Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Terva - joulukuu 26, 2020, 23:35:11 ipKysymykseni on: Milloin on aika siirtää kasvit isompiin ruukkuihin ja aloittaa kunnon kastelu ja lannoitus?
Yksinkertainen vastaus on: sitten kun on riittävästi valoa.
Ikkunalla se tarkoittaa helmikuun loppua tai maaliskuuta, mutta lampuilla sitä voi aikaistaa.

Terva

Eli, jos vaikkapa kuukauden vielä kärvistelisin? Kiitos avusta!

Whili

Lainaus käyttäjältä: Terva - joulukuu 26, 2020, 23:35:11 ip...eli leikkasin ne noin 15 cm mataliksi. Pari kasvia (Trinidad Scorpion ja Chocolate Scotch) jätin kokonaan leikkaamatta ja hyvin ovat tähän asti selvinneet vaikka ovat lähes metrin mittaisia. Alasleikatuista kasveista 5 on kuollut, loput lykkäävät jo kovasti uutta lehteä, vaikka tarjolla on ollut vain yhden kasvilampun valo ja normaali huoneenlämpö.

Kysymykseni on: Milloin on aika siirtää kasvit isompiin ruukkuihin ja aloittaa kunnon kastelu ja lannoitus?
Alasleikkaamisessa on aina riskinsä. Kasvit ovat stressitilassa ja totuttelevat uuteen meininkiin.
Isoin riski on on ylikastelemisella / -lannoittamisella. VALOA kaipaavat jotta saavat kasvuolot kuntoon !!

Terva

Pieni päivitys. Alasleikkaamistani kasveista kuoli tammi-helmikuun aikana vielä suurin osa, vain viisi selvisi (ehkä, ehtii nekin vielä kuolla). Trinidad Scorpion ja Chocolate Scotch, joita en leikannut, voivat erittäin hyvin. Hyvä opetus ensi syksyksi. En yritä enää alasleikkausta, vaan yritän löytää tilaa pitää kasvit leikkaamattomina valossa.


sorrii

helmikuu 25, 2021, 23:24:30 ip #424 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2021, 23:26:09 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen tehnyt usein kompromissin: Olen leikannut senverran että mahtuu jotenkin. Pitänyt aika minimivaloilla hengissä pimeimmän ajan. Keväällä sitten, kun alkavat taimetkin vaatia tilaa -tai vähän ennen- olen leikannut reippaammin, mutta en ihan tapiksi: Talven aikana kasvaneet risuoksat pois; rumat oksat pois; muutenvaan huonot oksat, joihin en usko tulevan tukevia haaroja kuitenkaan ... jne. Jättänyt aina jotain oksaa jossa on vähän lehtiä. Sitä mukaa kun kevät etenee, kasvavat myös sitten talvehtineet sopivasti ja hyvässä valossa ... Tänään juuri tein muutamalle kasville noin!

 Yksi hyvä tapa talvettaa chilejä tuli vahingossa kehiteltyä itselle aikoinaan: Leikkelin isoja kasveja Fataliin ohjeiden tapaan "bonchi-mittaan"; huuhdoin juuret puhtaaksi ja parturoin nekin siistiksi ja istutin "valeistutukseen" hydrosoraan ämpäreihin. Niistä sitten vähän myöhemmin valikoin kiinnostavimpia ((kaikkihan ne alkoivat versoa uutta oksaa!)) ja istuttelin passiivihydroiksi Ortheksin säiliöruukkuihin. Se toimi taitamattoman hyvin, ja oli tapana monta vuotta: Parhaassa valossa olevista sain satoakin aina kotitarpeiksi. Varsinaiseen bonchi-kasvatteluun en innostunut ollenkaan kun se vaikutti niin epävarmalta ja hankalalta. Passiivihydroilu lähti liikkeelle puolivahingossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kakerock

Moro.
Aikeissa tuoda kasvihuoneesta chilit sisälle talvehtimaan alasleikattuina. Ötököitä ei ole ollut/näkynyt koko kesänä. Pitääkö nämä silti varuiksi myrkyttää?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: kakerock - syyskuu 02, 2022, 15:15:02 ipMoro.
Aikeissa tuoda kasvihuoneesta chilit sisälle talvehtimaan alasleikattuina. Ötököitä ei ole ollut/näkynyt koko kesänä. Pitääkö nämä silti varuiksi myrkyttää?
Ei kannata. Nuo myrkyt alkaa vaikuttaa heti että sitten kun näkyy tuholaisia niin sitten vasta.

sorrii

Juu/ei! Ei ennakkoon kannata myrkkyjä tuhlata. Toisekseen niitä öttiäisiä voi tulla alttiisiin kasveihin ihan odottamatta talvella. Ruukkuyrttien ja -salaarrien mukana; kukkien, viherkasvien tai vaikka hedelmien mukana. Mä olen joskus epäillyt että naapurista! Aina on vähän onnenkauppaa vaikka yrittäisi olla kuinka huolellinen. Kannattaa varautua vaan ...

