toukokuu 05, 2024, 10:18:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ají panca (C. chinense)

Aloittaja ladoga, syyskuu 02, 2011, 16:23:31 ip

« edellinen - seuraava »

ladoga

syyskuu 02, 2011, 16:23:31 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2011, 18:02:12 ip käyttäjältä ladoga
Tämä Etelä-Amerikasta lähtöisin oleva lajike tunnetaan myös paikallisesti nimellä ají especial (suom. erikoinen chili). Se onkin hyvin ainutlaatuinen, ilmeisesti jonkinasteinen chinensen ja baccatumin risteymä. Ají amarillon ja rocotojen ohella ají panca on yksi perulaisen keittiön keskeisimmistä raaka-aineista.

Lehdissä, kukissa, sekä marjoissa on havaittavissa baccatumin ominaisuuksia, mutta mm. täysin valkoisine kukkineen, joita voi olla useita per kasvupiste se on selvästi määriteltävissä chinenseksi. Lehdet ovat jättimäisiä ja itse kasvikin kasvaa helposti miehen mittaiseksi. Marjat kypsyvät vihreästä ruskeaksi ja matka kukasta kypsäksi voi viedä miltei kaksi kuukautta.

Marjat ovat pitkulaisia ja suuria (noin 15cm). Niiden kärki on mieto, hieman luumuisen makuinen ja tyveä kohti löytyy enemmän chinenselle tyypillistä hedemäistä aromia, sekä voimakastakin tulisuutta. Tulisuus vaihtelee hyvin paljon: Marjan ulko-osissa ja kärjessä se on olematonta (0-2/10), mutta siemenkiinnikkeet ovat hyvinkin tuimaa tavaraa (8/10).

Kypsyttyään marja alkaa kuivua vaikka sitä ei poimisi ja muuttuu pinnaltaan rusinamaiseksi. Aromi jatkaa kehittymistään vielä silloinkin ja tässä on ehkä syy miksi nämä chilit perinteisesti poimitaan vasta kuivina. Tarvittaessa chilejä liotetaan vedessä ja ne soseutetaan oliiviöljyn kanssa tahnaksi, jolla sitten maustetaan ruokia. Itse en ole moista soossia tehnyt. Ají panca on herkullinen myös tuoreena mm. leivän päälle viipaloituna tai uunissa vuohenjuustolla täytettynä. Uskoisin tämän chilin toimivan loistavasti sekä jauheena, että erilaisina säilykkeinä.

Ainoat miinukset ovat mielestäni kasvin suuri koko (tarvitsee ison yli 40cm ruukun kasvaakseen ja sadotakseen kunnolla, sekä paljon tilaa) ja pitkästä kypsymisajasta johtuva vähäinen satoisuus. Esimerkiksi 7-potista keräsin kaksi peräkkäistä satoa sillä aikaa kun Ají pancan marjat kypsyivät.

Kukat:
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/C.chinense_Aji_panca_1.jpg

Marjat:
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/C.chinense_Aji_panca_3.jpg

Ají pancan marjoja halkaistuna (kuvan oikeassa laidassa):
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/satoa_7_2011.Aji_limon-Aji%20panca-Red_manzano.jpg

sorrii

Aika hyvin sopii kuvaus Aji Browniin jonka siemeniä ostin Fataliilta kolme vuotta sitten: samaa tavaraa, sanon mä.
Eka kaudellani kasvattelin 30cm pauliinaruukussa sisällä parin loisteputken alla. Tekihän se jotain satoa ja kasvoi kattoon. Tukevana pysyi kuitenkin. Maku oli mun mielestä aika paha. Myöhemmin talven yli kasvattelin yhden "bonchina" enkä juuri lannoittanut: sitten tulikin hyvää, ja aika makeaa jopa.
Viime kesänä oli ekan kerran hahdollisuus kasvattaa kasvihuoneessa. Ihan mukavasti siitä tuli sellaisia chilaca'n näköisiä podeja 15l. ämpärissä. Tosiaan vaan niin hidas ettei mun mielestä maksa vaivannäköä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 06, 2011, 18:04:55 ip
Aika hyvin sopii kuvaus Aji Browniin jonka siemeniä ostin Fataliilta kolme vuotta sitten: samaa tavaraa, sanon mä.
Eka kaudellani kasvattelin 30cm pauliinaruukussa sisällä parin loisteputken alla. Tekihän se jotain satoa ja kasvoi kattoon. Tukevana pysyi kuitenkin. Maku oli mun mielestä aika paha. Myöhemmin talven yli kasvattelin yhden "bonchina" enkä juuri lannoittanut: sitten tulikin hyvää, ja aika makeaa jopa.
Viime kesänä oli ekan kerran hahdollisuus kasvattaa kasvihuoneessa. Ihan mukavasti siitä tuli sellaisia chilaca'n näköisiä podeja 15l. ämpärissä. Tosiaan vaan niin hidas ettei mun mielestä maksa vaivannäköä ...

