huhtikuu 19, 2024, 22:43:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jamaican Bell

Aloittaja Eris, huhtikuu 07, 2010, 22:02:57 ip

« edellinen - seuraava »

Eris

huhtikuu 07, 2010, 22:02:57 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2010, 14:04:57 ip käyttäjältä Eris
Jamaican Bell
Capsicum Baccatum

Maukas ja mieto. Kirkkaan punaiset ja kauniit hedelmät, joista lajike on saanut nimensä. Tuoksu raikas ja hapahko, raparperimainen. Voimakas kasvutapa, korkea pensas.

Tämän verran löysin kärsän sivuilta tietoja kyseisestä chilistä. Onko kasvattajilla millaisia kokemuksia? Itsellä noita muutama ja hyvin tuntuvat pärjäävän niin olis mukava kuulla muiden kokemuksia. :)

http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=6/14

wille

Näyttäisi ja kuulostaisi aivan Championilta, johon törmää myös nimillä Bishops Hat, Pimenta Cambuci, Campane, Orchid, Christmas Bell... jne.
Tässä vähän tietoa Chilemanilta ja Fataliilta.

Maukas chili tuo kyllä on!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 08, 2010, 09:44:19 ap
Näyttäisi ja kuulostaisi aivan Championilta, johon törmää myös nimillä Bishops Hat, Pimenta Cambuci, Campane, Orchid, Christmas Bell... jne.
Tässä vähän tietoa Chilemanilta ja Fataliilta.

Maukas chili tuo kyllä on!


Olen luullut Championia(cap 334) omaksi lajiksi. No, uuttahan tämä kaikki on minulle. ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

wille

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - huhtikuu 08, 2010, 09:51:30 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 08, 2010, 09:44:19 ap
Näyttäisi ja kuulostaisi aivan Championilta, johon törmää myös nimillä Bishops Hat, Pimenta Cambuci, Campane, Orchid, Christmas Bell... jne.
Tässä vähän tietoa Chilemanilta ja Fataliilta.

Maukas chili tuo kyllä on!


Olen luullut Championia(cap 334) omaksi lajiksi. No, uuttahan tämä kaikki on minulle. ;)


Mahdollista on tuokin, mutta hyvin läheistä sukua ovat kuitenkin. Molemmat mietoja ja maultaankin samanlaisia. Tuosta nimihässäkästä on aiemminkin ollut täällä juttua tietyin aikavälein. Sitten mulla oli vielä chilimaailmasta kylkiäisinä tullut Rocotillo Twins, joka oli jälleen kerran aivan saman muotoinen, kokoinen ja makuinen näiden aiemmin mainittujen kanssa.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 08, 2010, 09:57:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - huhtikuu 08, 2010, 09:51:30 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 08, 2010, 09:44:19 ap
Näyttäisi ja kuulostaisi aivan Championilta, johon törmää myös nimillä Bishops Hat, Pimenta Cambuci, Campane, Orchid, Christmas Bell... jne.
Tässä vähän tietoa Chilemanilta ja Fataliilta.

Maukas chili tuo kyllä on!


Olen luullut Championia(cap 334) omaksi lajiksi. No, uuttahan tämä kaikki on minulle. ;)


Mahdollista on tuokin, mutta hyvin läheistä sukua ovat kuitenkin. Molemmat mietoja ja maultaankin samanlaisia. Tuosta nimihässäkästä on aiemminkin ollut täällä juttua tietyin aikavälein. Sitten mulla oli vielä chilimaailmasta kylkiäisinä tullut Rocotillo Twins, joka oli jälleen kerran aivan saman muotoinen, kokoinen ja makuinen näiden aiemmin mainittujen kanssa.  ;)


Eli ongelmana on kauppiaiden keksimät uudet nimet samalle lajikkeelle. Eikös nämä PI ja CAP ym. nimikkeet ole virallisia nimiä? Kauppiaitten pitäisi laittaa siemenpussukoihin virallinen luokitusnimi keksimänsä rinnalle niin tietäisi mitä ostaa. Kenties?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Chilivaari

huhtikuu 08, 2010, 10:14:07 ap #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2010, 10:19:04 ap käyttäjältä Chilivaari
Kuvista päätellen Champion on kyllä eri lajike kuin tuo nimirypäs "piispan hattuja". Kai noita nyt joku on viljellyt rinnakkain? Minulla kasvoi viime kesänä Fataliin yllätyssiemenistä Championin näköinen ja se oli kyllä muodoltaan selvästi erilainen kuin Campane, PI 497974 (joka on yksi tuosta nimiryppäästä) ja miedompi.

