maaliskuu 29, 2024, 11:30:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruukkujen koosta

Aloittaja Käki, joulukuu 05, 2016, 14:44:15 ip

« edellinen - seuraava »

Käki

Onko jotain nyrkkisääntöä ruukkujen koosta tai näppituntumaa foorumilaisilla?


45 - 60 cm
60 - 75 cm
75 - 85 cm
90 - 105 cm
105 - 120 cm

yms. ? Osaisiko joku heittää kokemuksella/tuntumalla?

Huru-ukko

Vaatisi kysyjältä hiukan täsmennystä mitä haetaan  :o...

Nyrkkisääntönä suurempi on kalliimpi yleensä  ;D.

Jos puhutaan talvellaidätetystä kasvista, niin kolmea suurinta kokoa ei kannata yhdelle kasville varata. Tai sitten pitää olla talven aikana saanut jo valtavan kasvun. Oma käsitys on esim. uuteen isompaan ruukkuun istuttamisesta se, että kasvi ei lähde heti 100% kasvuun, vaan juuristo hakee rajojaan jonkin aikaa. Muitakin mielipiteitä on tästä.........

45-60 cm on sekin suurehko, itselläni saman vuoden chilit on yleensä 10-15 litran ruukuissa kesäisin.

90 litran laastipaljuissa näkee aika usein kahta chiliä vierekkäin. Enempää ei niihin kannata laittaa, koska lehvästöt haittaa toistensa kasvua.

Käki

Joo ihan pieleenhän tuo kysymys oli mennyt, sori. Meinasin, että minkähän kokoisia ruukkuja tuon kokoiset chilit kaipailevat.

Noin niinkuin nyrkkisääntöinä. Missä olette itse saaneet ne menestymään jne. Pohdin vain, ettei tämä menisi aivan overkilliksi tämä homma.



PP

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 05, 2016, 19:25:46 ip
Joo ihan pieleenhän tuo kysymys oli mennyt, sori. Meinasin, että minkähän kokoisia ruukkuja tuon kokoiset chilit kaipailevat.


Tuollakaan perusteella ei voi sanoa paljoa, koska chilin korkeus ei kerro paljoa. Riippu lajista, lajikkeesta, kasvutyylistä ja olosuhteista, millainen viher- ja juurimassa kasvilla on ja siinä voi olla 10-kertainen ero saman korkuisilla chileillä. Sanotaan karkeasti, että pikkutaimelle riittä 2 dl, seuraava voi olla litrainen, sitten 3-5 litrainen ja viimeinen 10-20 litrainen. Itse jätän kolmannen vaiheen kokonaan pois.

Käki

Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 05, 2016, 19:39:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 05, 2016, 19:25:46 ip
Joo ihan pieleenhän tuo kysymys oli mennyt, sori. Meinasin, että minkähän kokoisia ruukkuja tuon kokoiset chilit kaipailevat.


Tuollakaan perusteella ei voi sanoa paljoa, koska chilin korkeus ei kerro paljoa. Riippu lajista, lajikkeesta, kasvutyylistä ja olosuhteista, millainen viher- ja juurimassa kasvilla on ja siinä voi olla 10-kertainen ero saman korkuisilla chileillä. Sanotaan karkeasti, että pikkutaimelle riittä 2 dl, seuraava voi olla litrainen, sitten 3-5 litrainen ja viimeinen 10-20 litrainen. Itse jätän kolmannen vaiheen kokonaan pois.

Jaha, kiitos tiedoista. Osaatko yhtään kuitenkaan antaa vinkkiä eri lajeista sitten?(saa muutkin antaa)
Tietenkin tuossa olikin jo ihan hyvää tietoa, että loppuruukutus voisi olla tuota luokkaa. Katselin vain kuvia tuosta istuttamastani Jamaican Bellistä ja karmeen kokoisia ruukkuja löytyi googlella. (oli kyllä aika puu tuo kasvi muutenkin)
Laitoin nyt jalopenoa kasvamaan suoraan 3-5 litraiseen, ettei tarttis heti istuttaa uuteen ruukkuun, se kun ei oikein kiinnosta. Enintään 1 vaihto tulee olemaan niillekin siemenille joita tilailin muutamasta eri paikasta. Siksi haeskelenkin tässä vähän ruukkujen koosta infoa, kun ei oikein ole aikaisemmin ollut käsitystäkään.

Kiitos kaikille vastanneille.


Filago

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 08, 2016, 12:18:35 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 05, 2016, 19:39:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 05, 2016, 19:25:46 ip
Joo ihan pieleenhän tuo kysymys oli mennyt, sori. Meinasin, että minkähän kokoisia ruukkuja tuon kokoiset chilit kaipailevat.


Tuollakaan perusteella ei voi sanoa paljoa, koska chilin korkeus ei kerro paljoa. Riippu lajista, lajikkeesta, kasvutyylistä ja olosuhteista, millainen viher- ja juurimassa kasvilla on ja siinä voi olla 10-kertainen ero saman korkuisilla chileillä. Sanotaan karkeasti, että pikkutaimelle riittä 2 dl, seuraava voi olla litrainen, sitten 3-5 litrainen ja viimeinen 10-20 litrainen. Itse jätän kolmannen vaiheen kokonaan pois.

Jaha, kiitos tiedoista. Osaatko yhtään kuitenkaan antaa vinkkiä eri lajeista sitten?(saa muutkin antaa)
Tietenkin tuossa olikin jo ihan hyvää tietoa, että loppuruukutus voisi olla tuota luokkaa. Katselin vain kuvia tuosta istuttamastani Jamaican Bellistä ja karmeen kokoisia ruukkuja löytyi googlella. (oli kyllä aika puu tuo kasvi muutenkin)
Laitoin nyt jalopenoa kasvamaan suoraan 3-5 litraiseen, ettei tarttis heti istuttaa uuteen ruukkuun, se kun ei oikein kiinnosta. Enintään 1 vaihto tulee olemaan niillekin siemenille joita tilailin muutamasta eri paikasta. Siksi haeskelenkin tässä vähän ruukkujen koosta infoa, kun ei oikein ole aikaisemmin ollut käsitystäkään.

Kiitos kaikille vastanneille.

Sellainen juttu, että vaikka luonnossa kasvilla on itämisen jälkeen käytössä heti kaikki multa mitä nyt siinä kohtaa sattuu vapaana olemaan, ja luulisi, että sama laittaa vaikka samantien siemen lopulliseen astiaan, jos tila piisaa. Niin käytännössä on kasvateltaessa havaittu, että kasveille tekee hyvää, jos niitä koulitaan isompiin ruukkuihin asteittain.

Siksi juuri itäneelle pikkutaimelle ensin vaikka se jugupurkki 2-5 dl, jonka ollessa täynnä juuria, on hyvä hetki vaihtaa seuraavaan kokoon, joka voikin olla sitten jo se useampi litrainen ruukku tai ämpäri, jos ei jaksa tai ehdi tai halua välissä maitopurkkia tai pienempää ruukkua, mutta paras tulos on jos jaksaa siirtyä isompaan maltillisesti, ja kasvin juuret pysyy ikäänkuin mukana menossa koko ajan.

Kaiken lisäksi, jos kevään esikasvatusvaiheessa on yhtään valosta tiukkaa, niin pitkäksi hujahtaneen taimen saa muokattua paljon paremmaksi istuttamalla aina syvempään samalla kun vaihtaa ruukkua, varteen kasvaa siinä hyvin uusia juuria, ja liika pituus häviää. Tällä tosin ei niin suurta merkitystä, jos valoa on tarpeeksi.

Ei mulla muuta.. paitsi se vielä, että jos aikoo vaan kesän sadon verran pitää kasvia, niin ei kannata laittaa multatilaa kovin montaa kymmentä litraa lopussakaan, hyöty ei ole suhteessa siihen, paljonko vie tilaa.. ja sitä multaa. Niin ja siitä vielä, että melkeen kaikki chilit tuntuu kasvavan helposti korkeammiksi kuin tuo sun suurin mitta, ellei katto tule vastaan, jos on muuten asiat kohdillaan, valoa ja ravinteita ja aikaa.

Oikeasti se on tosiaan aika lailla omasta halusta kiinni, miten kasvattaa mitäkin.. Esim. kylvääkö joka vuosi uusia vai talvehdittaako ainakin osan, koska toisaalta talvehtimaan mahtuu paremmin pienemmässä astiassa, ja siten sato ei ole niin suuri ekana kesänä, mutta sitten seuraava kausi alkaa paljon aikaisemmin "valmiilla kasvilla", heti kun vähän kevätaurinko pilkistää.. Eli kokeilee vähän sitä ja tätä ja oppii sitten, mikä itselle sopii, mikä on paras vaivan ja materiaalin ja satotoiveiden suhde omassa kasvattelussa.

Filago
#163

Käki

Pitipä kysellä noista jalopenoista, kun lehtien reunat alkoivat kellertymään ja aattelin, että olen näyttänyt vähän liikaa valoa niille. Näyttää väri palautuvan.. hmm. Multa on kyllä hiton kosteeta tuolla ..

