Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MorugaReaper

marraskuu 28, 2018, 10:35:15 ap #10780 Viimeisin muokkaus: marraskuu 28, 2018, 10:39:53 ap käyttäjältä MorugaReaper
Kookosta voi käyttää kolme kertaa, ennekuin se maatuu liian tiiviiksi. Vanhoista juurakoista saa kookoksen ravisteltua irti suht helposti.  :thumbup: 
Mutta vanhaa lannoitettua kookosta ei kannata käyttää pienillä taimilla, on liian vahvaa. Paras ainakin ensimmäinen ruukutus tehdä uudella kookoksella ja miedolla lannoituksella.
Vasta kun lannoitus lisääntyy, voi seuraavissa ruukunvaihdoissa käyttää vanhaa kookosta.


sorrii

Minä ainakin olen käyttänyt kookoksen yleensä ainakin 2-3 kertaan. Lisään siihen vielä perliittiä 1/5-osan. Puolihuolimattomasti aina käytetyn kookoksen siivilöin harvalla seulalla ja liotan 90l paljussa esim. Canna Flushilla. Huuhteluun riittää kyllä hapan [ph ~4.5?] vesikin. Mä ainakin oon valmis vähän maksamaan siitä huolettomuudesta kastelun suhteen ja mielestäni selvästi paremmasta kasvuvoimasta, joka passiivisen hydroilun luokkaa, melkein(*. Paras lannoite ollut Atami B'Cuzz: Käytän taimivaiheessa, eli kotona sitä (tai jotain muuta: viime kaudella BioNova Coco) ja kesällä osa menee Autopotteihin ja erilaisiin omiin liruttimiin ja lannoitteena Hydro+Calcinit [Nutriforte Tomaatti 1+2] Puolet kasveista istuttelen kesäksi maahan kasvitunneleihin. Siinäkin kookos ihan kiva, että sopeutuu heti myös multaan.

Mulla on tavaksi jo tullut kotona pitää nuo kookoskasvit Ventipoteissa aluslautasilla tai -laatikoissa niin että vettä jää reilusti aina kastelun jälkeen. Eipä ole juurimätää näkynyt ...
Kotona en ole tainnut käyttää multaa kuin ekalla yrityksellä 2009 ...

*) Kasvattelin viime vuoden taimista ~puolet kookos+perliitti+Ventipot [1.3l, 2l, 3l.] ja toisen puolen hydrosorassa tai sora+perliitti + tavallinen taimiruukku. Iommilla taimilla ~2.5l taimiruukut. Kaikki taimiruukut samaan tapaan 20x40cm taimilaatikoissa tai isommilla alustoilla. Kaikkia kastelin päältä parin päivän välein niin että astiaan jäi 1-2cm litkua. Kyllä mun mielestäni hydrosorassa sitten kuitenkin kasvua oli enemmän. Niitä sorassa kasvatettuja vaan ei saa ihan yhtä sujuvasti multaan ja maahan, joten säilyy se kookoskin edelleen. Chinenseillä joita kasvatin sisällä 4kpl isoiksi asti [2 HYL; 2 Embassynaga]  kasvussa tai muussakaan en nähnyt eroa josta voisi mitään päätellä. Molemmilla tavoilla joivat jo huhtikuun alussa lähes 1l/vrk ...  8)

Hydrosoraa käytin välillä lähes pelkästään parilla kaudella, mutta ikävä osa hommaa on sen soran peseminen [kerrostalon kylppärissä!] aina kausien välissä. Ja kaikki piti kierrättää uudelleen käyttöön, kun ei sitä viitsi maahan kipata. Kookosella en ole ollut niin tarkka sen pesun tai muun kanssa, kun kuitenkin aina sitä hankin lisää ja pikkutaimet istuttelen uuteen alustaan. Käytettyjä lisäilen sitten isompiin ruukkuihin. Osa käytetystä kookoksesta jää aina kasvimaalle mökillä. Autopoteissa varsinkin ero on selvä kookoksen hyväksi. Multa ja turve tahtoo pysyä väkisin liian märkänä vaikka niissäkin laitan pari senttiä hydrosoraa salaojaksi... Autopotit olivat loistava ratkaisu mökille silloin kun aloitin: Saattoi olla 3 viikkoakin välissä kun kävin hoitamassa kasveja. Edelleen on Autopotin käytössä mutta myös muita pelle-pelottoman virityksiä aurinkopaneelipumppujen kanssa. Ei niissä systeemeissä voi multaa käyttää. ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 28, 2018, 10:31:01 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 28, 2018, 10:25:54 ap
Hinta? sitä saa 70-litraa alle parilla kympillä, joten ei se kyllä kallista ole :)


Ei ehkä kallista, mutta halvinkin kookos maksaa 3-4 kertaa enemmän kuin multa tai turve.

