toukokuu 11, 2024, 19:13:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bioponinen vesiviljely / chiliwiki.fi

Aloittaja Zabi, joulukuu 22, 2010, 22:01:30 ip

« edellinen - seuraava »

chilihardhead.fi

Tomaatit kestää vahvan liemen kuten chinensetkin, annuumit rullaa ensimmäisenä lehdet ja baccat sitten.
Mulla oli ebbissä 1-2ml/l ja annoin mennä litkun niin loppuun, että riitti täyttöön, jonka jälkeen lisäsin taas saman vahvuista lientä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Bubblejet

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 13, 2011, 13:23:56 ip
Tomaatit kestää vahvan liemen kuten chinensetkin, annuumit rullaa ensimmäisenä lehdet ja baccat sitten.
Mulla oli ebbissä 1-2ml/l ja annoin mennä litkun niin loppuun, että riitti täyttöön, jonka jälkeen lisäsin taas saman vahvuista lientä.

Elikkä Infernon vanha tieto ei pidä paikkaansa lannoitetarpeista?

"Osaltaan tämä johtuu chinensen muista paprikoista poikkeavasta ravinteiden tarpeesta; kasvi tarvitsee vain noin puolet tyypillisen annuum- tai baccatum-paprikan lannoituksesta. Liiallinen lannoitus johtaa helposti rehevään, mutta kukkansa tiputtavaan tai jopa kukkimattomaan kasviin!"

Aika huonosti infoa löytyy noista ravinnetarpeista.
Oliko sulla käytössä nimenomaan BioSeviat tai muut orgaaniset käytössä? Pärjäsivätkö siis ainoastaan chinenset noilla liemillä, vai mitenkä? Lisäinfoa, kiitos! :)

chilihardhead.fi

Bio Sevia oli käytössä, ja lannat jallujen/muiden annuumien mukaan, niin kaikki toimi hyvin. EC mittaria ei ole, joten annostus tapahtui juurikin lisäämällä, kunnes joku alkaa rullailemaan lehtiään ja siitä takaisin.

En tiedä tarvitseeko chinenset enempää lantaa kuin muut, mutta tuntuivat sietävän paljon kovempia annostuksia, itsellä ei ne eikä tomaatit saaneet övereitä.
Siirryin Yaran Ferticare hydroon lopulta saatavuus ongelmien/hinnan takia
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Bubblejet

Jotain pitänee todennäköisesti kuitenkin laittaa multaan. Chinenset ja baccat siis samaan niin toimii parhaiten? Varmaankin laitan Chili-tomaatti-chilit -periaatteella, chinenset eturiviin (vaativat paljon valoa) ja baccat taakse chinensejen osittaiseen varjoon.

Pitäisi siis toimia? Ei kun testaamaan..!

tso


Siis tä?

Luin koko ketjun läpi, enkä oikein ymmärtänyt, mihin tässä bioponisessa vesiviljelyssä oikein pyritään?

Nitrifikaation, denitrifikaation, pH puskuroinnin,  jne. tunnen oikein hyvin ja kokeitakin olen tuonne AW puolelle kirjoittanut samalla nimimerkillä.
Mm. ilman nitrifikaatiota suoraan ammoniakilla vesikasveja olen kasvatellut...

Mutta nyt tipuin kärryiltä.

Sen bakukannan (nitrosomas, jne.) tarkoitus on muuntaa(pilkkoa) aminohapot nitraatiksi ja tässä tapauksessa chileille sopiviksi ravinteiksi.
Tämä ajatus voi toimia siinä tapauksessa, että oletetaan joukon biomassaa (kuolletta juurakkoa, lehtiä, kuolleita ötököitä) päätyvän osaksi ravintolientä ja nitrifikaatiokierron kautta taas ravinnoksi. Ei sinänsä mikään huono ajatus estää huonojen bakteerikantojen kasvua. Mutta vesiviljelyssä ainakin allekirjoittanut on käyttänyt siihen tarkoitettuja vesiliukoisia ravinteita, jotka eivät tarvitse bakteerikantaa muuntuakseen kasveille hyödyllisiksi yhdisteiksi.

Voisiko joku potkia tyhmää ja auttaa ymmärtämään miksi bioponinen vesiviljely on parempi menetelmä kuin puhdas vesiviljely siihen tarkoitetuilla ravinteilla?
#20

Zabi

maaliskuu 14, 2011, 21:33:16 ip #105 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2011, 21:36:32 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: TSO - maaliskuu 14, 2011, 19:43:59 ip
Voisiko joku potkia tyhmää ja auttaa ymmärtämään miksi bioponinen vesiviljely on parempi menetelmä kuin puhdas vesiviljely siihen tarkoitetuilla ravinteilla?