Edelleen kuvista päätellen Jamaican Bell on lähempänä piispan hattuja.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 08, 2010, 10:14:07 ap
Kuvista päätellen Champion on kyllä eri lajike kuin tuo nimirypäs "piispan hattuja". Kai noita nyt joku on viljellyt rinnakkain? Minulla kasvoi viime kesänä Fataliin yllätyssiemenistä Championin näköinen ja se oli kyllä muodoltaan selvästi erilainen kuin Campane, PI 497974 (joka on yksi tuosta nimiryppäästä) ja miedompi.

Edelleen kuvista päätellen Jamaican Bell on lähempänä piispan hattuja.


Sehän kyllä selvittäisi sykkyrää jonkin verran.  ;) Championia olen osatnut Heinältä tuoreena ja Campanea olen onnistunut muutaman podin kasvattaa. Nämä olivat kyllä samankaltaisia, mutta tottakai pitää nyt sitten muistaa kasvatusolosuhteiden vaikutus lopputulokseen.  :)

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - huhtikuu 08, 2010, 10:13:18 ap
Eli ongelmana on kauppiaiden keksimät uudet nimet samalle lajikkeelle. Eikös nämä PI ja CAP ym. nimikkeet ole virallisia nimiä? Kauppiaitten pitäisi laittaa siemenpussukoihin virallinen luokitusnimi keksimänsä rinnalle niin tietäisi mitä ostaa. Kenties?


Jep. Ja arvailla vain voi, kuinka paljon lisänimiä tulee vielä löytymään. Nyt kun chilin siemeniäkin saa pienemmänkin marketin hyllystä ihan erilailla kuin muutamia vuosia taaksepäin. Niille sitten siemenfirmat keksivät kivoja myyviä nimiä, jotka sattavat viitata jollain tavalla chilin ulkomuotoon, väriin, makuun tms.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

AirMan

huhtikuu 08, 2010, 18:53:11 ip #7 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2010, 19:01:30 ip käyttäjältä AirMan
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 08, 2010, 10:14:07 ap
Kuvista päätellen Champion on kyllä eri lajike kuin tuo nimirypäs "piispan hattuja". Kai noita nyt joku on viljellyt rinnakkain?

Minulla kasvavat Champion ja piispanhattujen nimiryppääseen kuuluva Pimenta Cambuci vierekkäin. Champion on paljon voimakkaamman makuinen kuin tuo toinen ja sen hedelmät ovat muodoltaan alapäästään paksuja habaneroja, kun Pimenta Cambuci kasvattaa hedelmiin kolme tai neljä alaviistoon sojottavaa muhkuraa. Kasvutavaltaan Pimenta Cambuci on pitkä ja hontelo. Viime kesänä se hurahti kattoon asti naruun tuettuna, kun Champion kasvatti tukevampaa puskaa.

Ylemmässä kuvassa pari Championin hedelmää ja alemmassa kuvassa oikealla ylhäällä vähemmän satoa tuottaneen Pimenta Cambucin hedelmä.

Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Aji Inferno

Vain nuo tieteelliset PI-, CAP-, ym. nimet ovat enemmän tai vähemmän yksiselitteisiä. Siksi käytän niitä mieluummin kuin kauppiaiden (tosiaankin) kaupallisista syistä keksimiä nimiä tai (mikä usein vielä turhauttavampaa) paikallisten asukkaiden keksimiä yleisnimiä malliin "Aji Rojo" (suora käännös: punainen chili!  ;) ).

