maaliskuu 28, 2024, 10:48:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Trepadeira do Werner (C. baccatum)

Aloittaja boozeman, huhtikuu 09, 2013, 20:09:45 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Kyllä siinä jo raakana on se erikoisen huumaava aromi. Tulisuus ja makeus tosiaan vähän uupuvat raaoissa. Teeppä vaikka mansikka-werner-rahka. Uuh nam.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Feint

Uhrasin sitten yhden raakileen ruoanlaiton yhteydessä. Tuoksu oli voimakkaan chilinen, tulisuus minulle sopiva/riittävä, mutta maussa en huomannut mitään järin erikoista. Täytyy odotella kypsiä hedelmiä lopulliseen arvioon.

Pavla

Todella miellyttävä, huumaava aromi! Tein juuri yhden hengen annoksen pastaa ja laitoin yhden podin sekaan. Kypsentämättömänä mukava pikkupolte. Malto on paksu ja hedelmänliha erittäin mehukas. Tästä on kokkauksessa varmasti moneksi! Ja eikun isompaa sata odottamaan!  :P


MiM

No jopas harmittaa, että en ole tätä ketjua nähnyt aikaisemmin. Werneri oli mukana siemenlajitelmassa, jota tuttavalta sain, mutta ei päässyt mukaan tämän talven idätyksiin. Näitten arvostelujen perusteella olisi ehdottomasti pitänyt ottaa mukaan. Mitäs arvelette, onko jo liian myöhäistä pistää Werneriä itämään?

Toki pitää jotain jännittävää säilyttää myös ensi kaudelle...
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Sihijuoma666

Yhden kypsän päässyt maistamaan ja jäi erittäin positiivinen mieli! Mukavan leppoisa polte ja mehukas makeahko mutta raikas maku. Ehkä paras baccatumi minkä olen maistanut!  :o

Horna

heinäkuu 26, 2014, 14:30:37 ip #25 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2014, 14:34:07 ip käyttäjältä Horna
Viimein kypsää trepaa täälläkin.
Eli raikkautta on vivahdus ensi alkuun, sen jälkeen jotenkin tulee mieleen starfish. Hirmuisen mukavan rapsakka tuo hedelmäliha! :) Pidän.
Ei liian tulinen tosiaan, pehmeä polte. Hikeä pukkaa, mutta johtunee näistä helteistä.

Taitaa mennä talvehtimislistalle tämä.
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Huru-ukko

Ensimmäiset kypsyneet myös, herkullisten baccojen aatelia. Polte miellyttävän mieto, ei tarvitse kyytipoikaa kaverikseen minunkaan huonoilla tolerannsseilla.

donjaffa

Olipa paksu "nahka" tällä lajilla. Ensimmäisistä kypsistä siemet talteen, mutta niitä sai todella kaivaa chilin sisältä. Maku oli hyvä, varsinkin, kun verrokkina oli parin päivän takainen Black Scorpion Tongue. Polte oli meikäläiselle aikalailla maksimi. Toisin sanoen tästä tuli suosikki kerta laakista. Varsinkin jos selviää talvesta, niin ensi vuonna sitten panostetaan enemmän juuri tähän lajiin.

Jori McInen

syyskuu 30, 2014, 09:48:28 ap #28 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2014, 11:59:38 ap käyttäjältä Jori McInen
Trepadeirasta tuli myös oma suosikkini.
Keräilin jokunen viikko sitten sekalaisen setin chilejä toimistolta (kotona ei tila riitä niin on pitänyt vallata hieman uusia aluieta) ja laitoin J.O Goulashiin http://www.foodnetwork.com/recipes/jamie-oliver/spicy-pork-and-chili-pepper-goulash-recipe.html seuraavanlaisen chili-pläjäyksen: 1 Naga morich, 1 Habanero, 5 Trebadeira do werner, 2 Goat's weed, 2 Clavo red.
Tuloksena oli paras gulassi mitä on tullut tehtyä. Sanoisin tuon perusteella, että Trepadeira sopii erittäin hyvin tuolaisiin pitkään uunissa muhiviin setteihin. Ja tosiaan jotain tulisempaa hedelmäistä lajiketta vielä mukaan antamaan lisäpotkua.
Omat Trepadeirat ovat olleet enemmän tai vähemmän kitukasvuisia, mutta silti tuottavat podeja vaikka lehtiä ei juurikaan ole. Seuraavalla kasvatuskaudella pitää koittaa hakea erilaisia multa- ja kasvuolosuhdevirityksiä, jotta saisi kunnolla menestymään. Jokaisen chilinkasvattajan pakollinen lajike :)

Zen

Täälläkin maistettiin tänä kautena Trepadeiraa ekaa kertaa. Kunnon ulkona kasvanut puska, kauniit podit ja maku erinomainen. Raikas maku, paksu ja kiinteä hedelmäliha (jos näin voi edes chilistä sanoa?), sopiva määrä poltetta jopa minun herkälle suulleni. Todellakin jatkoon!

