huhtikuu 26, 2024, 00:03:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


kastelukiteet

Aloittaja Harri1980, huhtikuu 12, 2010, 16:55:18 ip

« edellinen - seuraava »

Harri1980

http://www.puutarha.com/Tuoteluettelo4.asp?PID=876&os=8

Noista kokemuksia kenelläkään?

Helpottaisi, kun kasteluväliä saisi kasvatettua. Ja mainospuheen mukaan auttaisi liikakasteluunkin sitomalla vettä itseensä.

jla1710

Empä tiedä onko noi samaa silica geeliä kuin kissan hiekkakin mutta ainakin prismasta saa silica geeliä kissan hiekkana pussillisen (lienee noin 2-3kg) viidellä eurolla. Sitä sekoittelin tuonne mullan sekaan ja ainakin kasvit on vielä hengissä. En sitten osaa sanoa sen vaikutusta oikein kastelutiheyteen tai ylikastelun välttämiseen koska en ole tehnyt vertailevaa tutkimusta mutta yritin sillä ostaa itselleni lisäaikaa olla työmatkoillal. Katotaan miten käy.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Harri1980

Voisin kokeilla noita tomaateille. Ei sitten harmittaisi niin paljon, jos ei toimisi.

Varmaan kannattaa turvottaa ensin ennen multaan sekoitusta, ettei tule liian tiivistä kastelun jälkeen.

ddog

Näyttää ihan vesipolymeerilta eli taikamullalta eli värimullalta. Ei pysy kovana kuten silica gel, vaan menee pehmeäksi. Itse en ole vielä chileillä kokeillut, mutta tavan huonekasvit, kirjovehka, kultaköynnös ja "onnenbambu" siinä viihtyvät.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: ddog - huhtikuu 13, 2010, 12:38:17 ip
Näyttää ihan vesipolymeerilta eli taikamullalta eli värimullalta. Ei pysy kovana kuten silica gel, vaan menee pehmeäksi. Itse en ole vielä chileillä kokeillut, mutta tavan huonekasvit, kirjovehka, kultaköynnös ja "onnenbambu" siinä viihtyvät.


Joo pehmeää on. Ja turpoaa ihan sairaan paljon. Teelusikallisesta tuli reilusti yli puoli litraa "hyytelöä". Pistin huvikseni kaksi basillikaa ruukkuihin ja reilusti "hytelöä" mullan sekaan. Kokeillaan kuinka käy. Ei mene muuta kuin pari euroa ja ylimääräiset basillikantaimet hukkaan, jos ei toimi.

Voisi noihin omatekoisiin altakastelruukkuihin pistää pohjaosiin lecasoran päälle tulevaan multakerrokseen yhden kerroksen "taikamulta", kompostoitu kanankakka, turve seosta. Olisi sellainen ravitseva ja vettä varastoiva multakerros. Tuskin tuosta haittaa on, kun ei liikaa laita, mutta katsotaan miten basillikat viihtyy.

Jossakin mainostettiin passiivihydroonkin soveltuvaksi. Tulisi hieno passiivihydro, kun värjäisi kiteet elintarvikevärillä ja laittaisi lasiseen ruukkuun.

Tuota tavaraa saa Plantagenista pikkupusseissa ainakin Helsingistä.

primorsk

Vähän OT, mut itse oon käyttänyt vermikuliittia pikku ruukuissa ja bonsai ruukuissa mullan seassa sitomaan kosteutta ja kuohkeuttamaan multaa.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: primorsk - huhtikuu 13, 2010, 13:45:54 ip
Vähän OT, mut itse oon käyttänyt vermikuliittia pikku ruukuissa ja bonsai ruukuissa mullan seassa sitomaan kosteutta ja kuohkeuttamaan multaa.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti


Saako tuota jostakin järkevään hintaan?

Voisi olla "taikamultaa" parempi, kun ei kutistu ja turpoa kosteuden mukaan,

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - huhtikuu 13, 2010, 16:14:22 ip
Lainaus käyttäjältä: primorsk - huhtikuu 13, 2010, 13:45:54 ip
Vähän OT, mut itse oon käyttänyt vermikuliittia pikku ruukuissa ja bonsai ruukuissa mullan seassa sitomaan kosteutta ja kuohkeuttamaan multaa.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti


Saako tuota jostakin järkevään hintaan?

