toukokuu 14, 2024, 01:52:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilit öljyyn?

Aloittaja slarti, elokuu 20, 2007, 20:16:17 ip

« edellinen - seuraava »

slarti

Onko kenelläkään kokemuksia chilin säilömisestä öljyyn? Eräs tuttu italialainen keittokirjailija sanoi että heidän kotiseudullaan, Basilicatan alueella säilötään paikallista chiliä öljyyn ja talvella se itse öljy toimii erittäin tulisena mausteena kaikkeen ruoanlaittoon.

Ajattelin itse heittää habaneroja öljyyn ja kokeilla sellaista.. Onko kokemuksia/ajatuksia suunnitelmasta?

JartsaP

Mun miälestäni ainakaan tuoreina ei kannata laittaa öljyyn, ehkä kuivattuna voisikin. Tuoreissa on vettä ja se joku vaarallinen pöpö, jonka nimeä en muista, tykkää tuollaisista märistä jutuista ilmattomassa tilassa = öljyssä.

terawatti

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP", tykkää tuollaisista märistä jutuista ilmattomassa tilassa = öljyssä.


hajos  :lol:  :D
Shiny Frog-device

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Mun miälestäni ainakaan tuoreina ei kannata laittaa öljyyn, ehkä kuivattuna voisikin. Tuoreissa on vettä ja se joku vaarallinen pöpö, jonka nimeä en muista, tykkää tuollaisista märistä jutuista ilmattomassa tilassa = öljyssä.

Ei tosiaan ole leikin asia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Botuliini

Volitans

jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Filago

Juuri eilen sattui silmiin paikallisessa Liiterissä kahdenlaista maustettua oliiviöljyä. Toisessa oli seassa ilmeisesti laakerinlehtiä ja katajanmarjoja, toisessa, huomattavasti paremman näköisessä oli kuhunkin pulloon laitettu kaksi chilipalkoa, muutama laakerinlehti ja kouranpohjallinen rosepippureita. Ja ei nuo ainakaan pullon läpi katsoen näyttäneet kuivatuilta ne chilit. En sitten tiedä oliko koko satsi kuumennettu korkituksen jälkeen? Lasipullossa oli, ei umpiopurkissa.

Joku voisi kävästä hakemassa pullon tutkittavaksi. Noita Liidereitähän on varmaan kohta joka paikkakunnalla ja valikoimakin varmaan aika vakio. Samalla voisi kertoa onko chilipaloissa potkua ja ja ja.. Tai sitten pitää itse olla innovatiivinen ja hankkia pullo. Raportoin sitten jos saan hankittua yhden ja leikin elämälläni maistamalla.. Ai niin, veikkaisin että öljy samenis ikävän näköseks jos siellä olis kovasti bakteerikasvua, tuossa se oli kaunista.. sanoisinko jopa herkullisen näköistä.. ei edes lämpötilasamentumaa.

Filago, joka käyttää oliiviöljyä lähinnä salaattiin, mutta arvelee kaipa sitä nyt yksi pullo menee..

edit: Kaikkivoipa netti ilmotti että maustettua chiliöljyä kotona tehdessä ainekset keitetään oliiviöljyssä vähintään useita minuutteja, höyryjä pitää kuulemma varoa hengittämästä, ja voi tehdä kuivatuista tai tuoreista palotelluista.. että silleen ;). Pullotetaan kuumana puhtaisiin pulloihin, säilytetään kylmässä, käytetään kohtuullisessa ajassa, ei käytetä jos epäillään saastumista. Kuulostaa turvalliselta tavalta ruokamyrkytys mielessä, öljyhän kuumenee aika kuumaksi (resepti varoitti polttamasta chilejä kuitenkaan) ja makukin varmaan irtoaa öljyyn paremmin kuin liottamalla.
#163

Malla007

(sellasta öljyä on namia käyttää popcornien valmistukses :P)

slarti

Nyt on hankittu tyylikkäitä 250ml laboratoriopulloja paikallisesta bebekistä ja sukulaisten joululahjoiksi tulee kätevästi itsekasvatetuista chileistä valmistettua chiliöljyä :)