Viheriäinen

Minulla taitaa olla joku mutanttiyksilö kotona. Ensinnäkin on harvinaisen pystykasvuinen, eikä ole tarvinnut tukea hämärässä kasvupaikassaan. Lisäksi oli kamalan tulinen. Pieniä murusiakaan voinut syödä tuoreena. Tämän koin karvaasti maistettuani nyt kypsynyttä marjaa edellisistä kommenteista inspiroituneena  8)


Majavaraani

Mä maistoin äsken puolikypsää kauniin persikan väristä Werneriä. Maistoin ihan varovasti nakertaen podia ja huh, se oli tulista! Yhtä tulista ellei tulisempaa kuin Lemondrop. Ei pystyny maistaa ku ihan pienen biitin ja suu oli tulessa. Oonko vain erityisen herkkä, vai ovatko muut niin turtuneita kapsaisiinille, kun sanovat tuota Werneriä mukavaksi pikku naposteltavaksi jossa mukava pikku polte? :D

PP

Lainaus käyttäjältä: Majavaraani - helmikuu 21, 2015, 12:18:56 ip
Mä maistoin äsken puolikypsää kauniin persikan väristä Werneriä. Maistoin ihan varovasti nakertaen podia ja huh, se oli tulista! Yhtä tulista ellei tulisempaa kuin Lemondrop. Ei pystyny maistaa ku ihan pienen biitin ja suu oli tulessa. Oonko vain erityisen herkkä, vai ovatko muut niin turtuneita kapsaisiinille, kun sanovat tuota Werneriä mukavaksi pikku naposteltavaksi jossa mukava pikku polte? :D


Syötkö jatkuvasti tuoretta chiliä näin talvellakin? Pitkän tauon (useita viikkoja) jälkeen keskitulinenkin tuore chili potkii ihan eri lailla kuin tulisemmatkin jauheet tai kastikkeet. Ei Wernerin pitäisi olla lähelläkään Lemon Droppia, mutta onhan näissä välillä erikoista vaihtelua.

Majavaraani

Mä en oo kovin kokenut chilisyöppö. Oon aika herkkä kapsaisiinille. Lemondroppia menee tuoreena leivän päällä ja salaatissa. Talvella, kesällä, aina ku mahollista. Pitää maistella lisää.. :)

Jani M

Baccatumit on erilaisia poltteeltaan. Vaikka habanero menee tuoreeltaan mainiosti, tulinen baccatum saattaa aiheuttaa hikkaakin. Trepadeirat on tosiaan joskus poltteeltaan hyvinkin Lemon Dropin tasolla, joskus taas mennään Aji Cristalin poltteen tuntumassa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Majavaraani - helmikuu 21, 2015, 12:18:56 ip
Mä maistoin äsken puolikypsää kauniin persikan väristä Werneriä. Maistoin ihan varovasti nakertaen podia ja huh, se oli tulista! Yhtä tulista ellei tulisempaa kuin Lemondrop. Ei pystyny maistaa ku ihan pienen biitin ja suu oli tulessa. Oonko vain erityisen herkkä, vai ovatko muut niin turtuneita kapsaisiinille, kun sanovat tuota Werneriä mukavaksi pikku naposteltavaksi jossa mukava pikku polte? :D
Mielestäni Repat ja lähisukulaiset maistuvat parhaimmalle hieman ylikypsinä ja poltekkin hieman mietonee..

Majavaraani

Tuli maistettuu lisää suoraan puskasta flunssa lääkkeeks. Maku oli tosi hyvä, hieman makea. Kyllä sen podin kokonaan söi, sopiva polta ja erittäin hyvä maku. :)

Whili

Onhan tuosta hitaudesta ollut puhetta, mutta en uskonut että olisi noin hidas  :(  ..jokunen valkoinen marja tulossa.
No ehkä nuo on laitettava talveksi valon alle niin saapahan ensikaudelle valmiit rehut.
Muistaakseni siemenet iti maaliskuun puolessavälissä ja varsinainen kasvu alkoi vasta heinäkuussa  :-\  ..että hidas on.
Mutta maukas !!

Everkistus

Mulla on varmaan joku poikkeuswernerni koska on podittanut todella hyvin ikkunalaudalla koko kesän. Valtavaksi rönsyksi tosin on kasvanut, varsi on juuresta vähän pikkurillia pienempi ja parhaimmillaan latvojen väli on melkein metrin...