Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

kasvattaja

Mitta on tullut täyteen suurikokoista Duke pequin (C.frutescens) jo kolmatta vuotta katsellessa.
Keräsin kasvista sadon, pikkuisia marjoja tuli yhteensä 7 dl.

Puutarhoissa esimerkiksi runkoruusut talvetetaan usein kellareissa, jotta kukkia saadaan myyntiin aikaiseen keväällä.
Voisin viedä kasvin talvetukseen kellariin, jossa lämpötila pysyy koko talven tasaisesti +5 - +8 -asteessa.
Kasvi on suuressa altakasteluruukussa, valon alla.
Kuinka suuri mahdollisuus on siinä, että kasvi pysyy hengissä talven yli?
-Jos leikkaan sen latvuston alas
-jos vien sen leikkaamatta kellariin

Onko täällä kokemusta kellaritalvetuksesta?




   
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Whili

Frutet ovat aikas sitkeitä kavereita, joten saattaa pärjätä.
Mulla on pari talvee ollut pubeja ja jokunen bacca ja annuumi kellarissa loisteputken alla hyvällä menestyksellä.
Rungot ovat olleet aikas leikeltyjä ja pienet ruukut. Lämmöt 5-10 astetta plussan puolella.
Vähän vettä ja ravinteita, liikakastelu taitaa olla pahin uhka.

johniemi

Millä myrkyillä keinovalon alla talvehtivat chilit kannattaa myrkyttää? Kirvoja ainakin muutama löytyi, latvoin kirvaiset osat pois mutta ei vara venettä kaada? Muutenkin haluaisin myrkyttää nyt talvella ihan kunnolla kaikkea mahdollista vastaan että keväällä minulla olisi vahvat ja ötökättömät puskat tulilla.

kasvattaja

joulukuu 12, 2016, 18:42:31 ip #403 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2016, 18:47:20 ip käyttäjältä kasvattaja
Meillä on toiminut Cooper puutarha aerosoli.
Chileissä ei ole onneksi ollut ötököitä, mutta uusissa huonekasveissa on aika ajoin ollut, ei toivottuja kaupanpäällisiä.
Banaabikärpasetkin on onnistuttu kartoittamaan syksyllä biojäteastian ympäristöstä.

Kannattaa suihkuttaa suihkussa tai jossain muualla, missä pinnat ei säikähdä. Mikäli mahdollista.
Ja huolehtia tilan ovet kiinni, ettei myrkyt leviä ilmavirran mukana.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

johniemi

Kiitos vastauksesta mutta tosiaan chilejä parikymmentä puskaa erillisessä tilassa eli mitään vesileikkejä en halua haerastaa :) Mutta ilmeisesti Provado on hyvä keino. Siitä löysin jonkin verran juttua. Tarkoitus antaa sellaiset myrkyt että lähtee kaikki ylimääräinen ryömivä, lentävä ja mönkivä kasvien läheltä.

sorrii

Ei pitäisi myrkkyjä käyttää varmuuden vuoksi, jos ei edes tietoa mitä torjuu!

Tuosta nykyyisestä uudesta Provado Care'sta ei ole kokemusta, mutta oletan sen olevan hyvin vastaava alkuperäisen Provadon kanssa. Se oli loistava apu kirvoja ja jotain muitakin öttiäisiä vastaan, mutta ongelmallinen, jos sattuukin olemaan punkkeja! Vihannespunkit suorastaan hullaantuu kasvamaan ja taitaa peräti syödä sitä ainetta ... Ainakin ne lisääntyy rajusti Provadokuurin aikana.

Mä itse torjuin kerran pahan kirva-invaasion Provadolla vähän omilla konseteilla, joiden tomivuutta kyselin etukäteen Bayerin [Bernerin??] neuvontapuhelimesta. Neuvoja sanoi, ettei voi antaa neuvoja ohjeiden vastaiseen käyttöön eikä käyttöön johon valmiste ei ole rekisteröity [hyötykasvit]. Provadohan on tarkoitettu koristekasveille. Neuvoja myönsi kuitenkin että on hyvä idea murskata ja liottaa niitä kapseleita ja käyttää liuosta sumuttamalla[vesiviljely] ja kasteluveteen [multa, kookos, passiivihydrot...]
Sillä vanhalla oli hyvä sekoitussuhde 2 pilleriä/litra vettä, jolla lannoitevahvuuskin on sopiva. Käytännössä itselläni 1kaps/1l. oli ihan toimiva sekin ...

Jos riskillä mennään ja kuitenkin kysessä talvetettavat kasvit joilta ei odoteta satoa vähään aikaan, niin kannattaisi varmaan käyttää rinnakkain sitten Provadon kanssa jotain ärtsyä myrkkyä joka toimii myös punkeille ja ripsiäisillekin ... Provado + SPruzit [=mieto oikeestaan luomu] ... Tai Baygon ... Provado + Neem ...
Sittenhän on esim. SpiderMite [=punkkimyrkky] ja sanotaan että The Missing Link [Bionova] tappaa punkkien munat, mutta ei niitä eläviä ... Kunnon koktailit vaan  8)

Nikotiini on vanha hyvä myrkky kans joka tappaa kotona, puutarhassa ja sairaalasskin ...  8) melkein kaikkia.
Mä tein piruuttani viime vuonna litkua liottamalla tupakan lehtiä kiehuvassa vedessä ja siitä siivilöin litkun jolla sumuttelin ja taisimpä kastellakin kookoksuitua sillä. Ehkä se toimi, tai sitten ei. Mulla ei viime keväällä näkynyt ötököitä pahemmin ... Nikotiinia myytiin muutama vuosi sitten vielä sellaisena savupatruunana [800g !!!  ???] joka jätetään kasvihuoneeseen käryämään ja siinä ankarat kiellot ettei saa ihminen mennä sinne huoneeseen kait pariin päivään. Ja vaati jonkun ammattipätevyyden että edes myydään.

Voisihan sitä nikotiinilitkua tehdä liottamalla jostain sätkätupakasta, jos ei pelkää mosaiikkiviirusta. [[[Mä en pelkää, ennekuin näen ...  :-\]]
Itsellä on ollut virginiantupakkaa koristekasvina kotona parina talvena: Se itsessään jo houkuttelee ja tappaa ötököitä. Helppo kasvi, mutta ISO!
Mulla on mutu, että nikotiini toimii samaan tapaan "systeemisesti" kuin Provado, eli kasvi sisältää sen myrkyn, ja itkikat kuolee, jotka sitä syö. Imidaklopridi, jota siinä Provadossa oli, on nikotiinin synteettinen johdannainen ... tai jotain. Niin kai seiinä uudemmassakin on se aine.

Ja voithan kutsua jonkun tupakoivan porukan ryyppäämään ja pelaamaan vaikka pokeria. Kevyttä uhkapeliä noiden myrkkyjen käyttö aina on ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mango Sauce

Voiko muuten talvehtineen aikuiset chilit siirtää nyt heti esim aurinkoon ikkunalaudalle? Vai pitääkö totutella kuten taimiakin? Mulla olleet keinovalon alla suht valoisassa huoneessa talven. Aurinkohan nyt ei vielä ihan hirveesti lämmitä.

sorrii

Ihan eteläikkunalla voi aurinko polttaa vaikka ei UV-säteilyä tulisikaan lasin läpi. On se lämpösäteilykin aika rankkaa ...
Jätä ikkunalle vähäksi aikaa joku tumma metallisesine -esim. valurautapata- ja kokeile sitten lämpöä kun on paistellut aurinko pari tuntia ...  8) 8) 8) ... Ja hyvä on varmistaa että kasvit on kunnolla kasteltu etukäteen eivätkä pääse myöhemminkään kuivumaan.

Kannattaa varmaan vähän totutella. Lajeissakin on tiet eroja ...

Mä itse oon kyllä aika suruttomasti nostellut taimiani ikkunoille keväällä. On itäikkunat ja aina paljonkin varataimia. Ainoat jotka on vähän ottaneet nokkiinsa, on ollut Rocotoja. Samoin kurkun taimet paloivat täysin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mango Sauce


Jupu

Meniköhän minulla ruukun vaihto isompaan liian myöhäiseen kun vaihdoin vasta eilen? Kyseessä 2-vuotias starfish jota pidetty noin 50cm korkuisena talven yli saksien avulla. Heitin sen noin 5l ruukusta isoon Pauliinaan jossa multatilaa on 26l eli aika iso harppaus. Kasvupaikkana tulee olemaan lasitettu etelä-parveke.

sorrii

Kyllä hyvin ehtii kasvaa kesäksi. Jos haluaa ison kasvin, niin pidä huoneenlömmössä. Itsellä on jo paljon kasveja parvekkeella, joiden en halua kasvavan ylisuuriksi, kun pitää siirtää muualla kesäksi ...
[lasit teipattu; eristetty 20mm styrofoamilla ympäriinsä ja ovi auki 24/7 => 10-12 astetta viim. 24h  ???]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Riittäisikö rocotoille 8-11 asteen talvetuslämpötila?

Roikale

Mites onko noille chileille pakko antaa lisävaloa talvella? Tarkotus ei oo saaha niistä satoa, vaan ihan vaan saada selviytymään talven yli kevääseen. Lähinnä tilat on tällä hetkellä niin rajalliset, että ei oikein meinaa mahtua.

Roikale

Lajikkeina löytyy Starfish, Aji Amarillo ja Rhomboideum sekä bonchiksi suunniteltu Bolivian Rainbow.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Roikale - marraskuu 14, 2018, 09:49:56 ap
Mites onko noille chileille pakko antaa lisävaloa talvella? Tarkotus ei oo saaha niistä satoa, vaan ihan vaan saada selviytymään talven yli kevääseen. Lähinnä tilat on tällä hetkellä niin rajalliset, että ei oikein meinaa mahtua.


Kannattaa edes pieni lisävalo olla, talvetukseen riittää pieni valo, varsinkin jos olet leikannut chilin melko pieneksi. Ikkulaudalla voi olla liian kylmä (kylmä ikkunalasi) pahimmilla pakkasilla

sorrii

Jos on ikkuna jokseenkin esteettömästi eteläänpäin, niin luonnonvalo riittää. Jos on suht. nykyaikaiset 3-kertaiset lasit eikä ole ikkunatiivisteissä vuotoja, niin ikkuna on paras paikka, mun mielestä! Asunnossa on pääsääntöisesti ihan liian lämmintä, ja lisäksi kuivaa. Eihän edes päväntasaajan seuduilla ole jatkuvasti ja öisin yli 20 asteen lämpöjä ...

Mun paras talvipaikka on makuuhuoneen ikkuna [itä-kaakko] joho rakentelin 30cm seinällisen ikkunalaudan jossa valkoinen/hopeinen pimennysverho, niin että kasvi elelee verhon ja ikkunan välissä. Talvisin lämpö putoaa ~15 asteeseen öisin. Päivisin toki on siinä ollut aina joku valo. Ennen 2- tai 3-putkinen 120cm loisteputkivalo. Myöhemmin 20-40w ledispotteja 3-4 rivissä; joskus oli 120W [=105W] Ledfinlandin akvaarioledikin siinä. Nykyisin 120cm/100W Valoya laatuledivalo. Oon antanut valoa 12 tuntia silloin kun halusin vähän satoakin. Säästökaudella oon vaan jatkanut päivän pituutta klo13-> jokusen tunnin. Eihän edes eteläikkunasta tule tehokasta pävänvaloa kuin 4-6 tuntia. Jyrkemmässä kulmassa valosta suurin osa varjostuu ja heijastuu laseista pois.