Voisi olla "taikamultaa" parempi, kun ei kutistu ja turpoa kosteuden mukaan,
Exotic Garden ainakin luopuu vermikuliitista aika halvalla. http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=vermikuliitti&showshopcat=25

Edit. Kun siis monesti näkee 1-4e/litra.

CyberDog

Kärsän kaupassa on kans. Tai sit oli perliittiä... en muista kumpaa...

Rundari

http://kauppa.paratiisintaimitarha.fi/product_details.php?p=1550
itse ostin tuota paikallisesta prismasta ja hintakin aika lailla sama

RikuS

Itse bongasin paikallisesta prismasta sellaisia holkkeja, jotka asetetaan muovipulloon. Pulloon laitetaan litku ja se pullon holkki työnnetään kasvualustaa.. en sitten tiiä miten nopeasti se vesi sitten sieltä valuu. Oli melko kalliita ja aloin miettimään, että tekis itse tuosta jonku patentin.

Ei tarvis ostaa kalliita kiteitä, vain sen takia että ei pariin päivään ole kotona, ja niitä on vaikea kierrättää.

Harri1980

aika riittoisia on ne kiteet. Pitää testailla, kun tuli ostettua. Jos laittaisikin niitä lecasoran sekaan ruukun pohjalle niin voisi käyttää useamman kerran. Olisi siellä salaojituksessa vesipankkina.

Rikkaruoho

Nostellaas vanhaa aihetta ylös.

Onko jollain kokemusta tästä? Ajattelin mahdollisesti koittaa sujauttaa puutarhaturpeen joukkoon, kun siirrän chilit isompiin ruukkuihin...
Olisihan se mukava pidentää kasteluväliä. Nimim. Kiireinen & laiska :D

Niin ja nimenomaan chilikasvatuksessa..

bonchi

On noita joskus tullut laitettua huonekasvien mullan sekaan, toimii kyllä mullan kuohkeuttajana mutta kannattaa olla tarkkana ettei laita liikaa kiteitä! muuten pitää mullan kokoajan niin kosteana ettei happi kulje juuristossa ja kasvit hukkuu.
Kun ite tekee.. niin saa sitä mitä sattuu tulemaan.

MiM

Eikö tuosta liikkunut joku juttu, että vaipoissa oleva imumateriaali toimisi erinomaisesti tähän hommaan. Todennäköisesti oli englanniksi. Löytynee googlella.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jone1970

Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

MiM

Jep, tutulta näyttää.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Herpiili

http://en.wikipedia.org/wiki/Superabsorbent_polymer

Tuotahan se tavara on, niin vaipoissa kuin "taikamulta" ja kastelukiteiden nimellä myytävissä tuotteissakin. Sopivasti käytettynä vähentää epätasaisesta kastelusta johtuvaa stressiä kasveille.

Larski

Esim. vaipoissa ja jätevedenpuhdistamoilla lietteen veden sitomiseen käytetty polymeeri, polyakryyliamidi saattaa sopivissa ympäristöolosuhteissa käsittääkseni hajota akryyliamidiksi. Akryyliamidia on rajusti esim. perunalastuissa ja ranskalaisissa, eikä se ole erityisen terveellistä tavaraa.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 09, 2015, 22:00:02 ip
Esim. vaipoissa ja jätevedenpuhdistamoilla lietteen veden sitomiseen käytetty polymeeri, polyakryyliamidi saattaa sopivissa ympäristöolosuhteissa käsittääkseni hajota akryyliamidiksi. Akryyliamidia on rajusti esim. perunalastuissa ja ranskalaisissa, eikä se ole erityisen terveellistä tavaraa.


Ei ole terveellistä ei, vaan epäilty karsinogeeniksi. Lisäksi ei-elintarviketuotantoon tarkoitetuissa tuotteissa voi ja saa olla seassa melkein mitä vain. Akryyliamidivalmisteissa voi olla esimerkiksi ionimuotoista kuparia, joka on myrkyllistä. Toki jos polttaa yhdenkin tupakin päivässä, on aivan turha miettiä ruuasta ja muualta ympäristöstä tulevia myrkkyjä.

Aiheen vierestä semmoinen kommentti, että tuo sipsitutkimus oli ilmeisesti tarkoitushakuista roskatiedettä. Epätietellisen julkaisun lisäksi, kyseessä olleet sipsit sun muut elintarvikkeet eivät olleet kaupan hyllyltä, vaan ne oli tehty samassa laboratioriossa, jossa oli  käytetty akryyliamidia. Perusruotsalaista tutkimustoimintaa...  ;D