Infernon tietosivuilla käytetään vähän erilaista, itse keksittyä jaottelua, joka perustuu toisaalta chilin lajeihin, toisaalta lajin sisäisiin "perustyyppeihin" (erityisen selviä baccatumeilla) ja toisaalta kasvin alkuperämaahan. Tuloksena on jaottelu selkeästi ja loogisesti erilaisiin chileihin, ja tämän jaon sisältä löytyy sitten tuo valtava, enimmäkseen hyvin vaikeasti eroteltava yksittäisten lajikkeiden paljous eri paikallisine ja kaupallisine nimineen.

kalat69

minulla on kasvamassa sekä championia että campanea vierekkäin :D elikkä champion on malliltaan pyöreä ja hyvin mieto, ei tulisuutta juuri ollenkaan. campane on taas kellon mallinen ja jopa aavistuksen tulisempi. molemmat ovat iso kasvuisia, tavoittavat meillä kasvihuoneessa katon todella helposti, ja kattohan on 3,5 metrin korkeudessa :D meillä tuo campane kasvoi isommaksi kuin champion ja tämäkin vuonna se tuntuu olevan hiukan kookkaampi. champion tuntuu vaan aloittelevan jo sadon tekoa, campane yhä vaan kasvaa, aloittelee sentään jo kukintaa



elikkä tämä on champion



ja tämä olisi se campane tai jamaican bells tai millä nomellä nyt haluaakin kutsua ;D

mutta molemmat on kyllä herkullisia ja hyviä salaateissa esimerkiksi. ja loistavia chilejä niille jotka eivät poltteesta tykkää, harjoitella chilien syöntiä. moni on chileihin hullaantunut harjoiteltuaan championilla ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

Jalapeno-nam

Löytyisikö tähän Jamaican Belliin lisää infoa?

Kelnozz

Itsellä Jamaikan Bell:iä kasvamassa ja se on aivan selvästi sama kuin Campane ja kaikki nämä erinimiset Piispan hatut.


Jamaican Bell

Kasvutapa ja muutkin ominaisuudet vastaavat.
One of God's own prototypes. Not meant for mass production. Too weird to live. Too rare to die.

PP

Tänään Keravan Prismassa.



Nattaly tuo ei ainakaan ole. :D En ostanut maistaakseni, onko se tätä ketjun chiliä. Koko ja tulisuusluku vastaa Heinän puutarhan Bishop's Crownia, kun taas omat Campanet on paljon isompia ja tulta on 1/10.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 05, 2015, 22:15:09 ip
Tänään Keravan Prismassa.

Nattaly tuo ei ainakaan ole. :D En ostanut maistaakseni, onko se tätä ketjun chiliä. Koko ja tulisuusluku vastaa Heinän puutarhan Bishop's Crownia, kun taas omat Campanet on paljon isompia ja tulta on 1/10.


Eikös tuossa kuvassa näy pari Nattalyn näköistäkin hedelmää eli ovat varmaan vain kipanneet samaan lokeroon kun ovat vähän sinnepäin eli punaisia ja mietoja.

Pirkkalan CM:ssä näin juuri chililaatikon nimikkeellä hollantilainen habanero, ja lootassa oli monen näköisiä ja värisiä chinensejä. Luulenpa että siellä olivat vuorostaan kipanneet aiemmin tarjolla ollutta mutta nyt kadonnutta Heinän valikoimaa samaan hollantilaisten lootaan jollain vastaavalla periaatteella kun kerran tulisia ovat. No ainakin niitä olisi sitten saanut hollantilaisten hinnalla :).

Mitä noitten piispanhattujen tulisuuteen tulee niin taitaa niissäkin olla melkoista vaihtelua joka korostuu silloin kun oletusarvoisesti hedelmän pitäisi olla hyvin mieto. Ainakin joskus sain Heinältä yhden podin joka oli yllättävänkin tujua tavaraa.

Hegezi

Samaa höskää Kuopionkin Prismassa, Nattalyita oli ensin ja viime viikolla vaihtui piispanhattuihin mutta nimi ja hinta pysyi samana.

AirMan

Siellä sitä Pimenta Cambucia (piispanhattu yms.) olisi kypsymistä odottamassa:



Vertailun vuoksi Champion:
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.