Lepokaudellahan kasvi viihtyisi parhaiten viileässä ja niin että [paivän]valoa on 8 tuntia. Niinhän se luonnossakin tuolla vähän etelämmässä. Jos lämpöä on kokoajan yli 20 astetta, niin silloinhan on täysi kesä, ja pitää olla vastaavasti myös valoa. Ja pitäisi kostuttaakin jotenkin: sumutella monta kertaa päivässä tai olla hyvin tehokas ilmankostutin. Jossain umpinaisessa kaapissa tai teltassa se ehkä onnistuu. Hyvin viileässä, esim. kylmäkellarissa voi saada kasvin talvehtimaan ilmankin valoa ... Suurin osa on kuitenkin mulla kuollut kun kokeilin joksus pitää ne 4kk kellarissa...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Roikale

Joo eteläänpäin nuo töröttää ja toistaiseksi ovat pärjänneet ihan hyvin ilman lisävalaistustakin. No ehkä pelataan varman päälle ja hommaan jonkun pienen ledin päivää piristämään.

Radikal

joulukuu 19, 2019, 11:57:08 ap #417 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2019, 22:54:48 ip käyttäjältä Radikal Syy: kuva lisätty
kuvaa ei nyt tähän hätään ole(laitetaan vaikka myöhemmin tänään kunhan töistä pääsee), mut viime kesän chilit porskuttaa edelleen parvekkeella ihan elinvoimaisina ja seassa yks kirskikkatomaattikin... Lokakuussa jo kelasin et, en jaksa talvettaa mitään niistä, "olkoot parvekkeella kunnes kylmyys heidät korjaa pois"
...vaan mitä vielä, siellä yhdessä chilipuskassa on runsaasti vasta kypsyneitä chilejä ja raakileitakin vielä tekee, tomaatti kukkii, ja loputkin chilit ihan vehreinä.

Lajikkeita en nyt muista, kun meni idätykset vähän reisille keväällä ja unohtui noihin itäneisiin kirjoittaa mitä sorttia mikäkin oli. Siidut oli kyllä laatutavaraa, fataliilta tilattuja. Parvekkeesta sen verran että kyseessä 6.krs. ja lasitettu on, etenkin kylmemmillä keleillä olen lämmittänyt parveketta pitämällä keittiöstä sinne olevaa tuuletusikkunaa auki, mutta viileää siellä nyt sanalla sanoen vähintäänkin on, pakkaselle ei ole tainnut kuitenkaan mennä. Kastelun suhteen olen noudattanut tosi niukkaa linjaa, vettä tulee lisää vasta kun lehdet repsottaa, valoa saavat silloin kun sitä sattuu taivaalta tulemaan, parveke etelään päin.(sijanti, Vantaa)

Eli kyllähän nuo "aikuset" chilit, ja ihme kyllä näemmä tomaattikin kestää mataliakin lämpötiloja, kun vaan tottuuvat niihin pikkuhiljaa!

EDIT:

sorrii

Kyllähän chilit kestää viileää ja jopa kylmää syksyllä hyvinkin, kunhan ei mene pakkaselle. Keväällä taimet ovat paljon herkempiä. Enpä osaa arvella miten ylivuotiset sitten keväällä: Sehän oliisi mielenkiintoinen kokeilla ...

Mä olen useinkin talvettanut muutamia kasveja: Yleensä rankasti leikattuina. Jotain Ajeja oon pitänyt melko isoinakin. Siitä ei ehkä kovin suurta hyötyä/iloa ole, ellei idättäminen tunnu vaikealta. Aika hyvä tapa päästä ötököistäkin eroon on, että pitää koko kämpän ilman kasveja kuukauden-pari ennen uusia idättelyitä. Luulen, että parvekkeellakin olevissa kasveissa ja ruukuissa saattaa talvehtia monensorttisia ötököitä ja munia! Voi jopa näyttää syksyn mittaan ettei ehkä tänä vuonna olisikaan niitä öttiäisiä, mutta kun taimet alkavat olla puolimetrisiä ja idättelyn aika ohi, niin niitä sitten alkaa ilmestymään!

