IKEA Tertial + LED/ESL?

Aloittaja Everkistus, toukokuu 08, 2015, 22:50:30 ip

« edellinen - seuraava »

Everkistus

toukokuu 08, 2015, 22:50:30 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2015, 22:54:12 ip käyttäjältä Everkistus
Tarkoitus olisi hommata tuollaisia IKEA:n Tertial-lamppuja kasvien lisävaloksi sisällä + talvetukseen. Saan olohuoneen ikkunalaudalle 5kpl 18cm ruukkuja, joille ajattelin laittaa jokaiselle oman lampun valaisemaan. Minkälainen lamppu minun kannattaisi tuohon ostaa? Yhtäkkiä ajateltuna vaihtoehtoja on esim.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50287170/

tai

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Matalaenergia/Energiasaastolamppu-2000033001/

Valaisin itsessään on tällainen:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60370183/

Trioniska

Itse kääntyisin lumen tehojen kannalta Bilteman malliin jos tuo 30W nyt mahtui tuohon tertiaaliin 45W ei ainakaan mene.
30 (115)   1898   4000   E27    3,99€

lumen/ W osastolla menisin ehkä tuon ledilampun mukaan (toki minulla kaksi noita lamppuja kahdella chilillä valona ja toimii kyllä airamin art deco kasvilampussa loistavasti)

Itsellä on 6500K http://www.motonet.fi/fi/tuote/383498/Varalamppu-36W-E27-38-349697 noissa kolmessa tertiaalissa kiinni mitä omissa kasvatteluissa ja vain yksi lamppu irtisanonut itsensä maanantaikappale?

Toki nuo isommat lamput (W) kannattaa tertiaaleissa laittaa valaisemaan hieman vinoon ettei kaikki lämpö nouse kantaan elektroniikkaa kuumentamaan lisää.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Tu0m0

Mulla on juuri tuo kombo ikeasta, hyvin oon pärjänny tähän saakka. Tarvitsen talveksi useamman vain lisää, että kaikki mahtuvat valon alle ;)
~Jos mä vaan tän enää istutan~

Everkistus

IKEA:n ja Bilteman kautta tuli käytyä, mukaan tarttui 5kpl Tertialeja ja 6 kpl noita 30W ESLejä. Nyt kun saisi vielä ikkunalaudat olohuoneeseen ja keittiöön valmiiksi niin olisi aika jepa.

Everkistus


Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Mä ostin joskus pari Tertial-valaisinta ihan yleissivistyksen takia.

Hyvää on se, että kuvun saa ruuvattua pois, jolloin voi käyttää isoja lamppuja ja esim -kuten minä- isoja led-spotteja.
Huonoa on aika löysä ja hento varsi. Koululaisvalaisin-mallissa sitä vartta ei saa taivutettua edes tarpeeksi korkealle. Itse lyhensin yhtä niistä varsista että saa  8)
Lattia-mallissa on se varsi myös niin ohutta materiaalia, että on turhan hutera painavan led-spotin kanssa...

Hinta-laatu kuitenkin kohdallaan, kuten IKEAlla yleensä on  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Allusd

Motonetistä kävin hakemassa tertiaaleihin "Airam Led Super Teho"- lamppua, jotka ovat siis 20 wattisia. Mulla oli noissa tertialeissa ennen tota Ikean Ledaret jotka oli 13W ja kun ne ruuvasin pois niin hyvä ettei käsi palanut niihin ledin kantoihin. Onko toi normaalia, että ne kannat kuumenee noin helvetisti? Nyt vielä kun tuli 7 wattia lisää tehoa niin pelottaa, että toi lamppu sulaa tai jotain. :D Tertialihan on melko hyvin tuuletettu ja tuossa lampussa lukee myös, että "Max 60W". Joten kai noiden 20 wattisten super tehojen pitäisi olla ihan ok?

Hubert

Luulisi käyvän ihan hyvin.

Tuo 20W ledi tuottaa 16-17W lämpöä, mutta kaiken kantaan. 60W hehkulamppu tuottaa lämpöä 57W, josta osan säteilee toki pois, mutta kuvittelisi lamppuun kertyvän enemmän kuin tuo ledin 17W.

sorrii

Minä pitäisin kuitit tallella siltä varalta että lamppu palaisi ennen aikojaan. Periaatteessa noilla Airameillakin pitäisi olla 2 vuoden takuu, kuten on IKEAlla - sen oon kysynyt. Onhan Tertiaalissa kuitenkin aika hyvä tuuletus moneen muuhun lamppuun verrattuna, joten jos se Airam siinä ylikuumenisi rikki asti, niin valitusta ja kuuluvasti ...  ^-^

Mulla tuossa Tertiaalissa -muistaakseni- poksahti kerran rikki oikein äänekkäästi Motonetin 36W/6400K työvalon varalamppu [esl]: Avasin sitten sen lampunkannan, niin näkyi siitä yksi "mikäliekomponentti" kadonneen kokonaan: Piirilevyllä oli pystyssä rautalangat ja selvä räjähdyksen tähtimäinen jälki siinä paikalla. Poksahti muuten niin kovaa, että pelästyin kunnolla, kun istuin ~1m päässä ...

