Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: Moukka - helmikuu 19, 2016, 00:06:40 ap
Hei,riittääkö Yaran hydrossa oleva Magnesium chilille, vai olisiko sitä syytä lisätä ravinneliuokseen?

Entä satovaiheessa kalcium, kun supistetaan typpi+kalcium lisän määrä ?

Ei ainakaan mulla ole ollut ongelmia.

chipe

Osaako joku sanoa haarautuuko Dulce Dolor jos siltä leikkaa latvan vai onko kuin Starfish eli tunkee vain uutta yksittäistä tolppaa katkaisukohdasta?

Diego

Mulla yrittää 3 taimea alkaa nyt kukkimaan, vaikka ovat vasta n 5-10cm pituisia. Oon nyppinyt alkavia nuppuja pois, mutta tuntuu että pikkuiset ei halua alkaa kasvaa pituutta, vaan puskevat vaan uutta nuppua. Kannattaiskohan mun napsasta vähän alempaa katki, vai sitkaasti vaan nyppiä ainoostaan nuppuja pois?  ??? Kaikenlaiset vinkit otetaan avosylin vastaan!

Huru-ukko

helmikuu 19, 2016, 17:05:11 ip #9403 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2016, 17:06:46 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: Diego - helmikuu 19, 2016, 15:57:08 ip
Mulla yrittää 3 taimea alkaa nyt kukkimaan, vaikka ovat vasta n 5-10cm pituisia. Oon nyppinyt alkavia nuppuja pois, mutta tuntuu että pikkuiset ei halua alkaa kasvaa pituutta, vaan puskevat vaan uutta nuppua. Kannattaiskohan mun napsasta vähän alempaa katki, vai sitkaasti vaan nyppiä ainoostaan nuppuja pois?  ??? Kaikenlaiset vinkit otetaan avosylin vastaan!

Kasvit muodostavat "ruusukkeen", kun valoa on liiankin kanssa tarpeeksi, eli siis lehtipareja ilmestyy jopa sentin välein.

Jos haluaa tässä tapauksessa pituuskasvua, niin lamppuja ylemmäs.
Voi niitä nuppuja nyppiä, jos haluaa. Sitten jos niihin ilmestyy podin alkuja niin ne kannattaa ottaa pois 10 cm kasveista.

Jotkut kasvattaa tilanpuutteen takia silti paljon lajeja/lajikkeita, (enemmän maisteltavaa) jolloin niitä leikataan pienemmiksi. Tai annetaan tehdä pienenä podeja.

Katkaisu aiheuttaa sen että jäljelle jääneistä lehtihangoista ilmestyy lisää oksia, ja tällöin pituuskasvu hidastuu lisää.

On olemassa lajeja, joihin nuo katkaisut eivät tehoa, esim. Starfish, se kasvaa pituutta ja risupuskaksi silti.

Kuten ylempänä todetaankin. Dulcesta ei tietoa.

Diego

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 19, 2016, 17:05:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Diego - helmikuu 19, 2016, 15:57:08 ip
Mulla yrittää 3 taimea alkaa nyt kukkimaan, vaikka ovat vasta n 5-10cm pituisia. Oon nyppinyt alkavia nuppuja pois, mutta tuntuu että pikkuiset ei halua alkaa kasvaa pituutta, vaan puskevat vaan uutta nuppua. Kannattaiskohan mun napsasta vähän alempaa katki, vai sitkaasti vaan nyppiä ainoostaan nuppuja pois?  ??? Kaikenlaiset vinkit otetaan avosylin vastaan!

Kasvit muodostavat "ruusukkeen", kun valoa on liiankin kanssa tarpeeksi, eli siis lehtipareja ilmestyy jopa sentin välein.

Jos haluaa tässä tapauksessa pituuskasvua, niin lamppuja ylemmäs.
Voi niitä nuppuja nyppiä, jos haluaa. Sitten jos niihin ilmestyy podin alkuja niin ne kannattaa ottaa pois 10 cm kasveista.

