huhtikuu 19, 2024, 23:31:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilipään aamiaismysli

Aloittaja MiM, maaliskuu 15, 2015, 11:01:36 ap

« edellinen - seuraava »

MiM

maaliskuu 15, 2015, 11:01:36 ap Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2015, 11:09:01 ap käyttäjältä MiM
Myslihän kannattaa sekoitta itse. Hakkaa mennen tullen kaupan mauttomat ja sokeriöveriä heti aamusta antavat tekeleet. Myslin kannattaa mielestäni sekoitta aamulla tuoreena, tai tehdä korkeintaan muutaman päivän satsi kerrallaan. Aikaa tähän ei mene kuin muutama minuutti, eikä tämä parane "makujen sekoittumisesta".

Tässä taatusti terveellinen aamiainen tulisen ruuan ystävälle. Inkivääri on tässä pääosassa, mutta pieni tujaus chiliä antaa mukavan lisäsäväyksen.

-Kaurahiutaleita, mielellään pannulla vastapaahdettuja runsaskuituisia mutta Elovena suoraan pahvistakin käy
-Jotain voimakasmakuista muroa  (ei makea), esimerkiksi Bran Flakes, hiukan pienennettynä, jos hiutaleet ovat kovin isoja
-Pähkinöitä isosti murskattuna, lajikkeet mielen mukaan, mm manteli sopii tähän hyvin. Vältä valmiit pähkinäsekoitukset!
-Sokeroitua inkiväärä, pieniksi paloiksi leikattuna
-Kuivattuja karpaloita tai muu hapan marja/hedelmä (sokeroimaton/sokeroitu maun mukaan)
-Ripaus kuivattua chiliä, esimerkiksi Lemon Drop
-Maitoa niin että peittää 

Nauti!  :-*

Tätähän voi vaihdella loputtomiin ja määrät voi jokainen päättää itse. Jos tekee yksittäisannoksen kannattaa aloittaa pienillä määrillä, kulho täyttyy yllättävän reippaasti kun alkaa lisäämään eri tavaraa.

Inkivääriksi sopii mahdollisimman voimakasmakuinen ja vähäsokerinen. "Punnitse ja säästä":n tomusokeroitu käy, mutta etnisestä liikkeestä olen löytänyt voimakkaampaa. Sokeroitu inkivääri on leikattuna tahmea ja tarttuva, eli leikatut palat kannattaa sekoittaa kaurahiutaleisiin pienissä määrissä ettei muodosta isoja klimppejä. Itse käytän yhteen annokseen yksi-kolme inkivääripalaa, koosta riippuen.

Chiliä ei tähän kannata mielestäni laittaa liikaa. Ihan pieni ripaus riittää tukemaan inkiväärin antamaa makua ja jättämään sellaisen miellyttävän kutinan kitalakeen.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

MiM

Lainaus käyttäjältä: MiM - maaliskuu 15, 2015, 11:01:36 ap
Chiliä ei tähän kannata mielestäni laittaa liikaa. Ihan pieni ripaus riittää tukemaan inkiväärin antamaa makua ja jättämään sellaisen miellyttävän kutinan kitalakeen.

Ai tällaista on joskus tullut väitettyä ;D. Nykyään murskaan tuohon mieluiten muutaman kunnollisen viipaleen tuoretta habaneroa (Scotch Bonnet tällä hetkellä käytössä). Suosikkiaamiaisena tuo on kyllä muuten pysynyt.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-