maaliskuu 29, 2024, 08:11:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Viiniköynnös (Vitis)

Aloittaja jewe, kesäkuu 23, 2011, 23:42:06 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

nimen omaa, ihaillaan kun muilla kasvaa, itellä on sellasta että vtuttaa ees kattoa. omat viiniköynnökset on tosiaan kokoa 5 senttiä, eikä juuria lainkaan, nyt vaan toivotaan että lähtevät kasvamaan ;D. tuo luvan köynnös ei saa minkäänlaista hoitoa, keräävät rypäleetkin jos kerkiivät, toisina vuosina menevät pelkästään varisten evääksi. itseä kiinnostaa enemmän köynnöksen historia sekä ulkonäkö :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

chilimieli

Oma köynnös, hazaine sladkii ei tänä vuonna tehnyt rypäleen rypälettä. Tosin olen kasvin vasta tänä kesänä istuttanut ja mittaakin on vasta noin metrin verran. Täytynee leikata pihan omenapuuta ahkerasti syksyllä ja keväällä, jotta saan köynnökselle paremman auringonpaisteen ensikesänä. 8)

jewe

Zilga satoaa taas tänäkin vuonna hienosti terassin valokatteen alla. Viime syksynä tuli 20 litraa ja varmaan ainakin saman verran tulee tänä vuonna. :D

Quini

elokuu 09, 2012, 21:51:34 ip #43 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2012, 21:55:12 ip käyttäjältä Quini
No huh huh. Nyt alkaa hirvittämään. Noi zilgathan kaataa muutaman vuoden päästä tän meidän koko talon. Miten olette alkuvaiheessa tukeneet sitä. Mulla kun toi on normi "kukkaritilässä" tyyliin reppana ja joka siis ei tule kestämään nähtävästikään painoa kuin tämän kesän. Sitten on lauta-aitaa ja se sitten kestää tai ei? Pitääkö mun tehdä tälle betoniraudat tai jotain mikä pitää tän kuosissa? Nimimerkillä - ette sitten ajoissa noita kuvia julkaisseet?!

jewe

Taimi on istutettu terassin päädyn kukkapenkkiin ja nuo rypäleitä tuottavat haarat kasvavat terassin päällä valokatteen alla joten katon ruoteisiin olen narulla noita sitonut. Terassi on neljä metriä leveä ja tänä kesänä nuo pisimmät haarat saavutti talon seinän.

Huru-ukko

Tänä keväänä ulos istutetut Zilga ja Beta on kasvaneet noin 1,5 metrin mittaiseksi. Satoa ei tule tänä vuonna... Taisi vissiin lämpötilakin laskea viime yönä aika alas, kun ylimmästä versosta näytti pakkanen puraisseen lehdet mustaksi. Tai sitten on joku tauti iskemässä.
Joku veteraani voisi antaa vinkin, kuinka kylmässä nuo lehdet kärähtää... Viikolla oli yölämpötila alimillaan 4,5 astetta. Auton mittari työmatkalla näytti tuon.

wille

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 11, 2012, 19:11:09 ip
Tänä keväänä ulos istutetut Zilga ja Beta on kasvaneet noin 1,5 metrin mittaiseksi.


Oho. Omani ovat noin 40cm korkeita... Mikä pielessä?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 11, 2012, 19:25:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 11, 2012, 19:11:09 ip
Tänä keväänä ulos istutetut Zilga ja Beta on kasvaneet noin 1,5 metrin mittaiseksi.


Oho. Omani ovat noin 40cm korkeita... Mikä pielessä?

Piti sitten mennä oikein kokeilemaan, kun silmä määräisen mitan ilmoitin.... Eli pisin verso yltää minua leukaan, ja minun pituus on 188 noin. Tuosta täytyy tietysti vähentää rungon korkeus versoon, eli jää noin metriin kolmeenkymmeneen senttiin...
Tälle vuodelle en edes viitsinyt ristikkoa tueksi rakentaa, vaan köynnökset kasvaa rikkaruohojen ja nokkosten keskellä... ;)

wille

Onkohan mulla maa-aineksessa tms. vikaa, kun tuntuvat kituuttelevan.