Jotkut kasvattaa tilanpuutteen takia silti paljon lajeja/lajikkeita, (enemmän maisteltavaa) jolloin niitä leikataan pienemmiksi. Tai annetaan tehdä pienenä podeja.

Katkaisu aiheuttaa sen että jäljelle jääneistä lehtihangoista ilmestyy lisää oksia, ja tällöin pituuskasvu hidastuu lisää.

On olemassa lajeja, joihin nuo katkaisut eivät tehoa, esim. Starfish, se kasvaa pituutta ja risupuskaksi silti.

Kuten ylempänä todetaankin. Dulcesta ei tietoa.


Okei, kiitoksia infosta! Pitääpä nostaa lamppua ylemmäs. Eli ymmärsinkö oikein, kun pituuskasvua nyt kaipailen lisää, niin kannattaa melkeen antaa nuppujen olla, paitsi jos alkaa puskemaan podia, niin sitte nyppäsen pois?

Huru-ukko

helmikuu 19, 2016, 18:59:16 ip #9405 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2016, 19:01:34 ip käyttäjältä Huru-ukko
Vaikea sanoa tarkalleen, kuinka paljon on kasvilta pois jos sen antaa avata kukkansa.
Pituuskasvusta on tietysti kaikki muu pois mikä vie voimaa, etenkin nuorilla kasveilla joiden juuristo ei ole vielä kehittynyt. Itse pidän tuota niin pienenä tekijänä, etten välitä.

Positiivisinta siinä on kauniit kukat.

Jotkut nyppii, jotkut ei. Itse en niitä viitsi nyppiä, laiskuuttani  :o........

Pieniltä kasveilta kukat kukittuaan yleensä putoaa pois, koska se ei ole vielä sukukypsä, eli ei tuota siitepölyä. Tässäkin poikkeuksia kasvu- ja valaistusolosuhteiden/lannoituksen ollessa optimaaliset. Yleensä.

Latvomista harrastaessa kasvi esim. toisen lehtiparin jälkeen se tekee 3-4 uutta oksaa tavallisesti lehtihangoista, joissa on kasvupiste. Lisäksi se tekee uuden latvan. Jos se ennen latvomista kasvoi esim 1 cm päivässä, niin nyt sen jälkeen juuristo kasvattaakin esim. neljää uutta oksaa, niin se sentin pituuskasvu jakautuu nyt useampaan osaan.

Aluksi. Kun sinne muodostuu uusia oksia/lehtiä niin myös juuristokin kasvaa nopeammin, joten loppupeleissä se latvominen on hyödyksi.

Mutta JOS on käytössä valaistus jossa latvojen korkeudessa on 10000 luxia, niin ne haarautuu kyllä ilman latvomistakin. Taitaa pienempikin teho riittää, hatusta vedetty arvio pohjautuen omiin kasvatuksiin.

Paitsi jotkut kuten yllä mainitaan.

DP

Ei kyllä yhtään parempaan suuntaan oo menny NFT:ssä olevat Pink Habanerot, uusimmat lehdet aivan valkeita?! :o

Chocolate Fatalii on vähän saanu lehtiinsä väriä ja kasvuakin on tullu, eikä pubetkaan älyttömän huonoilta näytä. Tosin kaikki kasvit on kellertäviä, ei normaalin vihreitä jos vertaa mullassa oleviin lajitovereihin. Käytössä siis Puutarhan Kesä, EC tällä hetkellä 1.8 ja PH 6.2, joten tuo tuskin johtuu lannokkeen määrästä enää.. Ja valona sama 20W ESL edelleen. Mitä tossa nyt luin noista Chilin puutosoireista, niin voisko Magnesiumin puute tehä tuota? ???

Diego

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 19, 2016, 18:59:16 ip
Vaikea sanoa tarkalleen, kuinka paljon on kasvilta pois jos sen antaa avata kukkansa.
Pituuskasvusta on tietysti kaikki muu pois mikä vie voimaa, etenkin nuorilla kasveilla joiden juuristo ei ole vielä kehittynyt. Itse pidän tuota niin pienenä tekijänä, etten välitä.

