toukokuu 13, 2024, 03:09:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen chilit 2009

Aloittaja jewe, maaliskuu 14, 2009, 22:28:33 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

maaliskuu 14, 2009, 22:28:33 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2009, 22:18:13 ip käyttäjältä jewe
Jos nyt itsekin pistäisin listan omista chileistä ja ensimmäistä kertaa tosissani yrittelen. 8)

7 pod                                 1 kpl          multa
Aji Cristal                            2 kpl          multa
Caribbean Red Habanero        1 kpl          multa
Hot Lemon                          1 kpl          multa
Hungarian Hot Cherry            1 kpl          multa
Ivorian Pimento                    1 kpl          multa
Leek                                  3 kpl          multa
Naga Morich                        1 kpl          multa
Short Yellow Tabasco           1 kpl           multa
Stripe                                1 kpl           multa

7 pod                                 1 kpl           bubblerihydro
Caribbean Red Habanero        1 kpl           bubblerihydro
Naga Morich                        1 kpl           bubblerihydro
Short Yellow Tabasco            1 kpl           bubblerihydro

Bolivian Rainbow                   1 kpl           passiivihydro

talvehtineita
Cayenne Long Slim                1 kpl           multa
Hot Lemon                           2 kpl           multa

Caribbean Red Habanero         1 kpl           vielä kivivillassa
Habanero Yellow Bointed         1 kpl           itää kivivillassa
De Arbol                               1 kpl           itää kivivillassa

lisäksi vielä useita lajeja itämässä kivivillassa ja ne mitkä vielä itää taitaa mennä uppopumppuhydroon ?

Kuviakin voisin laittaa, mutta pitäisi perehtyä miten se hoituu.... ???
 


No niin siinä mun eka ilmapumppuhydro käynnissä. Purkissa Short Yellow Tabasco, Caribbean Red Habanero, Naga Morich ja 7 Pod
On vielä pieniä ja sirkkalehtiasteella

jewe

Aji Cristal itää lähes kuukauden odottelun jälkeen.


De Arbol kylvetty 10.2





Tämä Aji Cristal kylvetty multaa runsaat viisi viikkoa sitten ja kasvaa ihan mukavasti.

jewe

Passiivihydrooon meni viime viikolla Bolivian Rainbow, lannoite vielä puuttuu. Pitää kai hakea se Blusanan Ioninvaihtolannoite sieltä peukusta vaikka kallista on kun ei näköjään mistään turun seudun kaupoista tahdo löytyä vastaavaa passiiviin sopivaa tavaraa, on se kai sitten vielä harvinaista tämä vesiviljely ?


jewe

Pientä kuvapäivitystä. Ensi vuonna sitten pari kuukautta aikaisemmin pitää olla tässä tilanteessa. No tämä vesiviljely kokeilussa vasta ensimmäistä kertaa.






jewe

31.3.2009
Päivitystä omaan päiväkirjaan.


Viime viikolla rakentamani idätyshydro jossa uppopumppu. Keskellä paprika Dulce de Espana lähti hurjaan kasvuun Micro/Mato kuurilla.


Uudet ledit hoitaa nyt tämän hydron valaistuksen jatkossa. Eli minun LED-testi alkaa tästä.


Naga Morich 15W ledin alla.


petrile

Kestikö työ Aji Cristalin itäminen todella noin pitkään ?

T: PL

jewe

Aji Cristal tökki jostain syystä tosi pahasti varsinkin kivivillassa ja nytkin se on pienempi kuin muut taimet. Tarkoitus olisi väsätä ebbi ja laittaa se siihen sitten joskus.... :)
Mullassa Aji Cristal iti minulla ihan eri tavalla kuten kuvassa näkyy ja on iso taimi nyt mutta kai se vika oli siemenissä eikä idätystavassa.

Tämän Aji Cristalin siemen kylvetty 2.2.2009

Niabo

Onko noi sun bubblerit tehty ikean lådis laatikoihin? ite oon pohtinu niitä bokseja ja jos noi on niitä ni näyttää kyl sen verran hyvält et joutuu käydä niit ostaa :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 31, 2009, 22:51:52 ip... Mullassa Aji Cristal iti minulla ihan eri tavalla kuten kuvassa näkyy ja on iso taimi nyt ...