Luulin kahden viime syksynä istutetun taimen kuolleen talven kylmiin, ennen kuin kerkesivät juurtua. Kesäkuussa maan alta kuitenkin puski tutun oloista lehteä. Pieniä ovat kuitenkin vielä, eli varmaan taas talvi vie varret ja kasvu alkaa jälleen alusta. :(
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

elokuu 14, 2012, 15:37:02 ip #49 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2012, 22:27:57 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 13, 2012, 19:21:57 ip
Onkohan mulla maa-aineksessa tms. vikaa, kun tuntuvat kituuttelevan.

Luulin kahden viime syksynä istutetun taimen kuolleen talven kylmiin, ennen kuin kerkesivät juurtua. Kesäkuussa maan alta kuitenkin puski tutun oloista lehteä. Pieniä ovat kuitenkin vielä, eli varmaan taas talvi vie varret ja kasvu alkaa jälleen alusta. :(

Tilasin nuo omani Turkulaisesta yrityksestä...Siellä oli ohjeistuksena leikata n. 40 cm tapiksi köynnös syksyllä ja suojata se kuivalla turpeella. Itse ajatteli toteuttavani homman leikkaamisen jälkeen kun pakkaset tuleen siten että halkaisen turvesäkin joko pohjasta tai kyljestä, ja kippaan se ylösalaisin sen verson päälle. Tai siis tapin. Tai mikä ..... se onkin...
Turpeeseen kannattaa varmaan tehdä kädellä löysä reikä ja tapin tueksi joku lyhyt keppi...
Zilga ja Beta on ulkona, mutta Zubaga ja se joku neljäs on kasvarissa....Varmaan nekin siellä kasvarissa on suojattava...Ensi kesäksi saa turvetta hyvin näköjään maanparannukseen  ;).


Edit: Red Svensson on se neljäs kasvarissa...

Quini

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 14, 2012, 15:37:02 ip
Tilasin nuo omani Turkulaisesta yrityksestä...Siellä oli ohjeistuksena leikata n. 40 cm tapiksi köynnös syksyllä ja suojata se kuivalla turpeella.


Mitenkäs leikellään sitten sen jälkeisinä vuosina? Itse kun en saanut mitään kunnollisia hoito-ohjeita.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Quini - elokuu 19, 2012, 14:38:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 14, 2012, 15:37:02 ip
Tilasin nuo omani Turkulaisesta yrityksestä...Siellä oli ohjeistuksena leikata n. 40 cm tapiksi köynnös syksyllä ja suojata se kuivalla turpeella.


Mitenkäs leikellään sitten sen jälkeisinä vuosina? Itse kun en saanut mitään kunnollisia hoito-ohjeita.


Vituksien hoito-ohje....;)

Chilivaari

Leikkaustapoja on monia ja ammattiviljelyssä ne pidetään matalina, ihmisen poimintakorkeudella. Meillä pisin verso on kymmenmetrinen, pitkin terassin kaidetta.


Hankkiessani oman Zilgan 2000 sain tämän tapaisen leikkausohjeen paperilla:
http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/Tarpeellista/Viinikoynnoksen_leikkaus/
Eipä sitä ihan ole raaskinut noudattaa ja satoa on tullut.


Tuossa toisenlaisia ehdotuksia.
http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Hyotykasvit/Viinikoynnos-leikkaaminen-50119

Huru-ukko

Tuo Suomelassa oleva hoitohje on kyllä erittäin mielenkiintoinen...Mulla on kasvarissa 2 köynnöstä ja kaksi ulkona...Ja eka vuosikin...Kasvihuoneessa ilman muuta koetan tuota sateenvarjomallia, ja voihan ne ulos jäävät Beta ja Zilga leikata myös sitten keväällä...Se suojaaminen ulkona vain askaruttaa, eli kunka hyvin tuo varsi etenkin sen jälkeen kun se on puutunut, taipuu maahan päin.. Se selvinnee ajan myötä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 19, 2012, 19:00:14 ip...Se suojaaminen ulkona vain askaruttaa, eli kunka hyvin tuo varsi etenkin sen jälkeen kun se on puutunut, taipuu maahan päin..