Positiivisinta siinä on kauniit kukat.

Jotkut nyppii, jotkut ei. Itse en niitä viitsi nyppiä, laiskuuttani  :o........

Pieniltä kasveilta kukat kukittuaan yleensä putoaa pois, koska se ei ole vielä sukukypsä, eli ei tuota siitepölyä. Tässäkin poikkeuksia kasvu- ja valaistusolosuhteiden/lannoituksen ollessa optimaaliset. Yleensä.

Latvomista harrastaessa kasvi esim. toisen lehtiparin jälkeen se tekee 3-4 uutta oksaa tavallisesti lehtihangoista, joissa on kasvupiste. Lisäksi se tekee uuden latvan. Jos se ennen latvomista kasvoi esim 1 cm päivässä, niin nyt sen jälkeen juuristo kasvattaakin esim. neljää uutta oksaa, niin se sentin pituuskasvu jakautuu nyt useampaan osaan.

Aluksi. Kun sinne muodostuu uusia oksia/lehtiä niin myös juuristokin kasvaa nopeammin, joten loppupeleissä se latvominen on hyödyksi.

Mutta JOS on käytössä valaistus jossa latvojen korkeudessa on 10000 luxia, niin ne haarautuu kyllä ilman latvomistakin. Taitaa pienempikin teho riittää, hatusta vedetty arvio pohjautuen omiin kasvatuksiin.

Paitsi jotkut kuten yllä mainitaan.


No tässähän tuli taas meikäläiselle heti reilusti uutta tietoa. Kiitoksia tuhannesti! Tää foorumi on kyllä kullanarvonen tällaselle ekan kauden säheltäjälle, jolle joka asia on niin uutta ja ihmeellistä  ;D Tuota EnviroGro 2x55w-lamppua tilaillessa vähän jännittelin että onkohan nuo loisteputkien valotehot kuitenkin liian pieniä. Nuo kolme taimea, jotka puskevat nuppua, on haarautunut ihan itekseen, joten taisin jännitellä ihan turhia  :) Annampa nyt noiden puskea sitä nuppua jos kerran haluavat, niin pääsee taas uuden jännän äärelle. Nimittäin kukkien ihastelun  ^-^ Pitää sitte nyppästä jos podia alkavat tekemään, mikä kai sitten on aika epätodennäköistä kun noin pieniä ovat.

MiM

Lainaus käyttäjältä: DP - helmikuu 19, 2016, 19:14:18 ip
Ei kyllä yhtään parempaan suuntaan oo menny NFT:ssä olevat Pink Habanerot, uusimmat lehdet aivan valkeita?! :o


Oletko myrkyttänyt hyönteisiä vastaan? Minulla meni muutama nuori taimi hiukan tuonnäköiseksi viime vuonna kun suihkutin päälle raidia. Nyt näkyy taas samanlaisia merkkejä parin spruzit käsittely jälkeen. Voi tietenkin olla yhteensattuma...
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

LainausEi kyllä yhtään parempaan suuntaan oo menny NFT:ssä olevat Pink Habanerot, uusimmat lehdet aivan valkeita?! :o


Kuulostaa äkkiseltään aika heikolta valolta Chineseille: Ne vaativat sitä palljjonn. Toki ihan pikkutaimille riittää 10-20cm etäisyydellä.
Toisaalta kunnon valossa se EC 1.8 olisi jo aika pieni. Jälleen Chinenseillä se voi olla reilusti yli 2 [minkähän kokoisian nuo nyt olivat??]
Vaaleat lehdet voi kieliä typen puutteesta ...
Jos kasvu on oikein nopeaa, niin Chinenseillä voi tulla aika valkoisia lehtiä vaikka kaikki on kunnossa: Lehtivihreää ei kehity yhtä nopeasti kuin lehdet kasvaa ...

