuoden on kasvanut joku sitrushedelmä ja on nyt n. 10-senttinen, eli ei hirmu hyvin ole kasvanut.


Mulla oli mandariini vielä puolen vuoden ikäisenä n. 5cm korkuinen, mutta räjähti loppukesästä kasvuun ja on nyt n.25cm....ota noista selvää.. ;D

ParturjzCoxsone

pitääki laittaa tosta sitruunasta kuva tulemaan kuhan saan netin toimiin, ei oikein kännykän netillä kuvia uppailla :)

Hombre

Minulla on; Mandariini, Sitruuna, Appelsiini ja Pomelo. Näistä Pomelo on mielestäni asuinhuoneissa kasvatettavaksi erittäin helppo, se kun on tropiikin puu. Muut pitävät välimeren alueen ilmastosta, eli talvella pitäisi olla viileää ja valoisaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

miikkaj

Noh, kiitos taas chiliforumi, ihan kuin ei jo olisi muutenkin kasvateltavaa niin piti tämäkin sitten vielä lukea läpi ja kävin innoissani hakemassa muutaman hetelmän kaupasta :D

Nyt on siemeniä kumkvatista, limestä ja sitruunasta. Katotaan mitä tästä tulee  :)

PP

Sitrus voi pärjätä sisätiloissa pitkäänkin ilman kylmää kautta tai muita erityisolosuhteita. Alla oleva appelsiinipuu on ainakin 20 vuotta vanha, ehkä jopa 25. Olen kasvattanut tuon joskus lapsena siemenestä ja se on ollut koko ajan sisällä vähällä hoidolla. Puuta on karsittu useamman kerran ja joskus se on ollut huonomman näköinen mutta pääosin pärjännyt hyvin.


ingeniero


PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - maaliskuu 13, 2011, 20:36:42 ip
Satoa?


Ei edes kukkia. Enkä ihmettele, koska tuo on ollut aina tasalämmössä ja ilman lisävaloa. Toisaalta, kaipaako joku tosissaan sitruksista satoa Suomessa?

Ryhis

^ Jos itse polttaisi viinan niin oman sadon sitruunoista saisi todellista "lähituotanto" limoncelloa!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa