maaliskuu 29, 2024, 07:57:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Käki kukkuu 2017

Aloittaja Käki, tammikuu 03, 2017, 01:31:48 ap

« edellinen - seuraava »

Käki

Kiitos tiedoista, nyt toimii.. jotain pitää vissiin poistellakin siitä rivistä.

t. Käki

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Käki - toukokuu 25, 2017, 14:00:40 ip
Kiitos tiedoista, nyt toimii.. jotain pitää vissiin poistellakin siitä rivistä.

t. Käki


Juuh, tuokin toki riittää näyttämään jo kuvan, tuohon on vain linkki upotettu mikä vie aijaa.com sivulle.

[img height=500]http://i9.aijaa.com/m/00516/14389494.jpg[/img]

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Käki

Täällä on liian tyhjää, kun heivasin chilit karaistumaan. No ei hätä tämän näköinen. Prismassa oli saatavilla lajiketta Chili Hot. Otin yhden käydessä kun oli jo sisällä suru puserossa.

Valkkasin mahdollisimman vahvan näköisen kasvin. Podeja ja alkuja tuossa toistakymmentä, parhaimmissa varmaan liki tuplat, mutta olivat heiveröisemmän oloisia.


Käki

kesäkuu 08, 2017, 08:25:40 ap #43 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2017, 08:37:56 ap käyttäjältä Käki
Ei kauaa tarvinnut odotella kypsymistä, kun kaupasta ostettu aloitti jo kypsyttelyn. Maistelin isoimpia podeja ja niissä oli tulisuutta jo vihreinä. Keskitulinen on tämä, mikä sopii muutenkin meikäläiselle tämmöinen keskitulinen tapaus.






Käki

Vähän alkaa jo väriä tarttumaan.


Käki

Mitähän sitä näille tekisi. Viimevuotiset valkosipulit puskee ylös omia aikojaan, enkä ole edes kerinnyt penkkiä tehdä kun on ollut niin kylmää. Ei kehtais ylöskään repiä kun itsekseen kasvattelevat.



Chilivaari

Noin on käynyt minullekin, joku on jäänyt syksyllä nostamatta ylös ja sieltähän tulee uutta kasvua. Sato voi olla pienehkö, kun monta kynttä itää ryppäänä, mutta kyllä sieltä jotakin tulee, kunhan muistat lannoittaa.
Meillä käytetään tällaisten tapausten varsia ruoan maustamiseen, kaikkea ei kannata leikata, mutta harventaa niitä voi.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 10, 2017, 11:06:33 ap
Noin on käynyt minullekin, joku on jäänyt syksyllä nostamatta ylös ja sieltähän tulee uutta kasvua. Sato voi olla pienehkö, kun monta kynttä itää ryppäänä, mutta kyllä sieltä jotakin tulee, kunhan muistat lannoittaa.
Meillä käytetään tällaisten tapausten varsia ruoan maustamiseen, kaikkea ei kannata leikata, mutta harventaa niitä voi.

No mä olen aina juuri käyttänyt varsia salaatteihin ja sitten nämä ovat yleensä "kuolleet" viimeistään kolmannen kerran lyhentämisen jälkeen. Olen istutellut muita yrttejä sitten loppukesästä päälle. Ei ole ollut tiloja, että koko vuoden satoa voisi ajatellakaan. Esim. nyt kun luomuvalkosipulit on alkaneet itämään, niin törkin maistiaisiksi sinne tänne systeemillä lähtee tai ei lähde kasvamaan :)

Käki

kesäkuu 19, 2017, 14:53:00 ip #48 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2017, 14:54:40 ip käyttäjältä Käki
Keittiösieni-idätystesti päättynee tähän. Alussa en päältä kastellut ollenkaan ja lienee ollut liian kuivaa, sitten kastelin liikaa ja oli liian märkää. Välillä pidin auringossa ja välillä sitten vain laitoin pöydän päälle.
Olosuhteet lieneet olleet heikosti aseteltuja ja tulokset samanlaisia, kuin omassa idätyslauttatestissäni, eli eivät kummoisia.