ITse en ole koskaan Puutarhan kesällä kokeillut: sehän ei kuitenkaan ihan oikea vesiviljelyravinne ole. Mä olen käyttänyt Nutriforten Tomaatti&Mansikka -settiä, joka on ihan yhtä halpaa. Nutrifortella nostaisin EC'n parin viikon jälkeen jo yli 2 ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

Kyl tuo lukseja antaa sen 10 000 kännykän mukaan latvojen tasolle, tosin ei sekään vissiin kaikkea kerro. Pituutta noilla on tuosta kannen päältä alle 5 cm muistaakseen. Kasvua ei oo oikeestaan viikossa tullu noilla pink habaneroilla lainkaan. Pittää tehä nyt uudet liemet noilla Nutriforten litkuilla ja kahtoo josko se auttas ja vaikka tellätä toi bilteman 45W ESL noitten yläpuolelle.

Ja mittään myrkkyjä ei oo tullu vielä ikinä annettua millekkään, joten siitä tuskin johtuu. ;D

Näkyykös tuossa muuten enää kuvaa? Ite en enää nää, ja tuntunu moni muukin kuva kadonneen näkyvistä..  ???

Jomppe


Memsie

Ei näy mullekaan DP:n kuvaa. :/

MiM

helmikuu 20, 2016, 14:50:55 ip #9413 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2016, 14:53:34 ip käyttäjältä MiM
Kuva näkyi aikaisemmin, mutta ei enää.

Jos tuollainen uusien lehtien valkoisuus ei johdu myrkyistä, niin minuakin kiinnostaisi tietää mistä? Minulla tekevät siis tuollaista ihan mullassa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

DP

Ei siis enää toimi niinkään että puhelimella lataa kuvat Google+...  :-\

Mutta en tiiä mistä lie johtuu.. Nutriforten litkut laitoin tuonne EC ~1.8 ja bilteman 45W ESL siirsin noitten yläpuolelle, jos ne vaikka siitä rupeis kasvamaan sitten.. ??? Kahotaan taas ens viikonloppuna tilannetta sit uusiks.

Charles D. Ward

helmikuu 23, 2016, 22:43:41 ip #9415 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2016, 22:48:00 ip käyttäjältä Charles D. Ward
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 09, 2016, 07:35:29 ap
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - helmikuu 08, 2016, 19:46:02 ip
Pistetääs hosupetterinä tännekin kysymys joka on tuolla leditopikissa...



Tämmönen! Mites etäisyys?

https://www.dropbox.com/s/ntqfu8vr446dzh0/IMG_20160208_183625.jpg?dl=0

Luurilla ja dropboxilla ei toi kuvan uppaus oikeen wörki. Tai sit en vaan osaa  :o


Minun mielestä nyt ihan hyvä.
Jos tulee pituuskasvua liikaa, laske alemmas.
Jos kasvit muodostavat "ruusukkeen", nosta ylemmäs.

Täältä löytyy pari threadia joissa on mittailtu ledien tehoja äly ::) kännyköillä. Niihin saa ilmaisappseja googlelta, Applelta ja muilta.
Tulokset on suuntaa-antavia aikamoisilla heitoilla.....


On tässä näemmä jotain tapahtunut parissa viikossa. Ja tämä ilman mitään lannoitetta. Pelkkää kraanavettä ja 10h lamppua muuten hyvin pitkälti säkkipimeässä huoneessa. Kannattaako tuon kokoisia jo lähteä lannottelemaan? Noi kiekot on kyllä vähän nii ja näi. En tiedä kumpien kanssa on enemmän arpapeliä, kiekon vai siemenen kanssa. 4/8 onnistui ja nyt on ollut toista viikkoa astiassa kahden talouspaperin välissä märässä ja elmukelmun alla lillumassa kasa siemeniä eikä mitään tapahdu. Minä ja idätys...  :P

ed. Btw, Keuwlsoftin Light Meter (Motorola Nexus 6 luurilla) antoi Max 32767 lx tuloksen tuolle 30W lampulle tuohon kasvien latvojen kohdalle. Onks jeppis?