Näillä ledeillä se virtalähde ei ehkä ole niin kovilla, kun puolet tehokkaammassa eslissä, mutta varsinaiset ledit ei juuri yli 50 astetta kestä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 06, 2017, 20:00:06 ip
Minä pitäisin kuitit tallella siltä varalta että lamppu palaisi ennen aikojaan. Periaatteessa noilla Airameillakin pitäisi olla 2 vuoden takuu, kuten on IKEAlla - sen oon kysynyt. Onhan Tertiaalissa kuitenkin aika hyvä tuuletus moneen muuhun lamppuun verrattuna, joten jos se Airam siinä ylikuumenisi rikki asti, niin valitusta ja kuuluvasti ...  ^-^

Mulla tuossa Tertiaalissa -muistaakseni- poksahti kerran rikki oikein äänekkäästi Motonetin 36W/6400K työvalon varalamppu [esl]: Avasin sitten sen lampunkannan, niin näkyi siitä yksi "mikäliekomponentti" kadonneen kokonaan: Piirilevyllä oli pystyssä rautalangat ja selvä räjähdyksen tähtimäinen jälki siinä paikalla. Poksahti muuten niin kovaa, että pelästyin kunnolla, kun istuin ~1m päässä ...

Näillä ledeillä se virtalähde ei ehkä ole niin kovilla, kun puolet tehokkaammassa eslissä, mutta varsinaiset ledit ei juuri yli 50 astetta kestä!


Mitähän sä meinaat? (en tajunnut sanaakaan) Eiköhän tuohon valaisimeen mene 230V suoraan verkosta, tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.

Kärkkäisellä on kans noita 6400 vai onko ne nyt 6500K led lamppuja, mutta sais olla lumeneita enemmän. Ulkomailta vois saada, mutta ei taida jaksaa nähdä vaivaa ja etenkään luottokortin numeroita ala mihinkään nettiin syöttämään.

PP

Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 12:17:13 ip
Mitähän sä meinaat? (en tajunnut sanaakaan) Eiköhän tuohon valaisimeen mene 230V suoraan verkosta, tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.

Kärkkäisellä on kans noita 6400 vai onko ne nyt 6500K led lamppuja, mutta sais olla lumeneita enemmän. Ulkomailta vois saada, mutta ei taida jaksaa nähdä vaivaa ja etenkään luottokortin numeroita ala mihinkään nettiin syöttämään.


Kai se tarkoittaa, että lampussa on elektroniikka, joka voi kärsiä kuumassa ja niinhän asia on.

Perusledejä ei oikein kannata enää tilata ulkomailta kun kaupoista saa kohtuuhinnalla. Saa sieltä halvemmalla, mutta riski saada huonoja on iso. Luottokortin numeron voi antaa ihan turvallisesti PayPalille ja maksaa sillä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 12:17:13 ip
Mitähän sä meinaat? (en tajunnut sanaakaan)...


Ei hätää, sorriin jutuista 99 prosenttia ei tajua kukaan muukaan.  ;)

Elämää helpottamaan: Profiili->Muokkaa profiilia->Kaverit/estolista->Muokkaa estolistaa->Lisää estolistalle  ;D

sorrii

helmikuu 07, 2017, 13:25:55 ip #13 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 13:31:00 ip käyttäjältä sorrii
Niin juuri. Eihän normaalille ledille [=komponentti] eikä loisteputkillekaan anneta suoraan 220v. Lampun kannassa on muuntajat ja muut härpäkkeet jotka varsinkin tehokaaissa ESL'eissä käryävät. Täytyy led-polttimossakin jonkunlainen elktroniikka olla kannan sisälle piilotettuna: Elelktroniikka kuitenkin kestää jonkun 90 astetta ja ylikin, mutta itse ledi ei juuri yli 50 astetta.

Mä joskus suunnittelin, että tuollaisesta led-pallolampusta voisi leikata sen kuvun kokonaan pois! Varmaan ne ledit paljaana kestäisivät paremmin ja voisi lumenitkin vähän nousta. Ei oo tullut kokeiltua, vielä! ...  Sellaiseen avattuun lamppuun, jossa kantaan tulee 220V ei kuitenkaan kannata sumutella vettä varmaan kauheesti  :o

LainausEi hätää, sorriin jutuista 99 prosenttia ei tajua kukaan muukaan.  ;)


Olettaako Hubert että 99% muistakin foorumilaisista kärsii vähä-älyisyydestä ...  :o .. vaiko ettei vaan malta ajatella lukemaansa?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 07, 2017, 12:54:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 12:17:13 ip
Mitähän sä meinaat? (en tajunnut sanaakaan) Eiköhän tuohon valaisimeen mene 230V suoraan verkosta, tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.

Kärkkäisellä on kans noita 6400 vai onko ne nyt 6500K led lamppuja, mutta sais olla lumeneita enemmän. Ulkomailta vois saada, mutta ei taida jaksaa nähdä vaivaa ja etenkään luottokortin numeroita ala mihinkään nettiin syöttämään.