Homettakin näyttäisi alkavan kertymään. Enpä ole tätä muistanut nyt moneen päivään kastellakaan enää.



Käki

kesäkuu 30, 2017, 15:56:01 ip #49 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2017, 16:12:07 ip käyttäjältä Käki
Saksanihme Chinense ei oikein kasva "avomaalle" istutetussa ruukussa. Kirveliä vaiko lehtiselleriä laitoin myöhemmin perään ja ovat jo menneet chilistä ohi. Täytynee jotain kirveli ruokaa sitten tehdä, että saa ne leikattua alas, vaikka ei tuo taida kasvun puolesta mitään keretä tuottamaan.




Aji Bird tekee edelleen todellisia linnun podeja, eli ison marjan näköisiä ja kokoisia. Ollut nyt 1½ kuukautta ulkona, ja edelleen tekee samanlaista podia. Ajattelin sisällä, ettei ole saanut riittävästi valoa, mutta onkohan tuo hakenut jonkin geenitakauman menneisyydestä. Harmi ettei ole muita yksilöitä säilynyt hengissä, että voisi vertailla. Edellisen oranssin podin pudotti omia aikojaan ja syödessä siinä oli kyllä jo potkua. Lisäksi siitä näyttäisi häviävän podeja. Liekkö linnut tosiaan vie ne.



Kuva vähän huono vastavaloon. Sori siitä. Kuvassa myös Piementa da Neyde, mutta ei tuossa valossa oikein värit tavoitu. Täytynee ottaa toiste parempia kuvia.

Käki

kesäkuu 30, 2017, 16:12:40 ip #50 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2017, 16:15:36 ip käyttäjältä Käki
Tässä kesän kirsikkatomaattisato. Meillä panostetaan pääsatoon, sivusadosta viis :D



Jos ihan rehellisiä ollaan, niin nuo tomaatit ovat roikkuneet siinä sivussa vailla huomiota. En edes tiedä miten hyvin olen niitä lannoittanut. Pitäisi kai niihinkin vähän kiinnittää huomiota, että voisi vielä satoa saada oikeastikin.

Käki

Tommotteen pikkuoksan olen tainnut tappaa katkomalla sen(kin). Kannattaneeko jättää podit kiinni, vai kiikuttaa jääkaappiin kypsymään? Saa nähdä selviääkö tuo oksa.
Mutta oli tässä asiaakin. Siis ruskeata jota näkyy oksassa on myös ainakin yhdessä podissa. En viitsi oksaa liikutella, kun lehdetkin roikkuvat jo alaspäin ja näyttää tuo oksa tekevän kuolemaa muutenkin.

Oliko tuo oire mistä puutoksesta? (vaikka vaikea on lisäillä ainesosia joita ei edes erikseen taida mistään saada)
Lisäksi lehtiin alkanut ilmestymään valkoisia laikkuja ja reunoja. Ei pahasti, mutta kuitenkin.. Oire mistä?



Tästäkin olen oksan onnistunut katkomaan, se on siinä puolikuolleena roikkunut henkitoreissaan.



Broome kypsyttelee sitä ainokaistaan ja on alkanut nyt kukkimaan uudestaan, vaikka onkin jäänyt todella heiveröiseksi kasvultaan. Joskos se muutaman sitten syksyn iloksi tekisi. Tarkoitus olisi päästä tuota maistamaan ja ottaa siemenet talteen jatkoa varten, joten olen sen antanut olla katkenneessa oksassa.