Pisti tuossa surffaillessa silmään tuollainen ohje: http://www.recipezaar.com/31180 ja etenkin sen editorial note, jossa Amerikan elintarvikevirasto suosittelee käyttämään kuivattuja raaka-aineita ja kertoo kaupallisten valmistajien käyttävän sitruunahappoa säilymisen edistämiseksi. Eikös sitruunahappoa saa apteekista?

escargo

^ Saa sitä eikä maksakaan juuri mitään. Isompia eriä saa myös agrimarketeista.
#300

nebulus

Tuli tuosta mieleen: tein hieman peston kaltaista tuotetta chilistä, eli chili-öljytahnaa: Muutama tuore iso punainen chili (lajiketta en muista), pari kynnetöntä valkosipulia, suolaa ja paprikajauhetta tehosekoittimeen kylmäpuristetun rypsiöljyn kanssa. Ajoin tavaran karkeaksi tahnaksi ja laitoin pestyyn pilttipurkkiin. Purkki kattilaan vesihauteeseen keittymään puoleksi tunniksi (steriloinnin ja makujen uuttumisen aikaan saamiseksi).

Oli paljon makua ja riittävästi potkuakin mulle.

wille

Lainaus käyttäjältä: "Filago"Juuri eilen sattui silmiin paikallisessa Liiterissä kahdenlaista maustettua oliiviöljyä. Toisessa oli seassa ilmeisesti laakerinlehtiä ja katajanmarjoja, toisessa, huomattavasti paremman näköisessä oli kuhunkin pulloon laitettu kaksi chilipalkoa, muutama laakerinlehti ja kouranpohjallinen rosepippureita. Ja ei nuo ainakaan pullon läpi katsoen näyttäneet kuivatuilta ne chilit. En sitten tiedä oliko koko satsi kuumennettu korkituksen jälkeen? Lasipullossa oli, ei umpiopurkissa.

Joku voisi kävästä hakemassa pullon tutkittavaksi. Noita Liidereitähän on varmaan kohta joka paikkakunnalla ja valikoimakin varmaan aika vakio. Samalla voisi kertoa onko chilipaloissa potkua ja ja ja.. Tai sitten pitää itse olla innovatiivinen ja hankkia pullo. Raportoin sitten jos saan hankittua yhden ja leikin elämälläni maistamalla.. Ai niin, veikkaisin että öljy samenis ikävän näköseks jos siellä olis kovasti bakteerikasvua, tuossa se oli kaunista.. sanoisinko jopa herkullisen näköistä.. ei edes lämpötilasamentumaa.

Filago, joka käyttää oliiviöljyä lähinnä salaattiin, mutta arvelee kaipa sitä nyt yksi pullo menee..

edit: Kaikkivoipa netti ilmotti että maustettua chiliöljyä kotona tehdessä ainekset keitetään oliiviöljyssä vähintään useita minuutteja, höyryjä pitää kuulemma varoa hengittämästä, ja voi tehdä kuivatuista tai tuoreista palotelluista.. että silleen ;). Pullotetaan kuumana puhtaisiin pulloihin, säilytetään kylmässä, käytetään kohtuullisessa ajassa, ei käytetä jos epäillään saastumista. Kuulostaa turvalliselta tavalta ruokamyrkytys mielessä, öljyhän kuumenee aika kuumaksi (resepti varoitti polttamasta chilejä kuitenkaan) ja makukin varmaan irtoaa öljyyn paremmin kuin liottamalla.


