maaliskuu 29, 2024, 16:05:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Fatalii

Aloittaja chilifani, marraskuu 12, 2011, 23:53:30 ip

« edellinen - seuraava »

chilifani

Ois vähä kyselemistä ku tuo tammikuu saapuu täsä lähiaikoina nii laittas kasvaa.
Eli Ainoa kysymys on kun lueskelin tuolta infernosta että chinesejen korkeus oon yleensä 40-70cm, niin kuvien perusteella tämä fatalii näyttäs olevan vähän olevan korkeamman näkönen. ja onko muuten hyvän makuinen chili?

Ryhis

Lajikkeiden arvostelut
Arvostele kokeilemiasi chililajikkeita kuvin ja kuvauksin. Huom! Ei kyselyille, vain lajikearvosteluille!









Baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Xbow

Kyllä Fatalii, kuten monet muutkin chinenset kasvavat Suomen oloissa helposti yli metrisiksi. Tai voivat jäädä puolimetrisiksi. Riippuu olosuhteista. Oma, rajallisiin kokemuksiin perustuva vaikutelma kasvista on, ettei se erityisen giganttinen ole, joskaan ei pienikään. Oma puskani kasvoi lopulta hieman yli metriseksi, sekä korkeudeltaan että leveydeltään. Lopullinen koko sekä kasvukäyttäytyminen oli mulla samantapainen kuin Naga Morichilla, Orange Habanerolla, Harold St Bartsilla sekä keltaisella markettihabanerolla (kaikki nämä ovat kasvaneet 1-2 metrisiksi, isolla ruukulla)

Ihan mukava, ehkä vähän hienostuneempi ( ei niin yber-saippuainen ) maku sillä. Tulisuutta on, joskaan ei niin äreä kuin esimerkiksi Naga Morich. Jännä, chinenselle ei-niin-tyypillinen etupolte havaittavissa.

Jotain sepustusta olen löpissyt tuonne. Voisi sen koko olla keskikokoinen-iso, mutta pitäisi olla laajempi kokemus että voisi täsmentää. Minulla esimerkikssi Harold St Bart's kasvoi isommaksi, joskin eri olosuhteissa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chilipirre

Mun Fatalii kasvoi noin 40 cm korkeaksi. Tuoksu on mielestäni mahtava, tosin aika vahva. Maistaa en ole uskaltanut raakana. Karviaishilloon laitoin yhden pikkupodin ja tuli ihan mielettömän hyvää. Laittakaahan ohjeita ja vinkkejä mihin sopii. Paljon roikkuu vielä kypsiä hedelmiä puskassa.

bluesman

 Vesiviljeltynä taisi kaudella 2010 kuvassa vasemmalla oleva Fatalii yellow kasvaa kolmemetriseksi. Erikoinen omintakeinen makunsa joka esim salsoissa ja savuchinensesekoituksissa puskee liikaa laitettuna turhankin paljon läpi. Sekoituksissa mielestäni oiva lisä jos osuus ei ylitä kymmentä prosenttia koko satsista.



Tuotti ihan kohtalaisenkokoisia podejakin.


chilifani

no nyt tuli hyviä vinkkejä ja esimerkkejä. kiitos!

jaolsten

Fatalii Tulisuus: 10


Bondan ohella kauden tärkeimpiä tavoitteita, mutta tässä valitettavasti tällä kaudella epäonnistuin. En vaan saanut kunnollista kasvia aikaiseksi ennen kasvarikautta. Nyt oksilla näkyi muutamia raakileita, mutta tästä piti saada syötävää kilokaupalla. Tulisuus, kuten Bondassakin, Habaneron ja trinidadilaisten välimaastossa, about 700K Scovillea.

Maku superhedelmäinen, eikä yhtään tunkkainen. Fantastinen lajike!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Santtu42


Edelleen lempilajike kolmen vuoden kasvattelujen jälkeen, loistava tuoksu, maku sekä tulisuus. Suosittelen kaikille!
Kaikki tutut joille oon syöttänyt kyseistä lajiketta, ovat kohta halunneet oman kasvin!  8)

Kaltsu

Kasvi on tukeva ja kasvaa n. 1-1,5m korkeaksi. Se ei tarvitse tukea. Valoa kasvi tarvitsee runsaasti. Hyvissä olosuhteissa satoisa.

Tuoksu on tyypillisen chinensemäinen, hieman sitrusta. Maussa ensimmäisenä maistuu trooppisia hedelmiä ja hieman sitruunaa. Makea ja raikas, mutta hivenen karvas. Rakenne on rapea. Tulisuus 300.000 scovillen luokkaa. Tulisuus tuntuu kurkussa ja kielessä. Tulisuus laskee aika nopeasti. Tästä tekisin ehdottomasti kastiketta, silloin chilin kaikki ominaisuudet pääsevät esiin.

Hyvän makuinen chili, jossa on kauniit hedelmät. Suosittelen.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

chipe

Odotin ennen maistelua hirvittävää poltetta, josta ei itse tunnista mitään hedelmäisiä luvattuja makuja. Mutta tämähän pääsi yllättämään! Hyvin pieniä palasia varovaisesti maistellessa polte pysyy ihan siedettävänä. Itse asiassa jotkut paljon miedommat ovat tuntuneet paljon häijymmiltä.

Maku on hyvin tutun oloinen, muttei oikein osaa nimetä mikä se on. Sitrusta en siitä osaa tunnistaa ja persikan mauksi tuota on jotkut väittäneet. Ehkä sitten sitä. Vähän tulee mangokin mieleen. Habaneroaromia tuossa on ainakin selvästi. Maisteltu podi oli jo hieman ylikypsän puolella, että ehkä tuossa olisi vähemmän kypsänä sitä sitrustakin.

Vastoin kaikkia odotuksia tätä on kyllä pakko laittaa ensi vuonna kasvamaan ihan oikeaa käyttöä varten :).

MiM

On se vaan hieno Chili. Muut ovat jo aiheesta kehuneet sen hedelmäistä makua ja voimakkuutta. Siihen lisäisin vielä omat kokemukseni sopivuudesta ulkokasvatukseen Suomen kesässä. Toinen kesä peräkkäin kun minulla fatalii lyö muut chinenset sadon osalta 6-0. Kun Habanerot, Naga ja muut tekevä puolukan/kirsikan kokoisia marjoja fatalii puskee tällaista.


Voi tietenkin olla tuuria tai hyvä yksilö, mutta tällaisia kokemuksia minulla.

Miinuksina voi mainita että maku voi olla varsin dominoiva, eikä sovi kaikkeen ja ainakin minulla tämä käy muita chilejä enemmän vatsan päälle (kunnes tottuu). Viimeksi mainittu saattaa toki johtua siitä, että sitä syö liikaa  :-*
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-