Onko tuo oire liiasta valosta, no siis kuva ei enää sitä kerro kun siirsin "pimeään", mutta taimien kellertyminen liikaa valoa? Näin itse ounastelin, esim kesällä jotkut muut kasvit saattavat "palaa" valosta. Nuubi kyselee. Laitetaan se kuva ny, vaikka sitä ei enää tässä näykkään.

http://aijaa.com/kinaUJ

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 22, 2016, 14:10:29 ip
Pitipä kysellä noista jalopenoista, kun lehtien reunat alkoivat kellertymään ja aattelin, että olen näyttänyt vähän liikaa valoa niille. Näyttää väri palautuvan.. hmm. Multa on kyllä hiton kosteeta tuolla


Ei nuo palaneelta näytä, joten liiasta valosta tuskin on kiinni. Multa kyllä aika märkää, voi vähän oireilla sen takia. Älä ainakaan pimeään siirrä, anna vaan valoa, tarvii sitä paljon.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 22, 2016, 14:10:29 ip
Pitipä kysellä noista jalopenoista, kun lehtien reunat alkoivat kellertymään ja aattelin, että olen näyttänyt vähän liikaa valoa niille. Näyttää väri palautuvan.. hmm. Multa on kyllä hiton kosteeta tuolla ..

Onko tuo oire liiasta valosta, no siis kuva ei enää sitä kerro kun siirsin "pimeään", mutta taimien kellertyminen liikaa valoa? Näin itse ounastelin, esim kesällä jotkut muut kasvit saattavat "palaa" valosta. Nuubi kyselee. Laitetaan se kuva ny, vaikka sitä ei enää tässä näykkään.

http://aijaa.com/kinaUJ

Mulla oli samanlaista ongelmaa toisen bhut jolokian kanssa. Mahdolisesti enemmän ravinteita.  Typpi vajaus tulee ekana mieleen.

Whili

Sisällä valoa ei voi olla liikaa. Nykylampuilla ei juurikaan palovaurioitakaan tule, ellei sitten ole ihan kiinni lampussa.

Ja ruukkujen koosta:
Kasvi käyttää energiaansa juuriston tekemiseen jos on paljon multatilaa.
Ison multatilan etu on pidempi kasteluväli ja tasainen kosteus, eikä kovillakaan helteillä kasvi pääse nuukahtamaan.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 23, 2016, 12:55:27 ip
Sisällä valoa ei voi olla liikaa. Nykylampuilla ei juurikaan palovaurioitakaan tule, ellei sitten ole ihan kiinni lampussa.

Ja ruukkujen koosta:
Kasvi käyttää energiaansa juuriston tekemiseen jos on paljon multatilaa.
Ison multatilan etu on pidempi kasteluväli ja tasainen kosteus, eikä kovillakaan helteillä kasvi pääse nuukahtamaan.


Ok itse lähinnä olen pohtinut tuota helpompaa kosteana pitämistä isommassa ruukussa, mutta asiasta sitä olen pohtinut minkä kokoisessa ruukussa ne viihtyisivät ja olisivat vielä satoisiakin. Tietenkin sitä tilaa voi pienentää, mutta tekevätkö sitten satoa miten hyvin.. Katselin Unenkuvan videonkin (Ile?) mutta vielä jäi vähän arvuuttamaan se, että mitä satoa ne tekevät pienemmissä ruukuissa. Lähinnä yritän etsiä sellaista optimia, ettei ruukun koko kasvaisi järjettömyyksiin mutta satoakin tulee.

Tänään tuli sitten joululahja:

http://aijaa.com/HQ4gFP

Huomenna chilipossua ;)


unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 23, 2016, 18:48:37 ip

Katselin Unenkuvan videonkin (Ile?) mutta vielä jäi vähän arvuuttamaan se, että mitä satoa ne tekevät pienemmissä ruukuissa. Lähinnä yritän etsiä sellaista optimia, ettei ruukun koko kasvaisi järjettömyyksiin mutta satoakin tulee.



Juu, minähän se pahamaineinen Chili-Ile olen :D  oon vaan foorumilla eri nimellä, koska tänne tullut 3,5v aikaisemmin kun tubeen :D
Jos nyt "väkisin" joku ruukun koko pitää sanoa, niin 10-litranen on hyvä, jolla saa satoa, eikä ole liian iso

Allusd

Mä aattelin ostaa näitä. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60295438/

Siirrän noihin varmaan suoraan kertakäyttömuovimukeista. Halpoja ja 10 litraa tilaa. Saa jopa halvemmalla kun ämpäreitä mistään.  :o

karvainen

Puolikkaassa maitopurkissa 20cm pituuteen saakka.
Sen jälkeen 10l ämpäri.
Ei kannata hirveän usen vaihtaa uuteen purkkiin, kun kuitenkin kasvu aina jonkinverran kärsii, kun purkkia vaihdetaan.