huhtikuu 18, 2024, 18:35:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilisuklaakakku

Aloittaja TunturiTiger, syyskuu 22, 2010, 22:50:02 ip

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

No nyt mäkin osasin tehdä jotain hyvää! Tätä teen toistenkin!

~5 dl vehnäjauhoja
2½ dl sokeria
2½ tl leivinjauhetta
2½ tl vaniljasokeria
2½ dl kermaa
3 kananmunaa
150g sulatettua margariinia
1dl kylmää kahvia
5rkl van houtenia
~125g talous suklaata raastettuna
½tl habanerojauhetta

Kuivat aineet keskenään sekasin, märät perään ja vatkaimella tasaseks möhnäks. Tatina kakkumuottiin ja uuniin alimmalle tasolle 175oC vajaaks tunniks.

Kakku maistuu ihan aikuisten oikeesti hyvältä ja chilin kevyt kutittelu kielellä tuntuu, mutta uskaltanen syöttää sitä hyväuskoisille hoitajille huomenna työharjoitteluni viimeisenä päivänä. Itte tein ton taikinan tuplana ja siitä tuli kaks ihan komeen kokosta "kahvikaakkua".

chilihardhead.fi

Täytyykin pistää tilaukseen meitin leipurimestarilta.
hhm... paljonkohan sitä taas köyhtyy, toi leipurin palkkavaatimus alkaa kummasti nousemaan vuosien karttuessa
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

TunturiTiger

Ilmeisesti oli hyvää, sillä osaston hoitaja maistoi ja pyysi viikonlopuksi ansiotöihin! :o

Chilivaari

Mielenkiintoinen resepti.
Kakkuja en ole tehnyt, mutta huvittaisi kokeilla.
Käytit habajauhetta. Minulla olisi tuoretta, nyt vain mietityttää, paljonko puoli teelusikallista kuivattua on tuoreessa tavarassa? Yksi haba vai puolikas?

chilihardhead.fi

Ajattelin ite, että annan leipurille 1 haban tai 1/4-1/3 nagan silputtuna.
Vai tuli susta viikonloppu leipuri :D
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Hombre

On tullut tehtyä tuollaista muutaman kerran. Itse olen tehnyt ensin chilisuklaata ja siitä sitten lähtenyt liikkeelle.
Chilinä olen käyttänyt lähinnä Lime-Chiliä, jossa on pikantti limen maku.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - syyskuu 23, 2010, 15:14:26 ip
Ajattelin ite, että annan leipurille 1 haban tai 1/4-1/3 nagan silputtuna.
Vai tuli susta viikonloppu leipuri :D

Ei vaan sisar hento valkoinen dementiaosastolle. ;D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 23, 2010, 12:45:28 ip
Mielenkiintoinen resepti.
Kakkuja en ole tehnyt, mutta huvittaisi kokeilla.
Käytit habajauhetta. Minulla olisi tuoretta, nyt vain mietityttää, paljonko puoli teelusikallista kuivattua on tuoreessa tavarassa? Yksi haba vai puolikas?



Mutakakkua habanerolla on tullut tehtyä useaan otteeseen ja voin kokemuksesta kertoa, ettei yksi kokonainen habanero ole vielä liikaa. Tuohon TT:n reseptiin tulee kuitenkin sen verran tulisuutta blokkaavia aineita; kermaa, sokeria, rasvaa.. Täytyy itsekin kokeilla tätä reseptiä tässä iltojen pimetessä. Seuraksi jotain hyvää konjakkia tai portteria, kynttilänvaloa ja vaimo vierellä...  ;)
#816

chilihardhead.fi

On muuten hyvää :D

Laitettiin kyllä 1/4 tuoretta nagaa jauheen tilalle, tuli aika mieto niin kuin pitikin, kun menee mummulle maistoon kanssa. Saas nähdä mikä on tuomio, maistoi tuossa pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran elämässään (84v) chiliä, joskin pink habaa ja pi260560 ja tykkäsi niistä :) Jaksoi kuulemma paremmin keräillä omenia puusta ja keitellä hilloja, kun aloitti päivän chilillä. :D
Meitin uuni on muuten kai hätäsempi, kun kakku oli kuulemma n.35min. uunissa.
Rommilla kostutusta vois kokeilla tuohon seuraavana, jos ei muuta niin onhan joku ''pätevä'' syy hakea puteli ja sehän pilaantuu nopeasti kaapissa :D
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

kasvattaja

Huomenna on tarkoitus leipoa chilisuklaakakkua viikonlopun juhliin.
Resepti on hiukan erillainen listan aineksiin verraten.

