huhtikuu 18, 2024, 14:34:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


tupakoinnin lopettaminen

Aloittaja weec, elokuu 21, 2016, 17:08:02 ip

« edellinen - seuraava »

weec

elikkä oon nyt tässä jo pitkään yrittänyt lopettaa tupakoinnin, mutta mikään ei oikein tunnu auttavan. niin ajattelin tilata sähkötupakan, että onko niistä ollut apua kellekkään!? mietin tilata jommalta kummalta näilt sivustoilta: www.siu.fi tai www.paulsaar.com?

T: todella halukas lopettamaan
:question: :exclam:

longi

No lopeta se tupakointi ja kärsi. ei siihen mitkään sähkötupakat auta niissähän on nikotiinia maailman koukuttavimpia aineita heti heroiiniin jälkeen

Chiljonka

Ei ollut apua, sinnittelin tommosella pari viikkoo. Siitä tuli vaan kurkku kipeemmäks ku röökistä. Parhaiten irti pääsee melko varmasti kun vaan päättää lopettaa, ehkä viikko pari jotain purkkaa... Itte en oo vieläkään pystyny päättään riittävän vakaasti, reilu kuukauden tainnu parhaimmillaan selvitä ilman. Se on kuitenkin sen verran että tiedän sen olevan mahdollista vielä joku päivä.

sorrii

Niin-joo. Onhan nikotiini aika koukuttavaa, mutta ei kuitenkaan niin vaarallista kuin tervan vetäminen keuhkoon. Eikä mielestäni kuitenkaan yhtä koukuttavaa kuin alkoholi, tai edes heroiini ... Nikotiinista eroamiseen vaan ei löydy sellaisia pakotteita kuin edellisiin (jos siis on ongelmia)  [*******tuli muuten pitkä juttu  :) ]

Mä lopetin tupakan polttamisen yli 15v sitten, jolloin oli myynnissä vielä Nicorette nenäsumutinta, joka oli reseptillä ja tietysti törkeän kallis. Siitä kyllä varsinkin alussa tuli sellainen kerta-annos nikotiinia ja samalla kunnon kirvelyt nenään niin että silmät kyynelehti. Eikä takuulla tehnyt mieli tupakkaa. Ja jos sitten teki mieli sytyttää rööki, niin auttoihan se ihan eri tasolla kuin jotkut purukumit.

Sitä käyttelin muistaakseni 2x10kpl niitä ruiskuja eli ~20 viikkoa. Tän jälkeen jäähdyttelin vielä nikotiinipurkalla, jonka kanssa kyllä huomasin hyvin pian, että tavallinen Jenkki [oikeammin LiDLin vahva JETgum Menthol Eucalyptus!] ajoi saman asian!

10kk kohdalla sitten tein laivamatkan Ruotsiin: Oli tarkoitus olla pari viikkoa tai jopa kuukausi siskoni mökillä Nortäljen saaristossa. Arvelutti vähän miten "niiden kahden hipin" sätkänköhimistä jaksaa katsella ja haistella. Istuskelin levottomana laivan yökerhossa kun ei nukuttanut. Itse kun lopetin viinaksienkin käytön jo monta vuotta aikaisemmin, niin tunsin itseni vähän outolinnuksi siellä cokis-mukini kanssa. Neropattina siis kävin ostamassa pari pikkusikaaria että edes jotenkin sopisin joukkoon ...  ??? ??? ???
Eipä pitkää juttua tarvitse tästä. Viikon poltin pikkusikareita ensin 5kpl päivässä; sitten 10kpl, jonka jälkeen katsoin järkevämmäksi ostaa paluumatkalla kartongin pitkää Marlboroa ...  8) 8) 8)

Kesti sitten pari vuotta -varmaan- ennekuin oli kanttia kokeilla uudestaan sitä lopettamista! Pyysin uudelleen lääkäriltä reseptin Nicorettea kun en olisi uskaltanut edes yrittää ilman! Ja kun sain reseptin, niin apteekissa sanottiinkin että myynti on lopetettu! Olin niin itsepäinen, että tilasin sitten niitä ruiskuja Ruotsista: Sisaren ukkoystävä hommasi 12 ruuttaa ja vielä Ruotsin sossun ja/tai försäkringskassan [=KeLa] korvauksilla....