Mulla on jemmassa muutama paketti wanhaa kunnos Provadoa ja useampaa muuta, mutten ole ainakaan pariin vuoteen tarvinnut. Mun mielestäni talvettaminen on aika turhaa, jos vaan idättelee ajoissa. Eri juttu on jos haluaa leikkiä jollain boncheilla tai muuten kasvattaa vanhaa chilipuuta.

Tulevaa talvea ja sähköhintoja ajatellen mietin itse, voisiko päästä halvemmalla jos talvettaisi minimivaloilla ja jopa luonnonvalolla muutamia puskia ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 03, 2022, 13:34:53 ipJuu/ei! Ei ennakkoon kannata myrkkyjä tuhlata. Toisekseen niitä öttiäisiä voi tulla alttiisiin kasveihin ihan odottamatta talvella. Ruukkuyrttien ja -salaarrien mukana; kukkien, viherkasvien tai vaikka hedelmien mukana. Mä olen joskus epäillyt että naapurista! Aina on vähän onnenkauppaa vaikka yrittäisi olla kuinka huolellinen. Kannattaa varautua vaan ...

Mulla on jemmassa muutama paketti wanhaa kunnos Provadoa ja useampaa muuta, mutten ole ainakaan pariin vuoteen tarvinnut. Mun mielestäni talvettaminen on aika turhaa, jos vaan idättelee ajoissa. Eri juttu on jos haluaa leikkiä jollain boncheilla tai muuten kasvattaa vanhaa chilipuuta.

Tulevaa talvea ja sähköhintoja ajatellen mietin itse, voisiko päästä halvemmalla jos talvettaisi minimivaloilla ja jopa luonnonvalolla muutamia puskia ....
Säästää varmasti jos laittelet mahdollisimman energiatehokkaita niin ei tarvi täysillä tehoilla pitää. Kannattaa unohtaa marketin halppis LEDit. Tulee iso säästö wattia kohden.

sorrii

Ostin viime vuonna 2kpl 240W quantumboardia. Säätönupista 5-100% teho. Ihan mukavasti toimi syksyllä 20w teholla yhden pienen lemondropin kanssa: Tasaisesti sain poimia muutaman kypsän viikoittain ... Tämän kesän taimet kasvattelin idusta täyteen mittaan -osan ainakin- samalla valolla ... kahdella siis ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tervo

Mulla on nyt kaikki (pl. yksi Cayenne) ulkona eläneet 220 wattisen Starlightin alla tuossa parvekkeen oven vieressä. Toinen samanlainen valo on tulossa tuohon viereen. Näillä toivottavasti pärjää talven. Jotain varmaan joutuu karsimaan, ainakin toi Chiluacle Negro on levittäytynyt turhan laajalle. Ainakin jos aikoo vuodenvaihteen idätykset saada mahtumaan ilman kolmatta valoa.


miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 04, 2022, 12:10:47 ipOstin viime vuonna 2kpl 240W quantumboardia. Säätönupista 5-100% teho. Ihan mukavasti toimi syksyllä 20w teholla yhden pienen lemondropin kanssa: Tasaisesti sain poimia muutaman kypsän viikoittain ... Tämän kesän taimet kasvattelin idusta täyteen mittaan -osan ainakin- samalla valolla ... kahdella siis ...
On noi Quantum LEDit hyviä. Toi sun 20W vastaa 30-35W huonompaa LEDiä 🙂

sorrii

Kyllävaan. Mä ostin ensin yhden Starbrite-merkkisen Alibabalta. (Piti vaan rekisteröityä yrityksenä maahantuojaksi :)) Taisi tulla posteineen alveineen hintaa ~200€ ... FedExin kuski toi sen mulle Ikean pihaan  8) [soitti lähetyksestä juuri kun olin lähtenyt kotoa. "Missä sä oot? Mä voin tulla sinne ..." ... aika hyvä toimituskin siis.
Lamppu ylitti odotukset: Tän valmistajan valoissa oli viimeistely iPhonen tasoa. Himmennys toimii täysin välkkymättä oikeesti portaattomasti, ja valon väri miellyttävän neutraali. Kevyt tehokas valo. Runko mustaa 15mm vahvuista alumiinisiiliä. Ripustimet mukana ... jne. Ostin sitten toisenkin ... ja kolmannen ... myin yhden pois ...

