maaliskuu 29, 2024, 07:59:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


CGN 19198

Aloittaja ChiliPola, elokuu 31, 2011, 16:04:50 ip

« edellinen - seuraava »

ChiliPola

elokuu 31, 2011, 16:04:50 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2011, 18:29:20 ip käyttäjältä ChiliPola
.

Herra 47

 :o :o mulla ei ole koskaan tuo itänyt  :-X :-[ on yksi mikä ketuttaa tuo kuten omalla kohdalla galapagoence myös... tuntuu nää kaksi olevan kirottuja mun käsittelyssä  ::)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

tso

Mr.47: .. omat Galapagoence idätykset jumiutuneet kypärään... Mut on hienoa jos villejä saadaan itämään lisää, eikun yritystä vaan peliin.

Ite laittaisin normi turpeeseen ja sit odotteluun.. Ne on aika kinkkisiä joskus ja sitten toisinaan tuntuu, että on vaan niin helppoa.. yksilöstä riippuu..
#20

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 31, 2011, 23:35:33 ip
:o :o mulla ei ole koskaan tuo itänyt  :-X :-[ on yksi mikä ketuttaa tuo kuten omalla kohdalla galapagoence myös... tuntuu nää kaksi olevan kirottuja mun käsittelyssä  ::)


Ihan mielenkiinnosta, kuinka kauan on ollut itämässä?
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Masa.T

Cgn 19198 oli minulla todella hidas itämään ja kasvoikin todella hitaasti. Pääsi kuolemaankin sitten lopulta.
Ei kai tässä ole kyse 19198 #2 ,sta, mikä on taas hieman eri muunnos tästä 19198,sta. Ymmärrettävää, jos nimet on jossain vaiheessa hieman sekaantunut. Mielestäni 19198,n taimia ei ole edes näkynyt, ainakaan täällä foorumilla, kenelläkään kasvatuksessa.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 01, 2011, 22:53:09 ip
Cgn 19198 oli minulla todella hidas itämään ja kasvoikin todella hitaasti. Pääsi kuolemaankin sitten lopulta.
Ei kai tässä ole kyse 19198 #2 ,sta, mikä on taas hieman eri muunnos tästä 19198,sta. Ymmärrettävää, jos nimet on jossain vaiheessa hieman sekaantunut. Mielestäni 19198,n taimia ei ole edes näkynyt, ainakaan täällä foorumilla, kenelläkään kasvatuksessa.
CGN 19198 on varma C.eximium ja kaiketi tämä CGN 19198#2 on sitten risteytynyt C.pubescensin ja eximiumin kanssa. Miksi taas tätä kutsutaan, niin sitä en osaa sanoa. Kuitenkin C.sp on kyseessä tämän lajikkeen kohdalla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: MegaRatt44 - syyskuu 01, 2011, 20:04:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 31, 2011, 23:35:33 ip
:o :o mulla ei ole koskaan tuo itänyt  :-X :-[ on yksi mikä ketuttaa tuo kuten omalla kohdalla galapagoence myös... tuntuu nää kaksi olevan kirottuja mun käsittelyssä  ::)


Ihan mielenkiinnosta, kuinka kauan on ollut itämässä?

tais olla 7-8 kuukautta itämässä ja mulla juurikin tuo alkuperäinen... Aika harvat saivat tuon itämään... Tuo risteytymä taas on suht helppo tapaus ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 01, 2011, 23:01:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 01, 2011, 22:53:09 ip
Cgn 19198 oli minulla todella hidas itämään ja kasvoikin todella hitaasti. Pääsi kuolemaankin sitten lopulta.
Ei kai tässä ole kyse 19198 #2 ,sta, mikä on taas hieman eri muunnos tästä 19198,sta. Ymmärrettävää, jos nimet on jossain vaiheessa hieman sekaantunut. Mielestäni 19198,n taimia ei ole edes näkynyt, ainakaan täällä foorumilla, kenelläkään kasvatuksessa.
CGN 19198 on varma C.eximium ja kaiketi tämä CGN 19198#2 on sitten risteytynyt C.pubescensin ja eximiumin kanssa. Miksi taas tätä kutsutaan, niin sitä en osaa sanoa. Kuitenkin C.sp on kyseessä tämän lajikkeen kohdalla.