Joo itselläkin ostoskärriin tipahti just toi rosé-pippuri - chili - laakerinlehtiöljy ja ainakin tässä putelissa chilit vaikuttaa kuivatuilta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

pgrt

Italiasta tarttui matkaan peperonchinoja pilkottuna öljyssä. Ovat todella herkullisia ja öljykin sopii hyvin mausteeksi. purkki vaan on kovin pieni, piltin kokoinen. :(
Experience is simply the name we give our mistakes.

hessi

No minä olen vuosia "säilönnyt " maustanut oliviöljyä erilaisillä yrteillä, enimmäkseen rosmariinillä, mutta myös tuoreilla chileillä, ja ei minun perheestäni tai ystäväpiiristä, jotka niitä lahjaksi saavat, ole kukaan sairastunut, mutta tarkkana täytyy olla!
joskus olen pullon heittänyt pois kun on tuoksahtanut ja
yrtit tai chilit täytty olla aina öljyn peitossa, tämä on minun näkemys,
muuten tulee "hometta".

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Tsilimiäs

Öljy- etikkaseokseen olen laittanut kaikenlaisia chilejä vuosikaudet , kuivina tai tuoreina. Yrttejä ja suolaa sekaan jos siltä tuntuu.

Ihan sormituntumalla. Nättejä pulloja tulee ja mainioita mausteita.

Riiviö

Botuliinibakteeri asuu märissä hapettomissa paikoissa. Mutta botuliin itiöt ovat siis harvinaisia muuten, paitsi jos tuotteessa on multaa tai pilaantunutta kohtaa. Luulisin että puskasta kerätyn siistin chilipalon huuhtomalla ja kuivaamalla (pyyhkeellä tms)ei siis kuivaksi asti, siihen tuskin kehittyy myrkkyjä. Ja ainakin kiinalaisissa ravintoloissa oleva oljy vaikuttaa niin tahmealta että on tehty tuoreesta, ehkä kuumennettuna...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

ladoga

Lainaus käyttäjältä: Riiviö - marraskuu 17, 2008, 20:59:29 ipJa ainakin kiinalaisissa ravintoloissa oleva oljy vaikuttaa niin tahmealta että on tehty tuoreesta, ehkä kuumennettuna...


Niiden chilikastikepurkkien mitä kiinalaisissa on usein pöytämausteena sisältö on 50/50 suhteessa (tilavuus) murskattua tuoretta valkosipulia ja kuivattua chiliä joita sitten pyöritellään kuumassa (ei kuitenkaan niin kuumassa että valkosipulit ruskistuisivat) öljyssä noin 15min. Siemenet kannattaa chilistä poistaa, koska muuten tahtovat pilata koostumuksen jäämällä koviksi hammasrouskuiksi. Tahmeus tulee siis runsaasta valkosipulista.

Joskus - ja useampaankin otteeseen - tein tuota kotona etnokaupan kuivatuista rawiteista(?) ja öljynä käytin sesam- tai auringonkukkaöljyä. Säilyisi varmasti hyvin paitsi on niin hyvää ettei säily. :) Kinkkipaikoissahan ne taitavat säilyttää tuota ihan huoneenlämmössä.

Paprikaana

allekirjoittanut laittoin öljypulloon suoraan kuivia chilejä.. en tiennyt todellakaan että sitä pitäs kuumennella tai mitään.. öljy tuli käytettyä ja hyvää oli.. vaikkakin olisi pitänyt enemmän laittaa sitä chiliä  ::)
Il Mondo Cambia, Io No!

cola

Mitä tuo kynsilaukka oikeen on? Teenkö tuon öljyn siis näin? Ostan öljyä (oliivi) ja laitan paitinpannulle chilejen kanssa ja lämmitän miedolla noin 15min jonka jälkeen takaisin pulloon? Vai olenko ihan väärässä?

CyberDog

Kyl sen öljyn ois kait hyvä kiehua niiden chilien kanssa. Niin ja se kynsilaukka on v a l k o s i p u l i tän foorumin sanamuunnin muuntaa vaan sen. Kynsilaukkahan on sen toinennimi.

Paprikaana

siis eikös se ole niin, että kun kuumennat öljyä, niin se ei ole enää terveellistä tai ainakaan niin terveellistä. raakana käytettynä öljy on terveellinen.. olenko väärässä? hmm...
Il Mondo Cambia, Io No!