maaliskuu 29, 2024, 08:27:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Terve

Aloittaja badday82, joulukuu 15, 2018, 21:02:12 ip

« edellinen - seuraava »

badday82

Olen pirkanmaalta ja suhteellisen uusi näissä kuvioissa. Olen kyllä joskus kasvatellut chiliä kaupan chileistä ottamistani siemenistä, kuten arvata saattaa, aika heikolla menestyksellä. Ei ollut tietoa saati taitoa. Yrttejä kyllä olen kasvatellut ja tomaattiakin vähän. Kuten joka asia mihin ryhdyn, niin nyt päätin, että tosissaan mennään. Olen kolunnut sivuja ja lukenut tietoa ja haalinut teoriaa - ja lapasestahan se sitten lähti heti.  >:D
Tilasin ensimmäiset siemenet (vielä kuitenkin vailla parempaa tietoa) ja itämään vain. Neljää lajiketta eli Aji Norteno baccatum, Earbob baccatum, Pimenta Preta chinense ja Purple Ufo annuum. Saman tien kaikki itämään vain, haluan nähdä mitä tapahtuu ja harjoitella, vielä kerkiää laittaa uusiakin.. Niin ja Chilivaariltakin tuli viikolla kirje, mitähän tästä tulee.. Värkkäsin isosta pahvilaatikosta minikasvihuoneen ja pari airamin 20w teholediä kuvut sahattuina tässä vaiheessa, kaksi kiinan 36w ihmettä tulossa.. Onneksi nainen yrittää vähän hidastaa ;D Mutta hänelle en vielä kertonut, että tomaattiakin olisi tuloillaan kesäksi  ::) Taimet purkitettu 3.12 ja muutama 10.12(merkittyinä). Onko kasvu ollut hidasta vai? Toi Pimenta Preta iti surkeesti ja on lähteny vielä heikommin alkuun, ilmeisesti ei sovi aloittelijan käsiin ::)



Ilmeisesti täytyy lähipäivinä latvoa. Ja tein ekan virheenkin.. Kukkamulta-, turvesekoitus ruukuissa ja menin antamaan puutarhan kesää ajatuksissaan, kun sitä annoin kivivilloihinkin.. Ja heti lehdissä näkyy se. Tai siis siitä oletan sen johtuvan, joku viisaampi saa kertoa, jos olen tässä väärässä. Ei noita kaikkia ole tarkoitus itselle ottaa, kavereille kans, harmi kun ei taida keritä jouluksi, kun latvon.
Juuri kuvassa vasemmalla muuten se ikean "vesiviljelylaatikko", se toimii basilikan ja mintun  ja oreganon kanssa pirun hyvin. Pukkaa niin pirusti tavaraa, että saa tehdä koko ajan mojitoja ja pestoa  :D Persilja ja rosmariini ei siitä tykkää, vaan heittää nopeesti veivit.

Sori kun tämä esittelyviesti venähti. Niin ja SAA tulla neuvomaan :)

MRgreen

no saat anteeksi tervetuloa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: badday82 - joulukuu 15, 2018, 21:02:12 ip...Pimenta Preta iti surkeesti ja on lähteny vielä heikommin alkuun, ilmeisesti ei sovi aloittelijan käsiin ::)
-------

Niin ja SAA tulla neuvomaan :)

Tervetuloa julkisesti kasvattelemaan!
Chinenset kasvaa eri tavalla, hitaasti alkuun, matalaa ja tukevaa.
------
Takarivissä näkyy honteloita taimia, pitkää kasvua jo ennen sirkkalehtiä ja niiden jälkeenkin, ikään kuin olisivat kasvaneet ilman niitä teholedejä. Ne kannattaa istuttaa seuraavassa ruukun vaihdossa syvään, sirkkalehdet mullan pintaan, niin eivät kaatuile isona niin helposti. Tukikepit tietysti auttavat myös.

badday82

Hyvä tietää niin en luovuta chinensien kanssa!

Joo ne hontelot on kaikki Earbob lajiketta. Ne kasvo jo kivivillassa julmetun pitkiksi ja nytkin istutettu pohjaan asti, kohta litran purkkiin, niin saan piiloon. Mitähän niistäki tulee isona? :o