Kastelun suhteen huonohko vedenpidätyskyky on myös etu, koska kookosta ei käytännössä voi ylikastella.

Eikö turpeeseen sitten lisätä jotain millä saadaan se pH ylemmäks? Esimerkiksi hiilen lisäys nostaa pH:n halutunlaiseksi. Sitten maksakin jo enemmän kuin kookos. Mutta en ole koklannu miten turve+hiili toimii.

Huru-ukko

320 litran turvepaalin saa valmiina käyttöön 19 eurolla. Ainoa mikä lisätään on vesi ja taimi.

sorrii

Mä ostin turvepaalin kerran viljelypalstalleni, kun ajattelin että vastaa 4ää säkkiä ja kulkee mukavasti, polkupyörällä  8) 8) 8) .. ei tullut mieleen ennen kassaa katsoa/kokeilla mitä painaa. Sainhan sen 50kg paalin sidottua hihnoilla fillarin päälle, kun irrotin satulan. Taluttelin sitten 1km matkan ...

Aika ikävää se kyllä oli käyttääkin, kun pitää saada märäksi ennenkuin mitenkään saa sitä hajoamaan. Siellä palstoilla kun ei sitten ollut muuta vettäkään kun mitä ämpärilla kanniskelee läheisestä purosta, niin kyllä vähän vitutti. Säästyi säkkeihin [4kpl] verrattuna pari euroa ...

Kookosta oon ostanut kyllä myös isoina paloina, josta tulee 70 litraa. Sen saa kuitenkin liotettua 90l betonipaljussa  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Itse kun asun kerrostaloyksiössä eikä minulla ole autoa, niin nuo kookostiilet ovat erittäin käteviä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Lainaus käyttäjältä: jussa - marraskuu 30, 2018, 11:08:30 ap
Itse kun asun kerrostaloyksiössä eikä minulla ole autoa, niin nuo kookostiilet ovat erittäin käteviä.


On ne. Isommissa kookosharkoissa vaan on paljon karkeampaa tavaraa, josta minä tykkään. Jokunen vuosi sitten oli Chilitarvikkeessa jotain bulkki-kookosta mustassa muovissa ilman etikettiä, joka oli suorastaan loistavaa kaikenmoisiin liruttimiin. Niissä oli mukana pitkiä kuituja ja aika isoja paloja. Pysyi hyvin koossa, eikä mennyt purua niin paljon resoon ...

Nyt näyttää olevan Chilitarvikkeessa "Cocostar" -merkkistä 70l harkkona. Taitaa sekin karkeampaa olla kuin niissä tiilissä. Entiiä ..
Siitä isosta harkostakin oon kotona irroitellut paloja pienempiin annoksia vasaran ja taltan kanssa. Yhden kokkiveitsen väänsin poikki kyllä ensin ...

Mä olen vähän funtsaillut josko alkaisin käyttämään ihan pelkästään kookosta. Tuli joskus ajatus, että voisihan sitä verkkoruukkuun laittaa kuitukankaan kanssa sitten jos vesiviljelyitä aikoo.
Aikaisempina keväinä on mennyt aina pikkukuutioita ja Jiffyjä liki 100kpl. Suurimman osan taimista oon antanut, myynyt tai tuhonnut kuitenkin. Turhaa rahanmenoa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

partyboi

joulukuu 16, 2018, 19:09:27 ip #10787 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2018, 19:27:52 ip käyttäjältä partyboi
Morjes!
Varmaan on kysytty, mutta kysyn sitten uusiks.

Kun noita palkoja tossa ny rupee tuleen ja pikkuhiljaa kypsyyn ja vois poimia valmiita. Niin onko jatkuvasta ravinteitten käytöstä haittaa? Eli jääkö niistä jotain haitallista tai makua pilaavaa yms noihin palkoihin vai pitääkö lannotus lopettaa?
Kasvattelen kookoksessa.

Huru-ukko

Ei, tosin on joitakin mielipiteitä foorumilla ollut että kova typen käyttö aiheuttaa saippuamista makua. Itse en ole koskaan huomannut sitä, mutta enpä ole sitä typpeä älyttömästi käyttänytkään.


terhoan

Käsitteleekös mikään kotimainen lehti chilejä edes osaksi? En oikeen löytänyt googlella mitään ja sitten koitin jostain https://www.lehtitarjoukset.com/ katsella mutta ei löytynyt kuin viherpiha ja sekin vetää jo varsin kaukaa aiheesta ohi.

