Ajastimet, valaisimet yms. sähköön liittyvät

Aloittaja Kalevi, toukokuu 17, 2017, 07:53:31 ap

« edellinen - seuraava »

Kalevi

Rupesin tässä herättelemään omaa chilinkasvattelua uudestaan, aluksi ainakin vaan ihan pihalle ja ikkunalle, valaistusta en varmaankaan laita ainakaan ennen talvea. Ajattelin rakentaa itselleni varmasti kestävän ajastinyksikön jossa on kontaktori varmistamassa että ajastinkello ei hajoa. Lisäksi laitoin vikavirtasuojan koska asunnossani ei sitä ole.
Olen siis sähköasentaja ja tuli mieleen että olisiko muilla tarvetta moiselle yksikölle koska moni tuskailee kun ajastimet ei kestä ja monella ei ole edes vikavirtasuojaa asennuksissaan?

Tuon valmistan ihan helppokäyttöiseksi pistotulppaliitäntäiseksi, että plug and play pistorasiaan ja valot syttyy, ajastinkelloja on erilaisia ja vaihtoehtoja olisi eritehoisille/määrälle jos porukalla olisi tuollaisiin mielenkiintoa? Toki voin tehdä pelkkiä erillisiä vikavirtamoduuleita mitkä on helppo laittaa seinään jos ajastimille ei ole tarvetta.

Kertokaa toki tarpeistanne, kiinnostuksestani ja valaisinmääristänne niin katsotaan että paljon tuollaisia tehdään niin saatte tekin sähköturvalliset kasvatustilat 8) Pistän kuviakin kunhan tuon valmiiksi teen ensin.

Minun kauttani saa myös hommattua kaikkea sähköön liittyvää: valaisimet,  polttimot, sähkötarvikkeet ja jopa apua kytkentöihin.

Vuorikaskas

toukokuu 18, 2017, 23:44:29 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2017, 08:28:07 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Miten laite eroaisi kasvatuskaupoissa myytävistä rele/kontaktori-ajastinbokseista? Oletko tutustunut niihin?

Vanha kokemus sähkölaitteiden itse tekemisestä on sellainen, että pitäisi olla nimenomaan sähkömies ammatissaan että voisi hankkia edullisesti oikeat komponentit. Tietämyksestä puhumatta, mutta sitä on helpompi hankkia kuin edulliset ostomahdollisuudet -  ainakin jos esittelet oikeat komponentit.   :-*

Tietämystä mahdollisuuksista ja järkevistä rakenteista olisi kiva kuulla. Toivottavasti voit esitellä komponentit ja periaatteet.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 18, 2017, 23:44:29 ip
Vanha kokemus sähkölaitteiden itse tekemisestä on sellainen, että pitäisi olla nimenomaan sähkömies ammatissaan että voisi hankkia edullisesti oikeat komponentit. Tietämyksestä puhumatta, mutta sitä on helpompi hankkia kuin edulliset ostomahdollisuudet -  ainakin jos esittelet oikeat komponentit.   :-*

Paremminkin itse rakentaessa pitää olla sähkömies, jotta kytkennöistä tulee turvalliset. Mikään ei korvaa, jos vahinko sattuu omaviritteisten laitteiden kanssa. Tosin jos tosi huonosti käy, niin ei korvauksilla ole kasvattajalle enään mitään merkitystä. Sähkömieheltäkin ostaessa kannattaa ottaa mustaa valkoisella, että se on mitattu ja hyväksytty laite.

Vuorikaskas

Puhuin ihan omista lähtökohdista.  Sähköä olen pienestä asti sen verran harrastanut, etten sutta voisi tehdä missään perusliitoksissa ja johdinvahvuuksien valinnassa. Ja tosiaan sen verran sutta tehdään ammattilaistenkin toimesta, että tarkkaan saa tarkistaa ja korjailla itse kuitenkin. Ihan kauheita ja hutiloituja laitteita sitä myös myydään.