The chiliman kirjoittaa näin:
"AJI BROWN
Species: Chinense Origin: Peru Heat: Mild

The Aji Brown also known as 'Aji Panca' is the second most common Aji variety in Peru and is grown mainly near the coast. It is sometimes mistaked for a Baccatum but is actually part of the Chinense species.. The plant is white flowering and can grow up to 3ft in a single season. The pods are large measuring 4 to 6 inches long and 1 to 1 1/2 inches across, have medium thick flesh with a berry flavour and smokey overtones. They mature from green to a deep rich brown in approximately 85 days. Its aromatic taste makes it superb raw in salsas or salads. 1,000-1,500 Scoville units"

Ja sama windows-käännöksenä:
Aji RUSKEA
Laji: chinense Alkuperä: Peru Heat: Lievä

Aji Brown tunnetaan myös nimellä "Aji Panca 'on toiseksi yleisin Aji erilaisia ​​Perussa ja on kasvanut pääosin rannikolla. On joskus mistaked varten Baccatum mutta on itse asiassa osa chinense lajin .. Laitos on valkoinen kukinta ja voi kasvaa jopa 3ft yhdellä kaudella. Palot ovat suuria mittaus 4-6 tuumaa pitkä ja 1-1 1 / 2 tuumaa poikki, ovat keski paksu lihansa marja maku ja Smokey sävyjä. Ne erääntyvät vihreistä syvää ruskeaa noin 85 päivää. Sen aromaattinen maku tekee siitä erinomaisen raw salsas tai salaatteja. 1000-1500 Scoville yksiköt

Whili

Nyt se on maistettu.  Kuten ladoga tuossa avausviestissa mainitsi, minunkin maisteluissa tuli "luumumainen" ensimaku ja
tulisuus lisääntyi kiitettävästi siemenien kohdalla. Ei välttämättä tuoreeltaan mikään kurmee-tuote, mutta voisin kuvitella, että
ruuanlaitossa aromit pääsevät esiin tai kuivattuna ja/tai savustettuna.

Mielenkiintoinen ja todella satoisa lajike.

Aji Inferno

On kyllä aivan erinomainen lisä chilimielen "kokoelmiin" - aivan erityislaatuinen kasvi! Omasta kasvatuksestani on jo yli vuosikymmen aikaa, mutta muistelen myös isokokoiseksi ja hitaasti satoa tuottavaksi, mutta erittäin herkulliseksi tapaukseksi. Vaikea sanoa, onko siinä lopulta baccatumia vai ei - on kyllä ymmärrettävää, että tätä epäillään. Jos "vieraita" geenejä siinä on, ne voivat tulla myös annuumien puolelta. Tai ehkä siinä on noita kaikkia. Niin tai näin, mainio esimerkki hyvin omintakeisesta, käyttökelpoisesta chilipaprikasta! :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 02, 2012, 01:23:36 ap
On kyllä aivan erinomainen lisä chilimielen "kokoelmiin" - aivan erityislaatuinen kasvi! Omasta kasvatuksestani on jo yli vuosikymmen aikaa, mutta muistelen myös isokokoiseksi ja hitaasti satoa tuottavaksi...

Omat kaverini olivat kasvarin hätäisimpiä !!

sorrii

Osuipa tämä wanha ketju silmiini: pitää kommentoida ettei unohu..

Mä valitsin Aji Brownin Fataliin siemenkaupasta ekalla kaudellani muistaakseni koska mainittiin että pärjää vähemmälläkin valolla. Silloin ei ollut lasiparveketta, natikkaa, lediä - eikä itseasiassa parveketta ollenkaan kun oli julkisivuremontti ja kevään/alkukesän vielä huputettuna koko talo!

"Viihtyy isossa ruukussa" -sanottiin, muistaakseni: Mähän tuon istuttelin 30cm Pauliinaan ja yritin kasvattaa parin loisteputken valossa. Siitähän kasvoi kyllä iso kasvi, ja näin jälkikäteen voi todeta etä yllättävän tukeva kuitenkin ottaen huomioon valon vähyyden. Satona kait muutama pahanmakuinen ruskea pötkylä.