Tuo Cristal on kyllä nauttinut muutakin kuin kraanavettä.  :D

Toivottavasti sinulla on sille tilaa. Viime keväänä jouduin leikkelemään latvoja aika tavalla ja samalla sato myöhästyi. Nyt siinä talvehtineena on ihan mukava määrä satoa taas kasvamassa. Herkullisia ovat.


jewe

Lainaus käyttäjältä: Niabo - maaliskuu 31, 2009, 23:21:58 ip
Onko noi sun bubblerit tehty ikean lådis laatikoihin? ite oon pohtinu niitä bokseja ja jos noi on niitä ni näyttää kyl sen verran hyvält et joutuu käydä niit ostaa :)



Ne on just niitä Ikean bokseja ja tosi käteviä ja riittävän tukevia liikuteltavaksi vaikka nestettä sisällä on jotain 15 litraa.....ja just tänään hain taas pari lootaa lisää kun tuntuu lähtevän tää homma lapasesta.
Niin ja eihän ne laatikot edes maksa paljon mitään - alle 3 euroo kansineen.

LainausTuo Cristal on kyllä nauttinut muutakin kuin kraanavettä.   

Toivottavasti sinulla on sille tilaa. Viime keväänä jouduin leikkelemään latvoja aika tavalla ja samalla sato myöhästyi. Nyt siinä talvehtineena on ihan mukava määrä satoa taas kasvamassa. Herkullisia ovat.


Joo tuota Cristalia on ruokittu Biobizzin litkuilla ja hyvin ne on sille näköjään maistunut :D
En ole koskaan Cristalia kasvattanut ja melko uutta tämä chilitouhu muutenkin. Tuo Aji Cristal näytti vaan Fataliin ebbissä niin komialta että sellaisen haluaisin itsekin.
Tilaa ei ole varmaan koskaan tarpeeksi vaikka minulla on talossa lasitettu terassi ja kasvihuone ulkona, tosin tää runsaan 6 neliön kasvihuone olisi jo haaveissa vaihtaa sellaiseen n. 10 neliön Juliana Royaliin jota messuilla viime viikonloppuna tuli ihailtua. Tarjouspyynnötkin on tullut jo pariin paikkaan lähetettyä.
Tää touhu rupeaa olemaan kohta mulle sellainen rahareikä kun kaikkea systeemejä vaan haluu lisää, mutta pitäähän ihmisellä harrastuksia olla. ;D
Ensi talveksi haluaisi vielä sisälle kasvatusteltan ja ufo-ledit että silleen.

Kuva vielä taimihyllystä olohuoneen ikkunalla ja sieltä löytyy sitten kaikkea muutakin kuin chilejä.......eli tilaa kyllä tarvittaisiin lisää.......

Zefor

Mistä tuollaisen ledilampun hommasit vai rakensitko ?
-Ei päivää ilman chiliä-

jewe

huhtikuu 01, 2009, 17:24:30 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2009, 17:26:50 ip käyttäjältä jewe
Ostettu netistä hintaan 27,94 puntaa postikuluineen, tosin toistaiseksi ei ole maksanut mitään kun laskua ei ole näkynyt, tuli vielä sellainen pikkulamppu kylkiäisenä. Niin niissähän oli tuo E27 -kanta eli sopii suoraan vanhoihin lukulamppuihin.

http://www.growforfree.co.uk/epages/es108873.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es108873_es120127304033/Products/168MIXED


Kuvat mun lampuista myös tossa ketjussa.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3378.195

petrile

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 31, 2009, 22:51:52 ip
Aji Cristal tökki jostain syystä tosi pahasti varsinkin kivivillassa ja nytkin se on pienempi kuin muut taimet. Tarkoitus olisi väsätä ebbi ja laittaa se siihen sitten joskus.... :)
Mullassa Aji Cristal iti minulla ihan eri tavalla kuten kuvassa näkyy ja on iso taimi nyt mutta kai se vika oli siemenissä eikä idätystavassa.