Käki

heinäkuu 07, 2017, 16:30:10 ip #52 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2017, 16:38:11 ip käyttäjältä Käki
Muutama ylläri tulossa kun kääntelin oletettavasti Cream Fantasya. Kukkihan nää kaikki iloisesti sisällä, mutta jouduin kantamaan pariin asteeseen pihalle kun valo loppui ja kukkimiset loppuivat ulkona kaikista siihen.
Nyt hiljaksiin tulossa uusia kukintoja. Ei kyllä ole kokemusta tuosta lannoituksesta kukinnan kynnyksellä. Jossain sanotaan, että vähennä, toisissa ohjeissa, että lisää :D



No, maistiaisiahan sitä tässä toivottiinkin tälle kauteen. Niin siis noi nimilaput on haalistuneet jo aikoja sitten, mutta kun tän kasvu on lamoavaa, niin siittä meinasin. Cream Fantasy vissiin kasvelee sillain.



Käki

Eihän se oksa mitään selvinnyt. Tänään maistelin niin yhdessä podissa oli potkua. Joskos siitäkin puolikkaan lihapulliin laittaisi. Onhan noita jääkaapissa lisää.

Broome oli maukas, oikein chilin makuinen. Miedoksi chiliksi tosin melko tiukka annuumin kirpeys.

Käki

heinäkuu 09, 2017, 16:43:04 ip #54 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 09, 2017, 16:47:32 ip käyttäjältä Käki
Päivän hauska. Kasvanut kuolleen kukan sisälle.



Pimenta Da Neyde alkamassa kukkimaan. Kiva.



Pikkuinen törmäsi aamulla ikkunaan ja meni keräilemään voimia pöydän alle piiloon.




Kaupan chili alkamassa taas podituksen pienen hiljaiselon jälkeen.



Käki

Tää mun Cream Fantasy alkaa muistuttamaan enempi Aji Fantasya. Jäädään odottelemaan minkälaisia muista puskista tulee.


PP

Lainaus käyttäjältä: Käki - heinäkuu 16, 2017, 13:23:37 ip
Tää mun Cream Fantasy alkaa muistuttamaan enempi Aji Fantasya. Jäädään odottelemaan minkälaisia muista puskista tulee.


Kuinka niin? Tuo näyttää olevan keskenkasvuinen podi, jonka muoto voi vielä muuttua. Muutenkin podien muoto vaihtelee paljon saman kasvin podeissakin eikä siitä voi päätellä juuri mitään. Väri sen sijaan ei muutu stabiileissa lajikkeissa.

Käki

heinäkuu 16, 2017, 20:49:21 ip #57 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 16, 2017, 20:50:52 ip käyttäjältä Käki
Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 16, 2017, 14:04:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - heinäkuu 16, 2017, 13:23:37 ip
Tää mun Cream Fantasy alkaa muistuttamaan enempi Aji Fantasya. Jäädään odottelemaan minkälaisia muista puskista tulee.


Kuinka niin? Tuo näyttää olevan keskenkasvuinen podi, jonka muoto voi vielä muuttua. Muutenkin podien muoto vaihtelee paljon saman kasvin podeissakin eikä siitä voi päätellä juuri mitään. Väri sen sijaan ei muutu stabiileissa lajikkeissa.

Heh. Näyttää enempi Aji Fantasylta. Ootellaan jos muuttuu omenaksi.
Joo, kattelin vähän kuvia ja onhan toi Aji Fantasy selkeesti isompi. Katotaan mitä tuosta tulee.


Käki

heinäkuu 26, 2017, 22:05:09 ip #58 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2017, 22:07:59 ip käyttäjältä Käki
Näyttäisi olevan edelleen Aji Fantasyn näköisiä :)



Katsotaan tuleeko näillä keleillä noista muista jotain. Yrittävät ainakin podittaa.

Tietenkään muodolla ei ole minulle väliä. Tyytyväinen olen, jos podittavat.


Käki

elokuu 08, 2017, 14:50:59 ip #59 Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2017, 14:54:31 ip käyttäjältä Käki
Kashmir podittelee.



Nyt tulee omenaa muutamasta puskasta ja kivat värit tarttunut jokuseen.



Jäniskevennys. Ohukainen ja paksukainen.