Ei liity sähköön, mutta broidi teetti kerrankin astiapesukoneen asennuksen ammattilaisella ja lopputulos oli että koko perheen piti lähteä evakkoon parkettien irrrottamisen ja talon kuivauksen ajaksi sitten vähän myöhemmin.  Oli vaan sattunut yksi liitos jäämään löysäksi. Sattuuhan sitä vai mitä.   Ei vaan kaikki pitää tehdä itse, jotta tulee hyvin ja on mieleinen.

Ezmo

Liitokset ja johdinvahvuudet ei ole se suurin ongelma. Laki kieltää tekemästä, jos ei ole riittäviä pätevyyksiä. Olen toiselta ammatilta sähköasentaja, enkä nytten saisi etes johtoa naulata seinään, kun ei ole turvakurssia käytynä. Turvakurssin jälkeen saisin hoitaa kytkennät, mutta jonkun tarkastajan tarvisin.

Ammattilainen joka tekee hutiloiden on onneksi vastuussa omista kytkennöistään/hyväksymistään. Sen takia kannattaa ottaa mustaa valkoisella, niin silloin asentaja vastaa virheistään jopa vankilassa. Tosin jos ite menee tarkistaan ja korjaileen, niin silloin vastuu on taas itellä.

Vuorikaskas

toukokuu 19, 2017, 18:44:38 ip #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2017, 18:56:04 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Minä näen asian toisin.  Liitokset ja johdinvahvuudet ovat ihan omien kokemuksieni mukaan usein ala-arvoisia sähkölaitteissa. Pidät ongelmana vastuukysymyksiä ja mahdollisia kansalaisten lainvastaisuuksia asiassa.  Minä painotan kunnollisia kytkentöjä ja laitteita ylipäätään sekä käyttäjän tavallista syvällisempää tietämystä aiheista, joka tuo käyttövarmuutta ja luotettavuutta.  Jos joku luottaa enemmän omatekemään kuin vakuutukseen, kai se on hänen yksityisasiansa kunhan ei ala lainvastaisuuksiin varsinaisesti kehottamaan muitakin.  Ja samoin tiedon jakaminen vaikka jopa rakennusohjeitten muodossa ei ole lainvastaista. Sellaisella on mielestäni erinomainen tarkoitus lisätä laitteiden kayttöturvallisuutta ylipäätään.  Paljon ongelmia (vaaratilanteita) syntyy juuri siitä, ettei tunneta tekniikkaa  mitä käytetään ja mitä siinä missäkin tilanteessa tapahtuu.

Ezmo

Monesti juuri liika luotto omiin taitoihin on se suurin ongelma. Eihän kukaan joka omasta mielestä ei osaa, virittele sähköjä ominpäin. Tuossa on jotain juttua. http://www.sahkoala.fi/koti/sahkoturvallisuus/fi_FI/vaarallisia_viritelmia/ Omien viritelmien teko ei ole millään tasolla oma asia, kun monasti niistä kytkennöistä kärsii joku muu kuin itse tekijä.

Vuorikaskas

No niin, joo tietenkin.  Mutta ei kai olla sentään torppaamassa Kalevin ideaa. Minä odotan ainakin mielenkiinnolla esittelyään laitteestaan ja toivon että kuorien alta paljastetaan (mieluummin ihan tarkalleen) mitä se on syönyt ja miksi se on sellainen kuin on.

Kalevi

En ole koskaan avannut kaupasta ostettavaa boksia mutta olen täysin varma että ainakin yhtä hyvän itselle rakensin kuin kaupasta ostettava. Itse laitoin digitaaliajastimen joka osaa vaihtaa kesä/talviajankin itsekseen. Se on luultavasti liikaa monelle mutta itsellä kun oli ylimääräisenä. Edullisempia ja yhtä laadukkaita, myös helpompikäyttöisiä on olemassa.
Onkohan kaupan bokseissa kontaktoria vai onko niissä vaan järeämpi ajastin? Olisiko sellaista kenelläkään joka voisi laittaa vaikka kuvan osakokonaisuudesta? Itsellänikin moinen on mutta kun on ihan toisella paikkakunnalla.
Johtopaksuuden miettiminen ei ole ongelma sellaiselle kuka sähkökoulutuksen on saanut, hintakaan ei paljon ratkaise vaikka tekee varman päälle. Oikeiden osien valintakaan ei koulutuksen saaneille ole kovinkaan monimutkaista. Lähinnä ihmisten tarve ja hinta ratkaisee, mm. paljonko valaisimia tulee asennettavaksi.