Tämän Aji Cristalin siemen kylvetty 2.2.2009


Pistin oman Aji C:n samoihin aikoihin multaan. Nyt n. 25 cm korkea. Biobizia en ole vielä antanut. Valaistuksena 2 kpl  220W ESL, 140W kasvivalo ja 2 kpl loisteputkia.

Mistäköhän tuo iso kasvuero johtuu ?

T: PL

jewe

iso kasvuero ?

siis tuo minun kuvan Aji Cristal on 30 cm korkea ja lannoitettu BioBizzillä pikkutaimesta asti.

petrile

Jos vertaa lehtikerrosten määrää, on chilisi n. 2 kertaa suurempi. Minun Aji C:lläni on 2 lehtikerrosta.

T: PL

jewe

Lainaus käyttäjältä: petrile - huhtikuu 02, 2009, 16:07:51 ip
Jos vertaa lehtikerrosten määrää, on chilisi n. 2 kertaa suurempi. Minun Aji C:lläni on 2 lehtikerrosta.

T: PL



OK, kyllä se syy sitten on lannoituksessa koska mun chili saanut valonsa pääasiassa vain 15W megamanin kasvilampusta, ja viimeiset pari viikkoa ollut pelkällä luonnonvalolla.

Kannattaa antaa BioBizziä, se setti minullakin ekaa vuotta käytössä ja mm. tomaatitkin kasvaneet paremmin kuin koskaan ennen !!!

jewe


Naga Morich 4.4



Naga Morich 17.4,
eli kasvin kehitys 13 vuorokautta 15w ledin alla.
Muut chilit ei ole kyllä kehittyneet samaa tahtia samassa ajassa mutta ovat eri lajia joten suoraa vertailukohtaa nyt ei ole miten paljon ledistä on ollut hyötyä, mutta ei se led-polttimo varmaan huono hankinta ollut.  ;)

MasaT

Minulla oli tuollainen samanlainen 15w led kokeilussa multaviljelyssä enkä ainakaan siinä nähnyt mitään mainittavaa hyötyä. Tuo nopeakasvuisuus voi johtua ihan, että on vesiviljelyssä.
Hyvältä näyttää kasvatukset muuten. :) Tsemppiä vaan kasvatuksiin!

jewe

Kiitoksia, tsemppiä tarvitaan, vaikea tosiaan sanoa mikä on ledin osuus ja mikä micro/mato litkujen osuus tuossa kasvussa, mutta kai se ihan hyvin kasvaa joka tapauksessa.

Samassa pytyssä oleva Short Yellow Tabasco ei ole tosin kasvanut läheskään yhtä hyvin, mutta onko syy sitten lajissa vai muuten vaan heikommassa valaistuksessa, sitä on vaikea sanoa varsinkin kun olen sen verran vihreä vielä näissä hommissa. ???

jewe

Vaihdetaanpa välillä kuvien aihetta...mutta liittyy kuitenkin chileihinkin. Ehkä tämä kuva on lähinnä minulle muistiksi missä milloinkin mennään.
Tänään olen päässyt nyt tähän asti tuossa projektissa.



Eli tuohon hiekkalaatikkoon olisi tarkoitus tehdä "koti chileille" ja muillekin vihanneksille, tomaateille, kurkuille jne. ja ainakin viiniköynnös pitää ehdottomasti saada.
Tulevan kasvihuoneen koko on runsaat 12 neliötä ja siinä on mm. 10mm:n kennolevyt ja lämpöeristetty sokkeli ja siksi huoneeseen tuleekin sähköt ja lämmitys. Nuo pohjat ajattelin tehdä kunnolla eli siellä hiekassa on jo salaojat, 50mm:n styroxlevyt ja hiekkapetiin tulee vielä lämmityskaapelia lähes 100 metriä eli lämmitys koko huoneen alle.
Osa kasvualustasta tulee suoraan maahan ja siitä osa jää kohopenkkiiin ja muutama neliö käytävän lisäksi jää sellaiseksi tilaksi johon saa ruukkuja ja näitä mun chilihydroja kesäksi.
Haaveena olisi että tulevaisuudessa kasvari voisi olla käytössä jo maaliskuulta lähtien aina jonnekin joulukuulle asti mutta katsotaan nyt mitä tästä tulee..... ;D