Sitten saatuani lääkkeet vielä harkitsin ja odottelin sitä lopullista lopettamista monta kuukautta ja välillä "vähän maistoin" sitä sumutetta, mutta jatkoin polttamista, kunnes yksi kaunis päivä vaan yhtäkkiä sain rohkeutta päättää ilta-yö-savuillani että tää oli se viimeinen. Poltin askin loppuun ja meni varmaan putkeen 5 tupakkaa ennenkuin menin nukkumaan!

Tällä kertaa oon sitten pysynyt polttamatta yli 10 vuotta. Nikotiiniruskut kun loppuivat jatkoin enemmän ja vähemmän nikotiinipurkalla. Välillä Ruotsinreisuilla ostin Ruotsalaista märkää nuuskaa. Sittentaas purkkaa....

Jossain kohtaa keksin kerran kokeilla kuivunutta nuuskaa nenäänkin: Sehän on alkuperäinen ja oikea nuuskaamis tapa. Ja alkuperäinen tapa ylipäätään käyttää tupakkaa Euroopassa. Sitten keksin eli huomasin, että Engalnnista voi tilata netin kautta oikeaa aitoa Nuuskaa: iso 25g peltipurkki maksaa Englannissa alle 3 puntaa kun on vapautettu verosta!! Se katsotaan siellä vastaavaksi tupakan korvikkeeksi kuin nicorette ... Tullikaan ei puuttunut asiaan parin vuoden aikana kun tilasin lähes kuukausittain 4purkkia kerralla. Meni siinä sitten pari vuotta nuuskatessakin välillä enemmän ja välillä vähemmän. Siitä ei muuta harmia juuri ollut kuin että välillä -varsinkin flunssassa- valui nenä ruskeaa räkää  ::) ??? ... Eukko pakotti sitten sen lopettamaan  :-[ :-X :-\ ...

Kokeilin sitten vielä sitä uutta Nicorette-suhketta, joka on kuitenkin tarkoitettu nieluun tai kielen päälle. Sehän toimii kyllä melkein yhtä hyvin kuin se nenä-ruiskekin. On vaan myös sikakallista eikä siitä saa mitään kelakorvauksia tms. Ja minähän sitten senkin vielä kokeilemaan nenän kautta nautittuna! Toimii kyllä hyvin, mutta pitää olla tosi paatunut nuuskaaja että nenä kestää. Ja aiheutti se mulla sitten aika pahaa ärsytystä lopulta kun sisältää spriitä, joten lopetin! Enkä viitsinyt sitä ostaa ollenkaan enään, kun tällaisissa se tottumus on toinen luonto: Jos on tottunut ja tietää että aine toimii tehokkaammin nenässä, niin sinnehän sitä jossain vaiheessa tulee ruiskittua ...

Joo. Nyt on sitten taas vaihe, että käytän nikotiinia yleensä hyvinkin vähän. Oon jonkunverran käyttänyt purukumeja ja myös Icemint-pillereitä. Kokonaan eroon nikotiinista ei oikeesti ole ollut kovin suurta motivaatiota. Sehän aineena kuitenkin tietysissä tilanteissa rauhoittaa hermoja ja toisaalta piristää väsyneenä. Antaa fokusta kun on vaikea keskittyä jne. 10€ viikossa riittää ...

Lopulta tiedän aika monen vuoden kokemuksella että nikotiinin riippuvuus, kuten moni muukin riippuvuus on pääasiasa kuitenkin henkistä laatua parin päivän vieroituksen jälkeen; mielikuvituksen tuottamaa pelkoa jostain huonosta olosta jos jää ilman. Onhan mulla ollut välillä päiviä että on jossain mökillä esim. loppunut purkat, pillerit ja silloin joskus ne nuuskatkin, eikä se niin paniikkitilanne ole ollenkaan, mitä aikanaan oli jos tupakat loppui! Mun valinta toistaiseksi on ollut, että otan nikotiinia jos siltä tuntuu, enkä ota siitä stressiä. Polttamaan en ole sortunut yli kymmeneen vuoteen ja oon kohtuullisen tyytyväinen näinkin. Kehkot toimii hyvin  8) 8)

((itsellä meni aikanaan viinan -oikeammin kaljan!- kanssa niin pahasti överiksi, että se lopettaminen ja elämänmuutos oli kuitenkin paljon rajumpi juttu, ja vaikutti koko elämään ja terveyteen ihan eri mittakaavassa kuin joku tupakka, että en jaksa pitää jotain nikotiinipurkkaa tai edes sitä nuuskaa yhtään minään ongelmana. Paitsi-että rahaa vähän kuluu ja eukko voi natkuttaa ... ))

