Chilinkasvatusta isolla pihalla ja esikasvatus keinovalolla.

Aloittaja karvainen, helmikuu 20, 2015, 22:26:23 ip

« edellinen - seuraava »

karvainen

Yhdestä kävystä kasvoi jonkinlainen alku siemenen kohdalta, joten kyllä nuo ainakin näyttää itävän. Vahingossa sen nyppäsin pois, kun luulin roskaksi.

karvainen

Noita siemeniä tulee kuitenkin olemaan hetken päästä aivan tosi paljon, niin varmaan hyvä  heti tilata minigrip pusseja varuiksi.

No eihän niitä millään minigrip nimellä englanniksi löydy.
Mutta löysin kyllä e-baysta vastaavia...
4x6cm pussit 0,73€ kotiin toimitettuna.

Suomen hintaa en edes tiedä, mutta veikkaan reilusti korkeammaksi.

Tuossa linkki, jos kiinnostaa.
http://www.ebay.com/itm/100-PCS-4-x-6cm-Plastic-Clear-Zip-Zipper-Ziplock-Reclosable-Storage-Bags-/311292812709?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item487a7f5da5

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

karvainen

helmikuu 24, 2015, 20:51:46 ip #23 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2015, 11:55:35 ap käyttäjältä karvainen
Paitsi jos on ainut ostos ostoskorissa :D


EDIT:
Poistettu turha kuva.



Kärsä Babar

Valitse toimitustavaksi kirje. Tippuu postikulu aika reippaasti.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

karvainen

helmikuu 24, 2015, 22:46:41 ip #25 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2015, 22:49:23 ip käyttäjältä karvainen
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 24, 2015, 22:35:09 ip
Valitse toimitustavaksi kirje. Tippuu postikulu aika reippaasti.

En huomannutkaan sitä vaihtoehtoa...

Eikä mitään nekatiivista kyseistä kauppaa kohtaan, ihmetyttää vaan välillä, että miten suomen sisällä voi nuo postituskulut olla noin hintavia...
Jos tilaat vaikka kiinasta 1e hintaisen tuotteen, missä toimituskulut sisältyy hintaan. Kuitenkin suomen posti sitä kirjettä kuskaa aika pitkästi myös.

Samoin joskus sätkäpapereita tilasin kiinasta 7€ 50kpl 50kpl paketteja.
Tuli kirjattuna kirjeenä.
Pelkästään suomen sisällä ei tuollaista kirjattua kirjettä lähettäisi  mihinkään 7e.

EDIT:Hinta lisätty...
Kirjattu kirje + hlö.koht. luovutus, alle 50g 8,60 €

Kärsä Babar

Niissä on varmaan jotain kansainvälisiä säätöjä että postin on Suomessa kuljetettava myös ulkomaiset kirjeet, vaikkei siitä tarpeeksi rahaa saisi.
Tai sitten lähettäjä on hinnoitellut postikulun keskimääräisen ostoksen mukaan joka voi olla normaalisti isompi.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Jani M

Kiinassa voi myös valtio tukea aika paljon tuota exporttilähettelyä, saadaan kiinantavaraa maailmalle.

karvainen

Olenko vaan niin  pirun malttamaton...


21.2 nuo ensimmäiset hännän kasvattaneet siemenet multaan, nyt ollut mullassa 4 päivää, ei vieläkään sirkat pinnassa.

Ei kyllä lautalla olevatkaan ole vielä sirkkoja saanut aikaiseksi.

karvainen

helmikuu 25, 2015, 16:26:27 ip #29 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2015, 16:30:14 ip käyttäjältä karvainen
Vähän muutakin, kun chiliä.

Posti toi kyprokselta ponzai mandariinin siemenet.
Nämä pitääkin varmaan laittaa samantien kaikki itämään, ei taida enää parin kuukauden päästä itää.



Tälläisesta puusta pitäisi siemenet olla:



Chilifoorumilla ollaan kuitenkin, niin takaisin ruotuun.
Villelle kiitokset Lemon dropin siemenistä. Vähän meni foorumin ja facen kanssa päällekkäin viestit ym, nyt tulossa lemon drop siemeniä myös Jone1970, mutta taitaa kaikki lemonit mennä kasvamaan, kuulostaisi ihan hyvältä lajikkeelta.
Voiko taimia olla liikaa?




Samantien lautalle meni 11kpl mandariinin siemeniä ja 25kpl Lemon dropin siemeniä.
Tietenkin nuo vanhat ja uudet idätykset itää kaikki samaan aikaan, niin onkin sitten kerralla vähän puuhaa etsiä purkkeja ym kaikille.

Kasvihuone pihalle olisi kyllä kova sana, mutta en millään viitsisi sijoittaa siihen oikeen paljoa, kun ei tiedä, kuinka pitkään oma innostus kestää.