Mä olen pitänyt joskus lasitetulla parvekkeellani paria Ajia tapaninpäivään asti! Itäparvekkeella oli syksy aika hämärää aikaa ja lämmöt pysytteli (ovi rakosellaan) 0-15 asteessa. Lattian-rajassa taisi sitten lopussa olla pakkasella, kun vesi jäätyi resoon. (Nämä siis olivat ebbissä.) Tapaninpäivänä oli ulkona ~-200C pakkasta ja laseissa 3cm jääkerros. Asunnossa 18 astetta, kun yleensä on 24. Korjasin sitten ämpärillisen Aji Cristalia ja Lemnodroppia. Kaikki maistuivat kuivan kitkerälle, karvaalle, pahalle => biojätteeseen ...

Se ilo mitä voi talvettamisesta olla, on että satoa alkaa saada nopeammin keväällä. Huhtikuussa voi jo alkaa syömään kypsiä chilejä. Ja satoa tulee usein enemmän. Frutescens -suvun chileillä jopa sanotaan, että satoa alkaa tulla kunnolla vasta 2-3 vuoden ikäisenä. Annuumeija on aika vaikeaa ja turhaa talvettaa, paitsi ehkä jotain koriste-puskia. Bolivian Rainbov esim. talvehtii aika helposti sisätiloissakin, kunhan on (lisä-) valoa.

Tollaisilla parveke-kasveilla voisi tehdä niin, että leikkaa ne 20cm tapiksi kun pakkaset alkaa niin, ettei ikkunaa viitsi pitää parvekkeelle auki. Säilyttää ne sitten mahdollisesti kellarissa pahimpien pakkasten yli vähän pussiin suojattuna, ja vie taas parvekkeelle heti kun voi taas pitää sen plussan puolella. Hyvällä todennäköisyydellä ne alkavat tekemään versoa heti valossa. Eivät vaan saa päästä ihan kuivumaan, mutta eivät saa myöskään olla märkiä. Hometta ei saa päästää tulemaan ...

Mun tyttäreni asustaa kerrostalon 7-kerroksessa ja lasiparveke on suoraan etelään. Hän ei varmastikaan pidä ovea tai ikkunaa auki. Näytti viime viikolla käydessäni, että kirsikkatomaatti sielläkin vihersi. Saattaahan joku lajike kestää jopa vähän pakkasta. Kyllähän ne luonnossakin joutuu sitä kestämään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Terva

Varmaankin vastaus löytyisi tästä ketjusta mutta kun se on jo toistakymmentä vuotta vanha, veikkaan että tuoreempaakin tietoa voisi löytyä: Olen kasvattanut chilejä jo jonkun vuoden, kasvihuoneessa ja pihalla mutta vasta viime kesänä minulle selvisi että ne voisi saada myös talvehtimaan. Laitoin noin 20 kasvia, annumeja, chinensejä ja baccatumeja talviteloille, eli leikkasin ne noin 15 cm mataliksi. Pari kasvia (Trinidad Scorpion ja Chocolate Scotch) jätin kokonaan leikkaamatta ja hyvin ovat tähän asti selvinneet vaikka ovat lähes metrin mittaisia. Alasleikatuista kasveista 5 on kuollut, loput lykkäävät jo kovasti uutta lehteä, vaikka tarjolla on ollut vain yhden kasvilampun valo ja normaali huoneenlämpö.

Kysymykseni on: Milloin on aika siirtää kasvit isompiin ruukkuihin ja aloittaa kunnon kastelu ja lannoitus?