Lyhyesti: Ei tarvitse vaihtaa vesiä kun veteen ei pääse kertymään nitriittiä, ja siitä saadaan sitä lisätyppeä (tosin suht vähän), ja saadaan suht hyvä vastuskyky (hyvät bakteerit) tauteja vastaan. Itsekin menen Yaran Ferticare HYDRO + Calcinit yhdistelmällä.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Zabi

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 13, 2011, 13:23:56 ip
Tomaatit kestää vahvan liemen kuten chinensetkin, annuumit rullaa ensimmäisenä lehdet ja baccat sitten.
Mulla oli ebbissä 1-2ml/l ja annoin mennä litkun niin loppuun, että riitti täyttöön, jonka jälkeen lisäsin taas saman vahvuista lientä.

Ite huomasin samaa, chinenset porskutti ebbissä EC 2,10 lannoilla, annuum alko polttamaan lehtiään keltaiseksi ja bacca rullasi lehtiään.
Siirsin annuumin ja baccan omiin passiivihydroihinsa, joissa nyt EC n.1,50, bacca alkanut voimaan jo huomattavasti paremmin ja annuumikin näyttää paremmalta.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

tso

Jatketaan tyhmiä kysymyksiä:

Miksi NITRIITTI on vaarallista/haitallista chileille? (linkkejä tutkimustuloksiin kiitos)

Mistä nitriittiä syntyy ravinneliuokseen? (tähän varmaan osaajoku vastata ilman tutkimuksia)

Mitä ovat nuo hyvät bakteerit ja vastustuskyky (mitä tauteja vastaan) johon viittaat?


#20

Abloy

Nitriittiä syntyy välituotteena kuolleen aineksen hajoamisessa. Toimivassa bioponisessa systeemissä hajoaminen tapahtuu loppuun asti eikä nitriittiä jää veteen. Bakteerikanta antaa vastustuskyvyn ainakin juurimädälle, varmaan juuri siksi että bakteerit hajottavat kuolleen juuriaineksen ennen sen mätänemistä.
1577

tso

Lainaus käyttäjältä: Abloy - maaliskuu 14, 2011, 22:31:19 ip
Nitriittiä syntyy välituotteena kuolleen aineksen hajoamisessa. Toimivassa bioponisessa systeemissä hajoaminen tapahtuu loppuun asti eikä nitriittiä jää veteen. Bakteerikanta antaa vastustuskyvyn ainakin juurimädälle, varmaan juuri siksi että bakteerit hajottavat kuolleen juuriaineksen ennen sen mätänemistä.


...

"vastustuskyvyn"

Eli tekemäsi oletuksen mukaan juurimätää aiheuttavat tekijät ovat parempia kuolleen aineksen hajoamistuotteiden (aminohappoketjut -> = NH4/3) käyttäjiä, kuin nitrifikaatio bakteerit - ollettaen sopivat kasvuolosuhteet. Bakteerikanta itsessään tuskin antaa vastustuskykyä, mutta antaa parempien bakujen voittaa pahoja bakuja vastaan.

Erittäin hyvä oletus ja voisin jopa uskoa. Onko tähän viittaavaa tutkimusaineistoa olemassa juurimädän osalta?
#20

Zabi

"There are other means to prevent Pythium and other fungi in general. Some companies offer products like special silicate powders, beneficial bacteria or fungi, or different mixes of various strains of both to add to your nutritive solution."
http://www.eurohydro.com/pdf/articles/gb_pythium.pdf

Ei suoraan sanota mitä nuo hyödylliset bakteerit on, mutta luultavasti nitrifikaatiobakuja. Vulcaponic jota olen suositellut käyttämään, näkyy myös ehkäsevän juurimätää (sisältää silikaattia).
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 14, 2011, 21:33:16 ip
Lainaus käyttäjältä: TSO - maaliskuu 14, 2011, 19:43:59 ip
Voisiko joku potkia tyhmää ja auttaa ymmärtämään miksi bioponinen vesiviljely on parempi menetelmä kuin puhdas vesiviljely siihen tarkoitetuilla ravinteilla?

Lyhyesti: Ei tarvitse vaihtaa vesiä kun veteen ei pääse kertymään nitriittiä, ja siitä saadaan sitä lisätyppeä (tosin suht vähän), ja saadaan suht hyvä vastuskyky (hyvät bakteerit) tauteja vastaan. Itsekin menen Yaran Ferticare HYDRO + Calcinit yhdistelmällä.


