Liikakastelun oireet? mitä ne ovat ?

Aloittaja Chilihuahua, tammikuu 22, 2019, 19:49:38 ip

« edellinen - seuraava »

Chilihuahua

Morot.

Mistä tunnistaa liikakastelun ?

Olen tehnyt nyt niin, että en ole juuri päältä kastellut, vaan olen kaatanut aluslautaselle vettä ja laskenut ruukun siihen päälle, ruukun pohjassa siis 4 reikää. Nyt muutama kasvi roikottaa lehtiä ja ne lehdet on ihan lörppöjä, sellasia ihan velttoja lurttanoita. vielä pari päivää sitten ne oli sellasia terhakoita ja jämäkkiä.

Otin sitten Vedet pois aluslautaselta ja jatkoin elämää. Vielä ei ole muutosta tapahtunut. (1vrk mennyt tästä)
Osassa näissä kasveissa pari juurta tulee ulos niistä ruukkujen pohjan rei'istä.

Jep. Tämmöstä tällä kertaa.

Huru-ukko

Käännä kasvi ylösalaisin, nosta ruukku pois ja haista juuristoa, jos tuoksuu pelkälle mulalle ei huolta, hetkellinen liikakastelu ei aiheuta vielä juurimätää.

Anna mullan pinnasta kuivahtaa ennenkuin kastelet.

Chilihuahua

En taida voida tehdä tuota.
Vaihdoin mullat kolmisen viikkoa sitten, ei taida pysyä ehjänä tuo paketti.  :-\
Kaikki vaan leviäis pitkin lattioita.. kai. Toki voin yrittää haistella niistä rei'istä  ;D :(

Chilivaari


Äkkiä vastaten voisi sanoa, että ehkä ne ovat kuivia. Sen oppii tunnistamaan ruukun painosta, kun kädellä nostaa. Kokeilua se tietysti vaatii aluksi. Toinen kuivuuden merkki on, että pintamulta on aivan kuivaa, vaikka sitä sormella vähän kaivaakin.


Mutta tuo lause sai minut epäilemään sittenkin ylikastelua:
Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - tammikuu 22, 2019, 19:49:38 ipOtin sitten Vedet pois aluslautaselta ja jatkoin elämää. Vielä ei ole muutosta tapahtunut. (1vrk mennyt tästä)

Siis onko siellä aluslautasella maannut vettä pitkäänkin? Ei niin pidä tehdä. Altakasteluun riittää, että alla olevaan astiaan (minulla ovat melko korkeareunaisia) kaataa vettä ja antaa kasvin imaista siitä tarpeellinen määrä. Kymmenessä minuutissa se yleensä hoituu, enkä yli puolen tunnin vedessä makuuttamista suosittele. Mullasta ja lämpötilasta riippuen ne voivat sen kestää, mutta turhaa se on.


Laitanpa tähän linkin 2008 tekemääni "multatestiin", missä kastelin pikkutaimet kunnolla istuttaessani ne ja sen jälkeen ne pärjäsivät KUUKAUDEN kastelematta. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968
Ylikastelu on tavallisin tapa tuhota chilintaimet.

Chilihuahua

Ok. Olenkohan sitten saanut tuhottua kaikki kasvit..
Vesihän oli aluslautasilla pari päivää ainakin. Siis ainakin.. voi olla enemmänkin.

Olispa hieno juttu, kun näinkin hyvän alun jälkeen kaikki menis taas pieleen.

Chilihuahua

Vastataas tähän taas ite.
Saattaapa olla että kasvit selvisi siitä sittenkin. Tyhjensin aluslautaset ja annoin pöytätuulettimen puhallella tunnin verran kasveja kohti. Nyt ne taas pitävät lehtiään reippaasti sivuille ojennettuna ja ovat taas normaalin näköisiä.
Jep. Eli opin liikakastelun oireet ihan itse käytännön kautta.
Kiitos. Ole hyvä.  ;D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - tammikuu 24, 2019, 21:23:44 ipEli opin liikakastelun oireet ihan itse käytännön kautta. ;D

Oppia ikä kaikki, sanoo vanhan kansan viisaus.
Ihminen oppii tekemällä, myös virheitä tekemällä. Toisten puheet, kirjoitukset ja varoitukset eivät niinkään uppoa kaaliin.

Käki

Mä olen ylikastelija, oikein lutraaja ja mä olen huomannut, että kasvit tottuvat kaikkeen. Mun kasvit huutavat välillä lisää vettä, vaikka ruukut olisivat umpipainavia, koska välillä olen pitänyt kuukausia vettä aluslautasella koko ajan.

Tähän kauteen olen koittanut vähän jarrutella. Vähän on tullut hometta joihinkin, en tiedä liikakastelusta vai luomumullasta jota satuin huvikseni kokeilemaan tai sitten jostain muusta. Mystisiä nämä joskus. 

Eilen avasin tuon bilteman mini"kasvihuoneen", niin sieltä pöllähti kymmenen harsosääskeä, vaikken aluksi niitä huomannut ollenkaan. Yritin heti huitoa ja tapppaa mahdollisimman monia. Mutta asian pointti. Siis yleensä pidän noita harsosääskiä merkkinä ylikastelusta ja olihan siellä lautasen pohjalla ollut vettä kun lisäsin pari päivää aikaisemmin sitä.
Noh, ei kai tuollaisella asialla niin kiire ole, vaikka ruukut ovatkin umpimärkiä, oikein likomärkiä. Äsken jaksoin sitten tätä ketjua luettua tyhjentää sieltä bilteman pohjalta vedet pois.

Biltemassa silti kaikki voivat oikein hyvin, kuten tuommoisessa Ikean "kasvihuone" laatikossakin. Ikean läpinäkyvä laatikko+kansi :)

Sielläkin pyrin pitämään edes vähän vettä koko ajan pohjalla, mutta ihan vähän vain, eli siis alikastelen :) :)

Enemmän mua pelottaa, että pienet taimet kuolee kuivuuteen. Pidin tuossa viikon verran jotain pikkutaimia Ikean laatikon päällä ja pelkäsin kokoajan, että kuivimmat niistä kuolee kohta :) No eihän ne kuolleet, että kai sitä voi siltä toiseltakin puolelta itsekin ottaa jotain oppia.

Chilihuahua

Kiitos käki, joo, olen huomannut, että ehkäpä kasvitkin tottuu vähän kasvattajansa tapoihin..
Mutta yhtä kaikki, kaikki neuvot ovat tärkeitä ja kalliita. Ja niinhän sitä sanotaan, että:

Vasta sitten voit sanoa oppineesi jotain, kun tiedät, että voit opettaa sen saman jollekin toiselle.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - tammikuu 25, 2019, 20:28:08 ip
Vasta sitten voit sanoa oppineesi jotain, kun tiedät, että voit opettaa sen saman jollekin toiselle.


Sanonta myös kuuluu "ne jotka eivät osaa, opettavat" :D 8)