Silloin tuli innoissaan kokeiltua kaikenlaista, kuten myös pistokkaan istuttamista: Brown lähti pistokaana kasvamaan, kun tökkäsin oksan multaan! Sitä pientä kasvia sitten kasvattelin yli talvenkin ja sain keväällä muutaman podin taas talvella, kun oli se natikkakin jo keittiötä valaisemassa. Aji Brown kasvoi nyt hyllyllä amppelin tapaan. Nyt oli makukin kohdallaan kun en ollut niin kovin lannoittanutkaan.

Idätin siis taas uusia joista yhden vein mökille uutukaiseen kasvihuoneeseen. Nytkin se kasvoi aika suureksi ja tuotti hedelmääkin ihan ok. Kypsyminen vaan oli niin tuskaisen hidasta ettei ehtinyt kesän aikana tulla kai yhtään syötävää. Kotona kaupungissa kypsytin nuo loppuun ja päätin unohtaa tällä erää koko lajin...

Mulle jäi pieni epäilys että nuo toisen sukupolven hedelmät oli aika erilaisia: Isompia ja suippoja sekä vaaleampia vihreinä, kun eka kesän hedelmät olivat tumman vihreitä muuttuen ruskeiksi ja melko pyöreäpäisiä. Jospa oli ensimmäisen kesän kasvi muhinoinut jonkun baccatumin tai annuumin kanssa: Chinensejä mulla ei silloin ollut. Jäi fiilis että se oli helppo kasvatettava mutta vaati tilaa kohtuuttomasti sisällä. Hedelmä toisna kesänä muistutti aika paljon chilacaa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wonka

Minullakin kasvoi tätä viime kesänä. Itse epäilin ,että olisi annuum sukuinen, mutta chinenseksihän tuota väitetään. Risteytin ihan kokeeksi lilac (annuum) kansa ja risteytyspodi oli täynnä siemeniä joista kaikki tähän mennessä kylvämäni (14kpl) ovat itäneet. Eihän tämä tietenkään mitään todista, mutta minusta tämä tukee teoriaani annuumin geeneistä. Yleensä chinense annuum risteytyksen siementen itävyys ei ilmeisesti ole ihan näin hyvä.
Tuoreena käytin tätä mietoa chiliä vähän kaikkeen, mutta yksi käyttötapa oli ylitse muiden. Nimittäin ihan sellaisenaan oliiviöljyssä paistettuna ja suolalla maustettuna oli erityisen herkullista naposteltavaa.

Kakenero

Itse en ole päässyt maistamaan vielä tuoreena Aji Pancaa mutta muistaakseni vuonna 2010 tilasin muutaman pienen pussin tätä lajiketta jauheena chilikaupasta (pusseissa oli ehkä 2tl jauhetta) ja oli ehkäpä parasta koskaan maistamaani chilijauhetta. Tulisuutta ei ollut ollenkaan tai häviävän vähän, mutta maku oli suorastaan taivaallinen. Ei ole sen jälkeen näkynyt Aji Pancaa missään muodossa poppamiehellä tai chilikaupassa myynnissä :/

Ensi kaudelle ajattelin kuitenkin pistää kasvamaan itsekin tälläisen lajikkeen, siemeniä saa ainakin semillakselta josta muutenkin olen tilailemassa. Ilmeisesti Aji Pancana myytävät kasvit vaihtelevat jonkin verran, onko kenelläkään kokemusta millaista podia noista semillaksen siemenistä kasvaa?

varis

joulukuu 12, 2022, 00:25:30 ap #9 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2022, 00:30:08 ap käyttäjältä varis
Sorriilta tais jo unohtua että tällanenkin säie oli jo olemassa  ;)  jos jatketaan tässä, pieni lainaus sallittaneen:

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 11, 2022, 13:25:37 ipMistä muuten on Aji Panca [siemenet] peräisin?

