huhtikuu 20, 2024, 00:38:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Black Scorpion Tongue

Aloittaja jortikka71, heinäkuu 08, 2010, 22:39:40 ip

« edellinen - seuraava »

jortikka71

Tämähän on hemmetin hieno, mutta maistuuko millekkään, vai onko ainoastaan koriste. Itsellä puska alkaa olla täynnä violetin ja vihreän sävyisiä panoksia..muuttunee varmaankin punaisiksi?? korjatkaa jos olen väärässä, ja kommentoikaa reippaasti, onko tästä minkäänlaiseen göyrmet-herkkuun.. ;)

blarney

Mulla nuo marjat muuttuu violetista valkoisen kautta punaiseksi. Koristechiliiksi yllättävän hyvän makuinen, tykkään.

Julli-

Lainaus käyttäjältä: blarney - heinäkuu 08, 2010, 23:23:51 ip
Mulla nuo marjat muuttuu violetista valkoisen kautta punaiseksi. Koristechiliiksi yllättävän hyvän makuinen, tykkään.

Komppaan.

jortikka71

Kiitti tiedoista.ootteko kuivattaneet vai ihan tuoreeltaan mussuttaneet iltapalaksi..?

Julli-

Tuoreeltaan on tullut käytettyä. Suosittelen myös tuorejuuston maustamista tällä, toimii.

jeQQ

Mulla on mennyt värivaihtelut valosta hieman riippuen.. Auringossa ensi alkuun vihreä, siitä lilaksi, siitä vihreän kautta oranssin kautta punaiseksi. :)

jortikka71

sen verran vielä utelias olen, että laittakaas huvikseen erilaisia käyttö- ja säilytystapoja tuosta mustasta scorpparista. itse sekoitin yhden kypsän podin rucola-basilika-persilja-valkosipuli-öljy tahnaan, jonka survoin menemään kivihuhmareessa. sitä kun pyyhkäs grillipihvin niskaan, niin johan toimi. en siis välttämättä kaipaa reseptejä, vaan kuivaatteko podit vai miten käsittelette ne..selkeetä eikö totta?

jeQQ


hoffi

Onks joku tehny kattavaaki maistelua siitä miten maku muuttuu eri kypsyyasteilla, jos muuttuu olleskaa?

Lassi-s

itse pääsin omasta sadosta maistelemaan. kitkeriä ja oikeastaan suorastaan pahanmakuisia. ollakseen keskitulinen, poltteli niin pirusti. varmaan johtui siitä että podeja ei ole kuin muutama hassu vasta tuossa puskassa. en itse keksi muutakuin savustaa ja pistää jauheeksi. etikka/valkosipuli säilöntään ajattelin kans kokeilla ainakin yhden purkillisen tehdä jos siten sais mukavamman makuisen. en jallustakaan tykkää sellaisenaan mut etikka/valkosipuli säilykkeenä aivan mahtava, joten jos tästäkin sais syötävän sellaisenakin.
S.Y.L.B

Feint

Mitenkäs BST:n väri vaihtuu? Mulla oli alussa vihreitä, josta sitten tummuivat hieman violetimmaksi, mutta olivat kuitenkin jotain vihreän ja violetin välillä. Nyt podit ovat vaalentuneet ja palanneet takaisin vihreää... :o?

Kajban

Mulla taas ollut alussa mustia ja nyt n.50-70mm pitkiä ja violetin/mustan välimaastossa mennään...