Huru-ukko

Liittymällä chiliyhdistykseen saat 4 x Chilin Polteessa lehden vuodessa.

MRgreen


sorrii

En ole minä nähnyt Chilin Poltteessaa kuin kerran vuodessa. Ei aina sitäkään ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 11, 2019, 12:12:23 ip
En ole minä nähnyt Chilin Poltteessaa kuin kerran vuodessa. Ei aina sitäkään ...  ???


Olisiko se sittenkin vain kerran vuodessa, sotkin ehkä toiseen yhdistukseen.

MRgreen

Kerran vuodessa ilmestyy. Onko muuten halukkaita kirjoittajia? Niille olisi tarvetta. Mut on valtavalla enemmistöllä nimitetty tän vuoden vt. päätoimittajaksi joten sopii ilmoittautua.

MRgreen

Mites ihmisillä on kokemusta, voisikohan rocotot viedä ulos aikaisemmin verrattuna esim. baccatumeihin? Ovat kuitenkin vuoristokasveja niin kestävät viileää paremmin. Tietenkin tulee olla tarpeeksi kokoa ja karaistu. Enkä puhu nyt kuin vasta huhtikuun lopusta-toukokuusta tietty keleistä riippuen. Mut jos kokoa riittää niin eiköhän noi sellaisia +5 yölämpötiloja välillä kestäis? Jos vielä harsottaa.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - tammikuu 18, 2019, 20:59:04 ip
Mites ihmisillä on kokemusta, voisikohan rocotot viedä ulos aikaisemmin verrattuna esim. baccatumeihin? Ovat kuitenkin vuoristokasveja niin kestävät viileää paremmin. Tietenkin tulee olla tarpeeksi kokoa ja karaistu. Enkä puhu nyt kuin vasta huhtikuun lopusta-toukokuusta tietty keleistä riippuen. Mut jos kokoa riittää niin eiköhän noi sellaisia +5 yölämpötiloja välillä kestäis? Jos vielä harsottaa.


Kaikki ne kohmettuu kun pakkasta on yksi aste po. Eikä ne siellä +5 asteen lämpötilassa kasva yhtään mitä jos verrataan sisälämpötiloihin. Minä en siihen luottaisi että +5 on luvattu, harsottaisin tuplasti silti jos ne ulos täytyy viedä. Se oma lämpömittari täytyy myös tuntea, muutaman asteen heitot ovat yleisiä. Chilien yhteydessä on mielestäni turha puhua karaistumisesta, 1 asteen pakkanen on The End. Pidä sisällä niin kauan kuin pystyt, minun neuvoni.

MRgreen

Kävit katsomassa äsken päivyriäni ja sielläpä syy kysymykseeni. Kyllä tässä pitää jotain alkaa taikomaan

Onneks on tää ilmastonmuutos jos siitä olis apua

sorrii

Saattaa monet baccatumit kestää kylmää paremminkin, kuin pubet. On mun kokemukseni. Keväisin oon toki ollut varovainen taimien kanssa, mutta siirtänyt tilanpuutteen takia ylivuotisia ulos jopa huhtikuun puolella joskus. Eikä ole sellaista onnettomuutta sattunut että olisi mikään paleltunut. Syksyisin oon sensijaan jättänyt monenlaisia kasveja ulos, joita ei ollut tarkoituskaan säästää. Ajit (mm. Lemondrop, Aji Cristal) on yleensä viimeisinä hengissä. Rocotot ovat paleltuneet mulla aikaisemmin!

Viime kesänä ei mulla ollut enää viljelypakstaa Tampereella vaan kaikki viljelyt mökillä: Valkeakosken Toijalan välimaastossa. Järvenselkien välissä; tontti jokapuolelta veden ympäröimä. Kyllävaan ihmeen pitkälle marraskuuhun asti olivat kasvit vihreinä kasvihuoneessa ja muovitunneleissa, ja jopa taivasalla. Kesäkurpitsa kuoli jo syyskuussa. Tupakka lokakuussa. Muut marraskuussa ... Varmaan se raja oli siinä -1-0 välillä, että kuolo korjasi! Keväällä mutuilisin kasvien paleltuvan herkemmin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Kylmyyden sietämisen suhteen rocotoilla ja baccatumeilla ei ole eroa, mutta siinä on, kuinka paljon kasvu hidastuu. Rocotot kasvaa OK vaikka yöllä kävisi 5-10 asteessa kunhan päivät on lämpimiä. Itse vien ne ulos yleensä sitten kun on käytännössä varmaa ettei tule pakkasta.