Kysymys koskee käytettävän chilijauheen määrää.
Olen itse niin rutinoitunut chilijauheen käyttäjä, etten ole oikea ihminen arvioimaan kuinka paljon chilijauhetta taikinaan lisätään.
Poltetta saisi olla, mutta kohtuun rajoissa.

Tähän tarvitsen teidän apua, ettei kakku jää pelkästään minun syötäväksi. 
Käytettävänä on jauheita lajikkeista:

Aji cristal
Lemon drop
Trinidad scorpion moruga blend
Carolina reaper

Ajattelin, että 1½ tl Lemon drop:a riittäisi antamaan toivotun ripauksen kakkuun.

Meneeko tottumattomalta tulisuus yli nautintoasteen??

Tuossa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12295.msg222476#msg222476 Jozpe:n ohjeessa on käytetty 1 tl Naga Morich -jauhetta pienempään määrään...
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Maikeli

Riippuu varmasti paljon tottumattomuuden asteesta. Mutsi sanoi käyttävänsä ruokaan noin neljäsosan podista kerrallaan ja annoin sille jalapeñoa, lemon dropia ja muita siltä väliltä ;D Olisi varmasti liikaa siihen suuhun, mutta jos jollain tasolla kaikki syöjät pitävät tulisuudesta, niin ehkä...ehkä...

Wolfman

Tuo sopivan chilimäärän arviointi on vähän hankalaa ja silti voi tulla joillekin liian tulista....

Itse tein keväällä messuille tiikerikakkua niin että taikinasta juuri ja juuri huomasin poltteen, tuli aikalailla sopivaa messuille vaikka olikin joillekin liian tulista. Jos ei ole varma syöjistä niin melkein kannattaa harkita kahta kakkua eri tulisuuksilla, toinen niin että itse juuri ja juuri huomaat tulisuuden ja toiseen sitten puolet chilimäärästä siitä siltävaralta että joukossa on joku poltteelle herkkä (tai kokonaan chilitön versio).

Niin ja melkein Aji Cristall ja/tai Lemon Drop, Scorpionilla ja Reaperilla määrät ovat tottumattomien syöjien kanssa niin pieniä ettei ole toivoakaan saada mitään makua mukaan.

kasvattaja

Kiitos vinkeistä.

Puolitan taikinan ja teen eri vahvuuksilla kakut.
Raportoin tänne miten chiliin tottumattomat vieraat ottivat leivokset vastaan
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - marraskuu 04, 2016, 08:14:45 ap
Raportoin tänne miten chiliin tottumattomat vieraat ottivat leivokset vastaan


Voi olla että joku muistuttelee vielä pitkään aiheesta  ;)

Kevään messuilla yksi messuorganisaation neitokainen maistoi mietoa chilitiikerikakkua ja n. kuukausi sitten kuulin täysin eri aiheeseen liittyvillä messuilla pientä huomauttelua "järkyttävän tulisesta" kakusta  8) Jostain syystä k.o neitokainen ei suostunut maistamaan Fassen pähkinätoffeeta vaikka kuinka koitin vakuutella että se on mietoa  ;D Ei kuulemma uskalla enää maistaa mitään mitä tarjoan.....

kasvattaja

marraskuu 06, 2016, 12:26:22 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2016, 12:28:05 ip käyttäjältä kasvattaja
Tehtiin juhliin siis kaksi kakkua.

Ensimmäisessä kakussa oli 2 tl Lemon drop -jauhetta. Tämä versio ei päätynyt tarjolle.
Miedommassa versiossa jota tarjottiin oli 1,5 tl jauhetta, mikä oli osoittautui passeliksi määräksi.  Huomioon ottaen, että kahvi voimisti poltteen tuntua.

Osa vieraista ei huomauttanut tulisuudesta vaan kehuivat kakkua maultaan omintakeiseksi ja erillaiseksi jälkiruuaksi.
Vanhemman ikäpolven edustajat taas mainitsivat  :fire:.
"Onko sitä chiliä pakko laittaa joka paikkaan"? Kyllä on.     

"Sopivaa" chili määrää on mahdoton laittaa, koska jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.   
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - marraskuu 06, 2016, 12:26:22 ip
"Sopivaa" chili määrää on mahdoton laittaa, koska jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.


Sepä se, tarjoat samaa chilipitoista tarjottavaa kahdelle henkilölle niin parhaimmillaan (tai pahimmillaan) toinen valittaa tuskaisesta poltteesta ja toinen ihmettelee että "eiks tässä pitänyt olla chiliä ?". Ihmiset reagoivat jo luonnostaan niin erilailla kapaisiiniin + tottuminen siihen päälle....