Noissa korvikkeissa on sellainen hankala juttu, että parhaan avun saa sellaisesta, joka toimii nopeasti. Tupakansavusta nikotiini imeytyy vereen niin että vaikuttaa aivoissa muutamassa sekunnissa. Jollain purukumilla kestää 10-20 minuuttia että nikotiinia on veressä samaan tapaan. Nenäsumute ja -nuuska siis on tosi tehokkaita "lääkkeitä" mutta koukuttaa myös ihan samanlailla kun polttaminen!
Sähkötupakkaa mä en ole uskaltanut edes kokeilla, kun oon ollut kuitenkin jo kauan polttamatta: Luulen että siitä oliis mulla tosi pieni matka tupakan poltoon, jos kävisi niin että nikotiinit loppuu ... ei, ei, ei ...
Mä tiedän että nenä kannattaa antaa olla rauhassa, jos ei halua uutta riippuvuutta siitäkin!
Seuraavaksi tehokkain, vähän aikaa, olisi se suusuihke. Siitä kuitenkin pitäisi luopua aika pian kun alkaa uskomaan ettei enää tupakaa tee mieli. Sitten seuraavaksi tehokkain on se Icemint-pilleri jota voi himoissaan pureskellakin [=törkeä hikka] tai pitää huulen alla niiknuin jotain piriä jotkut vetää. Nikotiinipurkka VOI olla hyvä välivaihe, josta on helppo siirtyä tavalliseen purkkaan, niin ettei siinä enää huomaakaan mitään! Mun leukaperille ei purkka kovin hyvin sovi, joten siihen en ainakaan jää koukkuun  ;)

Mun mielestä tärkeintä on uskaltaa lopettaa. Korvike on hyvä apuväline ja antaa nimenomaan henkistäkin tukea! Tosi paikka on pitää kiinni että ei ala pakittamaan. Oikeesti vaikeinta on silloin kun on tylsää ja turhauttaa. Ei siihen "retkahtamiseen" yleensä aja mikään dramaattinen juttu, vaan turhautuminen. Eikä ne ns. vieroitusoireetkaan ole paljon muuta kuin luusereitten tekosyy sille että ei jaksa yrittää. Välinpitämättömyyttä ja kapinamieltä ... tyhmyyttä ja itsensä pettämistä. [Vittu]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

LupeKani

13v sätkän imemistä takana ja nyt 4kk savutonta elämää takana. Viime vuonna 5kk jo ilman. En ole kertaakaan kokeillut mitään nikotiinia sisältäviä korvaustuotteita. Jollei selkärankaa tai oikeaa halua ole lopettaa niin se ei tule myöskään onnistumaan, voin kokemuksesta kertoa. Jos ajattelee, että voi silloin tällöin maistella savut niin se on vain paskapuhetta, se karkaa helposti käsistä kuten allekirjoittaneella kävi viime vuonna. Silloin yritin ja halusin lopettaa, nyt päätin lopettaa. Se on vissi ero.
Yrittäminen on väärä sana kun lopetetaan, silloin olet vasta ajatuksen tasolla siinä touhussa.

Itse ostin lähinnä muutakin elämäntaparemonttia varten sähkötupakan, eli kun tekee mieli jotain makeaa tai tupakkaa niin imen savut. Tai jätän yleensä imemättä. Sähkötupakasta ei ole apua silloin, jos käytät sitä kuin tupakkaa. En ota sitä mukaan töihin, kauppareissuille, kun lähden kyläilemään, en polta ruuan jälkeen tai muuten kun normaalisti polttaisin tupakan. Sähkörööki saattaa olla 2-3vko koskematta pöydällä, olen nikotiinittomia nesteitä käyttänyt arviolta 45ml 115 päivään eli siitä hetkestä kun ne mulle postiin saapuivat.
Kaupassa mietin ensimmäiset viikot, että ostampa askin tai laivareissulla mietin, että ostampa halvemman kartsan. Mutta en ostanut ja päätös pitää.

Ei se helppoa ole, mutta kun jotain itselleen lupaa niin se on pidettävä.