Sehän on Etelä-Amerikan yleisin chili kaupoissa, kuivattuna. Oon kasvattanut joskus kivikaudella Aji Brown -nimellä, jota myi Fatalii. En ollut kovin vakuuttunut: Oli aivan törkeän hidas kypsymään, ja syksyn kylmillä kypsyneet eivät ehkä maistuneet ihan oikealle ... Heinän Penalla oli Chilifestien aikaan myynnissä Aji Pancaa tuoreena ja olivat ihan ihmeellisiä mutantti-möhkäleitä: Isoja epämääräisen muotoisia palleroita. Kohtuullisen hyviä, mutta kiireissä jäi kokeilematta siinä "oikeassa" muodossa, eli kuivattuna.
Viime keväänä idättelin niistä Penan siemenistä pari kasvia [2kpl /20 lähti itämään 10v vanhoista siemenistä] Niistä kahdesta toinen näytti lupaavalta taimena ja oli oudon karvainen, hopeanhohtoinen kasvi: Se otti ja kuoli vaan yhtäkkiä kesäkuussa ilman näkyvää syytä. Toinen kasvoi ja teki satoa: Aika mitättömän makuisia ruskeita suippoja: Kuivattuna vastaisivat käytössä lähinnä Anchoa ... Ehkä yritän vielä niistä.
Fataliilla on joku PIxxxxxx -lajike nyt myynnissä jossa sanotaan sen "muistuttavan Aji Pancaa"

Aji Panca on nyt toinen tän kauden alkuperäisistä päälajikkeista, ja kaikenlaisia villejä suunnitelmia. Vadelmanmakuisten chilien jahtaus käynnissä. Siemeniä mulla on nyt sekä Semillasilta että Heinän chileistä kerättyjä. Siemenkirjeessäkin ehkä on. Ajattelin ainakin 2 kasvia kasvattaa.

Mitä Aji Pancasta lukenut niin senkin kanssa ehkä haasteena että kyseessä useampi saman nimen saanut maatiaislajike, joten saattavat loppupeleissä olla vähän vaihtelevia olemukseltaan. Senkin takia hyvä hankkia siemeniä vähän eri lähteistä ja katsoa mitä tulee. Tää oli myös jännä uusi tieto että siinä on baccatumia mukana, tämänhän on arveltu olevan harhakäsitys että se on baccatum. Mutta jos pitää paikkansa, avaa hyvin jänniä mahdollisuuksia risteymille.

sorrii

Siemenkirje tulossa mulle varmaan lähiaikoina. Pitääpä katsoa josko löytyis Pancaa. En nyt muista miten viime keväänä oli siementilanne itsellä kun niitä taimia oli 2kpl: Saattaa olla siis että on itselläkin wanhoja ...

Mun tapa tällaisissa epävarmoissa lajikkeissa on että idätän ainakin 4kpl. Joskus jo pienissä taimissa näkyy suuria eroja. Viime kevään Pancat olivat 2 ihan eri näköistä: Toinen oli karvainen, hopeanhohtoinen  ???
Mä olen kasvattanut Jalapeno Farmers Market Pottua myös monena kesänä ja niissä näitä aidolta vaikuttavia tulee joka toinen suurinpiirtein: Eli myöskin karvaisia. Jos sitten onnistuu, niin ne hedelmät muuttuvat kypsyessään ihan perunan näköisiksi ja sisus on mehukasta, pehmeää, makeaa ja kirkkaan punaista ... namm.

Viime kesänä muuten oli yli 40kpl chilejä ja muutama tomaatti ja kurkku. Sillä tavalla tulee kyllä melkoinen kaaos ja jää kasvien hoito vähän retuperälle, kun pitäisi muutakin ehtiä tekemään. Nyt kymmenennen kerran vakuuttelen itselleni ja muille, että yritän vähän järkeistää kasvatteluja: Vähemmän mutta isompia kasveja; isommissa astioissa ja isommalla hoidolla ja lopputuloksena isompi sato, mutta vähemmän turhia koristeita ja erikoisuuksia: Sitä keräilyä on tullut harrasteltua vuodesta 2009, joten siemenpankissakin riittää jo lajikkeita aika paljon. Suurin osa turhia ...

Mutta Aji Pancaa pitää saada ...

PS. Vadelmanmakuisista kun puhut, niin voin vakuuttaa että paras chilituote, mitä olen itse saanut aikaan on vadelmahillo [omista puutarhavatuista] terästettynä Aji Cristalilla: Taivaallinen yhdistelmä!
Toinen hittituote on mustaherukkahyytelö Lemondropilla: Sitä on tullut kokeiltua myös Nagalla ja tänä vuonna myös Apocalypse Scorpionilla ja Yellow Feverillä maustettuna. Makea hyytelö sietää ylläripaljon chliä: Mä pistin pöytään hiljattain koepurkin sitä MH-hyytelöä jossa oli yhteensä 1 kokonaista podia vastaava määrä sekaisin Nagaa ja noita kahta muuta 1dl pilttipurkissa. Eukko meinasi suuttua kun maistoi ... En tiijä oliko mun Tikka Masalassa liikaa curryä vai mikä oli ... ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`