MakaZan

Tere!

Tuollanen "kasvihuonekeskus" on ihan hyvä tuoteidea. Siihen kun lisätään pari termostaatilla, pari hämiksellä ja/tai astronomisella kellolla toimivaa pistorasiaa tavallisten lisäksi, niin kasvihuoneen automaatio on jo hyvinkin pitkälle rakennettu.

Tuon kun mielellään liittää 3~ voimapistorasiaan tai suoraan kiinteistökeskukseen niin ei virtakaan heti lopu kesken. (vrt. 10-16A -> 3x16A) Tässä kohtaa ne johtimet ja liitoksetkin kestää paremmin, jos nyt sitä pelkää.

Ainoa huonopuoli tällaisessa on vain se hinta. Keskuksen osille pamahtaa hintaa satoja euroja ja työt päälle. Vaikea sillä on kilpailla kaupan muutaman euron kelloille vaikka ne vähän väliä hajoisivatkin. Ja noissa kaupassa olevissa kontaktorin ja kellon yhdistelmäbokseissa tuskin on kovin laadukkaat kontaktorit. En kyllä yhtäkään ole minäkään nähnyt.

Jos joku nyt kaipaa tällaista keskusta tai muita sähkötöitä kasvariinsa tai mihin vaan, niin voin tehdä Kanta-Hämeen alueella. En tee toki halvalla huonoa, vaan ihan vallitsevien lakien mukaisesti 😎

Huru-ukko

Noita kaupan muutaman euron ajastimia käytän itsekkin, ei niistä yhdestäkään ole kontaktori pettänyt. Korjannut olen kaikki.
Koneistolta kontaktoriin menevä vipu on ollut melkein joka toisessa liian lyhyt, ja se aiheuttaa etteivät ne toimi.
Ko. osa on muovia, sen tuunaaminen on helppo lämmittämällä ja puristaa kevyesti niin vivun pää yltää sen jälkeen mekaaniselle koneistolle.

Uskoisin että täällä usein kuultu julistus kontaktori hajosi on edellä mainittu vika todellisuudessa.
Minun valaisimet on max 180w ottotehoisia (300w ledi) joten siinä ei hirmuisia kipinöitä synny. Toki 600w SPNA on eri juttu.

MakaZan

Kaupan kellojen kontaktoreja ei oikein voi kontaktoriksi kyllä edes sanoa. Jos nyt puhutaan sähköalan komponenteista. Meinaan vaan ettei peruskellon koskettimia, kytkimiä ja releitä sekotettaisi oikeisiin kontaktoreihin.

Ja joo varmasti on muutaman euron esineissä vikaantuvia kohtia äkkiä montakin. Muovi nimenomaan usein täyttä paskaa. Ja peruskellojen koskettimet kestävät varmasti ledejä ja perusvalaisimia hyvinkin sinne 16 A asti, mutta natikoissa yms. sytytysvirta on hetkellisesti korkeampi, joten niillä saattaa kerrasta hitsatakin koskettimien kärjet kiinni jo huonoissa kontaktoreissakin.

Ezmo

Peruskasvattajalle varmaan järkevin vaihtoehto on nuo halvat ajastimet. Keskus halvimmillaakin on muutamalla ajastimella varustettuna pari sataa. Siihen jos termareita yms. lisäillään, niin hinta on siellä 500 euron huiteilla äkkiä. 

Vuorikaskas

tammikuu 05, 2018, 18:22:53 ip #13 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2018, 18:25:15 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Näistä halvoista (joissa ei ole kontaktoria) kestävimpiä lie Legrand Omnirex. Kyllä niitäkin kannattaa sisäänajaa ennenkuin isompia monimetallin sytytyspiikkejä antaa.   Noissahan on ne "katkojankärjet" joitten kautta sähkö kulkee!  Ihan pilipalimeininkiä siis. Sama kuin löisit suoraan johtimet yhteen.