Se vaatii pitää pinnaa ja mietintää, ei se lopettaminen käy niin, että napista kääntää. Mutta sitä nappia on uskallettava ja pidettävä siellä off-asennossa, se on se vaikea työ ja kaiken vaivan arvoista.

sorrii

marraskuu 23, 2016, 12:54:17 ip #5 Viimeisin muokkaus: marraskuu 23, 2016, 13:03:15 ip käyttäjältä sorrii
Sillä mä noita nikotiinikorvikkeita suosittelin, että oon nähnyt useampia selkärankaisia, jotka on uhonnut että "sitten kun minä lopetan, niin se on kerrasta poikki, eikä mitään nikotiinejä ... "
Kaksi(!) tällaista tuttua on kuollut keuhkosyöpään tänä mun savuttomana aikana, jotka ei koskaan ehtineet edes yrittää lopettaa. Eipä se varmaan enää olisi sitä syöpää varmaan estänyt, kun ei sekään kai ihan viikossa tai kuukaudessa kehity. Olisi voinut ehkä estääkin ...

Samoin mun sisareni ukkonsa kanssa ovat uhonneet tän kuluneen 15 vuotta lopettavansa, ja paheksuneetkin mun nuuskan käytöäni ym. Nuuskahan se -kuulemma- vasta paha on! Miehellä on niin paha keuhkoahtaumatauti, ettei jaksa kävellä 50 metriä pidemmälle pysähtymättä polttelemaan johonkin puistonpenkille. Mun siskoni on vähentänyt paljon polttamista, mutta yskästä päätelleen ei se voisi enempää polttaakaan, kun keuhkoja kirvelee ... (tai jotain).

Jotenkin uskon, että vaikka sitten se sähkötupakkakin on pienempi paha. Nikotiinipurkka ei paha lainkaan verrattuna että vaan jatkaa polttamista ja haaveilee että joskus minä sitten kaikille näytän ...  :o

Mä itse en ole kovin isona mullistuksena kokenut omaa tupakoinnin lopettamistani. Se on kuitenkin aika pikku juttu verrattnua 15v juomaputken lopettamiseen  :-\ ... Suurin ilo on esim. junassa kun muistaa mikä stressi oli kun ei saanut enää vaunuissa polttaa. Samoin jossain elokuvissa tai teatterissa tulee joskus mieleen, että voisi pahasti häiritä jos alkaisi himottaa tupakka...

Ja muistampa vielä sellaisen hämmentävän asian, että vielä 2-3 vuotta lopettamisen jälkeen, meni käsi vaistomaisesti taskuun (etsimään röökiaskia) kun kävelin sisätiloista kadulle tai aloin miettimään vaikkapa jotain virallista puhelinsoittoa kotona: Piti aina ensin varmistaa että on tuhkakuppi lähellä (lanka-) puhelinta, sykäri ja ainakin pari tupakkaa ... "Ainiin: enhän mä polta.."  ???

PS. Mä aloin polttamaan 11 vuotiaana! Vuonna 1970 [tai -71] ei ollut tupakkalakia. Koulun edustalla kioskin katoksella kokoontui joka välitunti parikymmentä koulun oppilasta 11-17v. polttelemaan, eivätkäö opettajatkaan sitä paljoa yrittäneet estää. Armeijaikäisenä poltin jo reilusti yli askin päivässä ja metsäkeikoille piti ottaa pahimmillaan pari kartonkia mukaan. [niitä oli kyllä sitten varaa myydäkin kiskurihintaan  >:D] ... Lopetin sitten joskus ~2005 keväällä, eli 35 vuotta tuli poltettua ilman yhtäkään tupakkalakkoa lukuunottamatta ekaa lopettamista ja ~8kk taukoa. Kyllähän se tupakka kasvoi kiinni koko mieheen siinä ajassa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Itse samoin kokeilin, jos onnistuisin lopettamaan varmaan parikymmentä vuotta sitten niillä laastareilla. Ne toimi mielestäni ihan hyvin, mutta kun sain niistä punaisia kutiavia patteja laastarin kohdalle, niin sain hyvän syyn lopettaa lopettaminen  ::).

Seuraavan kerran muutama vuosi sen jälkeen, halusin oikeasti lopettaa.
Päätös tuli oikeastaan aika pienestä asiasta. Olin ollut työpaikan lääkärintarkastuksessa; siellä oli tuttu sairaanhoitaja, joka kysyi että hän voi suositella lääkärille että haluain lopettaa tupakoinnin.
Ajattelin; vastasin;
että voihan sitä kokeilla. Ja lekuri sitten kirjoitti reseptin niihin lentäjien pillereihin tai mitä olivatkin, mutta niiden sivuvaikutuksena oli huomattu että ne vievät halun polttaa ja tupakka maistuu paskalle :'(.