Feint

Sain juuri maistaa ensimmäisen oman BST:n podin! Polte oli napakka ja iski samantien kovana, mutta ERITTÄIN miellyttävänä. Luulin hetken, että lähtee henki, mutta polte olikin pehmein ikinä kokemani. Maku oli kuin kaupan paprika ilman pienintäkään kitkeryyttä. Toistaiseksi paras maistamani chili. 8/10

JN

Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 15, 2013, 18:35:15 ip
Sain juuri maistaa ensimmäisen oman BST:n podin! Polte oli napakka ja iski samantien kovana, mutta ERITTÄIN miellyttävänä. Luulin hetken, että lähtee henki, mutta polte olikin pehmein ikinä kokemani. Maku oli kuin kaupan paprika ilman pienintäkään kitkeryyttä. Toistaiseksi paras maistamani chili. 8/10


Oli niin kova mainos puhe, että taidan korvata BR:n ensikaudella tällä lajikkeella :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 16, 2013, 21:03:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 15, 2013, 18:35:15 ip
Sain juuri maistaa ensimmäisen oman BST:n podin! Polte oli napakka ja iski samantien kovana, mutta ERITTÄIN miellyttävänä. Luulin hetken, että lähtee henki, mutta polte olikin pehmein ikinä kokemani. Maku oli kuin kaupan paprika ilman pienintäkään kitkeryyttä. Toistaiseksi paras maistamani chili. 8/10


Oli niin kova mainos puhe, että taidan korvata BR:n ensikaudella tällä lajikkeella :)


Jos syötävät chilit ovat tavoitteena, niin suosittelen ehdottomasti! Aika pieniä näistäkin tulee, mutta saa niistä sentään maistiaisia. Näissä yhdistyy mielestäni nätti ulkomuoto ja kohtalainen/riittävä tulisuus ja maku. Aivan varmasti löytyy satoja paremmalta maistuvia chilejä, mutta tämä on ihan hyvä kompromissi.

KP78

Mulla noi on koko ajan ollu violetteja, mahtaa ne punasiks muuttua kun ovat kypsiä? Vieressä BR on muutaman marjan väriä vaalentanut ja jopa yksi todella pieni oranssi löytyy.

Minbaari

Noiden ylläolevien mainospuheiden jälkeen, huitaisin ekan punaiseksi kypsyneen BST:n kokonaisena huiviin. Perus annuumin nopeasti häviävä kitkerä polte, joskaan ei kovin voimakas(n.5/10). Ei kovin maukas minun mielestäni, mutta jauheena saattaa toimia.
#816

Althalus

Ensimmäinen kypsä marja poimittu ja maisteltu eilen. Reilut 90 päivää idätyksestä.
Marja pari senttiä halkaisijaltaan ja ehkä 2,5 senttiä pitkä. Lähes täynnä siemeniä.
Haukkasin päädystä palasen ja polte alkoi heti. Pistävä yllättävän voimakas "kipu" lähinnä suun takaosissa nousten nenään. Kesti muutaman minuutin. Paremman makuinen kuin vaikkapa Bolivian Rainbow, mutta ei mitään herkkua. Loput pilkoin paahtoleivälle antamaan lähinnä lämpöä. Polte ehkä 5-6/10 tässä yksilössä, tosin todella lyhyt. Maku 3/10.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Viheriäinen

Onkohan tässä lajikkeessa vähän vaihtelua vai mistä lienee erot johtuvan? Omani kypsyy vihreävioletista tai hailakan violetista aika suoraan punaiseen. Se elää lounaisikkunalla ilman lisävaloa eli värin vaaleus ei yllätä, mutta olen silti ajatellut kasvattavani verrokin, kun ei näytä samalta kuin mainoskuvassa. Maku on joka tapauksessa mun mieleen. Käytän puolikkaan keitoissa ja ai kun on hyvää! Kivan pehmeä polte ja maku neutraali tai makea. Lemppari!

svalli

Kasvatan vasta ekaa kertaa kyseistä chiliä, mutta kokemukseni kaikista muista violeteista ja ns. koristechileistä on, että mitä enemmän suoraa oikeaa auringon valoa ne saavat, niin sitä tummempia niistä tulee. Violetti tai miltei musta väri tulee antosyaaneista, jotka toimivat kasvilla ikäänkuin aurinkosuojana.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...