Se on kyllä kätevä yhden lampun ratkaisu kun tehot tosiaan voi säätää 20-240W portaattomasti. Mittarin mukaan suurin kulutus 265W
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 05, 2022, 11:00:02 apKyllävaan. Mä ostin ensin yhden Starbrite-merkkisen Alibabalta. (Piti vaan rekisteröityä yrityksenä maahantuojaksi :)) Taisi tulla posteineen alveineen hintaa ~200€ ... FedExin kuski toi sen mulle Ikean pihaan  8) [soitti lähetyksestä juuri kun olin lähtenyt kotoa. "Missä sä oot? Mä voin tulla sinne ..." ... aika hyvä toimituskin siis.
Lamppu ylitti odotukset: Tän valmistajan valoissa oli viimeistely iPhonen tasoa. Himmennys toimii täysin välkkymättä oikeesti portaattomasti, ja valon väri miellyttävän neutraali. Kevyt tehokas valo. Runko mustaa 15mm vahvuista alumiinisiiliä. Ripustimet mukana ... jne. Ostin sitten toisenkin ... ja kolmannen ... myin yhden pois ...

Se on kyllä kätevä yhden lampun ratkaisu kun tehot tosiaan voi säätää 20-240W portaattomasti. Mittarin mukaan suurin kulutus 265W
Pystyy kameralla ottaa kuvia valojen ollessa päällä :)

miiksuli

@sorrii

Emmä löytänyt mitään Starbrite merkkistä. Onko tuo millä LEDeillä? LM301H on paras ja toisiks paras on LM301B joka on vaan 5% huonompi. Tuo H mallinen on 25-35% kalliimpi riippuen mistä ostaa. Ei kyllä kyllä ole sen arvoinen ellei oikeasti niin himoissaan kasvattele chilejä ja vielä myyntiin asti isoja määriä jolloin jokainen sentti lasketaan.

sorrii

Muistin väärin  :D
Se on Kingbrite! Aika paljon mainintoja jenkkifoorumeilla. Mulla toinen on vanhempaa mallia [80€] jossa ei ole Meanwellin poweria: Himmennys huonompi, mutta siedettävä: menee potikasta ensin 100% ja sitten himmenee. Tahtoo välkkyä siellä alemmilla tehoilla. Toisaalta siinä mallissa on UV- sekä IR-ledit myös ja näyttää kirkkaammalta/valkoisemmalta. Viimeistelyssä kiinnittyy huomio siihen että kaikki liitännät on koteloitu. Monissa halvemmissa ne on paljaallaan. Huonoimmissa taustana pelkkä paksu alumiinilevy ilman siiliä/ripoja. Eikä himmennystäkään ole kaikissa: Mulle se säätömahdollisuus oli ihan ratkaiseva! Samasta syystä hankin aikoinaan pari Ledfinlandin akvaariolediä: Ne ovat paljon hiljaisempia ja voi käyttää alemmalla teholla esim pikkutaimille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - syyskuu 05, 2022, 11:30:25 apPystyy kameralla ottaa kuvia valojen ollessa päällä :)

Mökillä vaikea kuvata kun lamput kotona  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

syyskuu 06, 2022, 19:45:39 ip #437 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2022, 19:47:25 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 06, 2022, 14:30:59 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - syyskuu 05, 2022, 11:30:25 apPystyy kameralla ottaa kuvia valojen ollessa päällä :)

Mökillä vaikea kuvata kun lamput kotona  ;D
Mun pitää sammuttaa noi 10W valonheittimet aina kun kuvaan kun sekottaa mun kameran :( Välkkyy tosi pahasti. Mut kattelin noita valoja niin edullisia on mutta pitääkö noissa vero maksaa? Aliexpressistä kun tilaa niin kaikki maksut hoitaa Aliexpress. Ei tuu lisäkuluja. Paitsi ehkä sen 2,9€ postin mafiamaksu pitää joskus maksaa.