Pienellä pohjatyöllä olisi tarkoitus päästä tilanteeseen, jossa koko kesänä en vaihda vesiä. Ei tarvitse kannella vesiviljelmiä parvekkeelta kylpyhuoneeseen kerran kuukaudessa. Muutaman kerran ajattelin osittaisen vedenvaihdon tehdä lappomenetelmällä, jotta ravinnepitoisuudet pysyy paremmin haluttuina.

ookkerpak

Moro kilipäät.

Mä olen tähän mennessä kasvatellu chilejä mullassa (ekaa kautta tosin) ja ne näyttäis menestyvän ihan mukavasti. Menin justiinsa tilaamaan kamat ebbin rakentamiseen ja tarkotus on tehdä siitä bioponinen systeemi chiliwikin ja foorumin ohjeiden perusteella. On astiat, pumput, hydrosorat, letkut ja vulcaponicit yms. tulossa. Yks asia mitä mä en tilannu on toi EC-mittari ja se jäi vähän mietityttämään. Mitäpä tuumaatte tuon todellisesta tarpeesta? Entä Floran lannoitteista bioponisessa systeemissä?
Never take any shit from an inanimate object.

chilihardhead.fi

Ei se mittari pakollinen ole, mutta saattaa helpottaa hommaa.
Itse olen pärjännyt ilmankin. Kasvin alkaessa kipristelemään lehtiään olen vähentänyt lannoitusta edellisiin annoslukemiin joissa se on voinut hyvin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 24, 2011, 18:27:12 ip
Moro kilipäät.

Mä olen tähän mennessä kasvatellu chilejä mullassa (ekaa kautta tosin) ja ne näyttäis menestyvän ihan mukavasti. Menin justiinsa tilaamaan kamat ebbin rakentamiseen ja tarkotus on tehdä siitä bioponinen systeemi chiliwikin ja foorumin ohjeiden perusteella. On astiat, pumput, hydrosorat, letkut ja vulcaponicit yms. tulossa. Yks asia mitä mä en tilannu on toi EC-mittari ja se jäi vähän mietityttämään. Mitäpä tuumaatte tuon todellisesta tarpeesta? Entä Floran lannoitteista bioponisessa systeemissä?
Kylläpä se EC- ja PH-mittari on melko ehdoton tuossa vesiviljelyssä ja voi pienilläkin mittavirheillä saada isojakin muutoksia aikaan. Toki, kun on valmis stokkiliuos, niin sen virheen tekeminen on jauhemaisilla lannoitteilla pienempi. Itse siis käytä Yaran ferticare hydroa ja YaraLiva Calsinitia ja tyytyväinen olen ollut, eikä ilman oikeastaan noita mittareita olisi alkuun tullut mitään. Tässä on hyvä ohje tuolle lannoitteelle. Toki tarkoilla annostuksilla pärjää ilmankin, niinkuin edellinenkin on pärjännyt.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilihardhead.fi

Yaraa pääasiassa minäkin käytän, ja jauheena annostelen suoraan resoon
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 24, 2011, 18:58:56 ip
Yaraa pääasiassa minäkin käytän, ja jauheena annostelen suoraan resoon


Mistäs ootte ostanu Yaraa? Ei näköjään ole enään Kärsän valikoimissa.

chilihardhead.fi

Agrimarketista 25kg säkeissä, hydro alle 50e.
Siirtelevät noita sisäisestikkin, jollei satu olemaan paikallisessa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Zabi

Nostetaas vähän aihetta kun näkyy tulevan kyselyjä tuonne toiseen ketjuun.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

hara

Itse aion laittaa seuraavaan bubbleriin tuollaisen suodattimen "pröpöttämään" kunnon massoilla.

http://www.huuto.net/kohteet/ilmastimella-toimiva-suodatin-pieneen-akvaarioon/176008293

Saisi vaikka vaihtaa kaikki vedet kerralla, tuonne kuitenkin jää sisälle vettä hyvin bakuille. Kaapin perältä löytyi 2 tuon tapaista suodatinta, pikainen testaus ja massat mitkä tuohon mahtui riittäisivät 900litraisen akvaarion biologiseksi filtteriksi.

Saakoot tuo nyt kypsyä akvaariossa jonkun aikaa ja sit saakin miettiä mikä kasvi pääsee eroon mullasta.