Jos nyt vähän vielä sotkee soppaa, niin CGN19198 on todennäköisesti ainakin c.eximiumille läheistä sukua, ellei sitten jopa tuon lajin aika poikkeuksellinen ilmentymä. Kakkosversio sitten on mitä on, lieneekö joku risteytellyt jossain juttuja vahingossa tai ilokseen, en tiedä. Molemmat ovat sikäli tarkkaan ottaen capsicum sp. -luokkaa, eli vielä tällä hetkellä mysteerejä.

Vaan tuo "alkuperäinen" on kasvattina aika tyypillinen c.eximium/c.cardenasii, eli janoinen ja kylmänherkkä, muttei muuten vaadi erityiskohtelua tai ole tarkka lannoituksen ja kasvualustan suhteen. Vähän hankala välillä saada tekemään marjoja, eli vaatinee mm. aika paljon valoa.

M;kko

Tuolla englanninkielisessä ketjussa (linkki alla) oli hieman eri näköisiä versioita ko. kasvista. Fataliilla kasvoi kukkia monta samasta kukkavarresta ja JohnF:llä vaan tuli kukkia paljon samasta kasvupisteestä. Onko kellään tietoa tai edes mielipidettä onko toinen (kumpi) tai molemmat cgn 19198 lajiketta? Itseäni homma kiinnostaa siinä mielessä, että JohnF:n kasvin näköinen planttu on pihallani juuri availemassa ensimmäisiä kukkiaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2255.0

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: M;kko - syyskuu 03, 2011, 18:23:35 ip
Tuolla englanninkielisessä ketjussa (linkki alla) oli hieman eri näköisiä versioita ko. kasvista. Fataliilla kasvoi kukkia monta samasta kukkavarresta ja JohnF:llä vaan tuli kukkia paljon samasta kasvupisteestä. Onko kellään tietoa tai edes mielipidettä onko toinen (kumpi) tai molemmat cgn 19198 lajiketta? Itseäni homma kiinnostaa siinä mielessä, että JohnF:n kasvin näköinen planttu on pihallani juuri availemassa ensimmäisiä kukkiaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2255.0


Vaikea sanoa mikä on mitä tämän tapauksessa. Jos kyseessä on, kuten arvelen, jonkinasteinen tuoreehko risteytymä, silloin kaikenlaisia kummallisuuksia varmasti syntyy. Jos syntyy valkokukkaisia yksilöitä, silloin onkin mielenkiintoiset paikat, sillä se viittaisi c.eximium var. tomentosumiin!

aropupu

syyskuu 04, 2011, 23:43:44 ip #10 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2011, 23:50:23 ip käyttäjältä aropupu
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 03, 2011, 18:49:14 ip
Lainaus käyttäjältä: M;kko - syyskuu 03, 2011, 18:23:35 ip
Tuolla englanninkielisessä ketjussa (linkki alla) oli hieman eri näköisiä versioita ko. kasvista. Fataliilla kasvoi kukkia monta samasta kukkavarresta ja JohnF:llä vaan tuli kukkia paljon samasta kasvupisteestä. Onko kellään tietoa tai edes mielipidettä onko toinen (kumpi) tai molemmat cgn 19198 lajiketta? Itseäni homma kiinnostaa siinä mielessä, että JohnF:n kasvin näköinen planttu on pihallani juuri availemassa ensimmäisiä kukkiaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2255.0


Vaikea sanoa mikä on mitä tämän tapauksessa. Jos kyseessä on, kuten arvelen, jonkinasteinen tuoreehko risteytymä, silloin kaikenlaisia kummallisuuksia varmasti syntyy. Jos syntyy valkokukkaisia yksilöitä, silloin onkin mielenkiintoiset paikat, sillä se viittaisi c.eximium var. tomentosumiin!


Tätä tuli itsekin pähkäiltyä tuota omaa yksilöä ihmetellessä:


CGN 19198

Sitä kaivattua karvaisuuttakin löytyy, mutta aika vähän. Lähinnä karvaisuus ilmeni kasvin ollessa nuori taimi:


CGN 19198

SamiKoo

Näyttää mielenkiintoiselta. Itselläni itämässä 3 kpl ko. kasvia, todin en tiedä onko kumpaa kantaa.