Korkea hinta kuitenkin verrattuna LM301B joka on reilusti halvempi:

LM301H: https://www.aliexpress.com/item/1005002304413507.html
LM301B: https://www.aliexpress.com/item/33033487344.html

En kyl oo ostamas kun mulla on nyt neljä LM301B paneelia jotka kaikki lähti noin 2*200€:lla toimitettuna. Ajaa ensin noi loppuun ja sitten varmaan jo uutta tekniikkaa tullu :)

sorrii

Noissa esimerkeissä minä ottaisin ilmammuuta tuon LM301B-mallin: Siinä kunnon jäähdytyssiili ...

Silloin kun mä ostin, ei noita kahtena kappaleena myytäviä ollut. Mun molemmat on 60cm pitkiä joissa kaksi ledipiiriä. Halvemmassa on tuo vanhempi LM301B-piiri jossa ei mitään valittamista, mutta huonompi virtalähde. Ei niillä käytännössä ole eroa ollut. Vanhempaa mallia joutuu säätämään jos alemmalla teholla ajaa, että löytää kohdan jossa ei välkytä valoa ... Uudempi toimii kuin Lada  8)

Voipi muuten olla että myyn pois toisen jos saan asiallisen hinnan: On vähä rahotuskriisi päällä .. (mitä ei yksi lamppu kyllä pelasta) ... On kuitenkin valoja kertynyt paljon enemmän kuin tarvitsen. Innostun aina joskus ostelemaan ihan kokeilunhalusta, jos sattuu välillä olemaan sitä rahaa liikaa [=enemmän kuin menee pakollisiin]

Mulla on laadukasta ledivaloa pikku kaksiossani 850W edestä ja pikkuspotit päälle, jotka riittää yksistään talvetettaville! Viime keväänäkin tuli vakaasta aikomukisestani huolimatta kasvateltua 50 taimea aika isoiksi joista ~20 annoin tai myin pois. Nyt sitten taas liemessä mitä teen 30 puskan sadolla kun yhdenkin tuotto riittää omiin tarpeisiin .... (olettaen että tyytyisi yhteen lajikkeeseen)

Mulla on vuoden 23 loppuun hyvin halpa sähkösopimus, mutta varaudun että tilanne voi muuttua. Ja haluan pitää lomaa ensi kesänä .... mun työtehollani tuollaisen kasvitarhan hoito on täyspäivätyötä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

syyskuu 08, 2022, 20:33:29 ip #439 Viimeisin muokkaus: syyskuu 08, 2022, 20:42:11 ip käyttäjältä sorrii
Lainaus... Mut kattelin noita valoja niin edullisia on mutta pitääkö noissa vero maksaa? Aliexpressistä kun tilaa niin kaikki maksut hoitaa Aliexpress. Ei tuu lisäkuluja. Paitsi ehkä sen 2,9€ postin mafiamaksu pitää joskus maksaa.

Mä maksoin ekassa kaupassa tullit/alvit itse ja tein sen maahantuloselvityksen: Ei se silti ollut kuin ehkä pari kymppiä. Kuljetus sensijaan liki 60€ kun ei ollut vaihtoehtoja. Jälkimmäisessä kaupassa myyjäliike hoiti tullauksen jotenkin valmiiksi. Se vero on aika maltillinen noin pienessä ostossa ... "Vastaavia" halvimpia valoja löysin jollain EU-myyjillä ~250€ hintaan mutta sitä halvinta laatua! Jos saman laatuisia löytyisi, niin on se hinta ~400€ ja yli. Kotimaisten kauppiaitten valot helpposti yli 500€ ... Wishissäkin näkyy olevan joitain, mutten enää luota: On sieltä aika paskaa tullut ja valitukset ei tehoa: Se putiikki on multa kiinni ... (-kele!)

PS: Kyllä Aliexpressin hinnat on yli 50% korkeammat kuin Alibaballa! Löysin nopealla vilkaisulla esim. katselemani "Figolite Samsung LM301H V3 Quantum Board Dimmable" -vastaavan kuin omani-, jonka hinta yli 300€ :: Alibaballa ~puolet siitä, mutta päälle tulee tullimaksut ja rahti. Alibaballe vaan pitää rekisteröityessä valehdella olevansa maahantuoja/kauppias ... 8-) ... Valikoima rankasti laajempi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`