sorrii

Jiffy-kiekoissa ei ole lannoitetta mun tietääkseni. Mä olen antanut EC 0.8 litkua heti kun alkaa toinen lehtipari aueta. 3. viikon kohdalla jo EC 1.6 eli GHE'n sekä Nutriforten ohjeilla kasvu-lannoitus ..
Sama EC-lukema tulee Puutarhan kesälläkin 5g/4 litraa .. teelusikallinen siis ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Redfox

Voisiko joku hieman valaista minua siitä, kuinka mäntysuopa kylvetys oikein tapahtuu? Lueskelin nuita tuholaisjuttuja ja siellä oli jossain tuo mainittu.
Siis jos sankossa on mäntysuopavettä ja aikeena on kylvettää chili siinä, niin laitetaanko se chili sinne ämpäriin ruukku edellä ja kokonaan upoksiin vai dipataanko se sinne latva edellä?  ???
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

sorrii

LainausSiis jos sankossa on mäntysuopavettä ja aikeena on kylvettää chili siinä, niin laitetaanko se chili sinne ämpäriin ruukku edellä ja kokonaan upoksiin vai dipataanko se sinne latva edellä?  ???


Varmaan kokonaan kastelu on tehokkainta. Yleensä kasvin koko rajoittaa sitä ja niitä sitten sumutellaan. Pienen siis voi upottaa kokonaan. Isompaa sitten dippaillaan jos mahtuu ...
En tiedä onko näin, mutta laimea mäntysoopa-liuos myös multaan ilmeisesti hillitsee ötököitä.

Mä olen kyllä turvautunut kirvojen kanssa yleensä heti vähän tehokkaampiin myrkkyihin. Jos ei Spruzit ja raidi-säkitys auta, niin Provado ...
Mun ensimmäinen kunnon kirva-invaasio oli sen verran turhauttava: Kokeilin silloin ensin pelkällä kylmällä vedellä sumuttelua; sitten mäntysuopaa; sitten Raidia sekä Spruzitia jne. Aina viikon kuluttua on entistä enemmän niitä ölliäisiä. Provadoliuos-käsittelyn jälkeen ei kirvoja näkynyt kahteen vuoteen ... Myöhemmin kyllä punkkeja ja ripsiäisiä ... Aina niitä jostain tulee, jos talvettaa ulkokasveja, tai ostaa paupan ruukkuyrttejä jne.

Vanhaa kunnon Provadoa ei enää saa kaupoista, enkät tiedä onko uusi yhtä tehokasta. Itsellä on vanhaa vielä ½ pakettia ...
Sillä vanhalla kun murskasi ja liotti 2 kapselia/litra vettä, sai vahvan lannoitteenkin sisältävän kastelulitkun, jolla myös sumuttelin KAIKKI kasvit. Luultavasti laimeampikin litku kävisi, jos kastelee kasvit perusteellisesti sillä. Arvelisin että uusi Provado Care olisi ihan vastaava kertaratkaisu kirvoille. Se ei kuitenkaan tapa ainakaan vihannespunkkeja, vaan ne jopa lisääntyvät. Eikä ilmeisesti tehoa myöskään esim. kalifornian ripsiäisiin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Redfox

LainausMä olen kyllä turvautunut kirvojen kanssa yleensä heti vähän tehokkaampiin myrkkyihin. Jos ei Spruzit ja raidi-säkitys auta, niin Provado ...
Mun ensimmäinen kunnon kirva-invaasio oli sen verran turhauttava: Kokeilin silloin ensin pelkällä kylmällä vedellä sumuttelua; sitten mäntysuopaa; sitten Raidia sekä Spruzitia jne. Aina viikon kuluttua on entistä enemmän niitä ölliäisiä. Provadoliuos-käsittelyn jälkeen ei kirvoja näkynyt kahteen vuoteen ...


Kiitos, hyvä tietää  :) Tuskinpa sitten alan mäntysuovalla minäkään öttiäisiä karkottamaan, jos ja kun joskus tulee se ensimmäinen ötökkä invaasio. :thumbup:
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.