MakaZan

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 05, 2018, 17:20:10 ip
Peruskasvattajalle varmaan järkevin vaihtoehto on nuo halvat ajastimet. Keskus halvimmillaakin on muutamalla ajastimella varustettuna pari sataa. Siihen jos termareita yms. lisäillään, niin hinta on siellä 500 euron huiteilla äkkiä.


Juurikin näin. Alkaa tuleen tavan kasvattajalla jo hieman kilohintaa chileille. Ammattikasvihuoneissa sitten sähköasennukset voineekin laskea jo tuhansissa euroissa ja siinä vaiheessa kannattanee harkita jotain hienompaa automaatiota. Tässä vaiheessa taas automaation hinta korreloi suhteessa tuntipalkkoihin, mutta se onkin sitten asia erikseen. Myös sähköasennuksissa alkaa tuleen erinäköisiä haasteita, missä vaiheessa minäkin turvautuisin jo kunnon sähkösuunnittelijaan.

MakaZan

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 05, 2018, 18:22:53 ip
Näistä halvoista (joissa ei ole kontaktoria) kestävimpiä lie Legrand Omnirex. Kyllä niitäkin kannattaa sisäänajaa ennenkuin isompia monimetallin sytytyspiikkejä antaa.   Noissahan on ne "katkojankärjet" joitten kautta sähkö kulkee!  Ihan pilipalimeininkiä siis. Sama kuin löisit suoraan johtimet yhteen.

Ilmeisesti hyväksi koettu kello kun usevampi kasvatusliike sitä myy. Mutta en nyt ymmärrä kuinka tuota "sisäänajo" mitenkään parantaisi. Ja kaikkihan kytkimet, kontaktorit yms. lyö jollain tavalla "johtimet yhteen".

Vuorikaskas

tammikuu 05, 2018, 22:57:13 ip #16 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2018, 23:08:36 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Olen ne kärjet  joutunut uudesta laitteesta irrottamaan avaamalla laitteen.  Theben timer oli kyseessä, mutta ei muuten ollut helppo koota. No ehkä jonkun toisen mielestä voi olla helppokin.  Vaan siis pointti ooli että Thebein pystyi avaamaan ja oli motivaatiota tehdä se koska se on kallis eikä vitosen.

Ja ylipäätään noita kiinni hitsauutuneita on tullut eteen useampia vuosien varrella, mutta koskaan ei sitä ole tapahtunut vanhalle ajastimelle. Monella tapaa muuten ne ovat sitten rikkoontuneet.

Kuvittelen vain että tehdaspuhtaat kontaktipinnat saattaisivat olla herkempiä takertumaan toisiinsa. En voi väittää varmaksi tietenkään.

Ajastimia on ollut niin akvaariovalaisissa kuin kasvatusvaloissakin.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 05, 2018, 22:57:13 ip
Kuvittelen vain että tehdaspuhtaat kontaktipinnat saattaisivat olla herkempiä takertumaan toisiinsa. En voi väittää varmaksi tietenkään.

Mitä tasasemmat pinnat, sitä suuremmalta pinta-alalta energia siirtyy. Kiinni tarttuminen tapahtuu yleensä silloin, kun kärjet on niin kuluneet, että kontaktia ottavat kohdat kuumuu käytössä niin paljon, että ne sulaa yhteen.

MakaZan

Eipä tuu kans muuta mieleen kuin että "poltettaisiin" paskat pois kärkien pinnoilta. Mutta en ole töissä kyllä ikinä kullutkaan kontaktorien sisäänajosta  ::)

Loisteputkille kyllä suoritetaan 100h sisäänajo toimistoissa. Vaikutusta valaisimen kestoon en kyllä ole kuullut. Mutta vinkkinä nyt muillekin loisteputkia kasvivaloina käyttäville. Saattanee päteä myös ESL:hin.

Ezmo

Miten loisteputki ajetaan sisään? Tuollaista ei oo kyllä koskaan minulle opetettu.