(vesijohto)veden ravinteet ja hivenaineet

Aloittaja MiM, tammikuu 11, 2015, 13:19:17 ip

« edellinen - seuraava »

MiM

Lasketteko yleensä mukaan (vesijohto, kaivo tms) vedessä valmiiksi olevat ravinteet ja hivenaineet, kun suunnittelette lannoitusta? Täällä Helsingissä on tunnetusti pehmeä vesi, jossa paljon kalsiumia (Ca), mutta huomasin nyt että myös rikkiä on reilusti, ja jopa kasveille suotuisassa sulfaattimuodossa. https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/vesihuolto/vedenlaatu/Sivut/default.aspx.

Minulla lähti tämä kysymys luettuani Chilivaarin blogista ryppyilevistä chilien lehdistä, ja kalkituksesta. Kasteluveden korkean kalsiumin takia en oikein usko että minulla voisi olla chileillä kalsiumin puute? Sitten huomasin myös, että käyttämässäni peruslannoitteessa, Kekkilän kukkaravinne (jauhe), ei ollut lainkaan rikkiä (neljäs perusravinne??), mutta laskujeni mukaan Helsingin vesijohtovedessä on jo valmiiksi enemmän rikkiä, kuin esimerkiksi Puutarhan Kesällä lannoittaessa tulee normaalisti lisättyä.

- Pitäisikö pehmeän kalsiumpitoisen veden jollain tavalla korjata happamammaksi chileille? ph mittaria minulla ei ole, joten joku näppituntumasääntö olisi tervetullut.

- Oletteko samaa mieltä, että tuo vedessä valmiiksi oleva rikkipitoisuus on riittävä, eikä minun tarvitse miettiä rikinsaantia muualta?

Niin: Miksi käytän Kekkilän kukkaravinnetta? No koska sitä löytyi sopiva 200g purkki kaupasta, kun olin Puutarhan Kesää etsimässä, ja NPK suhteet ovat melkein identtiset. Ihan ok meni sillä viime kesä, mutta nyt mietitään seuraavaa kautta...
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-