Zilgaa en ole suojannut koskaan.
Ensimmäisenä talvena taisi olla juurella turvetta ja havuja, mutta ei mitään sen jälkeen. Hyvin kestää Tampereen ilmastossa. Varren taivuttelu tai peittely on turhaa.


Niitä EI leikata keväällä. Alkavat vain vuotaa nesteitä. Talvella isoimmat ja kesällä turhat versot, jotka saattavat äkkiä venähtää pari metriä.

Huru-ukko

Vaikka viiniköynnökset muualla maailmassa leikataan vähän ennen talven tuloa, on osoittautunut, että meidän oloissamme köynnökset kannattaa leikata vasta talven jälkeen, koska leikattaessa kasvista poistuu valtavasti ravinteita ja talvehtimisen kannalta meillä kaikki on tarpeen. Lisäksi kevättalven leikkauksen yhteydessä näkee paremmin, mitkä versot ovat kuivuneet ja mitkä ovat elinkelpoisia.
Lainaus omasta linkistäsi....
Tuolla leikkaamisella keväällä tarkoitin lähinnä niiden osien pois leikkaamista, jotka ei ole kestäneet talvea...
Harjoitteluahan tämä minulle on...
Omenapuutkin leikataan keväällä, mutta ennen silmujen puhkeamista...Mutta nekin voi leikata syksyllä kun pakkaset on tulleet tai vaikka talvella.


Chilivaari

No joo, kevätkin on määrittelykysymys.
Semmoinen käytännön tuntuma minulle on tullut, että isompi leikkaus pitäisi tehdä pakkasten aikaan. Maaliskuun alussa vielä menee, sen jälkeen leikkauskohdat alkavat vuotaa nestettä. Eipä sekään ole niitä tappanut.


Alkukesällä olen pitänyt noita kurissa nipsimällä pehmeitä verson päitä poikki muutaman kukan jälkeen. Keskikesällä isojenkin versojen leikkaus jo käy ja sitä joutuu myös tekemään, niin ripeää kasvu on, kun se vauhtiin pääsee.

jewe

Alkukesällä tuli ostettua pieni vartettu viiniköynnöksentaimi nimeltä Pinot Noir. Istutettaessa kasvihuoneeseen taimi oli 30 senttinen ja kesän mittaa siitä on kasvanut jo yli kaksimetrinen. Yksi pieni marjaterttukin on kypsymässä ja jonkin ajan kuluttua saa maistaa millainen on tämä "oikean viinirypäleenmarja" josta olisi tarkoitus joskus tehdä punaviiniä jos kaikki menee hyvin. Toivottavasti saan tuon selviämään huoneessa talven yli ja tuottamaan satoa. Joka tapauksessa monivuotinen projekti edessä.
Pinot Noir Precoce


Huru-ukko

Jompikumpi kasvarin köynnöksistä (vissiin Swensson) on tainnut jo eka vuonnaan kasvatta 4 metrin mittaiset versot. Toivottavasti tulevana vuonna saisi jonkun rypäleenkin....

Huru-ukko

Nyt kun kevät on jo ovella, niin tässä on eräs asia askarrattanut mieltä. Olen seuraillut tämän minitalven aikana pakkasasteita sekä ulkona että kasvarissa sisälläkin. Ja todennut että ainakin näissä alle 15 asteen pakkasissa ulkona ja kasvarissa on melkein sama lämpötila. Eli siellä ei ole talvilämmitystä. Sisällä kasvaa Red Swensson sekä Supaga, joiden mainitaan kestävän talven kasvihuoneessa...Näinköhän on. Eli tästä jos joku osaisi valistaa.
No, joka tapauksessa ostin syksyllä 80l. säkit puutarhaturvetta, jonka halkaisin keskeltä puoleenväliin, ja työnsin sen sitten köynnöksen ympärille. Eli siinä on turvetta 20cm kerros säkin kokoisella alueella.
Saman tein ulkona oleville Zilgalle ja Betalle. Neuvoista huolimatta... ;).

Mistähän tämän löytäisi:Pinot Noir Precoce...?