Kai se tarkoittaa, että lampussa on elektroniikka, joka voi kärsiä kuumassa ja niinhän asia on.

Perusledejä ei oikein kannata enää tilata ulkomailta kun kaupoista saa kohtuuhinnalla. Saa sieltä halvemmalla, mutta riski saada huonoja on iso. Luottokortin numeron voi antaa ihan turvallisesti PayPalille ja maksaa sillä.

Jahas, sitten on mennyt jotain ohi, että 36w esl E27 kannalla löytyisi, löytyykö yhtä isoja ledejä sitten (watit)?
(mitä isompi sen parempi) Olisi helpompi vaihtaa valaisimeen lamppuja, kuin heittää sitten koko valaisin roskiin. Näin olen pohtinut..

(vaikka hätäpäissään tuli ostettuakin noita työvaloja esl ja lediä)

sorrii

Tehokkain e27 -ledilamppu wateissa, mitä mä olen nähnyt oli IKEAssa 22W, mutta vain 2700K: Tuo Airamin 20W on selvästi kirkkaampi. Sellaisia vaan riiviin useampia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 07, 2017, 13:33:35 ip
Tehokkain e27 -ledilamppu wateissa, mitä mä olen nähnyt oli IKEAssa 22W, mutta vain 2700K: Tuo Airamin 20W on selvästi kirkkaampi. Sellaisia vaan riiviin useampia ...

Niin no sitä mä ihmettelin, että miten se 36w käy tuohon Tertiaaliin, vai sääditkö itse jotain.. tai sit en tosiaan ole kärryillä, mutta kun nyt valoista keskustellaan, niin onko kukaan kokeillut led loisteputkia? Onko niistä mihinkään, en ole pahemmin asiaa vielä tutkinut.

Chilivaari

helmikuu 07, 2017, 14:27:55 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 14:30:29 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 13:46:41 ip... kun nyt valoista keskustellaan, niin onko kukaan kokeillut led loisteputkia? Onko niistä mihinkään, en ole pahemmin asiaa vielä tutkinut.

Ehkä ei vielä kannata tutkiakaan.
Pari vuotta sitten johonkin kouluun asennettiin teknologiahuumassa ja sähköä säästämään led-putket. Muutaman kuukauden päästä uutiset kertoivat, että ne poistettiin; koulussa oli pimeää.
Normaali led-loisteputki tuottaa vain puolet hyvän loisteputken valotehosta ja ns. high-power jää sekin 30% himmeämmäksi. Sähköä kyllä kuluu vähemmän. Ledejä pitäisi kait asentaa tuplasti tiheämpään. Uusissa asennuksissa se ei varmaan ole ongelma, mutta vanhoja putkia korvaamaan niistä ei vielä ole. Kehitystä pitäisi tapahtua lähivuosina.

sorrii

LainausNiin no sitä mä ihmettelin, että miten se 36w käy tuohon Tertiaaliin


Kyseessä oli normaalin lampun kokoinen spiraalimallinen 36w esl 6400K
On sellainen mulla nytkin idätysvalona komerossa. Tertialissa se on ollut kuukausia. Se mikä poksahti taisikin olla Artco-valaisimessa! Siihen porasin umpikantaan 6kpl 8mm reikiä, mutta ei tainnut riittää...
Kyllähän tertialissa reikiä on enemmän, tai isompia. Luulen että metallivarjostin haihduttaakin lämpöä paremmin kuin muovikupu.

Kyllähän nämä pikkulamput on aina vähän heppoisia, ja tulee lopulta kalliiksi, jos niitä tarviikin keväällä monta. Idätyksessä ja pikkutaimilla ne on hyviä, mutta itse otan megavaloja käyttöön kun kasvit kasvavat. Jonkin 200w ledin käyttö alussa on tuhlausta, jos taimia on mutama sirkkalehdillä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 07, 2017, 14:57:41 ip
LainausNiin no sitä mä ihmettelin, että miten se 36w käy tuohon Tertiaaliin


Kyseessä oli normaalin lampun kokoinen spiraalimallinen 36w esl 6400K
On sellainen mulla nytkin idätysvalona komerossa. Tertialissa se on ollut kuukausia. Se mikä poksahti taisikin olla Artco-valaisimessa! Siihen porasin umpikantaan 6kpl 8mm reikiä, mutta ei tainnut riittää...
Kyllähän tertialissa reikiä on enemmän, tai isompia. Luulen että metallivarjostin haihduttaakin lämpöä paremmin kuin muovikupu.

Kyllähän nämä pikkulamput on aina vähän heppoisia, ja tulee lopulta kalliiksi, jos niitä tarviikin keväällä monta. Idätyksessä ja pikkutaimilla ne on hyviä, mutta itse otan megavaloja käyttöön kun kasvit kasvavat. Jonkin 200w ledin käyttö alussa on tuhlausta, jos taimia on mutama sirkkalehdillä.

Mistä noita löytyy? Tuppaa tyssäämään johonkin 14w ja 20w noiden etsiminen.. (?) E40 kannalla löytyy kyllä vaikka satoja watteja.