Horrigan

heinäkuu 06, 2021, 14:51:04 ip #12 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2021, 23:20:34 ip käyttäjältä Horrigan
Nostetaanpa tätä ikivanhaa topicia, kun itsellänikin on kyseinen lajike nyt ensimmäistä kertaa kasvamassa. En tiedä mikä tässä keskustelussa puhuttu variaatio on kyseessä, mutta mistään Hollannista tilatusta mysteerilajikkeesta ei ole kysymys vaan ihan Fataliilta (https://fataliiseeds.net/product/cgn-19198/) tilasin siemenet viime talvena. Vaikutti mielenkiintoiselta kasvatettavalta, mutta valitettavasti paljastuikin pieneksi pettymykseksi. Siemenet itivät tosiaankin paremmin kuin luvattiin ja kasvi onkin elinvoimainen, mutta jossain välissä sitten rupeaakin tiputtelemaan ihan vihreitä ja terveen näköisiä lehtiä ja kukkia sellaisissakin olosuhteissa missä muut chilini ovat kasvaneet ongelmitta ja tuottaneet reilusti satoa. Vain yhden täysikasvuisen marjan on koko olemassaolonsa aikana onnistunut luomaan, joka sekin sitten ennen pitkää tippui ennen kuin oli ehtinyt muuttua punaiseksi.

Mitähän temppuja tämän lajin kasvatuksessa kuuluisi tietää? En haluaisi uskoa sen johtuvan yleisesti kokemuksen puutteesta, sillä luulisi, että liki 15 vuoden kokemuksella osaisin jo välttää ne yleisimmät sudenkuopat, mutta silti tällainen kiukuttelu chililtä on minulle aivan uutta.

MarLind77

Lainaus käyttäjältä: Horrigan - heinäkuu 06, 2021, 14:51:04 ipNostetaanpa tätä ikivanhaa topicia, kun itsellänikin on kyseinen lajike nyt ensimmäistä kertaa kasvamassa. En tiedä mikä tässä keskustelussa puhuttu variaatio on kyseessä, mutta mistään Hollannista tilatusta mysteerilajikkeesta ei ole kysymys vaan ihan Fataliilta (https://fataliiseeds.net/product/cgn-19198/) tilasin siemenet viime talvena. Vaikutti mielenkiintoiselta kasvatettavalta, mutta valitettavasti paljastuikin pieneksi pettymykseksi. Siemenet itivät tosiaankin paremmin kuin luvattiin ja kasvi onkin elinvoimainen, mutta jossain välissä sitten rupeaakin tiputtelemaan ihan vihreitä ja terveen näköisiä lehtiä ja kukkia sellaisissakin olosuhteissa missä muut chilini ovat kasvaneet ongelmitta ja tuottaneet reilusti satoa. Vain yhden täysikasvuisen marjan on koko olemassaolonsa aikana onnistunut luomaan, joka sekin sitten ennen pitkää tippui ennen kuin oli ehtinyt muuttua punaiseksi.

Mitähän temppuja tämän lajin kasvatuksessa kuuluisi tietää? En haluaisi uskoa sen johtuvan yleisesti kokemuksen puutteesta, sillä luulisi, että liki 15 vuoden kokemuksella osaisin jo välttää ne yleisimmät sudenkuopat, mutta silti tällainen kiukuttelu chililtä on minulle aivan uutta.


Tuo lehtien tiputtaminen on ilmeisesti tyypillistä tälle villichilille, oma cgn19198 tekee samaa. Oksat kasvavat melkoisiksi lonkeroiksi,joissa lehtiä vain oksien kärjissä.  Marjoja tämä on tehnyt ihan kohtuudella, hyvin pieniä kylläkin. Lasitetulla parvekkeella asustellut toukokuusta lähtien, ja saanut samanlaista hoitoa kuin aiemmatkin chilit. Loppukesästä alkoi kukkimaan innokkaammin ja näyttämään elinvoimaisemmalta, luulen että kuluneen kesän helteet ja paahde oli sille liikaa. Hieman liian pienessä ruukussa oli myös. Joten mututuntumalla ensikauteen, isompi ruukku ja ei parvekkeen paahteisimmalle paikalle.