No jos vaikka sitten 2016 kesäksi kasvari, jos siltä näyttää, että innostus jatkuu.

karvainen

Viimekauden kasvatukset jäi vähän puolitiehen.


Apache pihalla, marjatkin tallessa, alkaakohan pukata taimia, kun ilmat lämpeää.  :o :o :o


No jos tällä kaudella panostaisi vähän ennemmän. Maukkaampia lajikkeita ainakin on.

karvainen

Lautalta otin long slimiltä siementen päällä olevan paperin pois kaksi päivää sitten. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Jo valmiiksi olleet 5mm hännät näyttivät vaan kuivuneilta.

Olen kyllä sitä mieltä, että tuolla idätyslautta systeemillä pitää paperi olla siementen päälläkin. Itse ainakin käytän tästä eteenpäin paperia myös päällä.

PP

Lainaus käyttäjältä: karvainen - helmikuu 26, 2015, 22:18:46 ip
Lautalta otin long slimiltä siementen päällä olevan paperin pois kaksi päivää sitten. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Jo valmiiksi olleet 5mm hännät näyttivät vaan kuivuneilta.

Olen kyllä sitä mieltä, että tuolla idätyslautta systeemillä pitää paperi olla siementen päälläkin. Itse ainakin käytän tästä eteenpäin paperia myös päällä.


Ei pidä välttämättä olla, mutta se pienentää kypäräpäisyyden riskiä. Niin tekee myös melko tiivis kansi tai kelmu, muttei yhtä tehokkaasti ja paperin kanssa ei tarvi ollenkaan kantta.

Chilivaari

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä pitkällä kokemuksella, että lautalla ei tarvita paperia siementen päällä. Sen sijaan löyhä kansi koko rasian päällä on tarpeen ja se pitää kosteuden riittävänä koko astiassa, myös ilmassa.

Viime keväänä idätin jättikurpitsan siemeniä ja silloin peittelin ne paperilla, mutta tuskin sekään olisi ollut tarpeen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 26, 2015, 22:34:32 ip
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä pitkällä kokemuksella, että lautalla ei tarvita paperia siementen päällä. Sen sijaan löyhä kansi koko rasian päällä on tarpeen ja se pitää kosteuden riittävänä koko astiassa, myös ilmassa.


Voisin olla tuota mieltä periaatteessa, mutta molempia kokeilleena ja todellakin kansi tai kelmu päällä, olen todennut ohuen paperin siementen päällä paremmaksi. Lämpötila ja kannen tiiviys on tässä ratkaisevat tekijät, koska ne vaikuttaa suoraan rasian sisällä olevan ilman kosteuteen.

Chilipeikko

Paperia en itse ole edes kokeillut, mutta kesäkurpitsatkin kyllä iti viimevuonna oikein mallikkaasti lautalla pelkän reitetyn kannen kanssa, harmi ettei lopputulemasta ole kuvaa oli meinaan dellainen juurien sekamelska sillä lautalla että hetki vierähti juuria selvitellessä rukutus vaiheessa. Itse teen vielä niin, kun laitan siemeniä lautalle suihkutan suihkepullolla siemenet päältäkin märäksi ja kannen päälle, niin ainakin kostuu hyvin. Ei ole ollut päälipaperille tarvetta. Toki jos se kypäräpäidyyteen oikeasti auttaa niin miksei voisi kokeillakkin. Nytkin lautalla siemeniä niin teempä testin.

karvainen

Ilmeisesti siinä jompi kumpi vaaditaan, itsellä ei kantta ole, niin vaatii tuon päälläkin olevan paperin.

karvainen

helmikuu 28, 2015, 10:31:49 ap #37 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2015, 11:22:52 ap käyttäjältä karvainen
37 vastausta
Melkein 2000 kertaa luettu ja pian jo on ensimmäiset sirkat auki.  8)


Kuvassa Naga morich (Capsicum chinense)


Chilivaari

Ei tuo vielä ole lähelläkään ennätystä.  ;)
Takavuosina täällä eräs nuori intoilija kirjoitti ja kirvoitti suuremman joukon viestejä jo ennen kuin edes siemenet olivat kotona.

Kuvasi eivät muuten edelleenkään näy minulle. Taitavat olla yksityisellä alueella, eikä minulla ole lupaa nähdä niitä.

karvainen

Ilmeisesti muilla näkyy kuvat ok.

Kokeilin parilla eri selaimlla ja koneella, niin kuvat kyllä näkyi, niin kun pitääkin.
Eihän chilivaarilla ole jokin mainoksenestoohjelma ym, mikä estää mainokset google.com... osoitteesta?

Kuvat tulevat osoitteesta:
http://drive.google.com/uc?export=download&id=0B4L-yczsBs6-Qkl6Szg1QlYwcFk

Eli jos adblock esim laitettu estämään googlen mainokset, niin voi olla, että nämä estyy samalla.