Kotona laskin kuinka kallista siitä tulee, ja pilleriden käyttö oli hiukan halvempaa kuin röökit samaan aikaan  ::).
Hain lääkkeet ja sitten laskin mihin tupakit riittää. Saman viikon sunnuntaihin niiden määrä riitti, ja päätin että sunnuntai-iltana aloitetaan  8).

Päätin sunnuntaina, että sitten nautin siitä viimeisestä savukkeesta, ja kun sen aika tuli niin painuin ulos (kuka sitä kotonaan polttaa  sisällä :o ).
Sätkä palamaan ja huomasin jonkun jutun mikä piti tehdä siinä samalla. Huomasin äkkiä että askarellessa belmontti oli kytenyt suupielessä koko ajan niin ETTEN EDES MUISTANUT KOKO ASIAA  :o :o :o.

Sillä hetkellä tajusin että en minä tätä oikeasti tarvitse, ja nyt se loppuu. Sitten söin niitä pillereitä 3 viikkoa neljästä, ja lopetin niidenkin syönnin. Yhtään tupakkaa ei ole sen jälkeen tullut poltettua, eikä mitään korvikkeitakaan. 2-3 ekaa kuukautta oli suurin ongelma mitä kaäsillä tekisi tauoilla ja vapaa-aikanakin, tupakkaa ei enää mieli tehnyt oikeastaan lainkaan.
Ja tulihan sitä vedettyä yli 35 vuotta.

Eikä enää tee yhtään, mutta vaikka kun joku polttaa lähellä, niin savu tuoksuu edelleen hyvälle, mutta ei tule mielitekoa että polttaisi.

Harvoin joihinkin tilanteisiin tulee mieleen ajatus että tupakka maistuisi tässä kohtaa; vaikka aterian lopussa, mutta ei mitään muuta kuin ajatus, ei halua polttaa. Nekin ajatukset on jo melkein loppuneet.

Työkavereista tuttuihin kaikki polttavat sanoi, ettet niitä säästettyjä rahoja huomaa missään  :o :o.

Vedin lopetuksen aikaan 2 askia päivässä, ja eurojen taksalla se teki n. 2,5k vuoodessa. Se on se max. määrä jolla ostan itselleni, kaikkea mitä haluan, kunhan se ei ole ruokaa tai vaatteita tms  :o....... Ei sitä tuhlata turhuuteen ;D.
 
Joka vuosi en ole sitä käyttänyt kaikkea, ei järkeä ostaa jtn jos ei tarvitse.
Tämän vuoden "budjetista" on jäljellä tonnin verran, GTX 1080 sarjaa vilkuillut sillä silmällä  ;).........

miimoi

Tammikuussa tulee mulle täyteen  4 vai 5 vuotta sähköröökillä. Mikään muu konsti ei onnistunu. Ei purkat eikä lääkekuurit. Sitten onneks kokeilin tätä ja nikotiini vahvuus on tippunu 24mg 2-3mg tästä hiljalleen nollaan. Kunnon laitteet heti alussa on kaiken aa ja oo. Älä ihmeessä laita rahoja mihinkään paulsaaren vehkeisiin. Ite tein sen virheen, että aloitin noilla halvoilla "tikuilla" niin meinas höyryttey loppua alkuun kun laitteet ei toimi ja kurlaa nesteet suuhun. Kunnon laitteet voi myydä vaikka sitten eteen päin jos ei ole sun juttu. Tuosta vaikka modi http://www.puffila.com/eleaf-istick-pico-mega-80w-100w-teholamposaadettava-boxmod-26650-p-1833.html ja tuosta tankki päälle http://www.puffila.com/kanger-subtank-mini-rba-clearomisaattori-occ-organic-cotton-coil-0512ohm-22mm-terasmustavalkoinen-p-1423.html Helppo käyttää ja toimii varmasti. Kyllä alussa oli virotusoireita kuitenkin ku näyttää siinä tupakassa olevan paljon muutakin koukuttavaa/myrkkyä ku nikotiini.

Rautaisella tahdovoimalla lopetin 22 vuotta sitten tupakoinnin. Meditaatio ja jooga auttoivat myös suuresti.